Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 19:08

Hallo!

Bij ons op stal wordt er dagelijks uitgemest. Paarden staan overdag buiten en komen in de avond naar binnen.

Nu zie ik een advertentie voor stalling staan:
Prijs €335,-
1x per week uitmesten
op woensdag wordt het bijgehouden (weet niet wat ze ermee bedoelen maar wrs opstrooien)
kleine piste

De ene van mij is een vetzak en moet echt een schone stal. De ander is er ene met problemen waardoor hij meer plast dan een ander.
Gelukkig hebben ze bij ons niet de instelling 1x p.w mesten want dan zouden we er snel weggaan.

Nu vroeg ik mij af, hoevaak mest jij de stal uit?
Niet de weide maar echt stal (kleinere ruimte dan weide)

JorisDy

Re: Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:12

Op de stal waar ik hiervoor stond werd 1 keer per week de stal leeggeschoven en paar keer per week drollen naar achteren en schoon stro erbij. Had altijd een nette stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:14

Voorheen werd hij dagelijks opgestrooid behalve op zondag. Op vrijdag werd hij machinaal leeg gehaald. Zaterdag kregen ze dan extra ivm geen bodem.

Op deze stal mest ik zelf en dat doe ik dagelijks. Staat de hele dag op de wei en haal elke dag een halve kruiwagen eruit (voornamelijk drollen en een enkele plas plek). 1x per week gooi ik alles wat nog goed is opzij en haal ik echt alles eruit wat vies is.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:15

Ik zou dat echt verschrikkelijk vinden en Menda ook, want die is supernetjes.
Dus ik mest elke dag uit, heel soms sla ik een dag over maar langer echt nooit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:16

Zowel de omloop van de PP, de weide zelf als de stallen (12/7 binnen) worden dagelijks gemest, zijnde de poep verwijderd. De natte plek wordt in de stallen verwijderd als hij boven komt. Ze krijgen 1-2x per week een pak houtvezel erbij (het grootste paard 8x per maand, het andere paard 5x per maand, de shetten krijgen 5x per maand een half pak). Eens in de 3 tot 6 maanden worden de stallen grondig gemest, dan gaat al het vuil en halfvuil eruit en het halfschoon en schoon wordt als bodem ingezet. Dan gaan er 3-5 pakken schoon bovenop (de stallen zijn 3x5, behalve de shettenstal, die is 3x3 en krijgt ook minder pakken). Oorspronkelijk was de gedachte eens per jaar helemaal leeghalen en schoonspuiten, maar dat is er de afgelopen jaren nog nooit van gekomen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:20

1x per 10 dagen volledig leeg.
Ieder dag opstrooien.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:24

Hangt er een beetje van af hoe druk het is die dag en of mijn stalhulp komt. Mijn stalhulp komt 3 a 4x per week en op die dagen worden de stallen gemest, dan gaat alles wat vuil is er uit en indien nodig wordt er bijgestrooid (met houtkrullen). Ik probeer op de overige dagen nog wat drollen te scheppen maar dit lukt niet elke dag door te veel aan trainingspaarden. Paarden staan wel altijd proper doordat er dus wel minstens 3x per week volledig gemest wordt

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:26

Ik mest elke dag de stal uit van mijn paard.. Als hij op stal heeft gestaan tenminste, maar ik heb een viezerik die trapt alles door zijn stal heen

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:27

Een keer per week word alles eruit geschoven en de rest van de week word opgestrooid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:30

Elke dag mesten wij de stallen uit. Mest en bovenkomende natte plekken, daarna recht trekken. Is er niet genoeg meer voor een dik bed, gaat er nieuw zaagsel in. Ook gerust om de dag... Gewoon als het nodig is.

Nu ze 24/7 buiten staan gaan de stallen helemaal leeg, halamid erdoor en dan binnenkort weer opnieuw vullen.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:34

Hier in de zomer 1keer in de week en dan helemaal leeg en opnieuw opstrooien, wel staan ze nooit opgesloten en is het meer een inloop stal en slapen ze vaak buiten op het zand.
In de winter staan ze vaker binnen dus dan 2keer per week helemaal leeg. Maar ook dan zit de stal nooit dicht.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:35

elke dag dat doe ik zelf!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:45

1 keer per week helemaal leeg, verder elke dag behalve zondag nieuw stro erbij. De 1e dag veel meer stro als de rest van de week natuurlijk. En dan doen wij elke dag zelf de mest naar achteren scheppen en het nieuwe stro opstrooien zodat er dik bed is en eventuele vieze plekken bedekt zijn.

