Met de grasmaaier gemaaid gras....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Met de grasmaaier gemaaid gras....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 20:15

Hoi,

Ik had nog zo gezegd dat ik niet wilde dat mijn weide uit gemaaid zou worden, maar nu heeft de stal eigenaar dit toch deels gedaan. Helaas hebben ze mij voor de tijd niet gebeld maar hebben ze zelf mijn paard op de stal gezet, anders had ik nog kunnen ingrijpen.

Toen ik op stal kwam zag ik dus dat mijn paard op een weide staat dat gemaaid is. Het grootste deel door een trekker voor het hooi, dat hooi heeft de boer gelijk meegenomen om te laten drogen op eigen land. Maar er lag helaas nog wel een deel, wat er nog lag was in een van haar wc's zeg maar dus dat hebben ze om die redenen niet mee genomen. Ik heb dit dus zelf met de hand weg gehaald.

Het voorste stuk van de weide waar ook een wc is heeft de stal eigenaar met de gewone grasmaaier kort gewiekt en ook dat ligt nu lekker te verotten in de wei. Ik heb dit niet weggehaald maar gewoon dat stuk van de wei helemaal afgezet zodat ze daar voorlopig niet bij kan want ik weet dat ze daar heel ziek van kunnen worden.

Nu baal ik dus als een stekker, want ik weet niet of ze dus van dat gemaaide gras heeft gegeten. De stal eigenaar zei dat ze dat niet heeft gedaan en dat de boer ook net 2 uurtjes klaar was met het land. Toen ik aan kwam stond ze op rust en was ze niks aan het eten. Daarna heb ik gereden wat erg goed ging. Ik heb haar toen met voer op de stal gezet en dit heeft ze gewoon opgegeten.

Nu vraag ik mij af: dat verotte gras eten ze dat of is dit niet zo aantrekkelijk? Zou het kwaad kunnen? -O-

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:24

Dus ze heeft van het lange gemaaide gras gegeten? Binnen een aantal uur na het maaien kan dat voor zover ik weet geen kwaad. Bij ons op stal krijgen de paarden ook vers gemaaid lang gras.

Als het kort gras was dan zou ik even opletten. Dat kunnen ze veel te snel opeten met kans op koliek.

Edit: je verhaal was een beetje warrig :P maar nu ik de topic titel nog eens lees zou ik zeggen, hou het ik de gaten. Kort gemaaid gras mag je dus normaal gezien niet geven.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:26

Je wil het risico niet hebben. Ik denk voor vandaag dat je paard er wel niet van gegeten zal hebben. Maar voor morgen al het losse gemaaide gras rot of niet van je weide / paddock halen en zorgen dat ze het niet kunnen eten. Hooi dat net gemaaid is moet 6 weken fermenteren alvorens het eetbaar is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 20:28

Katyatje schreef:
Dus ze heeft van het lange gemaaide gras gegeten? Binnen een aantal uur na het maaien kan dat voor zover ik weet geen kwaad. Bij ons op stal krijgen de paarden ook vers gemaaid lang gras.

Als het kort gras was dan zou ik even opletten. Dat kunnen ze veel te snel opeten met kans op koliek.

Edit: je verhaal was een beetje warrig :P maar nu ik de topic titel nog eens lees zou ik zeggen, hou het ik de gaten. Kort gemaaid gras mag je dus normaal gezien niet geven.

In de laatste alinea staat dat ik niet weet of ze überhaupt gemaaid gras heeft gegeten, het zou kunnen maar misschien heeft ze dat ook wel niet gedaan. Toen ik op stal kwam was ze sowieso niet aan het eten. En ze heeft intotaal 2 uur op een gemaaid weiland gestaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:06

Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Mijn paarden liepen op een heel groot weiland samen met 2 Schotse hooglanders. 1 x per jaar werd er gemaaid en dat werd gedaan terwijl ze er inliepen. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het gemaaide gras op aten of problemen ondervonden.

tengeltje11

Re: Met de grasmaaier gemaaid gras....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:04

Idd, een fokker die ik ken, maait zijn weides, schudt het, steekt het in rijen en maakt balen, allemaal tussen de paarden door… ook daar nooit problemen.

Het is meer het korte gras die samenkoekt en gaat broeien, doe gevaarlijk is.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:30

kitobeer schreef:
Je wil het risico niet hebben. Ik denk voor vandaag dat je paard er wel niet van gegeten zal hebben. Maar voor morgen al het losse gemaaide gras rot of niet van je weide / paddock halen en zorgen dat ze het niet kunnen eten. Hooi dat net gemaaid is moet 6 weken fermenteren alvorens het eetbaar is.

Als je het in plastic pakt ja.. zonder kan het direct gebruikt worden.

Kort gras kan enigzins gevaarlijk zijn, maar niet meer gevaarlijk als het gemaaid. Eerder als ze erop staan te eten omdat er teveel suiker in de wortels zit en als het zo kort is plukken zie die vaak mee de grond uit.
Het samengekoekte gras wat echt rot is eten de paarden echt niet hoor, dus ik zou me echt verre van druk om maken!