Afrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:49

Per 1 september huur ik wat land in de buurt zodat ik kan uitbreiden qua welshjes. Maar goed nou komt t.. We moeten t zelf afrasteren (is geen probleem maar wil t graag goed doen :') )

Welk merk schrikdraad vinden jullie fijn? (buiten Gallagher want daar ben ik al bekend mee)

Iemand tips voor een fijn schrikapparaat met accu? Moet wel flink stroom op kunnen..

En last but not least: Welke dingen mag k echt niet vergeten voor t afrasteren? :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 19:55

Iemand? :D

Hilary

Re: Afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:23

Ik heb schriklint van Voss en el-cheapo lint. Er is nogal kwaliteitsverschil, zeg maar :+

Mijn eisen:
- lage breekkracht i.v.m. Shet en Welsh van 200-300 kg. Als zij zich in de omheining rollen, wil ik dat het lint of de isolator kapot gaat (bij voorkeur het lint), niet de pony
- lage weerstand; hoe lager de weerstand (wordt weergegeven in Ohm), hoe beter de geleiding van het lint
- de kleur, bruin, zodat het wegvalt in het landschap (pony’s zien het wel goed)

De isolatoren zijn ook belangrijker dan je denkt: het lint van 2 cm dat we door de ronde isolatoren (die zijn bedoeld voor koord) hebben gedaan slijt op het punt waar het door de isolator gaat (door de wind). Dus een isolator waarin je kunt klemmen is dan beter om dat soort schade te voorkomen; het lint zelf slijt erdoor, maar de geleidende draadjes in het lint gaan dan kapot waardoor je minder / geen stroom meer hebt.
Bij voorkeur gebruik je verbindingsplaatjes, geen knopen (geleidende draadjes breken dan).

Apparaat op accu heb ik geen ervaring mee.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 21:13

Hilary schreef:
Ik heb schriklint van Voss en el-cheapo lint. Er is nogal kwaliteitsverschil, zeg maar :+

Mijn eisen:
- lage breekkracht i.v.m. Shet en Welsh van 200-300 kg. Als zij zich in de omheining rollen, wil ik dat het lint of de isolator kapot gaat (bij voorkeur het lint), niet de pony
- lage weerstand; hoe lager de weerstand (wordt weergegeven in Ohm), hoe beter de geleiding van het lint
- de kleur, bruin, zodat het wegvalt in het landschap (pony’s zien het wel goed)

De isolatoren zijn ook belangrijker dan je denkt: het lint van 2 cm dat we door de ronde isolatoren (die zijn bedoeld voor koord) hebben gedaan slijt op het punt waar het door de isolator gaat (door de wind). Dus een isolator waarin je kunt klemmen is dan beter om dat soort schade te voorkomen; het lint zelf slijt erdoor, maar de geleidende draadjes in het lint gaan dan kapot waardoor je minder / geen stroom meer hebt.
Bij voorkeur gebruik je verbindingsplaatjes, geen knopen (geleidende draadjes breken dan).

Apparaat op accu heb ik geen ervaring mee.

Thanks! Al ga ik geen lint gebruiken maar draad want dat lint is 10 keer niks vind ik haha. Ik doe wel plastic eraan omdat t wel om jonkies gaat en uberhaupt zodat ze t wat beter kunnen zien..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:18

Ah, ik vind draad niks, ivm zichtbaarheid en ik heb er lelijke striemen van gezien. Maar denk dat je dat ook bij lint kunt hebben en dat ook bij draad de breekkracht belangrijk is :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:21

Ik heb gallagher gehad maar nu Voss, hartstikke tevreden over en een stuk goedkoper

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 21:31

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb gallagher gehad maar nu Voss, hartstikke tevreden over en een stuk goedkoper

Heb je t over draad/lint? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:38

Persoonlijk zou ik idd ook kiezen voor draad. Lint vangt veel wind en na tig keer aanspannen breken de ijzeren geleidedraadjes waardoor je stroomverlies krijgt. Ik huur een wei die met lint af gespannen is en heb op bepaalde plaatsen stroomverlies en elke maand moet ik ergens wel weer een stuk bijspannen omdat het weer doorhangt.

Gallagher blijft mijn favoriet. Je hebt er ook draad met een dikkere koperdraad doorheen gevlochten, die zou betere stroombegeleider zijn.

