Hengst bij ruin en merrie introduceren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tachke1978

Hengst bij ruin en merrie introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 14:19

Hallo,

Even de situatie schetsen: momenteel hebben we 1 merrie en 1 ruin. zij staan 24/7 buiten. Wel grotendeels apart wegens gezondheidsredenen (de merrie heeft hoefbevangen gestaan en moet nog afvallen, terwijl de ruin snel te mager staat). de ruin heeft ook een tumor en heeft spijtig genoeg niet zo heel lang meer. Zolang hij geen pijn heeft mag hij van zijn pensioen genieten ! Hopelijk nog lang.
Nu hebben we interesse in om een paardje te kopen, maar dit is nog een hengst. Hij is 3 jaar momenteel.
Het is wel de bedoeling om hem te laten castreren zodat hij samen bij de merrie kan staan in de toekomst.
Maar dit is nu niet het juiste moment, men adviseert dit pas in het najaar te doen + hij blijft nog 6 weken na castratie vruchtbaar. (we willen geen veulentje met de merrie gezien haar gezondheidstoestand) We hebben verder ook geen ervaring met hengsten.
We hebben een weide in verschillende delen opgesplitst, dus we kunnen ze (voorlopig) alle 3 apart zetten.
Er is ook een stal met 2 boxen met tralie in het midden waar ze mekaar kunnen zien en ruiken.
We dachten eraan om de hengst in de achterste weide (met het minste afleiding van de baan waar veel paarden passeren) te zetten, daar is ook schuilmogelijkheid in een weidetent. de merrie moet zowieso vooraan aan de stal kunnen vermits daar de enige plaats is zonder gras. De ruin staat nu via een omweg in een middenste weide maar kan ook in de stal gaan schuilen. Er is nog een weide tussen de weide van de ruin en de hengst dan.
We zouden wel zo snel mogelijk de ruin bij de hengst willen zetten zodat deze 2 dan toch al sociaal contact kunnen hebben (als ze natuurlijk goed met elkaar omgaan). De merrie mag normaal regelmatig eventjes op de weide met de ruin, dit zou ik natuurlijk ook willen blijven doen.
Waar ik bang voor ben is dat de hengst en de merrie bij elkaar gaan willen. en dat 1 van de 2 door de draad zou gaan.
de merrie vertoont normaal geen of weinig tekenen van hengstigheid.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt !

Iriscope

Re: Hengst bij ruin en merrie introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:21

Niet, gewoon een stal zoeken waar wel een geschikte situatie aanwezig is voor de hengst, of de hengst pas ophalen nadat hij gecastreerd is. Dit klinkt als vragen om ongelukken.

Tenzij hij niet weet dat ie hengst is en zo'n giga brave sukkel is, dan zou je er nog over na kunnen denken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:26

Als de hengst braaf is en respect heeft voor de draad zie ik hier geen probleem in. Echter zou ik de hengst niet naast de merrie zetten op stal, dat is vragen om problemen. (Weet niet of je dat van plan bent, tekst is niet duidelijk)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:29

Ik zou een paard dat niet lang meer leeft en waarvan je weet dat hij mogelijk pijn gaat krijgen niet introduceren met een hengst. Tenzij deze hengst zeer braaf en sociaal is. Zo niet dan zou ik de ruin de stress besparen want dat is wel het laatste wat hij kan gebruiken nu.

De hengst pas naar huis halen als hij ook bij de merrie kan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:38

Het is koud genoeg nu om hem te castreren. Dus gewoon dat doen als dat de bedoeling is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:39

Hoe staat de hengst nu gestald en hoe reageert hij op andere paarden en merries?
Het kan namelijk wel, maar niet bij iedere hengst

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:40

Haal de hengst ajb pas naar huis als ie gecastreerd is. Als ie al respect heeft voor de draad zal ie vanwege de aanwezigheid van de merrie (en misschien zelfs wel door de ruin) constant aan het lopen/rennen blijven. Hij gaat zichzelf uitputten in de wei, en in de stal zal er ook geen rust meer zijn; merrie en hengst op 1 stal. Constant stress.... voor niemand leuk, niet voor de hengst, niet voor de merrie, niet voor de ruin....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:44

