weidegang in eigen beheer/ kopen: ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikNiet

weidegang in eigen beheer/ kopen: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 15:00

Ik was benieuwd wie van jullie een eigen stukje weiland heeft. Hoe zijn jullie daar aan gekomen? Hoe bevalt het? wat waren de kosten en wat zijn je kosten nu? Waarom heb je het gekocht (puur praktisch, t zat bij je huis, of ook vanwege stukje belegging)?

Ik ben oriënterend aan het kijken naar een klein stukje grond. Inmiddels heb ik me in het hoofd gehaald dat ik misschien wel gewoon graag een stukje wil kopen. Maar hoe kom ik aan een stukje en waar ik een schuilstalletje op kwijt kan. Welke bronnen kan ik daarvoor aanboren? Makelaars bieden toch vaak grotere stukken grond aan.
Ik ben ook erg benieuwd wat een reëele prijs is: meestal staat er bij dat prijs op aanvraag is. Dat is wat omslachtig als ik eerst puur wil oriënteren of het passend zou zijn bij wat ik wil.

Ervaringen gevraagd dus:) plaats in Nederland etc doet er nu nog even niet zo toe: ik hoor graag alles!
Laatst bijgewerkt door ikNiet op 22-12-24 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:06

Ik heb een halve hectare naast ons huis (was een reden om het huis te kopen destijds). Aan de ene kant is het fijn om je dieren aan huis te hebben, aan de andere kant moet je wel alles zelf doen, of je nu ziek bent of weg moet, maakt niet uit. Je moet de hekken onderhouden, de mest uit de weide halen, je dieren in en uit de weide halen (onze wei hebben we in drie stukken verdeeld; een ervan was de rijbak, maar inmiddels is ie aardig begroeid. De rijbak kunnen ze zomer en winter in, en zodra het kan in combinatie met een van de andere twee weitjes, zodat ze meer loop- en graasruimte hebben.

Ik heb met veel moeite destijds een bouwvergunning gekregen en een stal gebouwd met een uitgang op de rijbak, zodat ie ook als schuilstal kan dienen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:09

ikNiet schreef:
Ik was benieuwd wie van jullie een eigen stukje weiland heeft. Hoe zijn jullie daar aan gekomen? Hoe bevalt het? wat waren de kosten en wat zijn je kosten nu? Waarom heb je het gekocht (puur praktisch, t zat bij je huis, of ook vanwege stukje belegging)?

Ik ben oriënterend aan het kijken naar een klein stukje grond voor ezels. Inmiddels heb ik me in het hoofd gehaald dat ik misschien wel gewoon graag een stukje wil kopen. Maar hoe kom ik aan een stukje dat zo klein is (max een halve hectare) en waar ik een schuilstalletje op kwijt kan. Welke bronnen kan ik daarvoor aanboren? Makelaars bieden toch vaak grotere stukken grond aan.
Ik ben ook erg benieuwd wat een reëele prijs is: meestal staat er bij dat prijs op aanvraag is. Dat is wat omslachtig als ik eerst puur wil oriënteren of het passend zou zijn bij wat ik wil.

Ervaringen gevraagd dus:) plaats in Nederland etc doet er nu nog even niet zo toe: ik hoor graag alles!

Reken op een halve hectare goede gebruiksgrond vlot rond de 30.000 euro. Redelijk afhankelijk de regio.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:34

Ik heb geen “eigen” land maar huur wel wat grond van een boer. Als ik dit zou willen kopen betaal ik zo’n €65.000 per hectare en dit is in Drenthe. Al zou ik t nooit kopen hoor want kopen is voor mij niet interessant in Nederland.

Regio doet er qua prijs zeker wel toe omdat t natuurlijk erg verschillend is haha.

Maar goed soms word er op marktplaats wel is wat grond aangeboden of via via. Je hebt inderdaad ook wel makelaars maar meestal hebben die alleen grotere percelen te koop zoals je zei.

