Tips gevraagd over stal uitmesten (inloopstal met vlas)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Tips gevraagd over stal uitmesten (inloopstal met vlas)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 12:49

Sinds twee weken heb ik mijn twee paarden aan huis in een paddock paradise. Erg blij mee. Voor het eerst heb ik een inloopstal (8 bij 4) met vlas. Bij de start heb ik ongeveer 14 balen vlas er in gedaan. Het uitmesten van deze stal roept vragen op. Misschien hebben jullie tips.

Volgens advies heb ik na twee weken (vandaag dus) de natte plekken eruit gehaald. Ik weet dat ik het verzadigde, rode vlas eruit moet halen. Echter, als ik aan het scheppen ben, heb ik ook veel scheppen bruin vlas. Wel nat, maar nog niet verzadigd dus. Maar ik wil zo'n schep niet terugleggen, want de 'plak' is gebroken en ik ben bang dat het gaat ruiken. Hoe doen jullie dat? Ook al het natte bruin vlas eruit halen, of leggen jullie dat weer terug? Of weten jullie specifiek het rode vlas te vinden (hoe dan)?

Ook vind ik het best veel werk om de schone toplaag opzij te schuiven om bij de natte plekken te komen. Hoe doen jullie dat? Met welke gereedschap?

Gooien jullie vervolgens het schone vlas er boven op of gebruiken jullie het als onderlaag? En waarom?

Ik vroeg mij tot slot het volgende af. De urine zakt dus naar onderen. Maakt het nou nog uit hoe dik de bovenlaag is? Ik heb het idee van niet. De urine zakt naar onderen, het 'stapelt niet op naar boven' heb ik het idee.

Nou, ik hoor graag ervaringen!

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:14

Hier hebben we een inloopstal van 3x6m voor 3 pony's. Ik heb alleen in het achterste deel bodembedekking liggen. Anders lopen ze alles naar buiten en ze gebruiken het verder voornamelijk als wc. Zeker omdat ze buiten ook gewoon droog kunnen liggen. Dus ik denk dat het handig is om je te bedenken inhoeverre je de hele stal vol met vlas moet hebben liggen. Is een deel met rubberenmatten voorin niet een goed idee? Dan lopen ze niet alles door elkaar heen.

Verder merk ik dat het hier het beste werkt om te starten met een flinke dikke laag, die vastgelopen wordt. Dat versmeerd minder, dan als je maar een heel dun laagje hebt. Ik heb over het vlas ook altijd nog een dikke laag stro liggen om te knabbelen en ik merk dat mijn onderlaag met vlas dan stabieler wordt. Ik heb daardoor de pluspunten van vlas dat het goed absorbeert, maar ook van stro om te knabbelen en minder slecht is voor de hoeven.

Verder is de key hier zo min mogelijk trekken in het vlas. Hoe vaker je de natte plekken gaat verwijderen, hoe sneller alles versmeerd en hoe meer je verbruikt. Hier haal ik nu ik een stabiele bodem heb denk ik maar 1 a 2x per maand de natte plekken eruit en nu in de zomer nog minder vaak. Wat ik doe is dat ik dan eerst het stro eraf schep. Schone opzij en vieze in de kruiwagen. En dan schep ik het vlas om met een schep. Ik ga er dus niet in lopen prikken, maar schep het echt om waarbij ik het donkerrode eraf schep en weggooi en de rest op een apparte stapel gooi om her te gebruiken. Het echt donkerbruine wat tegen rood aanzit gooi ik ook weg, maar de rest niet. Zo doe ik de hele stal en daarna gooi ik eerst de vlas weer terug en doe ik er vaak 1 a 2 nieuwe zakken bij, die ik er licht doorheen schep en daarna het schone stro + nieuwe plakken stro, waardoor het een flinke dikke laag wordt wat ze weer goed aankunnen stampen tot plakkaten eronder. Als ik dan de hele stal doe ik het wel even een flink karwij, maar juist door er niet teveel in te gaan prikken en te vaak de natte plekken eruit te halen stinkt het juist niet. De natte laag zit daardoor als het ware aan de onderkant en het oppervlak is kurkdroog.
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 15-08-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:14

Ik verwijder alleen de natte plek als hij (vrijwel) boven komt, verder niet. En dan vul ik hem met halfvuil strooisel. Donkerbruin gaat er overigens bij mij bij een uitgebreidere beurt ook uit. Daarna gewoon schoon bovenop zodat de strooisel laag weer minimaal 20cm dik is. Ergens tussen elke 3 maanden en elk half jaar is er een uitgebreide beurt, dan schuif ik al het schoon en semi-schoon aan de kant en verwijder ik al het vuil en halfvuil. Dan het schoon en semi-schoon er weer op en aanvullen tot zo'n 20cm.

