Voedings beleid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Voedings beleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 21:20

Ik ben nu al een maand of wat opzoek naar stalling voor mijn friese merrie, Nu ben ik al bij een 8 tal stallen geweest wat het allemaal gewoon niet is, te weinig buiten of te weinig hooi naar mijn smaak.
Situatie op huidige stal is zo niet ideaal dat ik hier eigenlijk zo snel mogelijk weg wil.

Nu ben ik bij een stalling wezen kijken waar ze een groot gedeelte van de dag buiten staan, en de nachten op stal. 24/7 buiten zou eventueel ook een optie zijn. Nu is mijn grootste probleem dat ze twee keer per dag voeren in afgezaagde hooibakken. De hoeveelheid zo danig dat de twee keren dat ik er ben geweest er geen sprietje meer in de bakken zat rond 4 uur.
Ze geloven niet in onbeperkt hooi en geven de stelling dat paarden juist maagzweren krijgen van te veel eten, niet te weinig.
En ze zijn van mening dat de paarden moeten leven van gras en hooi bijvoer is. Nu staat er op de weides kort gras, lang gras vinden ze gevaarlijk zouden ze eerder hoefbevangen van worden. Dat de paarden in de winter niet meer krijgen dan in de zomer want het is natuurlijk dat een paard in de zomer iets dikker staat zodat die in de winter weer inteert. Terwijl ik nu de paarden niet bijzonder dik erbij vond staan, eerder normaal.

Nu druist dit in tegen alles wat ik ooit geleerd heb, in mijn belevenis zijn schrale weides gevaarlijk, plus dat ze van hooi moeten leven en gras bijzaak is om te scharelen. Hooi netten of slowfeeders doen ze niet aan.

Iedereen in mijn omgeving zegt nu dat ik te veel eisend ben, dat de paarden op die stal er niet slecht uitzien dus ik zou me niet druk moeten maken. Maar toch knaagt het, ik ben een autist dus soms hamer ik te veel op dingen die volgens andere niet zo belangrijk zijn, maar ben gewoon van mening dat een paard niet langer als 6 uur zonder hooi hoort te staan.

Hilary

Re: Voedings beleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:41

Ik ben het met jou eens en zou mijn pony’s niet op zo’n stal zetten. Mijn chronisch bevangen pony al helemaal niet, op lang gras doet zij het juist uitstekend.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 22:16

Dus ik ben niet zo gek, Man wat is het momenteel moeilijk om fatsoenlijke stalling te vinden. :o :(

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:23

Natuurlijk ben je niet gek, je denkt logisch en feitelijk na, dat missen sommige.
Ik ken je probleem, ben hier wel 9 keer verhuist van stal en heb nu maar mijn eigen weiland gehuurd, heerlijk alles zelf regelen en lekker 24\7 buiten kunnen wandelen met schuilstallen, droge voeten, schaduw, en hooi zoveel ze opkunnen.
Je kunt misschien zelf een adv. op marktplaats zetten, soms zijn er wel kleinere stallen te vinden. De grote stallen(voor mij 15+ mensen) gaan vaak snel achteruit en voeren steeds minder hooi.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:26

Als er wel iets te knabbelen is en de totale hoeveelheid hooi wat bijgevoerd wordt is voldoende, dan is het niet zo erg dat het hooi in de loop vd middag op is.
Maar ik ben het zeker met je eens, ze zeggen alles net verkeerd om.
En bij zo iemand moet je niet willen staan, daar ga je vast gedonder mee krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:49

Poe die hebben niet bepaald verstand van zaken. Daar zou ik ook niet willen staan. Maar de perfecte stal is lastig te vinden. Waarom maak je geen prioriteiten lijst. Met bovenaan de zaken die je het belangrijkste vind en waar je geen concessies op wil doen tot onderaan de minder belangrijke zaken, waar je eventueel wel consessies op wilt doen. Dat helpt je mogelijk bij de selectie. Je moet altijd zaken inleveren helaas!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:14

Het is niet alleen momenteel lastig goede stalling te vinden. De eerste keer dat ik bij een stal ben vertrokken vanwege te weinig buiten staan en voerbeleid is ruim 10 jaar geleden.
De enige goede oplossing voor mij was zelf een weiland huren en alles zelf kunnen beslissen, de beste keuze die ik ooit gemaakt heb voor mijn paarden. Pony heeft geen koliekaanvallen meer gehad en paard is een heel stuk rustiger, zij had al voernijd voordat ik haar kocht, maar omdat er nu altijd hooi hangt hoeft ze er niet meer om te `vechten`en daardoor is de band tussen de paarden ook ontzettend verbeterd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:22

Eigenlijk vind ik hen zo gek nog niet (ben eerder niet akkoord met de nieuwe theorieën, werkt lang niet bij alle paarden): een paard zal in de natuur ook geen hooibalen vinden, wel gras, dus lijkt me logisch dat ze geen hooi bijgevoerd krijgen als ze de hele dag op gras staan, doe ik nu ook enkel bij mijn hengst die te kieskeurig is en anders meer loopt te ijsberen dan te eten omdat hij het gras niet lekker genoeg vindt.

