Hoe krijg ik mijn shetlandpony weer mooi zwart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twirre2006

Hoe krijg ik mijn shetlandpony weer mooi zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:46

De titel zegt het al, hoe krijg ik mijn shetlandpony weer mooi zwart.
Op 18 september hebben wij premiekeuring en dan nemen we onder andere deze zwarte merrie mee, zij is momenteel niet mooi zwart en ik verwacht dat ze dan ook nog niet helemaal verhaard is en dan mooi zwart is. Hebben jullie tips om haar weer mooi zwart te krijgen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:47

Twirre2006 schreef:
De titel zegt het al, hoe krijg ik mijn shetlandpony weer mooi zwart.
Op 18 september hebben wij premiekeuring en dan nemen we onder andere deze zwarte merrie mee, zij is momenteel niet mooi zwart en ik verwacht dat ze dan ook nog niet helemaal verhaard is en dan mooi zwart is. Hebben jullie tips om haar weer mooi zwart te krijgen?

:') verfen..

Zonder gekkigheid. Je kan zwartshampoo proberen maar echt zwart krijgen doe je haar niet in zo een korte tijd. Dan had ze een uv of vliegendekentje op gemoeten tegen de zon.

DubbelFun

Re: Hoe krijg ik mijn shetlandpony weer mooi zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:52

Ipv shampoo kun je ook een zwart(hair)spray kopen en daar voor de keuring even mee oefenen of het voldoende resultaat geeft.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:57

Is het probleem dat ze rood-achtig is, of dat ze "dof" is, dat doffe kan je(naast gewoon douchen en bijhouden) het beste met een vochtige handdoek gewoon afnemen.
Dat rood-kleur is gewoon ook hoe veel zwarte paarden zijn, ik vind het wel mooi..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:00

Scheren? Dan scheer je net de puntjes er af, maar voor de volgde keer zou ik gewoon een dekentje opdoen zoals als gezegd is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:39

Zomerzwart is een bekend fenomeen bij zwarte paarden. Kan genetica zijn, kan eventueel kopertekort zijn. Wil je het voorkomen, dan zal zo'n paard voor de keuring al begin seizoen onder een deken moeten om het verbleken te voorkomen. Afgezien van een kleurspoeling (mag dat wel trouwens?) valt er nu niet zoveel meer aan te doen zonder dat het opvalt en je qua keuringsregels in de problemen komt. Zou anders even stamboek bellen en vragen wat mag qua toiletteren, etc. want volgens mij is het bij shetlanders wel afgelopen na goed gewassen en netjes op gewicht qua wat mag aan keuringsklaar maken "ingrepen".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:44

Je zou ook kunnen zeggen 'het hoort bij de kleur zwart' en het zou dus geen negatieve invloed horen te hebben op de uitslag :)
Liever dát dan een gezond dier het hele jaar onder een deken houden alleen voor die paar keer dat ie naar een keuring moet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:14

Onder een dekentje om verdere verkleuring door de zon te voorkomen. Daarbij kun je kijken naar speciale shampoo, ik heb de Shapleys Equitone, daar hebben ze ook een zwart-variant van.
Geen idee wat verder toegestaan is om de kleur op te halen, maar er zitten hier ongetwijfeld genoeg kenners die dat wel weten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:16

Maar zolang de verf niet af geeft... hoe wil je daar achter komen als keurmeester ??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:19

Ik zou even geduld hebben. Shetten schieten komende maand al weer zo hard in het haar dat ze vaak al weer zwart gaan kleuren. Het kan goed zijn dat ze over een maand helemaal niet zo bruin meer is.

Mijn zwartbonte is nu ook flink verbruint. Wij hebben volgende week keuring en laat het lekker zo.
Ze is ook een paar keer mee geweest naar de nakeuring, die is 1e week oktober altijd, dan was ze altijd weer mooi zwart(met een heel klein beetje wit ;) .

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 21:31

Bedankt voor jullie reacties. Scheren mag niet voor de keuring. Het is het eerste jaar dat wij haar in eigendom hebben en onze andere zwarte pony’s verkleuren niet en had dit ook niet verwacht anders had ik haar wel een deken opgedaan. Ze heeft ook wat lichamelijke tegenslag gehad dus wellicht heeft het daarmee ook te maken. Ze begint nu te verharen en borstel haar elke dag. Wacht het dus nog even af.