Is dit berenklauw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Is dit berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 20:02

Hoi,
Ik vroeg me af of dit berenklauw is?

Ik vind het er op lijken maar het blad (de vorm) kan ik niet precies terugvinden op google.

Heb de indruk dat het zich begint te woekeren. Staat net buiten de olhvan de wei maar in de wei zie ik ook al blad in het gras.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Re: Is dit berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:04

Ja. Inheemse zo te zien, niet de Siberische.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:06

Ibbel schreef:
Ja. Inheemse zo te zien, niet de Siberische.

+1 ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:23

Gewone berenklauw.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:41

Ja dat is berenklauw. Tip als je het wil wieden doe dat dan in het donker. Berenklauw is fototoxisch. maar als het niet in de weg staat lekker laten staan.

Disclaimer: Ik heb dit nog niet zelf getest.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 18-08-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:42

Gewone berenklauw inderdaad, met Strontvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:52

* parende strontvliegen :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:01

AMCM schreef:
* parende strontvliegen :')

Kijk dit wou ik weten :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 21:11

Excuses voor de vliegen :+

Ik ga de berenklauw sowieso weghalen. Wil niet dat dit in hooi terecht komt als de weides volgend voorjaar weer gehooid worden. Of dat een paard brandblaren krijgt door ertegenaan te lopen. (mijn D pony had al vreemde brandplekken op de neus terwijl er amper zo'n geweest is, denk dus van Deze plant).

OH zie een typfout... olhvan moet zijn "omheining van"

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:36

Dat fototoxische werkt wel even door, je kunt weken na aanraking alsnog reactie in de zon krijgen, bij weghalen dus goede bescherming aan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 21:53

hasufel schreef:
Dat fototoxische werkt wel even door, je kunt weken na aanraking alsnog reactie in de zon krijgen, bij weghalen dus goede bescherming aan

Goed om te weten.
Dank je voor de tip. Dan doe ik sowieso dikke handschoenen aan en een jas. (ik zit namelijk vaak in t shirt op de weide)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:58

Is de gewone berenklauw ook zo fototoxisch? Ik dacht dat alleen de reuzen berenklauw zulke nare brandblaren gaf en de gewone vergelijkbare irritatie als brandnetel. Vervelend, maar niet meer dan dat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 22:05

tjaakje schreef:
Is de gewone berenklauw ook zo fototoxisch? Ik dacht dat alleen de reuzen berenklauw zulke nare brandblaren gaf en de gewone vergelijkbare irritatie als brandnetel. Vervelend, maar niet meer dan dat.

Nou de irritatie van brandnetel heb ik de laatste keer ook wel 3 dagen gevoeld gehad als een trekkerig gevoel aan mijn huid. Was toen ook op een dag dat de zon scheen dat ik brandnetels aan het knippen was en ondanks handschoenen toch regelmatig een stuk op mijn blote polsen terecht kwam
(paarden eten ze achteraf lekker op).

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:08

Maar brandnetel is dan weer niet fototoxisch. Die heeft gewoon brandharen met een irriterende stof. Of begrijp ik je verkeerd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:13

Het voordeel van brandnetel is ook wel dat je die direct voelt :=

Bij Berenklauw lijkt er niks aan de hand te zijn, en krijg je uren of dagen later ineens blaasjes -O-

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:14

Ja, dat weet ik. Maar ik bedoelde het ter vergelijking qua irritatie. Brandnetels doen mij niet zo heel veel. Ja, ik steek er liever niet vrijwillig mijn handen in, maar ik weet dat je van reuzen berenklauw echt fikse wonden krijgt en vroeg me dus af of dat met de gewone berenklauw net zo erg is.

Edit: in antwoord op Axel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:23

Ik vind de gewone berenklauw wel meevallen eigenlijk.
De paarden eten ze ook best graag en ik heb weleens gelezen dat je de jonge plantjes zelf ook kan eten :)

Ik pluk ze wel veel weg hier in de wei zodat ze niet al teveel uitzaaien want toen we hier kwamen stond de hele wei vol JKK en Berenklauw.... -O-

Maar als ik berenklauw weg pluk dan doe ik niet eens meer lange mouwen aan eigenlijk, want ik heb er toch nooit last van. Pluk ook wel eens hier en daar wat met blote handen weg zonder problemen. Bosmaaieren doe ik echter in een colletje met lange mouwen! Want anders zit ik onder de "spetters" van blaasjes (vooral armen maar ook hals en gezicht) van die paar berenklauwtjes die onder de draden staan.

Lijkt er dus op dat het vooral het sap is dat voor problemen zorgt,

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:01

Klopt, sap geeft de problemen. Gewone berenklauw kun je inderdaad van eten, de bloemknoppen kun je bv stoven. Denk dat deze minder problemen geeft dan de reuzenberenklauw maar toch wel problemen

Dario1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:23

Grappig, ik wist niet dat dit door de combinatie met de zon (daglicht eigenlijk) kwam. Ik lees dat dit ook geld voor (het vaak aanwezige) duizendknoop en duizendblad.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:29

hasufel schreef:
Klopt, sap geeft de problemen. Gewone berenklauw kun je inderdaad van eten, de bloemknoppen kun je bv stoven. Denk dat deze minder problemen geeft dan de reuzenberenklauw maar toch wel problemen

Klopt, het sap zorgt echt voor plekken. Mijn zoon heeft op een mooie zomerdag de bloemen uit een metershoge berenklauw in onze tuin gehaald (om uitzaaien te voorkomen). Hij heeft toen wat sap op zijn buik en arm gekregen en daar bruine verkleuringen van overgehouden die echt wel een jaar zijn blijven bestaan.

Onze geiten vinden berenklauw (alle soorten) heerlijk, maar die eten ook braamtakken en distels, gekke beesten. Overigens ruikt berenklauw heerlijk, let maar eens op als je hem weghaalt, een heel friszoete geur.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:45

Metershoge berenklauw klinkt als reuzenberenklauw en die kan idd erg heftig zijn (tot hele fikse brandblaren)
Gewone berenklauw is een stuk minder heftig en zolang je het een beetje binnen de perken houd (je wil idd geen wei vol) zijn het geen vervelende planten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:53

Dario1989 schreef:
Grappig, ik wist niet dat dit door de combinatie met de zon (daglicht eigenlijk) kwam. Ik lees dat dit ook geld voor (het vaak aanwezige) duizendknoop en duizendblad.

Wat is je bron betreffende duizendblad?

kiki_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:20

Dat is inderdaad berenklauw, maar dat is geen probleem voor paarden.