Hooiweide nog niet gemaaid, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Hooiweide nog niet gemaaid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 20:08

Ik heb hier gras teveel, en heb een aantal weides gespaard om te maaien. Helaas heeft de regen hier roet in het eten gegooid, en gaat het gras hier en daar al liggen.

Doordat de voorspellingen er niet te best uit zien voor augustus, vraag ik me af wat de andere opties zijn Kan een veeboer hier iets mee aanvangen? Of andere opties? Ik wil ook niet dat alles op de grond gaat liggen rotten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooiweide nog niet gemaaid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:10

Hier en daar wat liggen is geen probleem. Na volgende week lijken ze beter weer te voorspellen. Misschien kun je dan nog maaien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 21:39

Ik hoop het, maar ik vrees ervoor. Volgens sommige voorspellingen blijft het heel augustus kwakkelweer. :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:41

Begin september kan je ook nog hooien. Hier staat het ook nog.
Lukt het helemaal niet, dan kan je in oktober laten bloten, ben je het ook kwijt. Als je het niet gewoon via strookbegrazing kunt/wilt laten opeten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-08-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:41

Welke zijn dat, ga ik daar niet kijken :D

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:26

Wij hebben het 2 weken terug gemaaid en na een dag of 4 is het in plastic gegaan en heeft een boer het opgeladen. Het oude gras was al soort hooi/hout geworden, was plat gaan liggen en er kwam op plekken al nieuw gras doorheen gegroeid. Dat ga ik niet meer voeren. Ik heb van ellende dus hooi (in plastic gekocht). Heb normaal altijd kleine baaltjes maar het is niet anders. We hebben ook weleens in augustus een 2e snee gedaan met kleine baaltjes maar dan moet het echt 35 graden zijn overdag en snachts ook een graad of 20. Het probleem is dat de nachten langer worden en er erg veel dauw op het hooi ligt in de ochtend omdat de nachten ook kouder worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 22:51

Ibbel schreef:
Begin september kan je ook nog hooien. Hier staat het ook nog.
Lukt het helemaal niet, dan kan je in oktober laten bloten, ben je het ook kwijt. Als je het niet gewoon via strookbegrazing kunt/wilt laten opeten.

Kan je zo'n lang gras nog bloten?
Ja, ga wss een stukje toch in strookbegrazing laten opeten, of schapen op de veilig omheinde weide laten (hoewel, de schapenhouder heeft hetzelfde grasprobleem als ik). Maar is sowieso teveel, ben van 9 naar 4 paarden gegaan waarvan eentje bevangen (geweest).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:18

Gewoon maaien en persen in vierkante balen of ronde balen. Dan hoeft het maar een dag of 2 te liggen met mooi weer 2x daags schudden. Heb je prachtig spul om te voeren. Je kan ze altijd nog goed verkopen. Voor een lagere prijs zijn er altijd kopers. Voordeel je land is mooi schoon.

Een volle weide bloten geeft ook een zooi op je land en veel kale plekken vanwege de verstikking van je gras en met een beetje pech weer een hoop onkruid.

De komende 2 week komt er geen hooiweer aan. Je moet echt een dag of 5 warm weer hebben voor goed droog hooi.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:40

Voor friesland zie ik toch vanaf volgende week woensdag een droge periode aankomen. Geduld, het lukt vast nog wel. Ik heb zelf ook nog staan, 2e snee. Dus ik duim met je mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 05:58

Het is nu 3 dagen prima.. maar daar is het al te laat voor.
De hele voorspelling is dan mooi. Dan niet. Dan weet wel. Of toch niet? Ja toch wel.

Je kunt er helemaal niks mee

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 06:49

Niet iemand in de buurt, die het, in het slechtste geval als voordroog of voor de koeien kan gebruiken?

Wij hebben enkele jaren terug het "hooi" na 2 dagen in ronde balen laten persen en wikkelen ivm natte weer. Voor deze boer was het ideaal.
Vraag je lokale loonwerker wat je het beste kan doen. Die hebben vaak goed advies.

Je kan het ook afrijden en dan een aantal dagen keren om verstikking te voorkomen. (Als je zelf materiaal hebt, anders is het een dure grap)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 07:43

Cioccolato schreef:
Het is nu 3 dagen prima.. maar daar is het al te laat voor.
De hele voorspelling is dan mooi. Dan niet. Dan weet wel. Of toch niet? Ja toch wel.

