1,5 jarige bij ouder paard zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moni48

1,5 jarige bij ouder paard zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:30

Hi iedereen,

Ik heb een haflinger merrie van 11 jaar en een barock pinto hengst van 1,5 jaar. De haflinger staat nu op een pension stal en de hengst in de opfok. Maar ik ga binnenkort verhuizen en krijg ik mijn eigen stukje land etc. De haflinger komt hier samen te staan met twee Shetlanders van mijn moeder. Maar ik zou het erg leuk vinden om mijn hengst er ook bij te hebben. Ik vraag me nu alleen af of dit verstandig is?
Mijn haf staat nu samen met een vrij speelse ruin en daar is ze dikke vrienden mee, dus ik denk dat ze het erg leuk vind als de pinto bij haar komt te staan.
De pinto staat nu natuurlijk in de kudde maar hij is niet super speels en hij zondert zich af en toe ook af. Vooral als er veel paarden om hem heen gaan staan loopt hij weg en gaat hij op een rustig plekje staan. Dus in dat opzicht zou het misschien ook wel fijn zijn voor hem om in een kleine kudde te staan. Maar zou hij dan niet een stukje op opvoeding missen? Of heeft hij genoeg aan de tijd dat hij wel in de opfok heeft gestaan en aan mijn haflinger en de shetjes?

Ik hoor graag jullie mening!

Anomien

Re: 1,5 jarige bij ouder paard zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:33

Ik mis even de informatie of je de hengst hengst laat of dat je hem wel wil castreren.

Denk niet dat ik uit hoef te leggen wat hengsten met merries doen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:49

Als je ze samen wilt zetten moet je de hengst castreren..denk er wel aan dat hij nog een week of 6 vruchtbaar blijft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:07

Chapeau2002 schreef:
Als je ze samen wilt zetten moet je de hengst castreren..denk er wel aan dat hij nog een week of 6 vruchtbaar blijft.

Dit :j

Ik heb mijn 1,5 jarige merrie eerst alleen bij mijn haflinger ruin gehad van toen 15. Inmiddels staan daar nog 2 ruinen bij. Dat gaat prima. Ze wordt super goed opgevoed, kan spelen, er wordt over haar gewaakt. Ik vind het een fijne constructie zo :j

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 16:00

Hij wordt natuurlijk voor hij heen gaat geruind! Vergeten erbij te zetten hihi

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:52

Mijn hengsten (en vroeger mijn ruin trouwens ook) houden wel heel erg veel van spelen. (lees stoeien) Voor een hengst of ruin van 1,5 jaar zou ik wel graag een speelmaatje willen. Dat kan prima een ouder paard zijn, maar dus wel een die dat gedrag ook wel kan hebben en er (een eindje) in mee kan gaan.

Is jouw merrie zo'n paard? Of de shetlanders? Dan gaat het denk ik prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:56

In mijn ervaring spelen ruinen/hengsten en merries wel wat anders. Als ik in mijn gemengde kudde kijk zie ik de ruinen wel met de merries spelen, maar ik zie veel meer de ruinen met elkaar spelen. Oftewel; de merries spelen minder en ook minder 'hard' om het zo even te zeggen. Ik heb dus ook gezegd: ik wil altijd een ruin bij een ruin hebben. Ik heb ook wel ruin en merrie samen gehad, met zn 2 en toen speelde hij een stuk minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:03

wij hebben vroeger een 2 jarige ruin bij 2 oudere merries gehad,maar hij werd echt helemaal gefrustreerd omdat ze niet wilden spelen.
in de omgang naar mensen toe werd hij ook opdringeriger, ik vond het echt geen goede combi.
toen er later een ruin bij kwam en hij weer kon spelen werd hij ook weer rustig en had respect voor je.
ik zou het dus niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:36

Ik zou er in ieder geval 1 semi-leeftijdsgenoot (ruin) bij willen hebben. En of deze nu 1, 2 of 3 is maakt me niet uit, maar wel iets dat qua maat redelijk gelijkmatig is en een speels karakter heeft. Ik zie het regelmatig, een veulen bij een ouder paard (al dan niet als vervanging), maar ik vind het sneu. Ze missen het spel echt.

Wij hebben zelf een 1.5-jarige bij een (door trauma) laat puberende 5-jarige gezet en dat zou ik niet nog een keer zo doen, ondanks dat de oudere best speels is, zie je toch wel dat het jonkie aan spel tekort komt (hij is overigens nu 4.5, februari veulen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:10

Zijn de shetten man of vrouw?

Ik denk dat je merrie(s?) het in no-time zat zijn met dat typische jonge mannen geetter en dan kunnen er flinke brokken vallen.
Andere kans is dat de ruin voor de merrie wel respect heeft maar zijn frustratie dan op mensen loslaat.

Als de shetten ruinen zijn dan komt het wel goed.
Een shet is prima in staat om een groot paard op de knieen te krijgen :+