Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ineke2 schreef:Wat een onzin dat je een jong paard niet langer zou kunnen droogstappen. Droogstappen hoeft niet OP een paard.
Daarnaast groeit een vacht door de kortere dagen / minder lang licht en ook genetische aanleg. Vroeg dekens opleggen zorgt alleen maar voor ( nog ) langer ongemak.
Overigens als het koud is werken laagjes beter dan 1 dikke deken. Zorg er wel voor dat het paard niet te warm krijgt en gaat zweten onder de dekenlast.
Anastasia24 schreef:Wat Kabayo klopt zover ik op internet kan vinden, ook nieuw voor mij, nooit met dekens gewerkt.
Ts, kun je het paard niet scheren? desnoods een jachtpatroon? Ik denk dat het paard het erg warm krijgt met deken op, ondanks vroeg beginnen, daarnaast duurt droogstappen toch niet zo vreselijk lang? De haren die nat zijn zetten niks, het gaat om de huid.
Koetje_boe schreef:(Lang) Droog stappen is om meerdere redenen niet mogelijk:
-Dit is het eerst jonge paard dat ik ga rijden, dus ik ga geen risico’s opzoeken.
prugelpiet schreef:Kijk het even aan. Mijn ongeschoren paard staat altijd onder een Bucas Smartex extra. We hadden hier de ongeschoren paarden vaak onder 200 gram en als ze een dun vachtje hadden ging dat prima. Je kan er nu nog niet zoveel over zeggen.
Ik probeer altijd een beetje aan te houden: is het kouder dan 10 graden? Dan doe ik een deken om. Dat kan dus ook best ‘s nachts deken op en overdag deken af zijn. En dan begin je met een dunne. Word het kouder? Doe je een warmere op. Kan je niet afkijken bij stalgenootjes?
future_vet schreef:Koetje_boe schreef:(Lang) Droog stappen is om meerdere redenen niet mogelijk:
-Dit is het eerst jonge paard dat ik ga rijden, dus ik ga geen risico’s opzoeken.
Welk risico bedoel je hier ts? Ik mag toch hopen dat het paard aan de hand wel veilig mee te stappen is in de bak? En een paard kan ook prima stappend dingen verwerken hoor.
Ik heb een pony met dikke wintervacht, dus hoop ook dat een beetje tegen te gaan. Maar ik ga er toch vanuit dat ik moet gaan scheren.
Ineke2 schreef:Als je niet veilig met een paard aan de hand kunt stappen is het al helemaal niet veilig om er op te gaan zitten überhaupt.
Ik schoor bij mijn IJslander haar hals eruit. Die kon daarmee prima haar warmte kwijt maar toch zonder deken buiten staan. Als het een periode heel veel / langdurig regende ging er voor mijn eigen gemak een regendeken op fleece gevoerd. Meer was echt niet nodig.