Jaarling met twee volwassen paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Jaarling met twee volwassen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 08:34

Gisteren ben ik bij een hele leuke jaarling gaan kijken en ik twijfel enorm of ik haar wil kopen. Het is een onwijs leuk ding, maar vanwege haar leeftijd twijfel ik over de stalling. Er is nu een plaatsje voor mij gereserveerd in een groepje met twee volwassen merries. Ze staan dag en nacht buiten, alleen een enkele keer met erg slecht weer de nacht binnen. De jaarling is nu gewend om de nachten op stal te staan en staat met twee vierjarigen.

Een jaartje in de opfok wordt lastig, want dan ben ik mijn plekje op stal kwijt, en stalling waar ze buiten komen is hier erg dun gezaaid. Wat denken jullie? Ik twijfel enorm, was ook eigenlijk op zoek naar een paard dat net een jaartje ouder is.

Solleke_Noah

Re: Jaarling met twee volwassen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:36

Mijn veulen is hier aan huis opgegroeid met haar moeder en mijn twee ruinen (toen 15 jaar en 9 jaar oud). Ging perfect. De ruinen spelen veel met haar en zijn ook zorgzaam. Naar mijn gevoel is ze heel stabiel opgegroeid.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:38

Gewoon doen als je een klik hebt met het beestje. Als ze met lieve merries komt te staan komt dat wel goed.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:44

Als ze maar op een weide komen waar er voldoende te eten is. De behoefte van een veulen/jaarling is namelijk wat anders dan een rijpaard.

Voor de opvoeding is het prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:52

Mijn jaarlingmerrie staat met 3 volwassen ruinen en dat gaat heel goed. Ze heeft een speelmaatje, ze wordt keurig opgevoed en kan ook prima haar eigen plan trekken. Ze staan op een paddock paradise, dus 24/7 buiten met track, schuilstal, paddock, weides. Dat gaat prima!
Ik hoop er nog 1 of 2 jonge paarden in pension bij te krijgen voor het evenwicht.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:57

Maar er is wel een verschil tussen ruinen en merries als volwassen dieren erbij. Ruinen spelen veel meer. Het is de vraag of ze bij twee volwassen merries wel genoeg te spelen heeft.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:13

Ik denk dat je hierin gewoon je eigen gevoel moet volgen. Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik m'n jonge paarden altijd zoveel lol in de opfok heb zien hebben, en ik ze graag zie 'afharden' daarin. Maar je ziet hierboven bij Daihyo dat het ook gewoon hartstikke goed kan gaan met alleen volwassen dieren erbij.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 09:14

Daancha schreef:
Maar er is wel een verschil tussen ruinen en merries als volwassen dieren erbij. Ruinen spelen veel meer. Het is de vraag of ze bij twee volwassen merries wel genoeg te spelen heeft.

Dat vraag ik me ook af inderdaad. Er staan wel meerdere ruintjes op stal, daar zou ze regelmatig mee samen in de bak kunnen spelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:57

Hier ook goede ervaringen met opgroeien tussen volwassen dieren. Kan prima hoor.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:42

Dat hangt toch helemaal af van de paarden in kwestie. Op papier zouden jaarlingen beter bij elkaar passen, maar hoe is deze jaarling, hoe zijn de merries? Het is geen gekke combi toch?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:13

Het nadeel van groepen met jonge dieren is dat ze vaak zo wild als mussen worden. Zeker als dit grote groepen zijn die weinig mensen zien.

Hier zijn en blijven ze veel makker en makkelijker in de omgang in gemengde groepen. Als er dan oudere dieren tussen zijn die direct bij je komen leren de jonge dieren dat zo aan.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:53

Hier ook een jaarling hengstje bij twee ruinen van 8 en 21 jaar. Staan aan huis op onze melkveeboerderij, in de omgeving (buren, naburige pensionstallen) hebben ook allemaal paarden. Het is een leuk stabiel clubje kerels zo, de oudste heeft al 2x eerder jong grut opgevoed en heeft zich echt ontfermt over de jongste. Spelen veel, jongste wordt echt op sleeptouw genomen door de andere 2. Groot voordeel is dat zo'n jaarling alles leert, dagelijks in handen komt en vanalles tegenkomt waar ie de rest van z'n leven mee te maken krijgt. Je hebt zicht op wat ie eet en binnenkrijgt. Die nu 8 is heb ik wel in opfok gedaan toendertijd, maar dat was niet goed bevallen. Was het sulletje daar en kreeg daardoor niet genoeg eten binnen, was amper gegroeid. Andere nadelen van opfok zijn inderdaad kans op blessures, en amper in handen komen. Na 3 jaar vrijheid op wei in de kudde wordt hun leven meestal ineens omgegooid naar dat van rijpaard op een pensionstal. Mijn jaarling groeit nu op op het plekje waar hij hopelijk zijn hele leven zal wonen met dito maatjes. Sommigen zweren bij de opfok zodat ze leeftijdgenootjes hebben om te spelen etc maar dit gebeurd bij mijn clubje mannen net zo goed, niet het idee dat ie wat tekort komt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 11:39

De dames waarbij ze komt te staan zijn niet erg speels, maar er zijn wel wat jonge ruinen in een andere groep waarmee ze regelmatig in de bak kan spelen.
Fijn om te horen dat de ervaringen goed zijn. Het is een prachtig paardje en ze is nu voor mij gereserveerd onder voorbehoud van een pssm test :D.