Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Annumarie schreef:Haal de hengst ajb pas naar huis als ie gecastreerd is. Als ie al respect heeft voor de draad zal ie vanwege de aanwezigheid van de merrie (en misschien zelfs wel door de ruin) constant aan het lopen/rennen blijven. Hij gaat zichzelf uitputten in de wei, en in de stal zal er ook geen rust meer zijn; merrie en hengst op 1 stal. Constant stress.... voor niemand leuk, niet voor de hengst, niet voor de merrie, niet voor de ruin....
Captain schreef:Ligt compleet aan de hengst. Die van mij staat samen met een ruin, aangrenzend een weiland met 3 merries waarvan er 1 hem echt wel flink uit loopt te dagen (geile trut) maar het boeit hem allemaal helemaal niets. Maar dat ligt wel aan de hengst.. TS, weet je hoe hij nu staat en hoe hij tegenover andere paarden is?
Annumarie schreef:Captain schreef:Ligt compleet aan de hengst. Die van mij staat samen met een ruin, aangrenzend een weiland met 3 merries waarvan er 1 hem echt wel flink uit loopt te dagen (geile trut) maar het boeit hem allemaal helemaal niets. Maar dat ligt wel aan de hengst.. TS, weet je hoe hij nu staat en hoe hij tegenover andere paarden is?
Klopt.... uitzonderingen houd je altijd, maar ik zou de gok niet wagen, tenzij ik zeker wist dat ik hem eventueel, als het niet gaat, ergens anders naartoe kan brengen...
tachke1978 schreef:Bedankt voor de snelle reacties.
Jullie halen veel zaken aan waar ik inderdaad ook bang voor ben.
De hengst staat momenteel bij 2 andere hengsten op een weide. Toen we hem gingen bekijken bracht men er nog een jaarling hengst bij. Die lieten ze dan los op de weide met een draadje ertussen. De drie die al bij mekaar stonden reageerden er vrij rustig op. Dus het lijkt me wel een 'rustige' hengst. Maar er staat natuurlijk geen merrie naast.
De ruin is eerder heel onderdanig. Ik zie hem niet direct 'zijn' merrie opeisen, maar je weet nooit natuurlijk.
Het blijft een dilemma. Ook omdat we echt geen idee hebben hoelang de ruin nog kan blijven. Dit kan enkele maanden zijn maar evengoed nog een jaar. Ideaal zou idd zijn om hem na castratie pas te halen.
Het is zeker niet de bedoeling om de merrie naast de hengst in de box te laten. Maar evt wel de ruin en de hengst zo laten kennis te maken.
anjali schreef:Om welke rassen gaat het hier? Stel dat de 2 oude\zieke die je al hebt grote paarden zijn en de hengst die je erbij wil halen is een minitje,dan zullen de te verwachten problemen ook mini zijn.
Captain schreef:Annumarie schreef:Haal de hengst ajb pas naar huis als ie gecastreerd is. Als ie al respect heeft voor de draad zal ie vanwege de aanwezigheid van de merrie (en misschien zelfs wel door de ruin) constant aan het lopen/rennen blijven. Hij gaat zichzelf uitputten in de wei, en in de stal zal er ook geen rust meer zijn; merrie en hengst op 1 stal. Constant stress.... voor niemand leuk, niet voor de hengst, niet voor de merrie, niet voor de ruin....
Ligt compleet aan de hengst. Die van mij staat samen met een ruin, aangrenzend een weiland met 3 merries waarvan er 1 hem echt wel flink uit loopt te dagen (geile trut) maar het boeit hem allemaal helemaal niets. Maar dat ligt wel aan de hengst.. TS, weet je hoe hij nu staat en hoe hij tegenover andere paarden is?
anjali schreef:Om welke rassen gaat het hier? Stel dat de 2 oude\zieke die je al hebt grote paarden zijn en de hengst die je erbij wil halen is een minitje,dan zullen de te verwachten problemen ook mini zijn.
tachke1978 schreef:Het gaat om volgende rassen: Ruin = BWP , merrie = haflinger en hengst = tinker.
Enkel de merrie is van mij maar staat al 7 jaar samen met de ruin van een vriendin.
Er staat wel een merrie met veulen in de buurt van de hengst maar niet in het zicht. Dat was enkele weiden verder. Als ze zouden hinikken zouden ze het wel horen. Maar dat laat ik maar buiten beschouwing om de reactie van de hengst in te schatten.
We kunnen inderdaad wel eens vragen om hem bij de huidige eigenaar te laten castreren.
anjali schreef:tachke1978 schreef:Het gaat om volgende rassen: Ruin = BWP , merrie = haflinger en hengst = tinker.
Enkel de merrie is van mij maar staat al 7 jaar samen met de ruin van een vriendin.
Er staat wel een merrie met veulen in de buurt van de hengst maar niet in het zicht. Dat was enkele weiden verder. Als ze zouden hinikken zouden ze het wel horen. Maar dat laat ik maar buiten beschouwing om de reactie van de hengst in te schatten.
We kunnen inderdaad wel eens vragen om hem bij de huidige eigenaar te laten castreren.
Dit kan alleen als de hengst in een zodanig goed afgemaakte weide staat dat hij beslist niet kan uitbreken en bij de merries komen.Of je moet geinteresseerd zijn in half-Tinkerveulentjes.