Ervaringen rijbak op zandgrond - zonder graven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Ervaringen rijbak op zandgrond - zonder graven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:23

Ik weet niet goed wat de term ophoogzand inhoud. Iedere regio heeft zo zijn eigen namen voor hetzelfde soort zand. Doordat het onder de klinkers heeft gelegen ga ik er maar gemakshalve van uit dat dit de stabiliserende laag is. Onder klinkers word namelijk vaak een stabiliserende laag aangebracht zodat ze na langere tijd ook nog netjes liggen.
Het lijkt me perfect mogelijk zoals je het omschrijft.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:08

superpony schreef:
Op onze vorige, gehuurde plek, was het zandgrond. De bak was al jaren niet onderhouden, maar altijd kurkdroog. Iets te hard, dus gevraagd of die een keer losgetrokken mocht worden. Toen was het een heuvellandschap, want mocht niks kosten.....
Zelf een sleep gekocht en bak bijgehouden en was toen redelijk te doen. Maar dus echt altijd droog.

De paddock was ook altijd droog en bleef ook netjes. Er was een slechte wei. Daar een stuk vanaf gehaald om pad te maken. Waar het gras verdween, kwam een mooi zandpad voor terug.

Nu een eigen plek op veen en de paddock en bak laten keren. Dat werd veel te snel nat en zuigend. De loonwerker zou het hier vaker doen, dus heb je vertrouwen in kennis van de grond en omgeving.

Later met een andere loonwerker besproken die ook ander werk kwam doen en die wilde het wel mengen met zand. Zij wisten wel welk zand. De bak is nu droog, maar veel te zwaar. Vooraan is de bak iets slechter en iets sneller nat, maar wel weer fijner te rijden.

Nu hebben we iemand gesproken die professionele bakken aanlegt en die zou alles opnieuw doen. Dus alle zand eruit, goed vlakken en dan per laag opbouwen. Maar daar hangt dus weer een prijskaartje aan en was het nu even zat.

We willen er nu wat zand af rijden en bij de paddock erbij doen.

Het pad wat niet aan een sloot ligt, was drek. Daar is grond afgegraven en zand op gestort, maar bij droogte ook te zwaar.

Ik zou dus heel goed kijken wie er echt ervaring mee heeft. We hebben nu al deels veel aangelegd en moeten er weer met machines op om dingen te corrigeren en dat is ook zonde + weer een flinke uitgave.


Bij te zwaar/ mul en droog werkt kokos echt heel goed in combi met sproeien omdat deze het vocht vasthouden. Ik lijk wel reclame te maken haha, maar gewoon echt goede ervaringen met dat spul. Daarvoor om de zoveel tijd houtsnippers gehad maar die rotten toch snel weg en verstoppen dan juist weer de bodem.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:34

Elisa2 schreef:
Bij te zwaar/ mul en droog werkt kokos echt heel goed in combi met sproeien omdat deze het vocht vasthouden. Ik lijk wel reclame te maken haha, maar gewoon echt goede ervaringen met dat spul. Daarvoor om de zoveel tijd houtsnippers gehad maar die rotten toch snel weg en verstoppen dan juist weer de bodem.


Ja, maar wat je zegt; in combinatie met sproeien. We hebben de tyleen slang klaarliggen, maar met sproeien is hij zo ook goed.
We willen er sws een laagje zand vanaf. Gooien we even op een bult en kunnen dan testen met weer erbij rijden.
Maar de opbouw is niet goed en dat scheelt voor en achter. Onze bak is echt behoorlijk droog, tenzij het weer extreem is.
Ze lopen er bij ons wel 24/7 in en doorheen. Bak wordt er niet slechter van, maar wil als er wat mest ligt het wel makkelijk kunnen verwijderen.

Maar goed, een echt goede loonwerker is echt zn geld waard. Wij kwamen nieuw in deze omgeving en dan is het lastiger om erachter te komen wie echt goed werk levert. De 1 zegt dit, de ander dat.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 18:30

Even korte update (mocht iemand dat interessant vinden of goede ideeën hebben):

De klinkers zijn onlangs verwijderd en we zijn bezig met offertes voor het ophogen en hoe dit aan te pakken.

Hebben we afgelopen dagen uitgebreid kunnen testen hoe de bodem zich houdt en het droogt snel op maar loopt ook snel vol (is nu zonder klinkers 10cm lager dan de weide en overige bestrating). Ligt ook nog niet helemaal waterpas maar de lagere stukken worden echt drassig. Dus er moet in ieder geval weer zand op.

Na verwijderen klinkers (nog droog)

Afbeelding

Na de regen

Afbeelding