Je kunt er helemaal niks mee

Hier in België (regio Kortrijk) hebben we dagelijks felle regen, dus momenteel geen optie.

Ik vraag het eens na wat ik kan doen, maar heb me er al bij neergelegd dat ik het niet voor mijn paarden zal kunnen gebruiken (voordroog is geen optie voor maar 4 paarden waarvan eentje IR), maar aangezien ik geen eigen materiaal heb, hoop ik dat ik de boel toch ergens kwijt kan zonder er kosten aan te maken. Heb al +150 euro uitgegeven aan bemesting, dat ben ik sowieso al kwijt vrees ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:55

Ik woon ook in het zuiden, voorspellen ze bij jou dan niet vanaf de 10e droog weer?
Hopelijk blijft dat zo natuurlijk.

2 of 3 dagen droog gras vind ik voor paarden ook echt te kort, dat wil ik ook niet.
En is hier idd niet geweest.

Maar perse 30 graden is ook niet nodig.
22-23 graden met zon is goed hoor.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:10

ik zou nu nog niks weggeven of wat dan ook.
Geduld is een schone zaak. Er komen heus nog een paar mooie dagen aan.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:11

Twee a 3 weken terug hebben hier heeeel veel mensen gemaaid voor hooi, perfecte droge weersomstandigheden. Was het gras toen niet lang genoeg?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:43

Laatste fatsoenlijk hooi mogelijkheid was in het zuiden half juni.
Daarna is het geen 2-3 dagen achter elkaar meer droog geweest, laat staan wat langer. We hadden hier gelukkig niet overal overstromingen, maar wel elke dag regen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:58

Oh. Ja. Het zuiden is niet zo bijzonder fijn.

Overigens is 3 dagen prima voor voordroog voor paarden :j
Het is ook maar net wat je wil maken natuurlijk. Misschien dat je daarin ook nog wat kan veranderen?
Ik hoop voor je dat het snel wat droger wordt dan.. Ik woon een heeeeeel stuk naar het noorden toe in vergelijking, vandaar

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 19:56

Voordroog kan ik helaas niets meer mee aanvangen voor eigen paarden, aangezien eentje dit niet mag hebben wegens IR.

@Tinkels, ik had idd beter in die warme periode gemaaid, maar had gebeld naar de persoon die dit komt doen, en hij raadde het af wegens te onstabiel weer (en zijn maaibalk was kapot, zal er mss ook wel mee te maken hebben :( ). Het spijt me nu wel dat ik toen niemand anders gevraagd had, maar ja, daar kan ik nu ook niets meer aan veranderen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:28

balen is dat inderdaad! Mijn gras was naar mijn mening niet hoog genoeg, nu ligt het idd ook plat maar opzich hindert dat niks. Ik gok op volgende week...
vanaf woensdag lijkt het droog.. maar kan ook zo weer veranderen.
Maar dan dinsdagavond maaien ofzo..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 20:33

Eindelijk, morgen komen ze maaien! Zal van het weer afhangen of het hooi of voordroog wordt en eigen gebruik of doorverkopen, maar de kogel is nu eindelijk door de kerk! 'k Zal toch blij zijn als die wildernis rond mijn deur eindelijk weg is (en zo is een mens nooit tevreden, 2 zomers geen gras gehad).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:48

Succes er mee!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:03

Wij hebben hetzelfde probleem, alleen dan als hooikopers. Onze hooiboer wilde al een tijdje maaien, maar dat lukt ook maar niet. Ik hoop deze week toch wel. We zijn aan ons laatste baaltje bezig (cavia's, dus minder hoge nood dan bij paarden) en willen 20 baaltjes inkopen om tot volgend jaar door te kunnen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 19:47

Ik moet zeggen: de oogst ziet er veelbelovend uit. Alleen nog afwachten of het hooi of voordroog wordt, zal afhangen van het weer en mijn stockagemogelijkheden. Nu ja, heb nog paar dagen bedenktijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:51

Hier hebben ze deze week ook nog volop gemaaid!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:51

Fijn!
Je kan ook half half doen natuurlijk.
Dus morgen de helft van de wei in plastic en zondag in hooipakjes.

Wij hebben dinsdag gemaaid en het verbaasd me hoe enorm droog het al is.
Hier gaat het als het goed is morgen in het plastic.