Helaas mag je 9 vd 10x niet zomaar een schuilstal op je land zetten dus hou daar wel rekening mee :)

Lynn_Nikita

Re: weidegang in eigen beheer/ kopen: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:31

Hou er ook rekening mee dat je met kopen geen hypothee kan krijgen, dus je moet of een hoop eigen geld hebben of een andere lening afsluiten wat het vaak ontzettend duur maakt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:31

Vergeet het onderhoud van je landje niet, je zult toch moeten kunnen maaien/bloten/ indien nodig bewateren.
Electra en water voorzieningen zijn uitermate handig.
Omheining of sloten of beide? Zelf te onderhouden of via huurbaas?
Hooi en stro opslag, bij voorkeur waterdicht. Plekje om spullen te bewaren, zoals gereedschap emmers etc.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:35

Hier staan de paarden meestal op weides die we niet nodig hebben of niet kunnen gebruiken voor de boerderij omdat ze niet bewerkt kunnen worden (te nat, te veel keien in de grond etc).

Maar goed, met 140ha is dat misschien wat makkelijker dan met 1/2ha :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:40

Hier betaal je ongeveer een ton momenteel per hectare.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:43

palousa_boy schreef:
Hier staan de paarden meestal op weides die we niet nodig hebben of niet kunnen gebruiken voor de boerderij omdat ze niet bewerkt kunnen worden (te nat, te veel keien in de grond etc).

140 ha!?!?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:50

Bij ons huis zit een perceel van ongeveer 1,5 ha. Een deel is tuin. Een groot deel is wei. En de wei ligt om het huis heen dus we wonen lekker vrij.
Wij hebben een grote loods met stallen. En hier is ook een deur open zodat de paarden een schuilstal hebben.

En ja, dit was een rede om het huis te kopen.

De wei van de buren staat te koop. Ongeveer 1 ha met een schuilstalletje. Vraagprijs 80.000 euro.
Als we het hadden, hadden we het erbij gekocht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:26

Bij de supermarkt hing een briefje, stal en wei te huur. Ik heb toen gebeld en ik ging kijken, het stond al langere tijd te koop. Het is op 5 minuten fietsen van mijn huis af, en het is 1500 m2. Ik heb het 2 jaar gehuurd en toen heb ik het gekocht.
Ik heb bij meerdere stallen gestaan maar er was altijd wel wat. De laatste stal was top maar was te ver rijden om iedere dag te gaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:46

Hier is een handig overzicht van prijzen:
https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... emaID=3588

Toen we onze boerderij kochten konden we 2 ha land pachten, maar toen de pachtperiode was afgelopen hebben wij het gekocht. Misschien wel iets te duur (voor die tijd) maar het land ligt bij ons huis - dus eigenlijk was er geen alternatief. En dat wist de verkoper natuurlijk....
Nu nog alle dagen blij dat we het hebben gedaan!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:27

Door mijn vriend. Hij heeft een agrarisch bedrijf. De kosten zijn dus niks.

Maar vergis je niet in alle werkzaamheden en onderhoudt :+

ikNiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 20:41

Fijne antwoorden! inhoudelijk: ongeveer hetzelfde als waar ik ook op kwam, fijn dat jullie dat bevestigen.
Ik blijf mooi even meelezen over ieders ervaringen etc!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:35

Ik heb wel wat achterstallig onderhoud maar niet veel gelukkig.Ik laat dat doen ik doe dat niet zelf.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:54

Ik heb gelukkig vlak achter huis een weide van 1 ha die ik pacht (120euro/jaar). De stallen ed. liggen in de achtertuin.
(Nu wel paardloos)
Ik overweeg ook om een stuk landbouwgrond te kopen van +- een halve hectare tot een hectare. In belgie dan wel .. (om permacultuurgericht tewerk te gaan)
Echter, de meeste stukken die nog redelijk goed van prijs zijn hier, lopen allemaal met pachtovereenkomsten met vaak een "levenslange" duur of .. pachters hebben vaak ook 1e kooprecht en vaak gaan de stukken dus alsnog voor je ogen weg.
Zit het land niet onder contract, betaal je zo makkelijk 200.000euro :):)

Ik ben nu dus aan het kijken om ook een stuk grond te gaan pachten, met een goed contract.
Hier betaal je aan pacht voor een stuk van een halve hectare tussen de 30 en 250euro/jaar!!
En dan wacht ik wel weer om ooit mss een stuk te kopen, als die kans zich voordoet.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 22-08-21 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:57

