Hoe veulen introduceren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Hoe veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 22:41

Mijn vriendin en ik hebben allebei een ruin. Ze zijn 16 en 20 jaar oud. Ze kunnen zo goed met z'n 2en dat ze bij wijze van op een postzegel zouden kunnen staan.

Maar nou komt er een 4 mnd oude merrieveulen bij. Is niet van ons, maar van een 3e partij.

Nou is mijn vraag, hoe introduceren we haar? We hebben al wel eens eerder een nieuw paard erbij gehad, maar dit was een oudere ruin. Die hadden we gewoon eerst in de wei naast die van ons gezet. Maar ik vind het ergens sneu om zo'n veulen dan alleen te zetten. Of is dat geen probleem?
Hoe zou bokt dat doen??
Let wel, ze is niet van ons. Dus antwoorden als dat de opfok beter is ed hebben we niks aan ;)

Hutcherson

Re: Hoe veulen introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:53

Ik heb mijn veulen destijds in de bak gezet omdat ik een track heb met 2 aparte weides waar de track omheen loopt en het moeilijk was om ieder een aparte weide te pakken zonder dat mn ruin een spoor zou uitslijpen uit nieuwsgierigheid. Ik wilde ze, waar mogelijk, zo snel mogelijk samen de wei op hebben.

Veulen eerst de bak laten verkennen. Mn ruin toen uit stal gelaten zodat hij vanaf de track kon kijken naar veulen in de bak. Hij was heftig enthousiast en veulen wat bangig door al die poeha. Nadat ze beide wat grasjes rond de bak aan het eten waren de bak open gedaan voor mn rui en die rende er gelijk heftig op af waardoor veulen even ruimte eiste. Dat werkt efficient en alles ging gelijk in een rustiger tempo. Na een half uurtje stonden ze naast elkaar bikkels te eten bij ons en daarna heb ik ze samen los gelaten op de track en zijn ze samen rond gaan racen. En nadat ze uitgeraast waren heb ik de wei open gedaan, hele middag gebleven en alles via camera in de gaten gehoudenthuis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:34

Ik heb mijn veulen eerst een paar weken naast mijn ruin gehad. Hij had wat voernijd ontwikkeld en zij had wormen. Dus dat moest allebei eerst opgelost worden. Na 3 weken bij elkaar gezet en dat was meteen dikke mik.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:01

Als ik een nieuwe erbij heb zet ik ze gewoon bij elkaar en zie wel wat er gebeurd. Mn merrie is begin mei bevallen en na een of twee weken heb ik ze in de groep gezet. Zo deed ik het vorig jaar ook toen ik de merrie kocht met haar toen 5 maanden oude veulen. Merrie was dus wel al in de groep geweest maar vanwege het veulen stonden ze even apart.
Maar wat het ook is, wat de leeftijd ook is, ik doe ze gewoon bij elkaar, uiteindelijk moeten ze het toch zelf uitzoeken

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:37

Ik zou nooit een veulen van pas 4 maand zo bij 2 oudere paarden zetten, helemaal niet als die zo close zijn...
Ten eerste vind ik 4 maanden sowieso wat jong om bij de moeder weg te halen.
En dan eerst een tijdje naast elkaar, dan eerst kennismaken met de rustigste van de 2 ruinen en als dat een paar dagen goed gaat, de andere ruin erbij.
En zorgen voor voldoende ruimte dat het veulen kan wegkomen, evt een draadje waar het veulen wel onderdoor kan en de volwassen dieren niet

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 22:37

Donja schreef:
Ik zou nooit een veulen van pas 4 maand zo bij 2 oudere paarden zetten, helemaal niet als die zo close zijn...
Ten eerste vind ik 4 maanden sowieso wat jong om bij de moeder weg te halen.
En dan eerst een tijdje naast elkaar, dan eerst kennismaken met de rustigste van de 2 ruinen en als dat een paar dagen goed gaat, de andere ruin erbij.
En zorgen voor voldoende ruimte dat het veulen kan wegkomen, evt een draadje waar het veulen wel onderdoor kan en de volwassen dieren niet

Tja wij vinden 4mnd ook jong, maar helaas niks over te zeggen. Een extra draadje waar het veulen wel onder door kan en de ruinen niet, gaat hem niet worden denk ik. Veulen is groot, maar de ruinen niet. Beide ruinen zijn gelukkig wel heel rustig en sociaal