Ervaring met inloopstal dichtdoen (paarden erin)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Ervaring met inloopstal dichtdoen (paarden erin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 11:09

Sinds kort heb ik twee paarden aan huis. Ze kennen elkaar nu een paar weken en hebben een inloopstal van 8 bij 4 en een paddock tot hun beschikking. Nu zit ik te denken aan mogelijke situaties (storm, onweer, etc.) dat de paarden misschien beter op stal kunnen staan. Is er ervaring om twee paarden in een gesloten inloopstal te zetten? Ze kunnen het goed met elkaar vinden, maar de ruin is wel dominanter dan de merrie. Is het noodzakelijk dat ik dan een lijntjes tussen hun span? Of moet ik het echt afsluiten met een hekwerk? Of kunnen paarden ook met elkaar in zo'n stal staan zonder afscheiding? Ik vind het moeilijk inschatten. Of zeggen jullie: met een inloopstal ook altijd een uitloop houden?

Anoniem

Re: Ervaring met inloopstal dichtdoen (paarden erin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:12

Ligt er een beetje aan hoe ze met elkaar zijn. Zelf zou het mijn voorkeur niet hebben. Ik vind het te link.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:16

Als ze echt altijd goed overeen komen, nooit eens elkaar wegjagen bij een pluk gras of hooi zou het kunnen.
Zelf durf ik het niet.
Dan zou ik zeggen maak een veilige maar stevige buis oid die je zo weg geklapt hebt en dan er tussen zet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:20

Dit is natuurlijk zo erg situatiegebonden: hoe de paarden samen zijn, hoe groot de inloopstal is, hoe de indeling van die stal is (kan ieder aan zijn eigen hooinetje knabbelen bv.), hoe de paarden omgaan met veranderende omstandigheden en eventuele spanning,...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:20

Mijn paarden hebben een inloopstal van 8 bij 3 en zijn dikke mik. Toch komt het niet in mij op om de paarden daar samen in op te sluiten. Juist als ze wat onrustig kunnen zijn door bijvoorbeeld de weersomstandigheden of vanwege oud en nieuw, wil ik dat ze hun stal uit kunnen om de spanning eruit te lopen of om op een volgens hen veilige plek te gaan staan. Ik merk bij storm bijvoorbeeld dat ze liever niet binnen staan, maar samen juist in het midden van de paddock gaan staan. Wie ben ik dan om ze dat te ontzeggen omdat ik het een fijner idee vind dat ze ´veilig´ binnen staan? In geval van absolute nood kan ik de stal dichtmaken, maar dan nog zou ik ze beide een eigen stukje stal geven, hoe aardig ze elkaar ook vinden. Als er toch eentje lelijk gaat doen kunnen ze geen kant op in een stal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:22

Juist wanneer er spannende situaties zijn moet je paarden niet opsluiten, meestal hebben de eigenaren meer moeite met de omstandigheden dan de paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:25

Ik weet niet hoe makkelijk je paarden zijn, maar ik deed de stal meestal 'afsluiten' met een simpel stuk touw of draad als er een binnen moest staan. Als er dan echt iets mis is of er ontstaat paniek dan kunnen ze er gewoon doorheen rennen, maar staan verder wel veilig binnen bij slecht weer. Die van mij bleven daar netjes achter staan, gewoon een longeerlijn die ik met een strotouwtje vast knoopte aan een haakje.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 11:25

Jaaaa, jullie bevestigen al wat ik zelf ook dacht. Verstandig om voor de zekerheid toch een afscheiding te maken, als het al zo ver komt. En inderdaad, ik twijfel zelfs hoe groot de nood zou zijn om ze binnen te zetten. Enige wat ik kan bedenken: bij enorme storm (zoals laatst) en de takken vliegen rond. Ze staan langs een bosrand namelijk. Ik ben nieuw hierin, weet het dus niet goed in te schatten. Hebben jullie nooit jullie paarden toch op stal gezet?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:29

Ik had mijn e en d pony samen in de stal staan. Beide hebben ze een gewone 3,5x3,5 box maar de wand heb ik eruit gehaald. Ze staan al wel 8 jaar samen en zijn de dikste vriendinnen. De bonte was heel erg gestresst bij verhuizen en toen we hier kwamen gingen ze samen en was ze super rustig en ontspannen omdat ze haar vriendin dichtbij had. Nu met veulen en dracht heb ik ze wel uit elkaar gehaald.