Annumarie schreef:
Haal de hengst ajb pas naar huis als ie gecastreerd is. Als ie al respect heeft voor de draad zal ie vanwege de aanwezigheid van de merrie (en misschien zelfs wel door de ruin) constant aan het lopen/rennen blijven. Hij gaat zichzelf uitputten in de wei, en in de stal zal er ook geen rust meer zijn; merrie en hengst op 1 stal. Constant stress.... voor niemand leuk, niet voor de hengst, niet voor de merrie, niet voor de ruin....

Ligt compleet aan de hengst. Die van mij staat samen met een ruin, aangrenzend een weiland met 3 merries waarvan er 1 hem echt wel flink uit loopt te dagen (geile trut) maar het boeit hem allemaal helemaal niets. Maar dat ligt wel aan de hengst.. TS, weet je hoe hij nu staat en hoe hij tegenover andere paarden is?

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:46

Captain schreef:
Ligt compleet aan de hengst. Die van mij staat samen met een ruin, aangrenzend een weiland met 3 merries waarvan er 1 hem echt wel flink uit loopt te dagen (geile trut) maar het boeit hem allemaal helemaal niets. Maar dat ligt wel aan de hengst.. TS, weet je hoe hij nu staat en hoe hij tegenover andere paarden is?

Klopt.... uitzonderingen houd je altijd, maar ik zou de gok niet wagen, tenzij ik zeker wist dat ik hem eventueel, als het niet gaat, ergens anders naartoe kan brengen...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:49

Ik zou de hengst laten castreren en op een andere locatie laten staan totdat de ruin er niet meer is.
Als jouw ruin en merrie goed met elkaar overweg kunnen, dan betekent de komst van een nieuwe hengst (of ruin) waarschijnlijk erg veel stress voor je oude/zieke ruin. Hij zal zijn merrie willen beschermen. Dat zou ik hem niet aan willen doen.
Ik zou er dus voor kiezen om het nieuwe paard pas te laten komen als hij gecastreerd is en je oude ruin er niet meer is.
Dat je merrie nu geen hengstigheid laat zien, komt omdat zij in een stabiele situatie zit.
Dikke kans dat ze wel hengstig wordt zodra een nieuw paard op stal komt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:51

Annumarie schreef:
Captain schreef:

Klopt.... uitzonderingen houd je altijd, maar ik zou de gok niet wagen, tenzij ik zeker wist dat ik hem eventueel, als het niet gaat, ergens anders naartoe kan brengen...

Ik ken meer hengsten die er geen probleem van maken dan andersom. In de meeste opfok locaties staan de hengsten en merries ook een paar meter van elkaar vandaan bijvoorbeeld.
Dus het is maar de vraag wat je een uitzondering wilt noemen voor een jong dier dat (waarschijnlijk) geen dekhengst is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:55

Als je enkel draad hebt, niet doen. Een houten omheining is dan nog iets anders maar met enkel draad is het risico echt te groot om zomaar een onbekende hengst in huis te halen! Je weet niet hoe hij zal reageren. Ik zou de hengst ofwel nog bij de huidige eigenaar laten en daar stalgeld betalen ofwel meteen laten castreren. Dat kan prima in dit weer volgens mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:58

Eerst castreren en 2 maanden laten bijkomen/testosteron zakken.
Hengst afhankelijk van hoe fel, zal de ruin zien als concurrentie + door ziekte als aantrekker van roofdieren, die zal dus volgens de hengst weg of dood moeten. Merrie zal hij naar toe willen en frustratie maakt ook voor ellende bij verzorgen van de hengst.
Aangezien je wil wachten met castratie tot de insecten weg zijn, etc. zou ik de hengst voorlopig ergens anders stallen tot castratie en herstel voorbij zijn. En dan nog is het serieus te overwegen om de ruin vooraf te euthanseren, ook omdat grote veranderingen niet fijn zijn voor zieke dieren. Nu kan je deels ruin en merrie samen zetten (graasmasker merrie optie?), maar met een derde er bij die de hele hierarchie op de kop gooit, zal er 1 alleen staan met mogelijk grote afstand ook nog eens wegens agressie nieuweling.

