Wanneer welke deken ongeschoren paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer welke deken ongeschoren paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:25

Ik krijg binnenkort mijn eerste (lease) paard.
Het liefste laat ik hem gewoon in zijn wintervacht maar imv jong paard is lang uit/droogstappen geen optie… (met stalhouder etc overlegd)

Omdat de volle winter vacht niet optimaal is hoop ik het te kunnen beperken door (vroeg) te beginnen met dekens.
Echter vind ik online alleen maar tabellen voor geschoren paarden. Heeft iemand een tabel/richtlijn voor ongeschoren paarden met een dunne wintervacht?
Hij komt de hele dag buiten en savonds op stal, op stal is het max 2 tot 5graden warmer dan buiten.

Ik heb deze dekens al gekocht.
- 50 gram regen/outdoor deken
-100 gram outdoor/regendeken
-200 gram outdoor/regendeken
-fleece in/uitrijdeken
-fleece zweetdeken

Is dit genoeg, en kan ik de dekens als het heel koud word combineren?
Of moet ik voor die 3 dagen vorst een 300/400 gram deken aanschaffen?

Alvast heel erg bedankt!

Kabayo

Re: Wanneer welke deken ongeschoren paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:30

Vacht groeit op zonlicht en niet op warmte. Zie helaas te vaak zwetende paarden onder een deken. Deken dus gebruiken waar hij voor bedoeld is, je paard warm houden. En anders een jachtmodel scheren

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:33

Ik denk dat je een heel eind komt met deze dekens :j Voor die paar dagen vorst kan je ook twee dekens over elkaar doen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:46

Volgens mij kom je nu een heel eind.

Volgende tip, koop pas dekens bij als je zeker weet dat deze fijn blijven zitten. Bij het passen zit het vaak goed, maar zodra een paard er in gaat bewegen kom je van alles tegen en is het zoeken naar de juiste merken/pasvormen.

Mijn paard is ongeschoren en maakt weinig wintervacht aan. Ze staat in een buitenbox met een hele voorwand tralies voor dus buiten is het even warm als binnen.
Voor haar heb ik
0 gram regendek
50 gram regendek voor als het iets kouder wordt
150-200 gram regendek
400 gram regendek

Maar ik heb een koukleum staan.
Toen het heel koud was had ik een oude staldeken van 200 en haar 400 gram op.

Maar we hebben ook paarden op stal die het prima met 200 gram redden en bij koude dagen 200+100 doen. Dat is dus uitproberen.

Als je paard toch veel vacht aanmaakt zou je wellicht beter een jachtmodel kunnen scheren zodat ze toch snel opdrogen.
En opdrogen hoeft niet per se stappend, dat kan ook eenmaal op adem op stal, maar dan moet jij wachten tot hij droog is en dat kan lang duren. Fleece neemt namelijk niet supergoed vocht op. Dan kan je beter wol nemen of speciale dekens ( ik heb een Rambo dry rug hiervoor).

En laatste tip, uitstap deken pas op als je paard afgekoeld is, vaak doen mensen hem gelijk bij het uitstappen op maar dan kan hij zijn hitte niet kwijt. Bij instappen is het wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:52

Bedankt voor de tip!
Ik heb ze op voorhand gekocht omdat de lokale paarden winkel alle outdoor dekens voor 10 euro in de aanbieding had. Mochten ze dan toch niet passen kan ik ze voor dat geld altijd nog doorverkopen O:)

Ik zal marktplaats in de gaten gaan houden voor een wollen zweetdeken!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:53

Wat een onzin dat je een jong paard niet langer zou kunnen droogstappen. Droogstappen hoeft niet OP een paard.

Daarnaast groeit een vacht door de kortere dagen / minder lang licht en ook genetische aanleg. Vroeg dekens opleggen zorgt alleen maar voor ( nog ) langer ongemak.

Overigens als het koud is werken laagjes beter dan 1 dikke deken. Zorg er wel voor dat het paard niet te warm krijgt en gaat zweten onder de dekenlast.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:57

Wat Kabayo klopt zover ik op internet kan vinden, ook nieuw voor mij, nooit met dekens gewerkt.
Ts, kun je het paard niet scheren? desnoods een jachtpatroon? Ik denk dat het paard het erg warm krijgt met deken op, ondanks vroeg beginnen, daarnaast duurt droogstappen toch niet zo vreselijk lang? De haren die nat zijn zetten niks, het gaat om de huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:12

Ineke2 schreef:
Wat een onzin dat je een jong paard niet langer zou kunnen droogstappen. Droogstappen hoeft niet OP een paard.