Hier ging het perfect.
Afbeelding

Ook onze bejaarde ruin en 2 shetlanders deelde samen een ruime inloopstal die met slecht weer dicht ging. Nooit een probleem gehad. Die kenden elkaar ook al jaren en waren ook super vriendelijk naar elkaar. Deden we alleen met de sneeuwstormen en dat is gelukkig bijna nooit.

Een stalgeboot van mij heeft haar fjord en 2 shetlanders met storm in een gewone box. Ook dat gaat super goed samen ( ik vind het wel te krapjes ). Die stonden ook alleen met de extreme sneeuw van afgelopen winter een nachtje binnen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:37

Ik zou het niet aandurven. Tenzij ze heel goed met elkaar overweg kunnen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:53

Hier doe ik het niet.
Mijn merrie houdt zoiezo niet van opgesloten staan en raakt dan gestresst. Dit zou ze afreageren op de ruin, ook met een touwtje ertussen.
Mijn ervaring is dat ze zelf wel weten wat goed voor ze is en waar ze moeten gaan staan.
Hier 3 flinke bomen in de paddock en met storm vliegen er ook wel eens takken uit maar nooit problemen gehad.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:16

Ik heb 2 paarden die al 10 jaar samen staan en dikke mik. Bij hen zou ik het -in geval van nood- aandurven.. echter.. in de jaren bij huis heb ik nooit de behoefte gehad dit te doen.

Juist bij slecht stormachtig weer kiezen ze er vaak voor liever in de paddock te staan ipv onder dak. (Ze hebben altijd optie tot een schuilstal)
Ik gok dat ze het fijn vinden om weg te kunnen als de situatie er om vraagt het blijven natuurlijk vlucht dieren.

Mijn andere paarden zijn echte stal-paarden.. die heb ik met slecht weer wel binnen in aparte boxen.
Hoewel die ook dikke mik zijn zou ik die dan weer niet bij elkaar inzetten.. soms zijn ze wat hummig..

Dus ja.. volg je gevoel en mocht je het overwegen zou ik eerst kijken hoe het gaat bij mooi weer onder toezicht..

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:19

Waarom zou je dat doen? Storm overleven ze wel hoor vooral met een schuilstal waar ze beide in kunnen, maar ook uit kunnen als er een geïrriteerd word. Ben je dan bang voor vallende bomen\takken of is het meer dat ze dan droog moeten blijven ivm iets? Zou ze lekker los laten wandelen. Ik zou hier nooit geen 2 paarden bij elkaar zetten in één stal, maargoed, dat is mijn mening. Er hoeft er maar één in een hoek vast staan en een klap krijgen van een hoef of opgejaagd worden de stal door- nee, ik moet er niet aan denken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 23:11

Wat ik mij had bedacht was dat het misschien nodig was met onweer (risico op inslag) en vallende takken. Maar ik merk dat met onrustig weer de ruin inderdaad liever buiten staat, met de stortregen vandaag gaat hij midden in de paddock staan. Ik gok er dus op dat ik ze inderdaad nooit op stal hoef te zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:20

Ik zou ze ook zelf laten kiezen. Snap het idee helemaal maar ik denk juist paarden die gewend zijn om buiten te staan en dan ineens binnen op te sluiten en ze dus eigenlijk niets meer zien maar van alles horen voor meer paniek gaat zorgen.
Hier staan ze wel regelmatig binnen met regen maar ze staan eigenlijk altijd buiten te kijken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:21

Vroeger bij ons op de manege stonden er ook twee samen in de de stal, wand tussen de stal eruit.
Op de pension stal waar ik reed stonden er ook veel met een shetlander samen in een box met uitloop

Als het normaal heel goed gaat samen waarom niet

Die van mij houdt per definitie niet van een stal en ook niet van paarden in haar space dus daar zou ik het niet mee durven

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:16

Die van mij stonden al 7 jaar samen en die heb ik wel eens een dagje achter een touwtje gezet in de inloopstal (samen) toen de hele paddock op de schop moest. Dat ging wel. Paarden die elkaar een paar weken kennen zou ik niet aandurven.