Niet viezer dus, tenzij je er niks aan doet zelf en je net zo'n viespeuk hebt als ik

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:46

2 keer per dag, maar de mijne staan in een paddock dus ik pak de schuilstal ook mee 's ochtends en 's avonds. Er ligt verder geen bodembedekking in ook, sinds dat ze dat toch alleen maar als piesplek gebruiken en ze slapen wel in het zand.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:48

Elke dag gemest waarbij ze de drollen eruit scheppen. Eens in de week gaat alles eruit en schoon stro erin.
Nu hij alleen in de nacht op stal staat is dit om de week.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:53

Elke dag drollen en natte plek eruit. Nu wil ik net als afgelopen winter, als het koud is en blijft, die periode oppotten. Helemaal leeg heb ik nooit gedaan, ik mest vrij secuur dus hou altijd veel schoon stro over.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:57

Hier paarden aan huis in een grote inloopstal (32m20). Ik haal elke dag de mest en natte plekken eruit, en strooi op waar nodig. Eens per week gaat bijna de hele stal leeg (behalve het stro dat nog schoon is natuurlijk) en gaat er lekker veel vers stro in. Ze staan op een behoorlijk dik pak, heerlijk gezicht!
Heb ze nu 2 jaar aan huis en denk dat ik 2x een dag heb overgeslagen, door ziekte ofzo. Maar voel me dan megaschuldig haha, slaat nergens op want ze staan net zoveel in de paddock of op de verharding maar ok.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:01

Elke dag alles wat er ook maar een beetje vies uit ziet eruit. De bodem veeg ik daarbij ook schoon. Dan verspreid ik het overgebleven schone stro weer over de stal en komt er een dikke laag nieuw stro boven op.

absque_dubio

Ik lees ook nog wat verschil over opstrooien. Elke dag de mest naar achter en schoon stro erover, of alleen schoon stro erover, of echt de mest eruit?

Anastasia24

Vreselijk vind ik het 1x per week. Word zo smerig.. Heb het gehad op een stal maar was er absoluut geen fan vond, paard stond gewoon in der eigen mest... Laagje erover of niet. Daarnaast; oppotten zal echt zijn reden wel hebben maar mij zie je het niet doen...
Ik haalde elke dag heel de stal leeg, nieuw pak stro erin toen hij nog op stal stond. één keer per week emmer water over de stenen. Nu inloopstal dus uiteraard dagelijks uitmesten.
De stal zelf die dagelijks uitmest heb ik ook meegemaakt en simpel weg niet tevreden mee.. Nee... het is maar goed dat ik ze in eigen beheer heb. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:13

Het grote voordeel van oppotten vind ik dat je paard altijd zacht staat. Met 1 pak stro in de stal ligt hij eigenlijk altijd half op het beton. In een gewone 3x3 stal gaat bij mij minimaal 80kg strooisel en liever 100kg (en daarna loopt het nog wat verder op).

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:17

Moet het zelf doen.

Maar ik mest ze elke dag uit en strooi ze dan bij :j

En twee keer per week haal ik ze leeg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:19

Hier mesten we alle dagen, mest en natte plekken.
En dat in een 3x6 stal. In een gewone stal is dat toch al helemaal niet te doen als je niet alle dagen het vieze stro eruit haalt?!

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:25

Mijn paard staat op vlas. Ik haal iedere dag de mest weg. Eens per twee weken gaat de stal volledig leeg. Tussendoor strooi ik ruim op, zodat paard nooit in de nattigheid staat. Plas zakt naar beneden in de onderlaag en de bovenlaag is altijd mooi zacht en vooral droog! Ik begin uiteraard met een zeer royale beginlaag en vanuit daar steeds wat uitbreiden. Eerst mestte ik iedere dag de plasplekken uit, maar dat was geen doen. Paard continu in de nattigheid want het kon niet zakken en ik bleef maar strooisel weggooien. Is de stal echt vies dan haal ik deze eerder leeg of doe alleen het midden waar hij enkel plast. Scheelt natuurlijk ook welke bodembedekker je gebruikt. Met stro moest iedere dag de halve stal leeg. Vlas is echt ideaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:27

We hebben ze thuis, op stro, iedere dag gaan de mest en de natte plekken er uit. Alles wordt weer opgeschud en er wordt bijgestrooid als dat nodig is.
Eén keer per week gaat alles er uit - behalve het stro dat nog schoon is, dat vind ik zonde om weg te gooien.

Wat hier wordt gezegd: het is veel werk maar ik zou niet anders willen.
Iedere dag weer een voldaan gevoel als alles schoon, opgestrooid en aangeveegd is.