Daarnaast groeit een vacht door de kortere dagen / minder lang licht en ook genetische aanleg. Vroeg dekens opleggen zorgt alleen maar voor ( nog ) langer ongemak.

Overigens als het koud is werken laagjes beter dan 1 dikke deken. Zorg er wel voor dat het paard niet te warm krijgt en gaat zweten onder de dekenlast.

(Lang) Droog stappen is om meerdere redenen niet mogelijk:
-Dit is het eerst jonge paard dat ik ga rijden, dus ik ga geen risico’s opzoeken.
- wij hebben niet zo’n groot erf dat we daar kunnen uitstappen. Buiten uitstappen, zie reden 1
-het lijkt ons het beste om hem zo snel mogelijk na de “training” op de wei te zetten zodat hij zo snel mogelijk toekomt aan verwerken.
- langer dan 10 onder het zadel uitstappen vind ik te belastend voor een jong paard dat Max 3 keer per week 30 tot 45 minuten gereden word.

Anastasia24 schreef:
Wat Kabayo klopt zover ik op internet kan vinden, ook nieuw voor mij, nooit met dekens gewerkt.
Ts, kun je het paard niet scheren? desnoods een jachtpatroon? Ik denk dat het paard het erg warm krijgt met deken op, ondanks vroeg beginnen, daarnaast duurt droogstappen toch niet zo vreselijk lang? De haren die nat zijn zetten niks, het gaat om de huid.

Ik kan het paard niet scheren omdat ik het paard lease en omdat hij het grootste deel van de dag buiten staat, ik wil hem zijn eigen jasje ook niet helemaal ontnemen.
Een stalgenootje deed het ook zo, en haar paard had altijd een mooie vacht die niet te dik was.
Mocht het toch niet werken of hij krijgt het veel te warm dan gaan ze natuurlijk terug de kast in!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:24

Ook geschoren paarden kunnen prima de hele dag buiten staan, dat heb ik zo vaak gedaan.

Maar wat hier ook wordt gezegd, het ene paard maakt een mega vacht aan ondanks vroeg in de dekens en een ander maakt amper vacht aan. Je kan het wellicht iets beïnvloeden, maar niet veel.

En, als je een ruin hebt in een groep, ga maar sparen :D , die slopen dekens bij de vleet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:27

Kijk het even aan. Mijn ongeschoren paard staat altijd onder een Bucas Smartex extra. We hadden hier de ongeschoren paarden vaak onder 200 gram en als ze een dun vachtje hadden ging dat prima. Je kan er nu nog niet zoveel over zeggen.

Ik probeer altijd een beetje aan te houden: is het kouder dan 10 graden? Dan doe ik een deken om. Dat kan dus ook best ‘s nachts deken op en overdag deken af zijn. En dan begin je met een dunne. Word het kouder? Doe je een warmere op. Kan je niet afkijken bij stalgenootjes?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:45

Koetje_boe schreef:
-Dit is het eerst jonge paard dat ik ga rijden, dus ik ga geen risico’s opzoeken.

Welk risico bedoel je hier ts? Ik mag toch hopen dat het paard aan de hand wel veilig mee te stappen is in de bak? En een paard kan ook prima stappend dingen verwerken hoor.

Ik heb een pony met dikke wintervacht, dus hoop ook dat een beetje tegen te gaan. Maar ik ga er toch vanuit dat ik moet gaan scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:51

prugelpiet schreef:
Kijk het even aan. Mijn ongeschoren paard staat altijd onder een Bucas Smartex extra. We hadden hier de ongeschoren paarden vaak onder 200 gram en als ze een dun vachtje hadden ging dat prima. Je kan er nu nog niet zoveel over zeggen.

Ik probeer altijd een beetje aan te houden: is het kouder dan 10 graden? Dan doe ik een deken om. Dat kan dus ook best ‘s nachts deken op en overdag deken af zijn. En dan begin je met een dunne. Word het kouder? Doe je een warmere op. Kan je niet afkijken bij stalgenootjes?

