Wat zouden jullie doen? (Tinker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Copi

Wat zouden jullie doen? (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:13

Lieve bokkers,
Ik heb advies nodig.
Wij zijn al heel lang op zoek naar een paardje voor mij en mijn oudste dochter, maar tot op heden zonder resultaat. Wij hebben geen wedstrijd ambities en willen gewoon wat recreatief rijden in de bak, maar vooral veel buiten.
Nu zijn wij geweest kijken bij een tinker (natuurlijk net dat ene ras wat ik echt, absoluut nooit wilde :D ) en we zijn erg enthousiast. Ze is 8 jaar, érg braaf, precies wat we zoeken, ook nog eens tegen een eerlijke prijs (en dat is nogal wat, op het moment) maar.. hij heeft rasp op zijn bovenbenen. Kootholtes zijn mooi droog. Ze staat nu wel 24/7 op het gras, krijgt wat krachtvoer bij en zijn benen worden geschoren. Nu heb ik begrepen dat wanneer je de benen juist niet scheert en het paard sober houdt, rasp goed onder controle gehouden kan worden. Bij ons zou hij 24/7 buiten staan, maar op zand en beton. Hier gaan de pony's, na opbouwen, 4 uur per dag het gras op.
Zouden jullie hem hiervoor laten staan en waarom wel of niet? Zijn er verder nog aandachtspunten? Heel graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt :)

Minoes

Re: Wat zouden jullie doen? (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:22

Rasp is niet onoverkomelijk, maar mocht het cpl zijn wel.
Sober voeren in de zin van zo min mogelijk suiker en zetmeel is van belang (hooi met laag suikergehalte, vitaminebrok ipv krachtvoer, niet op het gras na een koude nacht etc.). Ook regelmatig behandelen tegen mijten.

Het is wat werk, maar als je het onfer controle houdt is er niet veel aan de hand.

Is ze ook getest op pssm? Dit komt héél veel voor bij tinkers.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:26

Nee, ze is niet getest op pssm, wel doen dus? Op cpl kun je niet testen volgens mij, of wel?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:49

Voor mij persoonlijk zou combinatie rasp en tinker een no deal zijn, het hoeft geen cpl te zijn maar als het wel cpl is ben je mooi de sjaak. Komt ook vaak rond 10 jaar pas echt tot uiting, dus 8 jaar is voor mij een leeftijd waar ik bij hele kleine voortekenen al op scherp zou staan. Voor cpl is geen test inderdaad, wordt puur op symptomen gediagnosticeerd en de kennis is nog beperkt bij veel veeartsen (ook iets om mee te nemen).
Als je het aanvaardbaar vindt om een paard met cpl te hebben, dan zeker eerst pssm1 laten testen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:28

Een pssm testje zou ik wel aan wagen maar Rasp laat ik 'm absoluut niet voor staan. (Mijn paarden hadden/hebben geen cpl)

Het allerbelangrijkste na mijn idee, Kort houden van de haren in de knie holte.
Kwa onderhoud doe ik:
Sinds ik NAF mint en teatree heb ontdekt, was ik het daarmee.
Af en toe beetje olie/vet erop en daarna beetje pulken
En na het rijden als ze zweten even afspoelen of met een vochtige handdoek even schoonmaken.

Met deze combinatie heeft ze er echt minimaal of geen last van. Ik voer niks speciaals, lopen 24/7 op de wei maar ook bij nacht op stal geen verschil.

De jaren nergens last van, toen een hele warme zomer gehad en wel veel aan werk geweest. Had het idee dat het zweet is gaan broeien en toen was het meteen mis, open wond enz. Bijhouden is the key.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:37

Wat persoonlijk voor mij ook belangrijk is, naast de dingen die hierboven al genoemd zijn is de herkomst
Is het een Tinker uit Ierland? Hoe lang is deze al in Nederland? of is hij nederlands gefokt? Is het zeker weten een betrouwbaar adres?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:40

mooney schreef:
Voor mij persoonlijk zou combinatie rasp en tinker een no deal zijn, het hoeft geen cpl te zijn maar als het wel cpl is ben je mooi de sjaak. Komt ook vaak rond 10 jaar pas echt tot uiting, dus 8 jaar is voor mij een leeftijd waar ik bij hele kleine voortekenen al op scherp zou staan. Voor cpl is geen test inderdaad, wordt puur op symptomen gediagnosticeerd en de kennis is nog beperkt bij veel veeartsen (ook iets om mee te nemen).
Als je het aanvaardbaar vindt om een paard met cpl te hebben, dan zeker eerst pssm1 laten testen.