Overigens wel super dat je buiten zo'n goede ligplek aanbiedt. Slaaptekort wordt bij 24/7 buitenpaarden vaak niet herkend en heeft als oorzaak vaak een gebrek aan veilige zachte droge ligplek onder het man van ze kunnen wel buiten slapen (of er zit een pestkop in de groep).

Snippergroen

Re: Tips gevraagd over stal uitmesten (inloopstal met vlas)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:19

Om het rode vlas te vinden loop ik er altijd gewoon overheen. Als het echt heel soppig klinkt weet ik dat dat vlas verzadigd is :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:22

ik heb ook vlas en als het echt nat bruin is gaat het er uit hoor :j
als het rood is dan is het echt al doorweekt en moet het er zeker uit.
ik haal het natte er uit, doe dan de zijkanten er overheen en nieuw laagje vlas er op.
hier geen inloopstal trouwens, maar zo doe ik het in de gewone stallen. komt dacht uk wel op hetzelfde neer.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:22

Hier ligt ook vlas in onze gewone stallen. Ik wacht ook totdat de natte plek boven komt of wanneer ik het hoor soppen wanneer ik er op sta. Ik ga zeker niet op een vaste dag zoeken naar natte plekken.

Ik schraap het schonere vlas dat er boven ligt opzij met een riek (of ik schep het er af met een riek/mestvork). Ik volg dat de plek naar buiten totdat ik alle natte, vastgekoekte zooi heb. De plek gooi ik dicht met het meeste vieze vlas, dat gaat immers als eerste verzadigen en weer een stevige onderlaag vormen. En omdat er meestal op dezelfde plek wordt geplast, zorg het er ook voor dat het vlas er nooit te lang kan liggen, omdat het oude (en dus vieze) vlas op de plasplek komt en er de volgende meer uit gaat. Het schone vlas gooi ik er overheen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:32

Wij hebben in iedere box vlas, ik haal eenmaal per week het natte er uit. Omdat ik alleen in het weekend echt er uitgebreid tijd voor heb (ik zeef dan ook voor keuteltjes). Hier staan ze snachts op stal, dus met een uitloopstal zal het minder snel nat worden.

Ik gebruik een riek met veel tanden om het schone vlas er af te schrapen. Dan zit er wel eens wat bruin tussen, maar die mix leg ik dan op de bodem. Ik maak meestal 2 hoopjes/plekken. Schoon-schoon en mix. Bruin haal ik er ook uit.

En het weten waar je moet zijn leer je vanzelf. Eerste paar keren zul je veel door moeten spitten maar na een tijdje heb je zo door waar ze wel en niet (veel) plassen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 14:57

Wat betreft het advies om niet te vaak de natte plekken eruit te halen: bij mijn paard gaat het na een week, en zeker na twee weken echt al stinken. Ook bij een dikke laag, en ook als ik er niet in prik. Dat weet ik omdat ze hiervoor namelijk 's nachts op stal stond, ook op vlas. Daar was het advies ook: niet los maken de bodem. Maar na drie weken was het echt niet meer te harden. Bij mijn pensiongenootje merkte ik dat het werkte: zij hoefde amper iets te doen aan haar stal. Ik heb het geprobeerd over te nemen, maar het lukte gewoon niet. En nu in deze inloopstal zei mijn man na twee weken: ik begin urine te ruiken. Terwijl de bovenlaag dus prachtig schoon was.

