Tijdelijke verhuizing of even alleen staan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maro7309

Tijdelijke verhuizing of even alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 15:16

Hai, sinds 13 juni hebben we onze eerste pony. Deze staat heerlijk bij vrienden van ons. Al best lekker gewend. Nu gaan onze vrienden op vakantie en hebben hun vaste adres voor hun pony’s, daar is nu echter geen plek voor onze pony. Het is natuurlijk erg kort dag. We hebben een plek op de manege geregeld voor haar. Echter twijfelen we heel erg. Wat is wijsheid voor haar. Weer een verhuizing naar een onbekende plek waar ze echter wel maatjes heeft of alleen op haar plek waar ze nu staat, waar ze inmiddels zich wel thuis lijkt te voelen. Als de andere pony’(s) naar een les zijn is ze wel onrustig. We hebben ook geprobeerd een logee te arrangeren maar dat is niet gelukt. Wie heeft ervaring en tips.

Apple

Re: Tijdelijke verhuizing of even alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:17

Hoe lang gaan de vrienden op vakantie?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:19

Ervan uitgaande dat ze minimaal 2 weken weg zijn, zou ik 'm even ergens anders neerzetten inderdaad..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:21

Hangt ook van je paard af. Bij mijn pony had ik dit echt niet kunnen doen, die zou compleet over de zeik gaan. Blijft hij rustig en is het maar een paar dagen, dan zou ik hem laten staan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:23

Kan je niet aanbieden voor de paarden te zorgen, zodat ze gewoon allemaal blijven staan? Alleen lijkt me geen optie, daar kunnen de meeste paarden niet tegen.

maro7309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 15:25

Ze zou 2 weken en 2 dagen alleen staan.
We hebben idd ook aangeven voor hun paarden te willen zorgen. Echter zijn wij niet ervaren en is het voor hen ook zeker minder relaxed op vakantie gaan vandaar de keuze.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:27

Zou um lekker laten staan, is ie miss 2 dagen onrustig maar dan gaat het beter, wanneer je straks zelf x op pad wil moet ie het ook zonder de anderen gaan doen en van 2 wk gaan ze echt niet van krijgen hoor. Wat je zegt tis maar tijdelijk niet voor altijd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:28

Als ik het zo lees staat hij dan alleen en ook zonder toezicht.
Dan zou ik hem zeker wegbrengen. Je kunt er niet 24/7 bij zijn en als hij wel gaat panieken is er niemand, dat lijkt me niet zo fijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:29

Dan zou ik kiezen voor de manege als tijdelijke stalling.

Alleen staan en zonder toezicht ook nog, is geen goed idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:30

Die van mij zou echt niet na 2 dagen rustig zijn, die zou zich letterlijk kapot rennen.
Wel jammer dat deze mensen niet vertrouwen op jou, want dat zou de beste optie zijn, alles laten staan.

In jou geval nu zou ik ook verplaatsen.

maro7309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 15:44

DuoPenotti schreef:
Die van mij zou echt niet na 2 dagen rustig zijn, die zou zich letterlijk kapot rennen.
Wel jammer dat deze mensen niet vertrouwen op jou, want dat zou de beste optie zijn, alles laten staan.

In jou geval nu zou ik ook verplaatsen.

Dank voor je antwoord, wat ik even wil aangeven is niet echt een kwestie van niet vertrouwen. We zijn erg onervaren en dus onzeker. Dan geeft het hen ook minder rust op vakantie. Met die reden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:47

Maar als jullie zelf onervaren zijn, dan is het voor jullie zelf toch ook fijner als je pony tijdelijk op een manege kan staan.
Een keer extra verhuizen en na de vakantie weer terug, dat zal best gaan hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:08

Ik zou denk ik voor de manege gaan. Paarden vinden het echt heel erg als ze alleen zijn, ik heb zoveel paarden gezien waarvan je denkt dat ze er niets om geven tot er net een laatste beetje houvast mist en ze wel degelijk heel onrustig en zoekend worden.

