Kostenplaatje stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelazinniz

Kostenplaatje stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 11:46

Regio Zuid- Holland, Leidschendam

Hoi allemaal!

Ik ben aan het kijken naar een plekje met 6 paarden stallen om te huren. Hiervan zijn er 2 bezet met onze eigen paarden en we zouden er dan (denk ik) 3 willen verhuren.

Nu zijn wij aan het kijken wat handig is qua sto, grote of kleine balen? En hoe veel kost dit?

Hoe veel zijn jullie kwijt aan het ophalen van mest?

En dan de vraag, kuil of hooi? Mijn paard staat nu op kuil en ik voer hem zelf hooi bij, omdat bij huidige stalling niet voldoende kuil word gevoerd. Maar de pony moet op hooi staan ivm allergie voor kuil.
Is het dan verstandig om zowel kuil als hooi aan te schaffen, of alleen hooi? Wat is jullie voorkeur?

Het is de bedoeling dat de paarden zomers overdag op de wei staan en daarbij ruwvoer krijgen. Swinters op de paddocks voor een paar uur en verder ook onbeperkt ruwvoer op stal!

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

MarliesV

Re: Kostenplaatje stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:52

Hooi ipv kuil, direct doen zou ik zeggen.

Paar uur in de winter op de paddock, wat is een paar uur, halve dag/4 uur? Dan zou ik mijn paard hier nooit stallen en waren we snel uitgepraat ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:56

MarliesV schreef:
Hooi ipv kuil, direct doen zou ik zeggen.

Paar uur in de winter op de paddock, wat is een paar uur, halve dag/4 uur? Dan zou ik mijn paard hier nooit stallen en waren we snel uitgepraat ;)

dat is makkelijk gezegd, maar regio Leidschendam kennende kan de grond niet heel veel aan. Als je graag wil dat je paard zn benen kapot trekt in diepe klei dan kan het wel.
Of TS moet een vermogen willen stoppen in drainage.

Als je de ruimte hebt: ga voor grote balen. Scheelt in prijs.
Bel fourage handelaren in de regio en informeer naar de (on)mogelijkheden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:58

Het ligt echt een beetje aan je locatie. Kun je grote balen kwijt en ook een grotere hoeveelheid dan is dat wellicht voor de prijs interessant. Hooi heeft mijn voorkeur maar dat moet je dan dus ook kwijt kunnen.

Verder zou ik er ook voor zorgen dat mijn paarden de hele dag buiten kunnen zijn. Genoeg ruimte om te bewegen, genoeg te eten (gras of hooi) en liefst wel met elkaar. Als je een klein groepje hebt moet dat meestal wel lukken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:58

Maak het je zelf gemakkelijk en zorg dat er voldoende paddock ruimte en voorziening (schuilplaats, hooibakken, drinkbakken) is om de paarden van 's ochtends tot 's avonds buiten te laten. Je stallen blijven schoner, paarden zijn blijer, minder uitmesten (paddock mest makkelijker uit dan stal vind ik). En zeker hooi ipv kuil zou ik dan doen :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:02

Als je het kwijt kan zou ik kiezen voor grote balen stro en hooi dat is in verhouding vaak net iets goedkoper als de kleine baaltjes.

Hooi of kuil (ik ga ervan uit dat je voordroog bedoelt met kuil) ja als je pony niet tegen voordroog kan zou ik voor hooi gaan, zeker zolang je nog niet de andere stallen verhuurd heb want voordroog krijg je dan nooit snel genoeg opgevoerd als het pak open is blijft het maar bepaalde tijd goed natuurlijk, maar als je stallen verhuurd heb ken je altijd nog kijken wat je huurders fijn vinden. Het enige voordeel van voordroog vind ik dat je het buiten kan laten staan, maar bij weinig paarden vind ik het onhandig door niet lang houdbaar als er een pak open is.
Ik heb ook een pony op hooi en een paard op mix van voordroog en hooi maar dat kan ik bij de boer pakken die heeft altijd een pak voordroog open staan. De boer heeft ook echt kuil maar hij voert het jongvee altijd voordroog en de melkkoeien kuil, dus voor mij is dat erg fijn.

Mest wordt bij mij niet opgehaald maar kan ik bij de boer waar ik van huur op zijn mesthoop kwijt.

