Manen slijten door hooistolp, ideeën?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Manen slijten door hooistolp, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 22:57

Wij hebben in de paddock een hooistolp. Opzich heel blij mee, want het hooi blijft droog en ze hebben altijd wat te knabbelen zonder al dat gedoe met hooinetten.

Echter mist mijn paard sinds vorige week een heel stuk van haar manen. Ze heeft nu in het midden van de manenkam een kaal stuk van 5-10cm. Naast dat het er niet uitziet (ze heeft lange manen, ik baal echt verschrikkelijk ;( ), ben ik ook bang dat het plek op den duur steeds groter gaat worden.

We zijn er vrijwel zeker van dat dit komt door de rand van de hooistolp. Ik heb er maandag pijp isolatie materiaal om heen gedaan, maar dinsdag was dit al bij een van de vier gaten doorgesleten. Vandaag ook bij nog een ander gat. Dit gaat dus niet de oplossing zijn. Ze schuurt overigens niet. Het komt echt door de combinatie paard (1.63) en stolp.

Heeft iemand een idee hoe we dit slijten van de manen kunnen tegengaan?

Afbeelding

Amber_anne

Re: Manen slijten door hooistolp, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:59

Kan je ipv pijp isolatie niet een stuk rubber gebruiken. Ik denk dat dat een stuk minder snel slijt

Verder kan ik niet echt bedenken wat je hieraan moet doen behalve het gat groter maken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:01

Door het hooi niet meer in netten te doen, daar maken ze een trekbeweging waardoor hij tegen de rand komt elke keer wanneer hij een hap wil nemen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-08-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:01

Vooral niet voor rubber gaan. Rubber trekt.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:03

Stolp verhogen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:03

Stolp op een verhoging zetten zodat de hoek van de hals anders wordt?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 23:08

Miiej schreef:
Stolp verhogen?

Amber_anne schreef:
Kan je ipv pijp isolatie niet een stuk rubber gebruiken. Ik denk dat dat een stuk minder snel slijt

Verder kan ik niet echt bedenken wat je hieraan moet doen behalve het gat groter maken

Het gebeurd voornamelijk als het hooi op begint te raken en ze verder moet rijken met haar hals. Wanneer de baal nog vorm heeft, komt ze er makkelijk bij

Stolp verhogen kan denk ik niet ivm pony die er dan minder goed bij kan.

Zal tuinslang helpen?

Afbeelding

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 23:10

bigone schreef:
Door het hooi niet meer in netten te doen, daar maken ze een trekbeweging waardoor hij tegen de rand komt elke keer wanneer hij een hap wil nemen.

Daar zit wat in, maar dan is het niet te houden qua hooi wat er doorheen gaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:10

bigone schreef:

Dit. Of de stolp verhogen.

Los van dat je het lelijk vindt lijkt het me ook oncomfortabel voor je paard.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 23:20

Ir111 schreef:
bigone schreef:

Dit. Of de stolp verhogen.

Los van dat je het lelijk vindt lijkt het me ook oncomfortabel voor je paard.

Dat ook. Al heeft ze nog een andere hooi plek, maar de stolp heeft duidelijk haar voorkeur. Het kale plek zit ook richting haar schoft, dus ze duikt er soms aardig ver in.

Misschien hoeft het naar iets hoger te staan en kunnen we dit bijvoorbeeld al met zand realiseren. Ik ga eens kijken hoeveel hoger die voor haar zal moeten en of dit voor de pony nog uitkomt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:43

En een stuk vloerkleed/tapijt er omheen lijmen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:29

Cementkuip in het midden van de stolp zodat het hooi meer langs de randen blijft en ze er niet zo ver in duikt?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:29

Jade schreef:
Cementkuip in het midden van de stolp zodat het hooi meer langs de randen blijft en ze er niet zo ver in duikt?

Lijkt mij ook de makkelijkste oplossing.

Chienouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:33

misschien kun je de stolp wel verhogen en bij 1 of 2 gaten een verhoging maken voor de pony zodat die er ook nog bij kan? Pijp isolatie, tapijt en rubber zijn allemaal wel stugge materialen. zou je niet met glad nylon kunnen werken? wellicht de voering van een oude regendeken?
Of inderdaad zorgen dat het hooi niet meer naar het midden kan verplaatsen zodat ze niet zo ver hoeven te reiken.
Misschien kun je tijdelijk ook glansspray in de manen van je paard sprayen, totdat je een definitieve oplossing hebt. Dat gaat het breken van de haren wel een klein beetje tegen.