Wat is jullie voorkeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

Wat is jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 00:31

Hi,

Mijn shets staan sinds aantal maanden op een pension waar ze in de avond naar binnen gaan dus op stal maar ook samen op stal. Voorheen stonden ze 24/7 buiten.. helaas moest die stal er ook mee stoppen. echter zegt soms mijn gevoel toch van staan ze 24/7 buiten beter of toch ook niet..?
Zelf geeft een “box” mij soms een niet fijn gevoel dat ik ze dan daar in zet in de avond..
Zelf heb ik wel een stal op het oog die 24/7 biedt met schuilstal en een uitloop.

Waar zou jullie voor gaan?
Help haha

Mvg

EliseXJoelle

Re: Wat is jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 00:33

ik ben zelf echt voorstander van 24/7 buiten. Maar kijk vooral naar je pony's en luister naar je eigen gevoel. Zet daarnaast de voors en tegens van de 2 stallen naast elkaar en kies hieruit de beste keuze :)

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 00:36

EliseXJoelle schreef:
ik ben zelf echt voorstander van 24/7 buiten. Maar kijk vooral naar je pony's en luister naar je eigen gevoel. Zet daarnaast de voors en tegens van de 2 stallen naast elkaar en kies hieruit de beste keuze :)

Dankjewel voor je tip :)!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 00:45

Die van mij staat ook 24/7 buiten omdat ze aangeeft dat ze absoluut niet in stal wil staan (schoppen tegen de wanden, voernijd door de tralies)

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 00:50

Amber_anne schreef:
Die van mij staat ook 24/7 buiten omdat ze aangeeft dat ze absoluut niet in stal wil staan (schoppen tegen de wanden, voernijd door de tralies)

Bedoel je dan echt bijten aan de tralies of? :).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 00:52

Bijten aan de tralies, aanvallen doen richting de ander, met beide benen tegen de wand trappen waar de ander staat

Buiten kan ze prima met anderen eten maar op stal gaat dat niet

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 01:24

Hier staan de shets noodgedwongen buiten wegens plaatsgebrek, maar als ik de optie had dan 100% zeker 's nachts op stal in de winter. Net zoals de groten hier. Tot nu toe doen alle paarden het daar beter op en zijn ze er gelukkiger mee.

(En nee... heel de zever over niet-ideale omstandigheden hoef ik niet, want die zijn er gewoon wel natuurlijk)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:41

Buiten, waar ze horen.
Mijn ene shet maakt zeer veel gebruik van de schuilstal. De ander nooit. Die heeft in 5 jaar tijd nog nooit een voet binnen gezet :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:16

Hier staat alles 12/7 buiten. De shetten lieten hun voer staan om 's avonds naar binnen te mogen toen we het naar binnen gaan introduceerden (en dat was al echt na 2 of 3 dagen binnen zetten, terwijl ze dat voer al jaren buiten kregen op dat tijdstip). Nu voeren we ze maar tussen de middag.

De grote paarden kunnen we, behalve de eerste 3 weken van het weideseizoen als ze nog maar een uurtje op het gras staan, gewoon van het gras roepen om naar binnen te gaan (die eerste 3 weken moeten we ze oppikken, maar dan laten ze zich wel gewoon pakken). Maar goed, daar staat dan wel een eiwitrijk/suikerarm maal tegenover, dus dat vertekend (fiber nuggets + sojaschroot + Force).

Ze hebben buiten onbeperkt hooi (de shetten tegenwoordig niet meer buiten onbeperkt, maar met starten nog wel. En van de 19-uur hooibeurt hangt vaak nog wel wat) en binnen hebben de grote paarden ook onbeperkt hooi, de shetten hebben 2 voerbeurten.

Wat wel belangrijk is, is dat ze ruimte genoeg hebben op stal. de (2xschofthoogte)² is het minimum, niet het maximum. En samen in de box vind ik niet ideaal, de shetten staan dat nu nog wel (83cm hoog, box van 3x3, dus met de stokmaatregel zouden er 3 in mogen en geen 2 zoals dat nu is), maar gaan we scheiden zodra de stallen aan de beurt zijn. De andere 2 staan ieder in een box van 3x5. Ook moet de strooisellaag dik genoeg zijn, ga uit van minimaal 10kg strooisel per m2 bij alles behalve shetten (dat is met los opgestrooid lang stro ongeveer een halve meter hoog maar ingedrukt uiteraard veel minder, bij gehakseld strooisel als vlas en houtvezel is dit 15-20cm dik).