En jouw optie om de hengst te isoleren is net zo goed recept voor ellende en probleemgedrag wat nog wel eens heel lang kan gaan doorwerken zowel in lastig in groep als in niet alleen kunnen staan/blijven als merrie weg zou gaan voor buitenrit oid. Je maakt het jezelf hoe dan ook nogal lastig en mogelijk voor jaren door er op deze manier een 3e paard bij te halen gezien de omstandigheden.

tachke1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 15:01

Bedankt voor de snelle reacties.
Jullie halen veel zaken aan waar ik inderdaad ook bang voor ben.
De hengst staat momenteel bij 2 andere hengsten op een weide. Toen we hem gingen bekijken bracht men er nog een jaarling hengst bij. Die lieten ze dan los op de weide met een draadje ertussen. De drie die al bij mekaar stonden reageerden er vrij rustig op. Dus het lijkt me wel een 'rustige' hengst. Maar er staat natuurlijk geen merrie naast.
De ruin is eerder heel onderdanig. Ik zie hem niet direct 'zijn' merrie opeisen, maar je weet nooit natuurlijk.
Het blijft een dilemma. Ook omdat we echt geen idee hebben hoelang de ruin nog kan blijven. Dit kan enkele maanden zijn maar evengoed nog een jaar. Ideaal zou idd zijn om hem na castratie pas te halen.
Het is zeker niet de bedoeling om de merrie naast de hengst in de box te laten. Maar evt wel de ruin en de hengst zo laten kennis te maken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:11

Een (jonge) hengst kan op een nieuwe locatie ineens omslaan. Zo kochten wij een 3 jarige hengst, toen ik 8 was. Ik kon er bij de fokker zo bij in de stal, wei, hartstikke braaf. Maar bij ons thuis zag hij onze merrie (bij fokker waren ook merries) en ineens sloeg hij compleet om (diezelfde dag nog afspraak gemaakt)

Nu hebben wij ook een 3jarige hengst die mag dekken bij ons. Hij kan gerust op 2 meter van de merries staan, maar we hebben dan ook een stevige draad. Ook de merries die hij gedekt heeft.
Op stal hebben we enkel een houten plank voor de spijlen gemaakt, zodat hij de merrie naast hem niet kan zien. Dat zou voor jullie ook zolang een optie kunnen zijn.

Maar ik ben het er mee eens dat ideaal is om hem pas te halen na castratie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:28

Geen merries in de buurt drukt het testosteron gehalte fors. Meerdere hengstenhouders die daar over klagen omdat springen voor KI dan ook minder gedreven gaat. Net een theekransje dan, makkelijk met verzorgen zo rustig in de omgang, maar niet als je dat testosteron nodig hebt om ze hun werk te laten doen.
In jouw situatie zou je van geen merries naar wel merrie gaan en dan heb je samen met de nieuwe lokatie een heel ander paard aan het touwtje. Dat nu braaf is heel fijn als indicatie voor na castratie, maar heeft geen waarde voor hoe hij met ballen er onder bij jouw thuis zal zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:30

Om welke rassen gaat het hier? Stel dat de 2 oude\zieke die je al hebt grote paarden zijn en de hengst die je erbij wil halen is een minitje,dan zullen de te verwachten problemen ook mini zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:33

tachke1978 schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.
Jullie halen veel zaken aan waar ik inderdaad ook bang voor ben.
De hengst staat momenteel bij 2 andere hengsten op een weide. Toen we hem gingen bekijken bracht men er nog een jaarling hengst bij. Die lieten ze dan los op de weide met een draadje ertussen. De drie die al bij mekaar stonden reageerden er vrij rustig op. Dus het lijkt me wel een 'rustige' hengst. Maar er staat natuurlijk geen merrie naast.
De ruin is eerder heel onderdanig. Ik zie hem niet direct 'zijn' merrie opeisen, maar je weet nooit natuurlijk.
Het blijft een dilemma. Ook omdat we echt geen idee hebben hoelang de ruin nog kan blijven. Dit kan enkele maanden zijn maar evengoed nog een jaar. Ideaal zou idd zijn om hem na castratie pas te halen.
Het is zeker niet de bedoeling om de merrie naast de hengst in de box te laten. Maar evt wel de ruin en de hengst zo laten kennis te maken.