Kan het zijn dat mijn merrie gewoon meer stinkt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:00

ja zou kunnen natuurlijk dat de urine misschien geconcentreerder is?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 15-08-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:00

Ik heb twee stallen van 3*3 die dag en nacht open staan en waar ik helaas het tussenschot niet uit kan halen ivm constuctie stallen.
Heb er ook vlas in gehad maar ze ging het echt enkel als toilet gebruiken. Was zo goor elke keer en ik een gruwelijke bult werk eraan. Ze slapen toch buiten op de track ivm kwetsbaarheid. Dus ze hebben nooit in de stallen gelegen. Heb t driekwartjaar gedaan maar ben ermee gestopt. De muizen vraten mn balen kapot en trokken alles mee de grond in al, alles onder het vlas.
Enorme bult extra werk en extra vulling op de mesthoop. Heb er nu niks in liggen want ze slapen toch buiten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:05

Ja, mijn paarden gebruiken het tot nu toe vooral als toilet. Maar ik vind dat juist handig. Zij heeft eerder in een zandpaddock gestaan waarbij zij elke keer op dezelfde plek buiten ging urineren. Dat ging stinken!! Nu kan ik de toilet leeg scheppen. Bult werk, eens.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:09

Heb je er dan niet teveel vlas in liggen? Komt er in die 2 weken ook helemaal geen natte plek naar boven? Hier gaat er ongeveer eens per week natte zooi uit die tot boven is gekomen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:17

Nee, geen natte plekken naar boven. Wel al een (lichte) urinegeur dus. Kan er teveel vlas inliggen? Ik heb de richtlijnen gevolgd. Ik dacht juist: ik doe precies wat ze adviseren, omdat de vorige keer dat ik advies had gevraagd (in het kader van 'help de stal van mijn paard stinkt') werd gezegd dat ik te weinig vlas had gebruikt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:30

Ik heb twee stallen voor mijn 2 ponies met vlas, de ene kan heel lang met hetzelfde vlas, de andere moet eigenlijk wel echt bijna iedere dag het natte eruit anders gaat het direct stinken, dus ik heb dat zelfde probleem!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:56

EvelienKiss schreef:
Ja, mijn paarden gebruiken het tot nu toe vooral als toilet. Maar ik vind dat juist handig. Zij heeft eerder in een zandpaddock gestaan waarbij zij elke keer op dezelfde plek buiten ging urineren. Dat ging stinken!! Nu kan ik de toilet leeg scheppen. Bult werk, eens.

Maar of je nu het stinkende zand van één plek weg schept of een vlasstal leeg schept??
Dan zou ik eerder kiezen voor geen bedding in de schuilstal en af en toe de plasplek buiten wegscheppen.

Nu plast die van mij niet op één plek, maar als het lang droog is dan veeg ik wat zand over de natte plekken, dat helpt ook tegen de lucht. En na een fikse regenbui is de urinelucht ook weg.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:48

Ik heb een uitloop stal van 3x5 voor 2 Shetlanders
Heb er ook vlas in liggen.,
Ik haal elke week de natte rode plek eruit.
Het donker bruine gaat ook mee bij mij.
Anders kan ik 2 dagen later weer de boel open gooien.
Inmiddels weet ik waar er geplast wordt en waar ze slapen.
Dus ik hoef niet de hele stal open te gooien gelukkig.

In de winter gaan er per maand z’n 6 balen vlas bij.
En de zomer zit ik op 2 of 3 omdat er ook meer buiten geplast wordt dan dan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:57

Teveel vlas is niet waarschijnlijk, maar in jouw geval kan het wel zo zijn dat de plasspetters die steeds op het bovenste laagje komen, het is een merrie begrijp ik? wel gaan stinken. In dat geval zou ik de natte plek inderdaad wekelijks verwijderen en dan dat laagje er omheen gebruiken om het gat te vullen waarna je er een verse baal op doet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:02

EvelienKiss schreef:
Nee, geen natte plekken naar boven. Wel al een (lichte) urinegeur dus. Kan er teveel vlas inliggen? Ik heb de richtlijnen gevolgd. Ik dacht juist: ik doe precies wat ze adviseren, omdat de vorige keer dat ik advies had gevraagd (in het kader van 'help de stal van mijn paard stinkt') werd gezegd dat ik te weinig vlas had gebruikt.

Ik moet zeggen dat ik dat niet eerder heb gehoord, maar als het langer dan 2 weken duurt voordat er plekken boven komen én je hebt een paard dat stinkt, dan lijkt dat me een nogal ongelukkige combinatie.