Wij hebben ook een halve hectare gekocht een paar maanden terug en op marktplaats gevonden :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:42

Ik huur twee stukken. Ene is 3500 m groot, met 2 boxen + materiaalhokje, een afdak met verhardingetje onder. Was omheind maar ik heb het wel een stuk opgeknapt. Zelf extra verharding, paddockpanelen en zand gelegd + een hooiruif erop, tussenomheiningen.
Kosten zand: 800 euro
kosten verharding: 400 euro
kosten rubbermatten: 300 euro
paddockpanelen : gratis
omheining: 1500 euro

Nu is het vooral onderhouden, nu en dan eens wat draad vervangen etc.
huur: 1440 per jaar.

Ik huur ook een tweede stuk, +- 6000 vierkante meter. Hier heb ik een materiaalhok, geen stroom, geen water.
Met de huurders van het huis neem ik water af aan 10 euro per maand als ze er staan.
640 euro per jaar. Omheining was er deels, een stukje heb ik zelf stroomdraad rondgezet.
kosten: 400 euro.

Met dit stuk heb ik ong 6 maand per jaar volledig gras voor twee trekpaarden en een spanjaard.
Als mijn pensionada wegvalt hoop ik de andere twee 8 maand volledig op gras te kunnen hebben.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:55

Ik heb een klein bergje in Spanje en mijn paarden aan huis hier op eigen grond en vind dat echt heel erg fijn. Het werk dat erin gaat zitten is echt heel vlot dagelijkse routine geworden. Ik vind het heerlijk!

Ik heb 8 hectare waarvan het grootste deel heel wild en onherbergzaam. Dat is voor de wilde dieren. De paarden hebben denk ik een hectare ongeveer, verdeeld in terrassen op verschillende hoogtes.

De kosten voor het aanleggen van mijn paddockbergparadijsje waren ahum, wel aanzienlijk. De palen moesten van de andere kant van het land komen. Omdat het rotsgrond is was palen erin krijgen ECHT niet iets dat we zelf konden doen, en zelfs met giga machines koste het enorm veel tijd. Bijvoorbeeld.
Gewoon een voorbeeldje van hoe dingen kunnen gaan, en ik denk dat dat soort onverwachte dingen altijd wel kunnen gebeuren, waar je ook woont. Is niet erg, maar wel goed om rekening mee te houden.
Ik heb overigen geen gras, dat lukt niet hier.

Een stukje grond niet bij je huis is wel echt anders is mijne ervaring. In Nederland heb ik heel even op een doe-het-zelf weiland/stal gestaan op 5 km van mijn huis en dat voelde toch vaker als erheen 'moeten'. Nu was het om meerdere redenen geen fijne plek voor mij en mijn paarden, maar toch.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:04

meganvr schreef:
palousa_boy schreef:

140 ha!?!?

Ja zo ongeveer, plus nog wat kleine stukjes dus bijna 150ha. Hiervan is bijna 80ha eigendom en de rest gepacht of gehuurd.

Maar wat hier boven ook al staat, vergis je niet in de hoeveelheid werk wat het geeft }:0 hekwerk, heggen snoeien, omgevallen bomen opruimen na harde storm.. maar ook het onderhoud van het gras, waterafvoer etc.

Maar puur alleen voor de paarden hebben we niet heel veel werk. Ze staan achter vast hekwerk (gaas + prikkeldraad) want schrikdraad is bijna niet te doen met alle heggen etc. Ook kunnen we met het gaas de weides ook gewoon voor de schapen gebruiken.
Op de meeste weides hebben ze wel een natuurlijke bron die zorgt voor water, ze hebben bosjes waar ze kunnen schuilen tegen regen/wind/zon etc.