Bovendien denk ik dat het veel onveiligheid geeft die juist aan de plek gekoppeld wordt: ik heb het idee dat paarden het makkelijker vinden om een heel nieuwe situatie als nieuw te zien (zoals bv paarden ook wel op vakantie kunnen) en als ze vervolgens weer terugkomt op het normale terrein met haar bekende paarden is het weer snel 'gewoon'. Maar als ze alleen op het terrein blijft, denk ik dat ze daarna langer het idee heeft dat de andere paarden zomaar kunnen verdwijnen en dan kan de stress ook snel oplopen als de anderen alleen maar even weggaan - zij kan dan immers niet meer weten dat het maar voor even is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:15

Tja, het is niet hun pony natuurlijk, maar als jouw pony er als enige "vreemde" bij staat, vind ik het eigenlijk niet echt netjes geregeld.
Ze hebben zelf wel ervaring met paarden, maar zouden die van jou zo alleen laten staan en zoek het maar even uit?

Ik zou daar wat van vinden........

Maar goed, ik zou mn pony verplaatsen. Heb er hier eentje die echt doordraait als ik de rest weghaal. Kan me niet schelen of dat 1 uur of 1 week duurt, ik wil het gewoon niet. Ook als ze "maar" 2 dagen doordraaien, kunnen ze zichzelf blesseren.
En een paard heeft geen tijdsbesef en je kan ook niet even vertellen dat ze terugkomen.

Mn paarden zijn me echt te dierbaar en kostbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:33

Paarden hebben zeker wel tijdsbesef.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:37

Shadow0 schreef:
Paarden hebben zeker wel tijdsbesef.

Niet zoals wij. Dus geen idee hoe jij denkt dat ze tijdsbesef hebben? Ze kennen een ritme, dat is wat anders.

Als je de pony's weghaalt en de pony die achterblijft draait door maakt het niet uit of dat 2 dagen of een week duurt.

En nee, je kan ze niet vertellen dat het "maar" 2 weken duurt. En 2 weken alleen als je altijd samen staat, duurt wel degelijk lang. Aangezien de pony niet weet dat het dus tijdelijk is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:43

superpony schreef:
Tja, het is niet hun pony natuurlijk, maar als jouw pony er als enige "vreemde" bij staat, vind ik het eigenlijk niet echt netjes geregeld.
Ze hebben zelf wel ervaring met paarden, maar zouden die van jou zo alleen laten staan en zoek het maar even uit?

Ik zou daar wat van vinden........

Maar goed, ik zou mn pony verplaatsen. Heb er hier eentje die echt doordraait als ik de rest weghaal. Kan me niet schelen of dat 1 uur of 1 week duurt, ik wil het gewoon niet. Ook als ze "maar" 2 dagen doordraaien, kunnen ze zichzelf blesseren.
En een paard heeft geen tijdsbesef en je kan ook niet even vertellen dat ze terugkomen.

Mn paarden zijn me echt te dierbaar en kostbaar.

Mee eens, zomaar het paard achterlaten vind ik ook niet netjes.. Ik zou in dit geval er op korte termijn in ieder geval voor kiezen om het paard tijdelijk te verplaatsen. Is misschien spannend, maar je paard staat dan in ieder geval veilig onder toezicht en met soortgenoten.

Maar ik zou wel achter je oren krabben of je huidige plek dan de juiste plek is voor je paard als ie zo achter gelaten wordt.

maro7309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 17:13

Bedankt voor alle reacties.
Ter aanvulling, alles gaat in overleg op de plek waar onze pony staat. Het is absoluut niet zo dat ze maar achter gelaten wordt en wij het maar uit moeten zoeken. Vakanties waren nou eenmaal al geboekt vooraf. Een betere liefdevollere plek dan ze nu heeft kan ik me niet bedenken.
Ik zou graag het topic sluiten voordat er meer oordelen komen die niet van toepassing zijn en ook niet gevraagd zijn.