Afkijken is indd een optie!
maar zij heeft een hafje, ik denk dat het verschil tussen een hafje en een kwpn daarvoor toch net te groot is… :(

future_vet schreef:
Koetje_boe schreef:

Welk risico bedoel je hier ts? Ik mag toch hopen dat het paard aan de hand wel veilig mee te stappen is in de bak? En een paard kan ook prima stappend dingen verwerken hoor.

Ik heb een pony met dikke wintervacht, dus hoop ook dat een beetje tegen te gaan. Maar ik ga er toch vanuit dat ik moet gaan scheren.

Ik ga er van uit dat dit ook hij dit ook kan, maar ik ga het risico niet opzoeken.
Een paard dat 3 maanden uit het veld is zal waarschijnlijk wel (bijna) overprikkeld zijn…
Een overprikkeld dier is naar mijn mening altijd een risico.

Hij komt als het goed is pas na de vakantie naar huis. dus ik ben bang dat hij tegen de tijd dat ik er voor het eerst op ga al een dekentje op moet.

(Ik heb natuurlijk ervaren begeleiding)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:05

Ik vind het allemaal wel warm. Ik heb een Engels volbloed die weinig vacht maakt, en zij heeft het merendeel van de winter onder een 100g deken gestaan.
Met die sneeuwstorm s nachts heeft ze die nacht 300g op gehad omdat ze buiten stond, maar dat had ze s ochtends zelf uit gedaan. Te warm :Y).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:35

Als je niet veilig met een paard aan de hand kunt stappen is het al helemaal niet veilig om er op te gaan zitten überhaupt.

Ik schoor bij mijn IJslander haar hals eruit. Die kon daarmee prima haar warmte kwijt maar toch zonder deken buiten staan. Als het een periode heel veel / langdurig regende ging er voor mijn eigen gemak een regendeken op fleece gevoerd. Meer was echt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:56

Ineke2 schreef:
Als je niet veilig met een paard aan de hand kunt stappen is het al helemaal niet veilig om er op te gaan zitten überhaupt.

Ik schoor bij mijn IJslander haar hals eruit. Die kon daarmee prima haar warmte kwijt maar toch zonder deken buiten staan. Als het een periode heel veel / langdurig regende ging er voor mijn eigen gemak een regendeken op fleece gevoerd. Meer was echt niet nodig.

Ik zeg niet dat ik niet veilig met hem aan de hand kan stappen, ik zeg dat ik er voor kies om niet meer een overprikkeld dier te gaan zeulen.
Dat is imo iets heel anders, dieren blijven dieren en kijk maar naar een jong kind, als die moe/vol/overprikkeld zijn worden ze ook om het minste boos of verdrietig. Ik wil deze reactie bij mijn paard voorkomen, daarom kies ik er in het begin voor om dat punt niet op te zoeken.
Scheelt ons allebei heel veel stress.

Nogmaals ik heb meer dan kundige begeleiding,
En heb met hun al deze dingen besproken. Zij kwamen oa met deze reden.
Mijn begeleiders kennen zowel mijn situatie als die van mijn paard, dus ik denk dat zij beter kunnen oordelen dan iemand achter een schermpje.

Kunnen we terug gaan naar mijn vraag over de dekens? Vlgm is dit een vrij normale vraag, en staat imo vrij van de discussie of ik wel of niet een jong paard aan kan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:08

Ok, maar een deken opleggen is echt niet een vervanger van een cooling down/uitstappen.
Sterker nog, het is gewoon ongezond om voor hij een beetje terug op temperatuur is gekomen er een deken op te leggen :o. Ze gaan dan namelijk onder de deken zweten, en vervolgens staan ze nat stil en blijven langer nat dan als ze bloot staan. Dat is vragen om gezondheidsproblemen. Daarom is het wel goed dat dat wordt genoemd..

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:19

Ts, overvraag je het paard dan niet in de training? Als simpel een rondje op het terrein na het rijden te veel is, is het rijden blijkbaar te veel. Ik herken het hoor, net dat stapje kan soms te veel zijn maar dat moet je niet ontwijken, dat moet je opbouwen. Ofwel, 5-10 minuten trainen of korter en dan uitstappen hoelang nodig, als dat een paar weken goed gaat rustig opbouwen.
Een jonkie train je niet 1.2.3 en daar moet je echt de tijd voor nemen, dus ook droogstappen is daar een onderdeel van zonder dat hij overprikkeld terug zijn stalletje in gaat of het weiland op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:21

Ik geef ook advies over je vraag ts. Dat is namelijk het 2de deel van mijn eerdere bericht. Daarnaast ben ik het eens met Sintara.