Dat.

CPL is erfelijk, dus ik zou minimaal wat onderzoek doen naar afkomst. Indien afkomst onbekend, laten staan.

Er staat genoeg gezond leuks te koop en als je geen ambities tussen witte hekjes heb, zou ik ook even heel rustig de markt afwachten. Het zal niet de eerste keer zijn dat die instort en ook niet de laatste keer.......

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:40

siskeh schreef:
Wat persoonlijk voor mij ook belangrijk is, naast de dingen die hierboven al genoemd zijn is de herkomst
Is het een Tinker uit Ierland? Hoe lang is deze al in Nederland? of is hij nederlands gefokt? Is het zeker weten een betrouwbaar adres?

Hier ben ik het zeker mee eens. Er komt nu een boel rommel uit de export en die dieren lijken in de eerste instantie heel braaf maar blijken gewoon overrompeld te zijn en zich helemaal af te sluiten.
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar een foto van de benen.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 11:49

Heb helaas geen foto vd benen. Vind het zelf zo op het oog meevallen, iets korstjes en 1 klein, vochtig wondje op de bovenbenen. Kootholtes zijn goes droog en korstvrij. Ze is geboren in Ierland, als 3jarige geïmporteerd naar België en daar dus 5 jaar geleden gekocht door de huidige eigenaar die hem wegdoet ivm tijdgebrek sinds geboorte van kindje (paard staat op een pensionstal bijna een half uur van haar huis af dus dat klinkt wel geloofwaardig).

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 11:51

Heb helaas geen foto vd benen. Vind het zelf zo op het oog meevallen, iets korstjes en 1 klein, vochtig wondje op de bovenbenen. Kootholtes zijn goes droog en korstvrij. Ze is geboren in Ierland, als 3jarige geïmporteerd naar België en daar dus 5 jaar geleden gekocht door de huidige eigenaar die hem wegdoet ivm tijdgebrek sinds geboorte van kindje (paard staat op een pensionstal bijna een half uur van haar huis af dus dat klinkt wel geloofwaardig).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:53

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 11:56

KootMiraDrum schreef:
Hier goede uitleg over rasp en cpl, geschreven door 8annemiek hier op bokt.
https://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Deze had ik idd gelezen en daar refereer ik aan in de OP: het is nu op het oog niet zo erg en ze staat nu 24/7 op gras, krijgt wat krachtvoer en benen worden geschoren. Vandaar dat ik er goede hoop op had dat het bij ons (24/7 buiten maar 4 uur op gras, sober hooi, geen krachtvoer en benen niet meer scheren) onder controle te houden zou zijn. Maar ik heb geen eigen ervaring met mok/rasp dus ik ben een beetje bang dat ik me er op verkijk

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:05

Ik zou met het management wat je noemt het wel aandurven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:14

Copi schreef:
KootMiraDrum schreef:
Hier goede uitleg over rasp en cpl, geschreven door 8annemiek hier op bokt.
https://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Deze had ik idd gelezen en daar refereer ik aan in de OP: het is nu op het oog niet zo erg en ze staat nu 24/7 op gras, krijgt wat krachtvoer en benen worden geschoren. Vandaar dat ik er goede hoop op had dat het bij ons (24/7 buiten maar 4 uur op gras, sober hooi, geen krachtvoer en benen niet meer scheren) onder controle te houden zou zijn. Maar ik heb geen eigen ervaring met mok/rasp dus ik ben een beetje bang dat ik me er op verkijk

Heel eerlijk?
Bij twijfel niet inhalen.....

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:20

Ik quote mezelf even,
Met meer info, als sokken zijn geschoren dan ga ik wel twijfelen.
Mijn paarden hebben prachtige volle sokken zonder wondjes. Als de sokken geschoren zijn zou ik toch twijfelen of niet meer aan d'r hand is.
Melissa1996 schreef:
Een pssm testje zou ik wel aan wagen maar Rasp laat ik 'm absoluut niet voor staan. (Mijn paarden hadden/hebben geen cpl)

Kwa onderhoud doe ik:
En na het rijden als ze zweten even afspoelen of met een vochtige handdoek even schoonmaken.

Met deze combinatie heeft ze er echt minimaal of geen last van. Ik voer niks speciaals, lopen 24/7 op de wei maar ook bij nacht op stal geen verschil.