Qua apparaat zou ik vooral een sterk apparaat kiezen. Heb je netstroom heb je best wel keuze en die op stroom zijn ook sterker.
Veel begroeiing pakt ook stroom weg maar er zijn apparaten die daar wel tegen kunnen.
Je kan op de site van Gallagher perfect de tool gebruiken en zo dus uitkomsten krijgen voor jouw weide.

Maar indien je geen netstroom hebt kies dan ene met zonnepanelen. Heb ooit zo ene gehad (klein model), zelfs in de winter gaf die een goeie klap stroom af.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 06:53

Dat is idd ook mijn ervaring dus vandaar dat k voor draad ga haha. Valt ook minder op voor de buren :) Ik zat zelf ook te denken aan een schrikapparaat met zonnepaneel/accu. Netstroom heb ik niet bij de wei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:50

meganvr schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Heb je t over draad/lint? :)

koord, lint vind ik wel mooi maar heeft ook nadelen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:34

Om de hoeveel meter doen jullie palen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:53

Na koord, lint, draad, aluminiumdraad en weer (nu nieuwerwets gevlochten in plaats van gedraaid) koord te hebben geprobeerd, ben ik héle grote voorstander van dat nieuwerwetse koord :j

Dat kan je super strak opspannen, het is wat dikker waardoor de zichtbaarheid verbeterd, het is veel prettiger te verwerken en veel slijtvaster dan dat vervelende standaard gedraaide koord en het is super sterk.

Ik wilde vroeger ook heel braafjes lage breekkracht maar dat interesseert me eerlijk gezegd geen zak meer, ik ben op het punt van ze zoeken het maar uit als ze er in vast komen te zitten, ik wil gewoon dat het ze binnen houdt :j

Shetten / mini's / koudbloeden hebben mij teveel de neiging om draad te slopen en dat word je echt een keer zat....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:18

Oh edit, zie nu dat je geen lint wilt....
Zie onderstaande dan maar als niet geschreven :D
Maar laat het even staan voor een ander die het wel wil misschien

Buitenom heb ik 1 draad permanentkabel, dat is tegen een gazenhekwerk aan, super fijn.
Tussen in heb ik lint. Koord en draad wil ik niet.
Gallenger is fijn.
Maar onderstaande van Patura ook.
Zowel gallenger als Patura hebben van die dwarsverbindingen. (misschien andere merken ook wel maar dat weet ik niet )
Dus als er 1 draadje kapot is word dat na 20 cm weer verbonden met de rest.

Afbeelding

https://www.nedlandic.nl/afrastering-li ... 40786.html

Kies je voor lint, is de isolator ook erg belangrijk.
Neem er met rubber die je ook vast kan schroeven.
Want gaat je lint schuiven in je isolator is hij binnen een jaar door geschuurd.
Welk merk ook.
Daar hebben wij ons in eerste instantie mee te pakken gehad op de isolatoren besparen...

https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... -100-stuks
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... r-20-stuks

De onderstaande gebruiken wij bij elke doorgang, blijft alles mooi strak gespannen als de doorgang open is
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... er-5-stuks

Ook op de hoeken kun je daarmee goed opspannen zodat alles mooi strak blijft.

Deze hebben we bij elke poort greep
https://www.gallagher.eu/nl_nl/bandklem-40mm-4-stuks
Is deze ook altijd fijn op maat.
(gebruiken we ook aan een haspel met stripbegrazing)

2 stukken lint verbinden met dit
https://www.agradi.nl/agradi-power-lint ... 5stuks.htm

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:47

Wij hebben ook koord. Goed zichtbaar en goed te spannen.
Bovenste koord hebben wij eigenlijk overal Gallagher.
Tot mijn grote vreugde houdt het koord het al 15 jaar vol en geleidt het nog steeds goed.
Als er toch ergens een breuk zit (paar keer voorgekomen) pruts ik er een draadje omheen.
De onderste doen we vaak wel een goedkopere. Die halen we meestal bij Kuiper in Koekange, bij jullie in de buurt.
Zij hebben veel op voorraad, soms volstrekt onbekende merken, en ze geven goed advies.
Palen halen we daar overigens ook.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:59