Maar het het complete plaatje dat moet kloppen. Als het werkelijk zo’n jong nauwelijks beleerd dier is, dan rijd je die niet zeiknat in het zweet. Ook niet in de winter, dan gaat het daar al niet goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 01:43

Ten eerste; als je zulke goede begeleiding hebt met verstand van paarden, zouden wij moeten weten hoe ene vacht werkt bij paarden. Dat blijkt uit hun advies helemaal niet.

Om te weten wat wijsheid is, is het belangrijk om te weten hoe je paard gehouden wordt.

Zoals gezegd, maken paarden vacht aan als de dagen weer korter worden, dus dat is alweer binnenkort. Als ze ( speciaal ) licht in de stal hebben, kan je dat wat rekken.

Jouw kundige begeleiding weet neem ik aan ook wat een fijne temperatuur voor paarden is?
En zij hebben ook de onderzoeken gelezen over uitstappen en wel of niet met bijv zweetdekens werken?

Je stapt een paard met vacht ook niet droog. Je stapt een paard op adem. Een paard met goede conditie is vrij vlot weer op adem. Een goede conditie opbouwen kost tijd, maar een paard dat veel buiten staat, heeft een goede basis conditie.

Met op adem stappen, komt het paard zelf weer op temperatuur. Dat de langere haren nat blijven is dan geen enkel probleem. Maar dat weet je begeleiding uiteraard.

Aangezien we soms nog een warm najaar hebben en paarden dan hun warmte, ook vrij, moeilijk kwijt kunnen soms, scheren sommige mensen een jachtmodel of alleen een halsje eruit. Zeker bij paarden met mindere conditie of extreem veel haar soms fijn.

Dan heb je nog binnen en buiten temperatuur. Als je paard op stal komt met een dikke deken waar het vrij warm is, kan het gaan staan zweten en dat is veel slechter dan na op adem stappen, nat terug zetten.

Er zijn ook goed ademende dekens en dekens die van - tot + graden gaan. Duurder, maar wel makkelijk.

Nu online vragen wat je nodig hebt, zet echt geen zoden aan de dijk. Je hebt het paard nog niet staan, kan het nog niet beoordelen en het hangt gewoon van meer dingen af.

Hier lopen ze 24/7 buiten, wel met ruime open stal waar ze kunnen schuilen. Maar ik zet ze na het rijden of een ander werkje zo terug. Goed op adem en dan doei. Sowieso het beste om een paard na het werk nog vrij te laten bewegen.

Dat je een jong paard niet lang kan uitstappen is echt de grootste onzin. Mag toch echt hopen dat een jong paard een anatal km's kan lopen. Hoe moet ie dat in de wei doen dan? Stil staan?
Om conditie op te bouwen is juist stapwerk heel goed. Sws als je begint met een paard.

Liever nog buiten, rechtuit.

Als het een lease paard is, zou ik ook met de echte eigenaar verder bespreken, want het wordt dus niet echt jouw eigen paard.

En het is niet allemaal wat je wilt horen, maar je stelt vragen op Bokt en komt met onzin advies. Net als men ook al de nadelen van zweetdekens kent inmiddels. Dan kiest de 1 nog steeds voor wel, maar steeds vaker kiest men voor geen zweetdeken, omdat we dus weten wat het negatief doet. En zeker een jong paard kan zelf goed herstellen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 07:51

Kabayo schreef:
Vacht groeit op zonlicht en niet op warmte. Zie helaas te vaak zwetende paarden onder een deken. Deken dus gebruiken waar hij voor bedoeld is, je paard warm houden. En anders een jachtmodel scheren

Volgens mij heb je mijn bericht gemist :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:42

Helaas worden met een deken alleen de haren platgedrukt waardoor de vacht korter lijkt, ik was vaak genoeg gerust een half uur bezig om paardlief droog te krijgen ondanks dat ze een deken op had, en je kan nat geen deken opleggen. Dus toen inderdaad maar geschoren
Huidige pony is ook jong, daar had ik van de winter alleen de onderkant van de nek/hals geschoren zodat hij sneller zijn warmte kwijt kon.
Ook is dekens een beetje aanvoelen en kijken per paard wat ze wanneer nodig hebben.
Hoe oud is het paard Koetje_boe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:35