Daarnaast voldoende (liefst onbeperkt indien mogelijk) ruwvoer, al dan niet gevoerd in een vertragend voersysteem (slowfeeder hooinet, of een systeem zoals de feedingmaster).

Wanneer een paard 12/7 op een dun laag strooisel staat (1-2 pak stro/zaagsel/vlas), met zo weinig hooi dat hij er maar een uur mee doet en hij zijn kont eigenlijk nog niet kan keren omdat de stal te klein is, ligt het niet aan het op stal staan an sich dat hij daar niet blij van wordt, wel aan alle extra factoren.

Een paard moet overigens ook vaak even wennen aan op stal staan, dat duurt tot een week. Dit is overigens bij veel paarden die naar 24/7 buiten gaan ook het geval, alleen daar duurt het vaak veel langer dan een week.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:25

Maar waarom zou je ze binnen willen hebben?
Schuilstal ja, maar ik zie de meerwaarde niet in van een dichte stal.

Hier staan ze 24/7 op een zandpaddock met stoep en schuilstal, beperkt hooi via slowfeeder. En in de zomer beperkt weidegang.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:46

Ik heb ze in de nacht op stal.
1 van mijn paarden heeft een pollen allergie waar ze binnen echt veel minder last van heeft.
Dus ja ze gaan 's avonds naar binnen.
Ik heb niet het idee dat ze het erg vinden.
Ze komen fijn naar binnen (en nee ze krijgen dan niet meteen brok)
En ze wandelen ook erg rustig in de ochtend naar buiten.
Mijn ruin kan mijn merrie nog wel eens wegjagen bij hooi.
En ook binnen weten ze dat ze allebei hun portie hebben, zowel ruin als merrie zie je dan ook echt rust hebben.

Ik had voorheen nog een merrie die voornijd had toen ze 24/7 buiten stond.
Niet op hooi, maar wel op opgroei brokjes en later vitamine brokjes.
En toen zij ook in de nacht naar binnen kwam is dat helemaal weg gegaan. Ook wetende dat haar portie altijd veilig was :)
Buiten viel ze echt aan, binnen in eerste instantie hing ze in de tralies. Later was er complete rust.

Dus of binnen altijd slecht is?
Ik denk als ze daarnaast 8 uur of meer buiten staan niet.
Op voldoende ruimte zodat ze ook kunnen rennen en spelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:01

Ik prefereer 24/7 buiten MITS goede omstandigheden (een droge verharde staanplaats om te eten, een droge rust/ligplaats en voldoende ruimte om elkaar te ontwijken in geval van voedernijd bv / meerdere voerplekken).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:05

Meerdere voerplekken en minimaal een 1,5 hectare wil niet zeggen dat ze elkaar niet weg kunnen jagen.
Het gaat dan niet met grof geweld, maar als er 1 is perse het eten wil van die ander, die ander loopt naar een ander hoopje/bak/net. En de "jager" bedenkt dat dat hoopje vast lekkerder is, enz enz enz.
Dan is er nog steeds geen rust.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:22

24\7 buiten met schuilstallen, bomen en een flinke heg hebben ze hier. Zonder schaduw zou ik mijn paarden niet eens op n' pensionstal hebben staan.
Luister echt naar je paard, sommige paarden moeten erg wennen aan 24\7 buiten staan omdat de indrukken 's nachts ook doorgaan, daardoor willen sommige toch echt wel hun stalletje in 's avonds. En daar is niks mis mee, zolang ze 8-10+ uur per dag de benen maar kunnen strekken.

Ts, als jou pony's zichtbaar niet graag naar binnen willen kun je verder kijken, maar als jij daar prima staat, pony's doen het goed en lopen graag mee hun stal in, lekker blijven staan. Een rust punt voor paarden met hun eigen bakkie eten en eigen pluk hooi kan echt geen kwaad.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 12:08

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig willen mijn pony’s wel naar binnen en staan rustig samen.
Ze krijgen (kreeg ik net te horen) ook een shetland deurtje :).