Sinds vanmiddag staat mijn pony op een nieuw plekje, in een nieuwe kudde op een 24/7 wei! Dit gaat soms even goed maar er zijn 2 pony’s die haar helemaal hoekjes in drijven! Net was ik nog even wezen kijken en is ze het hek in gesprongen met der voorbenen wanhopig om weg te komen!
Kun je de hoeken niet afzetten? Zodat ze niet klem kan komen te staan? Want dit is vragen om ongelukken
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 27-08-21 19:09
Is ze in 1x in de kudde gezet? Niet eerst er naast met een draadje ertussen?
Is de wei groot genoeg om aan elkaar te ontsnappen?
Anastasia24
Geplaatst: 27-08-21 19:10
Als zij door het hek springt lijkt me het dat het niet een erg goed match is, misschien nog niet. Heb je een mogelijkheid haar eerst even een (kleine) week apart te zetten maar wel zodat ze kunnen snuffelen over het hek? Hoe groot is het plekje? Ik heb gestaan op een stuk van 7,5 hectare en mijn shetlander werd heel de weide achtervolgt, beestje kon niet meer en moest toch echt apart. Later zijn we alsnog verhuist ondanks dat het een prachtig stuk was. Des al niet te min, als het een erg klein stuk is, kunnen de paarden geen genoeg afstand nemen(Paar honderd meter). Zijn er meedere voerplekken? Zo niet, probeer dat dan met je stal eigenaar te bespreken. Dat zij uit wanhoop nog liever door een hek gaat is natuurlijk niet wat je wilt. Een beetje bijten en een flinke ruzie oke, maar opjagen in een hoek en blijven jagen gaat mij te ver.
Zet je pony eerst achter een draad... dan kunnen ze snuffelen en elkaar leren kennen, op een gegeven moment kun je haar erbij zetten wanneer alles rustig is. Zoiets kan gerust een paar weken duren.
Geen haast met ze bij elkaar zetten, als je dit zo laat gebeuren er ongelukken.