Volgens mij maak jij problemen waar ze helemaal nog niet zijn. Je gaat er al vanuit dat je paard overprikkeld raakt van uitstappen. Er zijn genoeg jonge paarden die ontzettend koel in het hoofd zijn en hier totaal geen probleem mee hebben. En wat hierboven ook al genoemd is, als hij van uitstappen al overprikkeld raakt, hoe is dat dan met rijden. Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder deken maar ik rij niet heel veel meer. Toen ik ze nog op stal had staan en fanatiek reed, kregen ze een ongevoerde regendeken op zodra de temperatuur onder de 15 graden kwam overdag. Op stal ging de deken wel weer af. Maar dat was dus voor de weidegang. Na het rijden kreeg ze geen deken op. Gewoon uitstappen onder het zadel of aan de hand en even lekker laten rollen na het werk. Ook met mijn jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:55

Je zou tegenwoordig geen paardgerelateerde vraag meer durven stellen op bokt, een topic verloopt veel vriendelijker als het over koetjes en kalfjes gaat.. }:0 zonde van een paardenforum.

TS ik denk dat je de juiste dekens hebt aangeschaft en dat je vanaf hier gewoon moet gaan aftasten wat het paard nodig heeft om kort in de haren te blijven.

Afhankelijk van het weer begin je in september/oktober met 50 gram. Daarna is het gewoon volgen.

De keuze van wel of niet dekens blijft nog steeds een persoonlijke keuze. Er is geen goed of fout.
Kijk ook een beetje naar je paard.

Ik heb een oud paard die echt blij wordt van haar jaarlijkse dekens, heeft ze altijd al gehad.
Maar een ander paard dan weer heeft er een gloeiende hekel aan.
Weer een ander heeft nog nooit een deken om gehad. Winter en zomer, hij ziet er altijd hetzelfde uit.

Dus naar je paard kijken, en naar het verloop van de dagen, en dan kom je al een heel eind :)

Veel plezier met je nieuwe leasepaard!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:00

Wat betreft langer uitstappen van een jong paard. Onzin dat je niet 10 minuten langer aan de hand kunt uitstappen. Als ie daar overprikkeld van raakt is er imo al iets niet helemaal goed gegaan.
En die tijd extra aan de hand stappen is lichamelijk ook niet extra belastend. Daarnaast kan ie nog zeker 23 uur het rijden verwerken. Er vanuit gaande dat je met een jong dier een half uurtje werkt.

Qua dekens. Wij hebben een Arabische koukleum, waarvoor we een 0 grams, 200 grams en 300 grams (voor bij echte vorst) hebben. Allemaal outdoordekens.

En er ligt ergens een fleecedeken, maar die gebruiken we nauwelijks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:08

Ik wil juist alles eraan doen om te zorgen dat ik niet hoef te scheren. Er wordt hier heel makkelijk geroepen dat je dan maar gedeeltelijk moet scheren als het te warm is. Ik vindbhet voor de paarden veel prettiger als het niet hoeft.

Het is ook afwachten hoe het paard zelf is. Ik gebruik al jaren dekens bij verschillende paarden en merkte wel verschil tussen jaren zonder dekens of alleen dunne of jaren waar we wel dekens gebruikten. En ook verschil tussen jaren dat ze niet fit waren en wel fit. Of een jaar dat ze het koud gehad hadden zorgde voor dikkere vacht jaar erna. Uitrijddeken gebruikte ik alleen maar bij degene die helemaal geschoten werd bij het inrijden. Niet bij uitstappen, pas zodra hij op adem was een wollen zweetdeken tot het droog was en dan weer een deken op. Bij ongeschoren dus niet, want te warm met vacht. (Uitzondering was een regen uitrijddeken bij een buitenrit waar veel gestapt werd) uitstappen doe ik sowieso aan de hand. Dat is voor paard ook prettig.

Verder wisselt het enorm per paard. De ene heeft het snel warm en heeft dus weinig nodig. De ander heeft juist wel dikkere nodig. Huidige paard heeft als het onder de 15 graden komt met regen een deken op. Zodra het 10 graden is sowieso een deken. En daarna is het aankijken hoe het gaat. Haar buurman wordt wel geschoten want die heeft het snel warm en blijft heel lang nat en heeft daar last van. De mijne heeft het sneller koud, maar zweet ongeschoren ook veel minder.