Ik heb een merrie die erg gulzig eet, is al 3x hoefbevangen geweest van lang, rijk, niet gestresst gras, terwijl ze op afgegraasde weiden het wel goed deed (durf ik nu niet meer aan, staat nu wel op paddock met beperkt hooi).

Het enige waar ik me op die stal zorgen over zou maken, is dat die paarden dan in de winter te mager worden, dus dat zou je dan moeten zien.

Maar als je er niet achter staat, moet je er niet heen gaan, is zowel voor klant als pensionhouder super irritant als jullie op verschillende golflengte zitten, en fijn dat ze zo eerlijk zijn en geen valse beloftes doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 00:45

Ik zit er inderdaad steeds meer aan te denken iets zelf te regelen in eigen beheer.

Mijn enige voorwaarden waar ik gewoon niet op wil inleveren zijn voldoende hooi, en minstens een uur of 6 per dag buiten, liever langer. Zomer en winter. En voor mij een fatsoenlijke rijbak.

Laatste keer dat ik verhuist ben is 10 jaar geleden en had eigenlijk wel verbetering verwacht in het stallen aanbod.

Ik had met dit voerbeleid nog niet zo'n moeite gehad als ze op wat minder kort gras hadden gestaan, ze hebben in mooie weide, en de andere is een stuk kleiner. Waar ze dan in zouden omweiden. Baal wel enorm want dacht eindelijk een fijne plek gevonden te hebben |o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 02:00

Ik zou op deze stal ook iets staan als jullie ideeën zover uit elkaar liggen

Staat er niet eventueel een stal op marktplaats?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 02:39

Aan de ene kant, zoals zij het brengen, lijken ze niet te ontwikkelen en als je het niet eens bent, moet je er nooit gaan staan.

Aan de andere kant; Hoeveel mensen staan er? Zijn die tevreden? Wat doen zij met hun paarden? Hoe doen die het en hoe zien die eruit?

In theorie is het in de natuur wel zo dat paarden in de zomer iets aan mogen komen en in de winter afvallen. Maar we zijn gewend dat onze paarden vol/dik zijn, dus schrikken snel bij schrale paarden.

Gras ligt er een beetje aan. Kwaliteit van gras en voeding gaat verder dan de lengte. Hoe is de bodem? Wat zaaien ze? Hoe bemesten ze? Maken ze de wei schoon?

Er lopen nog steeds heel veel ex hb paarden op kort gras, omdat mensen denken dat dit beter is. Maar van langs gras kunnen ze zich ook snel rond eten en dat is ook een gevaar. Kort gras geeft weer het extra risico van zand binnen krijgen.
En dan op welk tijdstip grazen ze?

Ik heb jaren in pension gestaan en altijd meeste zelf gedaan, maar nog nooit de ideale stal gevonden. Laatste jaren hadden we iets voor onszelf gehuurd, maar dan weer steeds gezeik met verhuurders. Dus tja, het is lastig, maar ergens moet je water bij de wijn doen.

Kijk anders eens op het nieuwe paarden houden. Of doe een oproepje voor je omgeving met duidelijk wat je zoekt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 08:46

Er staan nu 5 andere pension klanten de rest is daar allemaal eigen die of niks doen, of wat bosritjes doen.

Ze zouden dan 's ochtends om een uur of 7 hooi krijgen en 's avonds laat weer. De rest van de tijd moeten ze het hebben van het gras. Weides worden wel uitgemest. Ik vind het ontzettend moeilijk om nou in te schatten wat goed is en wat niet.

Vooral uitspraken als maagzweren krijgen van te veel eten krijg ik een beetje de bibbers. Mijn paard is vorig jaar bevangen geweest en staat momenteel ook op kort gras maar wel met naar mijn idee meer hooi.

Ben heel marktplaats al afgeweest, maar veel stallen hebben de paarden gewoon weinig buiten of er wordt ontzettend beperkt gevoerd. Deze stal klonk juist fijn maar ik schiet toch wel een beetje in de stress na die uitspraken van gisteren.
Aan de ene kant denk ik moet ik het er maar op gokken en zien hoe ze het daar gaat doen. Aan de andere kant denk ik dat ik dan helemaal geen invloed meer heb op hoeveelheid hooi wat ze krijgt. Wat ze krijgt moet ze het dan mee doen. Gaat dat genoeg zijn?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:30

Hoe groot is het weiland en hoeveel paarden staan er op? (Als in; hoe groot is de kans dat er ook in de winter nog wat te knabbelen staat en het niet 1 groot kapot getrapte zwarte blubber is?)

Op zich vind ik 2x daags hooi en verder kort gras best acceptabel.

Als ze in de namiddag/avond weer op stal komen, kun je daar desgewenst eea nog zelf beïnvloeden toch? :)
Ik ken de individuele behoeften van jouw paard niet, dus misschien treft het voorbeeld hier niet toe, maar toen ik vroeger nog op pension stond (en mijn merrie om 17:00 de laatste hooibeurt kreeg en dan pas om 8:00 volgende ochtend weer), zorgde ik zelf voor een plak gerstenstro in een net (dat mocht, mits zelf kopen en ophangen), gaf ik haar een mixje van agrobs leichtgenuss en luzerne (lekker kauwen) van nog eens 1,5 kg bij en haar bak met geweekte bietenpulp (pavo speedibeet) en wat zemelen.
Zo kon ik het nog in het redelijke houden en mijn paard deed het er goed op.