Ik sta doe-het-zelf, ik huur locatie, ik koop hooi bij de boer voor een vaste maandprijs dat we uitgerekend hebben na gekeken te hebben wat ik voer, ik kan stro bij kopen maar ik heb ze op vlas staan en alleen in de wintermaand en bij heel slecht weer gaan ze naar binnen, de rest staan ze op de zoveel mogelijk op de wei en de rest van de tijd op paddock. Ik heb geen schuilstal bij de wei en paddock die liggen aan de ander kant van het erf en daar mag niet gebouwd worden, maar ik heb dus een schuur met stallen waar ik gebruik van maak voor mijn spullen en bij heel slecht weer voor de nachten.

Ik zou proberen om de paarden zoveel mogelijk buiten te houden en evt. alleen de nachten op stal maar inderdaad dat moet de bodem ook aankunnen. Voor mij zou het niet uitmaken of ze veel op de wei komen of niet als ze zoiezo maar de paddock op kunnen overdag met hooi, nachten op stal zou ik geen probleem mee hebben. Ik ben pro 24/7 buiten maar het moet wel mogelijk zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:18

angelazinniz schreef:
Regio Zuid- Holland, Leidschendam

Hoi allemaal!

Ik ben aan het kijken naar een plekje met 6 paarden stallen om te huren. Hiervan zijn er 2 bezet met onze eigen paarden en we zouden er dan (denk ik) 3 willen verhuren.

Nu zijn wij aan het kijken wat handig is qua sto, grote of kleine balen? En hoe veel kost dit?

Hoe veel zijn jullie kwijt aan het ophalen van mest?

En dan de vraag, kuil of hooi? Mijn paard staat nu op kuil en ik voer hem zelf hooi bij, omdat bij huidige stalling niet voldoende kuil word gevoerd. Maar de pony moet op hooi staan ivm allergie voor kuil.
Is het dan verstandig om zowel kuil als hooi aan te schaffen, of alleen hooi? Wat is jullie voorkeur?

Het is de bedoeling dat de paarden zomers overdag op de wei staan en daarbij ruwvoer krijgen. Swinters op de paddocks voor een paar uur en verder ook onbeperkt ruwvoer op stal!

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Liever hooi dan kuil, en die paar uur in de winter klinkt heel goed. In deze regio mag je in de winter soms al blij zijn met 1 uur paddock per dag.

angelazinniz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:58

en dan ook nog de vraag, wat zou een schappelijke prijs zijn voor eventuele huurders? de paarden zullen zomers overdag buiten staan op t land waar we gebruik maken van strookbegrazing. Savonds zullen ze hooi krijgen. Swinters zo lang mogelijk buiten in (hopelijk) goed gedraineerde paddocks met onbeperkt hooi. Zelf mesten en voeren via een schema. Er zijn uitrijmogelijkheden. Water aanwezig en waarschijnlijk komt er ook een solarium.

Ruime stallen op stro.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:21

Is er een rijbaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:41

Als je de paarden s'winters maar een paar uur buiten kunt hebben zou ik er niet eens aan beginnen. Van 9 tot 5 buiten moet toch minimaal zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:47

angelazinniz schreef:
. Swinters zo lang mogelijk buiten in (hopelijk) goed gedraineerde paddocks met onbeperkt hooi.
Ruime stallen op stro.

Ze zegt dit...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:09

Hoe groter de verpakkingen hoe voordeliger het is. Je moet gewoon verschillende bedrijven bellen voor offertes. Hieronder ongeveer de prijzen:
Hooi 350/400kg in de folie €50,- per baal exl thuis brengen
Hooi zonder folie zelfde gewicht €35/40,- per baal exl thuisbrengen. Beide prijzen direct van het land af. Als je het in de winter koopt tel er maar €20,- bij op.
Stro direct van het land exl thuisbrengen €100/110,- per ton. In de winter al gauw €125,- per ton. Bij een volle vracht uiteraard.
Mest ophalen varieert heel erg. Moet je echt bedrijven bellen voor offertes. Ik betaal €60,- per keer per 4 weken. Maar ik heb ook offertes gekregen waar ze iedere 2 weken moesten komen en dan betaalde je €125,- per keer.
Brokken is maar net wat je voeren wil. Sommige merken (zoals Pavo) hebben bigboxen. Dat scheelt toch weer wat tientjes. Ongeveer €400,- voor een bigbox en dan kun je natuurlijk zelf uitrekenen hoe lang je daar mee doet.