Wij hebben alles van coltec , ook draad. Persoonlijk vind ik het prettig om in ieder geval op de hoeken en bij de ingang houten palen te hebben staan, de rest heb ik prikpalen wat dan prima werkt. Als het een hele grote afstand is wil ik er ook nog wel houten tussen zetten. Op de houten palen kun je beter het draad op spanning trekken dan op de prikpaaltjes

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:47

Kendra schreef:
Tot mijn grote vreugde houdt het koord het al 15 jaar vol en geleidt het nog steeds goed.
Als er toch ergens een breuk zit (paar keer voorgekomen) pruts ik er een draadje omheen.
De onderste doen we vaak wel een goedkopere. Die halen we meestal bij Kuiper in Koekange, bij jullie in de buurt.
Zij hebben veel op voorraad, soms volstrekt onbekende merken, en ze geven goed advies.

Kuiper is ons vaste adres voor de meeste dingen _/-\o_ Weet jij toevallig wat die palen kosten daar? Ik zat te kijken bij DS Afrasteringen in Slagharen namelijk.

Prikpaaltjes doe ik aan de buitenrand niet maar om het land op te delen wel zodat t ook weer makkelijk weg kan voor evt slepen/bemesten etc etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:10

meganvr schreef:
Kuiper is ons vaste adres voor de meeste dingen _/-\o_ Weet jij toevallig wat die palen kosten daar? Ik zat te kijken bij DS Afrasteringen in Slagharen namelijk.
Prikpaaltjes doe ik aan de buitenrand niet maar om het land op te delen wel zodat t ook weer makkelijk weg kan voor evt slepen/bemesten etc etc.

Dan weet je ook dat het onmogelijk is om te zeggen wat het kost :D . Dat hele terrein achter ligt vol met palen in alle soorten en maten. Meestal zijn ze wel de goedkoopste. Wij moeten een stukje rijden, maar komen altijd 'vol' terug....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:13

meganvr schreef:
Kendra schreef:

Hier staat de hele lijst met zwarte behandelde palen (rest overleeft het niet zo lang) :
https://kuiper-afrastering.nl/afrasteri ... seerd.html

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:21

Kendra schreef:
meganvr schreef:

Dan weet je ook dat het onmogelijk is om te zeggen wat het kost :D . Dat hele terrein achter ligt vol met palen in alle soorten en maten. Meestal zijn ze wel de goedkoopste. Wij moeten een stukje rijden, maar komen altijd 'vol' terug....

Laten we zeggen dat Kuiper altijd erg interessant ingericht is :D :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:26

Wij hebben rondom gaas tot 1.20m hoog. Deels dicht begroeit met bramen wat we bijhouden. Gaas was een investering, maar had daarvoor hekwerk en vind het heel fijn. Achterin en 1 zijkant is ook sloot. Andere kant de buren en voor bomen en andere kant onze tuin en de schuur. Dus ze kunnen er nergens uit.

Bovenop 1 wit/groen koord. Op sommige open plekken laag nog een bruin/oranje koord.

Nergens met handvaten, zodat niemand van buitenaf het open kan maken. Boven het hek van de zij dam een lusje, dus eerst stroom eraf en kan het open. incl mega slot op hek.

We hebben een pp met donkere boompalen en bruin/oranje koord. Geeft een heel rustig beeld en staat overal als 2 jaar goed strak.
De bak hebben we afgezet met donkerbruin/oranje lint 4cm en dat zie je ietsjes meer en hangt veel sneller slap. Ondanks die speciale houders. Maar eerlijk staat er ook geen stroom op en hangen ze er weleens iets overheen om van een wilg of beuk te snoepen aan de andere kant.

Op sommige plekken staan de palen op 5 meter van elkaar en op sommige plekken 3 meter. Als we ergens veel spanning op willen zetten, hebben we aan het einde of in de hoek, dwars palen, maar je kan ook dan een dikke paal of biels zetten.

We hebben het sterkste apparaat van Pulsara en die doet het behoorlijk goed. Welke we kregen deed het niet, teruggezonden en gaat gewoon naar Gallagher.

Wat verstandig is hangt ook af van de plek en de paarden. Heb je kleinere paarden, zou ik de afstanden tussen de koorden klein houden en laag beginnen.