Zolang je een stabiele onderlaag kunt krijgen, ligt er in ieder geval niet te weinig in. Aan jou de keus of je er mee wilt experimenteren of niet :)

Heb je ook wel eens geprobeerd er achter te komen waarom de urine van jouw paard zo stinkt? Bloedonderzoek of urineonderzoek, misschien speelt er wel een nierprobleem waardoor het zo snel gaat stinken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:07

Nu, als ze de stal echt voortdurend als toilet gebruikt en het begint 'pas' na twee weken te stinken valt dat eigenlijk toch wel mee? In mijn geval spreek ik natuurlijk over een box waar mijn merrie alleen telkens een dag of een nacht instaat, maar als ik dat twee weken niet aanraak, dan denk ik dat je op je rug valt als je binnenkomt. :D

Mijn merrie plast op ongeveer dezelfde plekken, dus zo traceer ik het rode vlas. Nu is dat alsnog meestal ene dik kwart van de stal, maar oké. Het echt vieze bruine rond die rode plekken schep ik gewoon mee uit. Het nog wel doenbare bruine schraap ik naar de kant.

Het schone aan de kant schuiven kan inderdaad wel eens een werkje zijn. Ik gebruik hiervoor een mestvork. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet te pietepeuterig hierin ben. Hop hop, aan de kant schrapen en flop, heel de vieze plak eruit. Ik ga niet het allerlaatste beetje schone vlas eraf peuteren totdat ik echt alleen maar rood heb, dus ja, af en toe gaat er ook wel eens vlas de mestbult op die strikt gesproken nog wel een ronde mee had gekund.

Schoon vlas gooi ik altijd bovenop, zodat het oudere vlas sneller kan aankoeken en de nieuwe onderlaag kan vormen.

Ik ben wel van het goed dik strooien omdat mijn paard wel een beetje een woeler is. Zelfs nu woelt ze de vieze onderkant wel eens naar boven. Met een nog dunnere laag zou ze daar dus nog sneller en gemakkelijker aankunnen en zou ze dus permanent in de viezigheid staan. Als je een netter paard hebt, kan een dunnere laag misschien wel weer beter werken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 21:29

Bedankt voor alle tips en ervaringen. Ik ga inderdaad bij de dierenarts checken of er iets aan de hand kan zijn. Wel begrijp ik dat stank na 1 à 2 weken dus wel vaker voorkomt. Uiteindelijk was ik ook met name nieuwsgierig hoe iedereen het leegscheppen aanpakt. En iedereen doet het net weer wat anders haha. Maar hier kan ik wat mee, bedankt dus!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:29

Haal ook trouwens eerst de schone bovenlaag er af
Dan het natte eruit
En dan verdeel ik wat ik eraf gehaald hebt weer over het lege stuk.
Trek de hele stal recht. En dan gaat er een nieuwe baal overheen.,
1x in de maand gooi ik de hele stal om.
Ik gebruik trouwens mesthark idee, heel veel tandjes op elkaar.
Valt het er niet zo snel tussen uit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:38

Mijn loopstal gooi ik eens per jaar 6 pakken vlas in en vervolgens kan ik hier een jaar mee doen. Ze gebruikt het maar sporadisch vooral in de nattere periodes maar anders niks. Ik trek het alleen glad en haal de mestballen eruit, meer doe ik niet. Ook niet de onder laag wroeten. Altijd een mooie compacte laag zonder geur. De ene keer moet het er iets eerder uit dan de andere keer maar gemiddeld eens per jaar haal ik de stal leeg.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:08

Hier ook een inloopstal op vlas waar elke nacht trouw een dutje in gedaan wordt en waar de meeste plasjes in gebeuren.

Ik ben de stal opgestart met drie pakken houtkrullen als bodemlaag en daar enkele pakken vlas over. Ondertussen een mooie vaste onderlaag waar ik enkel het nat uithaal als het te hoog wordt. Af en toe sproei ik Microferm, maar geen idee of dit echt iets uithaalt. Misschien iets wat jij nog kan proberen?

Ik heb vroeger inderdaad vaak stallen gezien waar veel te weinig vlas in lag en waar geen stabiele onderlaag was (want dat is vies…). Die gaan heel hard ruiken, zien er snel vies uit en zijn niet comfortabel voor de paarden. Maar dat is bij jou dus niet het geval :-)