Kwa kosten is momenteel vooral het erheen rijden om te kijken of het goed gaat het duurste :+ het kan uiteraard wel lopend maar het is toch 4km geloof ik dus dat neemt wel wat tijd in beslag. ( Al staat daar maar de helft, de andere helft van de kudde staat dicht bij huis)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:14

Wij hebben ongeveer 6 jaar geleden de kleine weide kunnen kopen dat achter ons huis en de huizen naast ons ligt (ca 3000m2). We hebben daar destijds €400/are voor betaald.
Voor ons is het net groot genoeg om 2 ponies op te houden (grote rijpony en shetlander als maatje). Ik ben ondertussen wel bezig om hiervan een pp te maken omdat het in de winter toch vaak te nat wordt om echt op het gras te staan en mijn ponies ook snel te dik worden van het gras.
Ik heb er wel voor moeten zorgen dat ik een gesloten kringloop heb omdat de weide dus moeilijk bereikbaar is vanop de openbare weg. Dus de mest composteren en terug op de weide verspreiden.
Dat is best wel wat werk, ik doe het momenteel nog altijd met de hand, dus ik ben blij dat ik niet meer grond heb, want ook de randen van de weide vragen toch wat onderhoud en dergelijke.

Fijne is echt wel dat je volledig zelf kan bepalen hoe je alles regelt.
Gelukkig vind ik tuin/weideonderhoud ook fijn om te doen, want heel eerlijk, hier kruipt echt best wel wat tijd in (vooral dit jaar met al die regen, alles groeit als een malle :) )

In jouw geval zal de weide niet aan huis liggen, dus je hebt ook nog pendeltijd en je zal dagelijks meerdere keren naar je ezeltjes moeten, ziek of niet ziek, lange werkdag, feestjes, kerstmis,... dus dat is toch iets waar je goed over moet nadenken.

Natuurlijk ken ik je persoonlijke situatie niet, ik zelf heb een gezin met 2 kinderen en zowel ik als mijn echtgenoot werken fulltime, en eerlijk gezegd zou de afstand en het pendelen er teveel aan zijn.
Nu ze aan huis staan kan je vaak tussendoor al eens vlug iets doen en komt er iets tussen kan je makkelijk stoppen.

Het heeft een grote impact op je leven, het is een andere manier van leven, de dieren staan eigenlijk altijd centraal, alles draait erom heen en je moet met alles wat je doet rekening met hen houden.

De kosten die ik heb voor deze 2 bengels zijn:
Jaarlijks inkoop hooi: €675
Maandelijks een zak gezondheidskorrel: €12
Strobaaltjes: €200 per jaar
Hoefsmid: €50 iedere 10 à 12 weken ongeveer (geen ijzers)
Weide onderhoud, varieert natuurlijk, als er iets stuk gaat moet het hersteld worden.
Verder jaarlijks DA kosten voor inenten en ontwormen.
De weide is aangekocht dus daar geen kosten meer voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:10

Ik ga ook niet meerdere keren per dag hoor. Ze staan op 4 km afstand, ik werk met een grote ruif met slowfeedernet dat ik enkele keren per week volsteek.
Een keer per dag langs om hun prakje en uit te mesten, in het weekend zit ik er dan een aantal uur om extra klusjes te doen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:25

Duhelo schreef:
Ik ga ook niet meerdere keren per dag hoor. Ze staan op 4 km afstand, ik werk met een grote ruif met slowfeedernet dat ik enkele keren per week volsteek.
Een keer per dag langs om hun prakje en uit te mesten, in het weekend zit ik er dan een aantal uur om extra klusjes te doen.

Ik zou gewoon niet gerust zijn denk ik als ik er maar één keer per dag kom.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:35

herous schreef:
Duhelo schreef:

Ik zou gewoon niet gerust zijn denk ik als ik er maar één keer per dag kom.

Mwoah, dat hangt wel af of er verder enige controle is of niet. De staleigenaar komt er dagelijks wel op zijn domein, dus hele erge dingen krijg ik wel een belletje van (zoals toen mijn jonge eens een uur lag te zonnen gaf die me een belletje dat ze wel heel lang plat lag.)
Op het zomerstuk lopen ze achter het huis van de eigenaars daar, dus die checken ook wel of alles ok is.
Daarnaast hebben we buren met paarden die dagelijks voorbijrijden, dus moest er iets dramatisch zijn zouden ze me ook wel opbellen (doe ik ook voor hun paarden als ze buiten staan bv.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:38

Ik werd zaterdag gebeld dat mijn paard vast stond dus ik was blij dat ik thuis was. Ik ben er meteen heen gesjeesd, dus ja soms moet een keer extra.