Dan heb je eigenlijk alleen het eten en stal bedekking voor de paarden. Daarnaast moet in je prijs natuurlijk ook nog kosten voor water, elektriciteit, onderhoud etc. En natuurlijk je werkzaamheden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:16

Hangt er vanaf of er ook een bak is, is de rijbaan verlicht, wat voor bodem? Komt er ook een longeerton?

angelazinniz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 09:23

Ja, er komt een goed gedraineerde bak met verlichting!

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:39

Klinkt goed.
Hoeveel opslag heb je om het hooi droog te bewaren? Met vijf paarden gaat het voeren van hooi best hard en hoe meer (en grote balen) je in 1x kunt bestellen, hoe goedkoper het vaak is.
Idem qua stro. Grote balen is goedkoper, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:45

xmarliez schreef:
Hoe groter de verpakkingen hoe voordeliger het is. Je moet gewoon verschillende bedrijven bellen voor offertes. Hieronder ongeveer de prijzen:
Hooi 350/400kg in de folie €50,- per baal exl thuis brengen
Hooi zonder folie zelfde gewicht €35/40,- per baal exl thuisbrengen. Beide prijzen direct van het land af. Als je het in de winter koopt tel er maar €20,- bij op.
Stro direct van het land exl thuisbrengen €100/110,- per ton. In de winter al gauw €125,- per ton. Bij een volle vracht uiteraard.
Mest ophalen varieert heel erg. Moet je echt bedrijven bellen voor offertes. Ik betaal €60,- per keer per 4 weken. Maar ik heb ook offertes gekregen waar ze iedere 2 weken moesten komen en dan betaalde je €125,- per keer.
Brokken is maar net wat je voeren wil. Sommige merken (zoals Pavo) hebben bigboxen. Dat scheelt toch weer wat tientjes. Ongeveer €400,- voor een bigbox en dan kun je natuurlijk zelf uitrekenen hoe lang je daar mee doet.

Dan heb je eigenlijk alleen het eten en stal bedekking voor de paarden. Daarnaast moet in je prijs natuurlijk ook nog kosten voor water, elektriciteit, onderhoud etc. En natuurlijk je werkzaamheden.

Ik weet niet in welke regio jij zit, maar dat kan behoorlijk schelen. De regio waar ts zit is over algemeen een stuk duurder dan wat jij nu aan prijzen noemt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:41

Stro koop je toch nooit in de buurt? Komt allemaal uit het buitenland dus qua prijzen is het maar net waar je zoekt. Wij halen hooi soms zelf op en dan moeten we ruim een uur rijden, wij hebben zelf een vrachtwagen maar als je dat niet hebt moet je gewoon de transportkosten betalen. Daarom heb ik dat er ook ex bij staan. Als je grote partijen koopt doet de regio er niet toe lijkt mij.
Hier in de buurt zit een fourage handelaar en die brengt door het hele land heen. Alles voor dezelfde prijs alleen komen er dan natuurlijk transportkosten bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:05

Ik denk dat het voor het aantal pensionpaarden wat je gaat krijgen niet uit kan met de kosten die je gaat hebben. Buiten dat, je hebt als anderen mesten en hooi voeren niet altijd invloed op hoeveel er doorheen gaat op een dag. Als er maar 3 pensionpaarden staan zou ik iig het mesten van de stallen en voeren zelf in de hand willen hebben.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:10

TS, je moet niet hier vragen wat een schappelijke prijs is, jij moet zelf bedenken voor welke prijs je dit wil doen.
Ga rondbellen naar leveranciers, bedenk wat je wil en kan leveren aan je pensionklanten. Bedenk wat je eraan over wil houden om het voor jezelf leuk te houden en haalbaar te maken. Hou een ruime marge aan en bepaal je prijs.
Als die flink hoger is dan de gemiddelde prijs in jouw regio, moet je je afvragen of je het wel moet willen.
Veel pensionhouders werken voor een te laag loon. En ook als het "maar voor erbij is", is het wel fijn als de kosten en baten in verhouding staan. Want je bent er hoe dan ook een hoop tijd aan kwijt.