Het maakt ook nog weer uit of ze op (schoon) stro of op vlas staan.

Maar ik snap je wel hoor; een goede stal is echt moeilijk te vinden!!
Edit: ik vind het positief te horen dat de weides worden uitgemest! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:39

Als je je nu al zo voelt over deze stal zou ik er niet gaan staan. Ook omdat hun ideeën over paardenhouden zo verschillen van jouw ideeën. Ik denk dat er dan ook weinig te overleggen valt.

Ik heb ook op een stal gestaan waar ik niet achter het voerbeleid stond. En ik heb me elke dag enorm zorgen gemaakt om mijn paarden. Dat is ook echt niet wat je wilt. Hoe lastig het ook is om een fijne stal te vinden, zou ik toch door blijven zoeken in dit geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:46

Ik heb op een stal gestaan waar ze ochtend hooi kregen, dan de wei op, met ook niet al te lang gras.
Om 5 uur naar binnen kwamen en hooi en om 23 weer hooi. Stonden op stro.
Die paarden zagen er prima uit, ondanks overdag ook niet heel veel gras.
Denk dat ze daar door de dag heen meer van binnen krijgen dan verwacht.
Dat is dan wel een hooibeurt meer dan bij jou. Maar denk van 23 tot ochtend ze ook wel over de 6 uur gingen.
Mijn paarden die om 22.30 hun hooinet krijgen ben dan bang dat ze dat ook te vroeg ophebben. Ze hebben wat stro om te knabbelen, maar nee niet onbeperkt want die vreten tot ze op knappen staan.
Dus ja.... wanneer is het goed of niet. Dat weet je pas als je de paarden kent denk ik.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:12

het feit dat je nu al twijfels hebt is een rede om er niet te gaan staan, je gaat je eraan irriteren. zoek verder tot je iets vind wat echt bij je past.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:43

Als zoveel tegen je gevoel in gaat, of er nu wel of geen waarheid in zit, zou voor mij een reden zijn daar niet te gaan staan.

Overigens zou ik mij ook niet in die manier van houden kunnen vinden, dat zou geen stal voor mij zijn. Betekent niet dat het geen ideale stal kan zijn voor een ander, maar niet voor mij.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 11:10

Paarden staan volgens zeggen zoveel mogelijk buiten. Als ze op stal komen is het op een klein beetje stro en rubberen tegels, bijvoeren is niet echt een optie, hooinet ten willen ze ook niet aan beginnen.

Er komen uiteindelijk ergens tussen de 10 en 15 paarden op te staan. Afmetingen weet ik niet precies maar het eerste weiland is 4 keer zo groot als er andere. Maar hetzelfde aantal paarden zal er op blijven staan.

Mijn punt is dat ik alleen bij alle stallen waar ik geweest ben gewoon geen fijn gevoel heb, ben ik dan te moeilijk en zal ik gewoon echt mijn wensen flink moeten bijstellen.

Huidige stal lopen de dingen ook niet echt lekker, worden soms voerbeurten over geslagen maar daar kan ik zelf bijsturen in het voeren door bij te geven. Alle pension klanten lopen momenteel hier ook weg. Ook een van de redenen waarom ik zo baal dat het zo moeilijk blijkt. :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:23

Huur je nu kaal of all in?

Voor ons was het toch de oplossing om alles zelf te mogen doen. Dus zelf uitmesten, zelf hooi inkopen, wel netten of hooibak. Zelf bepalen met buiten-binnen zetten. Maar we hadden er meer, dus bleef nooit eentje alleen.

Maagzweren door teveel eten is echt onzin. Of ze hebben er geen verstand van of ze vinden alles onzin en staan dus nergens voor open. Ik lees ook steeds weer dat mensen dingen een hype vinden, maar kennen het woord ontwikkeling niet.

En paarden zijn jarenlang zo gehouden en toen werden ze ook oud, maar hoe??

En soms baal ik wel dat het niet vaker mis gaat en mensen niet hun ongelijk krijgen. Heb ook wel "strijd" met iemand. Paarden staan hele zomer op land, worden nooit ontwormt, geënt, vreten de wei echt kaal, er staat esdoorn en jkk. Winters soms dagen op stal. Maar beestjes blijven het doen, zien er niet eens heel rot uit, dus je kan de discussie dan niet winnen als mensen niet meer weten dan dat.

Maar nooit ergens gaan staan waar je al met dat gevoel begint. Wat ik zei, kijk eens bij het nieuwe paardenhouden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:24

Ik denk dat het voeren nog wel te doen is. 2 keer hooi en grasjes eten.

Maar de manier waarop ze praten en niet open staan voor veranderingen doet mij heel vervelend aan en daar zou ik echt niet tegen kunnen.
Dan heb je denk ik nu meer vrijheid om bij te voeren en zou ik vanaf de huidige stal verder zoeken.