Maar eigenlijk onder alle andere omstandigheden heb ik het nooit nodig gevonden. Met oud en nieuw zet ik bijv een klein plaatsje voor de inloopstal af, zodat ze in de stal en net daarbuiten kunnen. Ze kunnen dan niet gaan rennen buiten, maar kunnen wel kiezen tussen binnen of buiten. Daar worden ze rustiger van. Ze staan dan meestal in de opening naar het vuurwerk te kijken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:10

De mijne zet ik zelfs samen in een een simpele box als het moet, maar ik zou dat met andere paarden ook niet doen.
Echter, waarom zou je ze willen opsluiten bij bepaalde weersomstandigheden? Mijn ervaring is dat paarden er veel beter mee omgaan als ze weg kunnen en dan al uit zichzelf gaan schuilen als het echt nodig is. Ik zou meer naar een oplossing zoeken voor als 1 van de 2 iets heeft waardoor deze boxrust moet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:41

In principe zou ik nog zeggen: moet kunnen. MAAR jij wil het specifiek in heftige omstandigheden doen; storm, omweer. En dat lijkt me nou weer net niet handig.
Want de balans tussen beide paarden kan juist weer verschuiven onder extreme omstandigheden.

Nou zie ik ook niet echt in wat er veiliger is aan een stal bij die omstandigheden. Als ze dan willen schuilen kunnen ze daar toch ook zelf voor kiezen? Met de deur open kunnen ze dan altijd ook zelf nog kiezen om weer naar buiten te gaan. Wat voegt een gesloten deur daar in positieve zin aan toe?
Ik kan me wel voorstellen dat je ze dichter bij de stal wil houden, of weg bij open veld oid. Maar dan zou ik eerder kiezen voor een kleiner uitloopje bij de schuilstal.

Als je ze echt op wil sluiten zou ik inderdaad een afscheiding voorzien. Open genoeg om ze nog steun bij elkaar te laten zoeken, dicht genoeg om ze niet gevaarlijk voor elkaar te laten zijn.

Ik ben er niet perse op tegen hoor. om een paard even op stal te zetten. Maar heb in 8 jaar paarden een huis de behoefte nog niet gevoeld.
Of ja, misschien bij ijzel, en paarden op stenen en een paard met hoefijzers.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:54

EvelienKiss schreef:
Jaaaa, jullie bevestigen al wat ik zelf ook dacht. Verstandig om voor de zekerheid toch een afscheiding te maken, als het al zo ver komt. En inderdaad, ik twijfel zelfs hoe groot de nood zou zijn om ze binnen te zetten. Enige wat ik kan bedenken: bij enorme storm (zoals laatst) en de takken vliegen rond. Ze staan langs een bosrand namelijk. Ik ben nieuw hierin, weet het dus niet goed in te schatten. Hebben jullie nooit jullie paarden toch op stal gezet?

Waar staat de stal dan, zal niet de eerste zijn met een boom of flinke tak op de staldak zijn wat instort.

2 samen ligt eraan hoe groot en hoe bevriend.

Geen gejaag met hooi? Kan geweldig gaan maar als een de andere weg wil jagen en die kan niet weg dan heb je wel een probleem in de trend van een in paniek en de andere trapt door tot een in een hoekje achterin.

Zelfs als het ruim is is dat niks met een te dominante.

Wij hebben wel een aantal koppels. Maar dan ook ruime stal en overdag buiten. 1 koppel zou bijwijze van in beter same in een gewone box kunnen. Dan alleen, Die kunnen niet zonder elkaar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:12

Ik denk dat het prima gaat als het beiden vriendelijke paarden zijn die elkaar heel goed tolereren en goed samen kunnen eten zonder boze blikken en geen problemen met binnen staan hebben.
Maar ik zou het dan wel in normale rustige omstandigheden regelmatig een paar uurtjes doen. Anders zou je juist stress kunnen veroorzaken door het opsluiten bij onstuimig weer.