Prut uit de sloot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Prut uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 15:14

Bij ons op stal worden de weilanden omringd door sloten. Nu is het weer de periode dat de sloten geschouwd moeten worden en dat gebeurd nu bij ons dus ook.
Nu is het zo dat de staleigenaar de prut uit de sloot op het weiland gooit, nu gaat het me niet om het aanzicht van die prut maar wel dat de paarden er van staan te eten.
Sommige paarden eten hele bonken klei en riet naar binnen. Ik heb aan de staleigenaar gevraagd of er een lintje omheen kan zodat de paarden er niet meer bijkunnen, dit vind hij maar onzin en hij wil niet tegen een wit lintje aankijken vanuit zijn huis :roll:
Ik ben nu dus als de dood dat ik mijn paard straks gestrekt in stal vind (paard is zeer gevoelig op maag en darmen, IBD patiënt)
Mijn staleigenaar vind dat ik zeur en als het me niet aanstaat kan ik vertrekken :evaw:
Nu ben ik ook op zoek naar wat anders, maar de stallen zijn hier dun bezaaid.
Paard apart zetten is helaas geen optie en 24/7 stal ook niet.
Wat zijn hier in dit verhaal mijn rechten en plichten en die van de staleigenaar?
Iemand hier ervaring mee?

Horseloverl

Re: Prut uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:46

Mag je er niet zelf een draadje omheen zetten?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 16:58

Nee, want dan kijkt ie tegen een draadje aan vanuit huis en dat wil hij niet.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:27

Als tijdelijke oplossing een graasmasker?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:53

valine schreef:

Maar tegen de prut aankijken is wel fijn...nee okee :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:01

SweetVanille schreef:
valine schreef:

Maar tegen de prut aankijken is wel fijn...nee okee :+

Dat eten de paarden op :Y)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:05

En een draadje/lint dat meer in de omgeving op gaat ipv wit, dus groen/grijs/zwart, dat je van een afstandje nauwelijks ziet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:44

Geen idee hoe groot het deel is en of het te doen is, maar opruimen naar de mesthoop geen idee? Ik zou er ook niet blij mee zijn, zeker niet met een staleigenaar die dan meteen dreigt dat je mag vertrekken maar als een draad spannen niet werkt zou ik kijken voor een andere oplossing

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 21:30

Helaas wil de staleigenaar nergens aan mee werken, hij trekt het uit de sloot en gooit het op het weiland. Touwtje/lintje spannen mag niet want dat bederft zijn uitzicht.
We hebben helaas te veel sloot om alles op de mesthoop te kieperen (die ook vol is maar niet geleegd wordt).
Ik zou eigenlijk willen weten wat mijn rechten zijn mocht mijn paard toch ziek worden, aangezien ik het meerdere malen heb aangeven dat de prut afgezet moet worden ivm ziek worden enzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:20

Je kunt hem in een aangetekende brief laten weten dat je hem aansprakelijk stelt voor de financiële gevolgen als je paard ziek wordt van het eten er van en het is handig om van een DA te horen dat die kans er idd in zit.
Maar ik vrees dat alles wat je doet een negatief effect zal hebben op de houding van de stalhouder* aangezien je redelijk rechteloos bent en aan de grillen van een stalhouder bent over geleverd (* als in dat je kunt vertrekken).
Wil je daadwerkelijk je recht halen mocht dat nodig zijn dan kom je in een oeverloos juridisch getouwtrek terecht waar de meesten geen zin in hebben.
Het enige wat er dus overblijft is je biezen pakken en een andere stalling zoeken voor je paard.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:14

Er konden toch slakjes in de sloot zitten die een of andere worm overkonden brengen?
Long worm of leverbot ofzoiets of had het met botulisme te maken ik weet het niet meer maar er zat in die hoek geloof ik gevaar met paarden en sloten? (Iets met een klok en klepel)