De jaren nergens last van, toen een hele warme zomer gehad en wel veel aan werk geweest. Had het idee dat het zweet is gaan broeien en toen was het meteen mis, open wond enz. Bijhouden is the key.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:24

Copi schreef:

Eigenaar is het probleem gewend, en veel mensen die tinkers gewend zijn vinden de extra basisverzorging geen probleem of zien dat niet als extra. Ik ben geen behang en dus extra bijbehorende basisverzorging gewend en zou een paard er om laten staan (behang alleen al, problemen er onder helemaal). Dier is er voor geschoren en dat zegt mij al dat het erger was (of mogelijk dat eigenaar snel heeft doorgepakt, maar dat is lastig te zeggen). Voor mij zou dit paard niet als gezond gezien worden en problemen komen vanzelf al, die kopen is echt niet nodig om ze te krijgen. Eerlijk gezegd zou ik dit dier laten staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:29

Ik zou het laten staan!

En wel hierom: er zijn al problemen.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:06

Melissa1996 schreef:
Ik quote mezelf even,
Mijn paarden hebben prachtige volle sokken zonder wondjes. Als de sokken geschoren zijn zou ik toch twijfelen of niet meer aan d'r hand is.
Melissa1996 schreef:

Kwa onderhoud doe ik:

De sokken zijn niet geschoten, de bovenbenen, waar dus de rasp zit, zijn geschoren.
Maar de meesten zijn het er toch over eens: beter maar staan laten.
Pffff echt niet te geloven hoe ontzettend moeilijk het momenteel is een gezond, braaf paardje te vinden. We zijn al bijna een jaar op zoek en hoewel we niet bereid zijn mee te gaan in de huidige 'gekkenprijzen' voor een lol-met-je-knolpaard hebben we volgens mij toch best een redelijk budget voor wat we zoeken.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:24

Ik zou hem niet laten staan.
Wel zou ik het dossier willen inzien van haar DA, om te zien of ze er een tegen behandeld heeft.
Tevens een pssm test doen en ik zou de rasp laten bekijken bij het keuren van het paard.

Ik heb op een tinker stal gestaan en de meerdere tinkers hadden daar wel iets rasp maar bijna geen hadden cpl.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:33

Copi schreef:
Ik quote mezelf even,
Melissa1996 schreef:

Kwa onderhoud doe ik:

De sokken zijn niet geschoten, de bovenbenen, waar dus de rasp zit, zijn geschoren.
Maar de meesten zijn het er toch over eens: beter maar staan laten.
Pffff echt niet te geloven hoe ontzettend moeilijk het momenteel is een gezond, braaf paardje te vinden. We zijn al bijna een jaar op zoek en hoewel we niet bereid zijn mee te gaan in de huidige 'gekkenprijzen' voor een lol-met-je-knolpaard hebben we volgens mij toch best een redelijk budget voor wat we zoeken.[/quote]

Ah oké, sorry dat dacht ik te begrijpen maar dan doet de eigenaar nu het zelfde als wat ik doe. Gewoon kort houden.
Als je voor een tinker kiest, kies je voor sokken en sokkenpaarden kúnnen in dat opzicht extra werk opleveren. Als het maar geen CPL of pssm is, zou ik hem niet perse laten staan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:40

Ik zou wel de medische historie willen weten van dit paard en er nog een keer goed een dierenarts naar laten. Als het paard verder gezond is en er geen bezwaren zijn, zou ik het doen. Er zijn ergere problemen dan rasp. Het volgende paard wat geen rasp heeft, heeft waarschijnlijk wel weer wat anders.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:43

Kan ik cpl op de één of andere manier uitsluiten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:44

Laten staan. Echt, problemen krijg je vanzelf die hoef je niet te kopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:48

je moet iemand meenemen met verstand van cpl.
die kan met je meekijken of je het moet doen of niet,die weet ook of het “rasp” is of hyperkeratose zoals het ook wel heet.
mijnmerrie had vroeger best wel een hardnekkig plekje in de knieholte van 1 voorbeen.
maar dat is weg, doe er al zeker twee jaar niks meer aan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:48

Als het alleen wat rasp is zou ik een tinker hier echt niet om laten staan, het is meer regel dan uitzondering dat ze ooit een vorm van rasp of mok krijgen.

Het knippen of scheren van de plekken wordt gedaan om het te kunnen verzorgen, of om tegen mijten te behandelen. Dit doen wij ook altijd, en beide tinkers hebben geen vorm van cpl.

Edit: wel sowieso op pssm testen. Helaas heeft mijn merrie pssm2, en daar kan ik niks meer mee :(