En hem nu op zijn huidige adres laten castreren is geen optie ? Zo te horen meerdere hengsten en waarschijnlijk gebeurt dit daar wel vaker. Zou het risico met de gezondheidsproblemen van de paarden niet nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:35

anjali schreef:
Om welke rassen gaat het hier? Stel dat de 2 oude\zieke die je al hebt grote paarden zijn en de hengst die je erbij wil halen is een minitje,dan zullen de te verwachten problemen ook mini zijn.

Laag bij de grond raak trappen = benen van de grote en hoofd mini. Net zo min een aantrekkelijk scenario.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:46

Captain schreef:
Annumarie schreef:

Maar dan is het in principe voor de merrie niet leuk. Bij een merrie valt het vaak niet zo hard op als bij een hengst, maar ook voor een merrie is het best wel belastend om constant zo hoog in de hormonen te zitten.

De kans dat zowel merrie als hengst cool blijven dicht in elkaars buurt bestaat, maar is zo klein dat ik het niet zou aandurven in de opzet zoals door TS bedacht. (en dan laat ik voor de eenvoud de ruin nog buiten beschouwing: die kunnen ook nog wel eens heel anders reageren wanneer hun enige vriendin voorzien wordt van ander mannelijk gezelschap).

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:52

anjali schreef:

Hormonen zijn niet stokmaat-gebonden. :')
Dus ook een kleine (pony) hengst kan veel trammelant maken.
Kleintjes breken vaak zelfs nog sneller uit dan grotere, en geloof me, zelfs een shetlandhengst kan veel onrust veroorzaken.
Al heb ik bij TS niet de indruk dat het nieuwe paard een mini is.

tachke1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 17:06

Het gaat om volgende rassen: Ruin = BWP , merrie = haflinger en hengst = tinker.
Enkel de merrie is van mij maar staat al 7 jaar samen met de ruin van een vriendin.
Er staat wel een merrie met veulen in de buurt van de hengst maar niet in het zicht. Dat was enkele weiden verder. Als ze zouden hinikken zouden ze het wel horen. Maar dat laat ik maar buiten beschouwing om de reactie van de hengst in te schatten.
We kunnen inderdaad wel eens vragen om hem bij de huidige eigenaar te laten castreren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:42

tachke1978 schreef:
Het gaat om volgende rassen: Ruin = BWP , merrie = haflinger en hengst = tinker.
Enkel de merrie is van mij maar staat al 7 jaar samen met de ruin van een vriendin.
Er staat wel een merrie met veulen in de buurt van de hengst maar niet in het zicht. Dat was enkele weiden verder. Als ze zouden hinikken zouden ze het wel horen. Maar dat laat ik maar buiten beschouwing om de reactie van de hengst in te schatten.
We kunnen inderdaad wel eens vragen om hem bij de huidige eigenaar te laten castreren.

Dit kan alleen als de hengst in een zodanig goed afgemaakte weide staat dat hij beslist niet kan uitbreken en bij de merries komen.Of je moet geinteresseerd zijn in half-Tinkerveulentjes.

tachke1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 17:44

anjali schreef:
tachke1978 schreef:

Dit kan alleen als de hengst in een zodanig goed afgemaakte weide staat dat hij beslist niet kan uitbreken en bij de merries komen.Of je moet geinteresseerd zijn in half-Tinkerveulentjes.

Hahaha ja we waren er mee aan 't lachen een klein Tinklingertje :D Maar omdat ze nog herstellend is van bevangenheid wil ik niet dat risico lopen dat ze terug hervalt.