Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:47

Bokkers,

Wie o wie heeft er ervaring met de voor- en nadelen van het verpakken van lang tarwestro in plastic (vergelijkbaar met voordroog bv)?

Het blijkt hier in de buurt moeilijk te zijn om een fouragebedrijf te vinden die wekelijks kleine hoeveelheden tarwestro kan leveren en lossen tegen normale prijzen en zijn afspraken nakomt, dus overwoog ik een lading tarwestro te laten verpakken. De ene zegt geen probleem, de andere zegt niet doen want dat gaat rotten. Wie helpt mij aan het juiste antwoord? :Y)

Gehakseld stro hebben we onderin liggen voor het absorberen. Kleine pakjes stro komen nog duurder uit dan het laten leveren van 2 grote pakken.

Dankbare groeten *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:50

Ik heb het nog nooit gezien. Maar als het stro echt kurkdroog is, moet dit wel kunnen denk ik.

Geen idee of het mogelijk is, maar als het slechts om 2 grote pakken gaat, kan je het dan niet onverpakt op een aanhangertje stockeren met zeil erover ?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:51

Pandora2 schreef:
Ik heb het nog nooit gezien. Maar als het stro echt kurkdroog is, moet dit wel kunnen denk ik.

Geen idee of het mogelijk is, maar als het slechts om 2 grote pakken gaat, kan je het dan niet onverpakt op een aanhangertje stockeren met zeil erover ?

Ik heb het ook nog nooit gezien, maar ons creatief brein dacht: why not? :')

Aanhanger zou ik nog wel kunnen bekijken, maar die heb ik momenteel ook niet in eigendom. Maar wel een goede optie om eens uit te spitten!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:54

Op pallets en onder zeil moet dat best kunnen, maar moet ook niet te lang en wel goed afgedekt voor regen. Hoe lang doe je met 2 grote balen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:54

Of op palletten onder een zeil. Als je de plek hebt natuurlijk en een doorgang om ze te laten lossen :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:56

Plek is geen probleem, maar ik weet nog of ik met mijn transpalet de balen op de juiste plek krijg daarna. Iets om eens te bekijken...

Met 2 grote balen doe ik (op volle bezetting) een 10 à 12 dagen denk ik. Gebruiken het enkel als toplaag.

Maar oke, ik hoop op ervaringen met het inpakken, of het kan of niet. Voorlopig is het niet verpakte geen probleem, maar het zou ontzettend handig zijn als dat wel zou kunnen want dan kan ik gewoon een hele vracht laten komen.
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 20-07-21 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:57

Stro is in de regel niet droog genoeg en gaat dan rotten. Ook met vocht van buiten af gaat dat snel. Stro kun je wel goed bewaren afgedekt op pallets, dus misschien is dat een optie.

Eatshay

Re: Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:00

Pest is dat het drogestof- (en dus vocht-)gehalte van stro niet te vergelijken is met hooi. Vandaar dat je eerder rot en schimmel krijgt. Stro heeft meer ventilatie nodig.
Als ruimte an sich geen probleem is, is het dan niet mogelijk om een simpele dakconstructie aan een bestaande wand te maken? Je omloopsnelheid is aardig hoog, dus al slaat er bij echt beroerd weer eens wat regen onder, dan is er nog niet veel aan de hand qua kwaliteitsverlies.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:02

Eatshay schreef:
Pest is dat het drogestof- (en dus vocht-)gehalte van stro niet te vergelijken is met hooi. Vandaar dat je eerder rot en schimmel krijgt. Stro heeft meer ventilatie nodig.
Als ruimte an sich geen probleem is, is het dan niet mogelijk om een simpele dakconstructie aan een bestaande wand te maken? Je omloopsnelheid is aardig hoog, dus al slaat er bij echt beroerd weer eens wat regen onder, dan is er nog niet veel aan de hand qua kwaliteitsverlies.

Nee helaas... Er is echt nergens plek om iets van overkapping te plaatsen oid.

Maargoed, dat bevestigt dan toch dat de kans op rotten groot is. Risico niet waard, daar kost het teveel geld voor. :)

SillyB

Re: Stro inpakken in plastic, to do or not to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:04

ik heb om die reden strokorrels, dat wordt in papieren zakken verscheept. En ook gehakseld stro wordt gewoon in plastic verpakt dus stro zou er tegen moeten kunnen zou je denken.
Maar misschien is gehakseld / pellets een idee voor je

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:05

SillyB schreef:
ik heb om die reden strokorrels, dat wordt in papieren zakken verscheept. En ook gehakseld stro wordt gewoon in plastic verpakt dus stro zou er tegen moeten kunnen zou je denken.
Maar misschien is gehakseld / pellets een idee voor je

We hebben reeds gehakseld, maar na wat problemen met mestafhaler moeten we (deels/grotendeels) overgaan op lang stro. Korrels/pellets/houtkrullen zijn dus ook geen optie...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:13

't Is inderdaad te duur om rot te worden als het gewikkeld wordt.

Als je plek hebt voor een volle vracht te zetten, die strobalenvliesdoeken zijn naar 't schijnt prima spul om af te dekken.
En met een goeie transpallet kan je die balen wel verplaatsen op effen ondergrond. Mijne buur rijdt zo ook altijd rond met zijn pakken stro :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:14

Pandora2 schreef:
't Is inderdaad te duur om rot te worden als het gewikkeld wordt.

Als je plek hebt voor een volle vracht te zetten, die strobalenvliesdoeken zijn naar 't schijnt prima spul om af te dekken.
En met een goeie transpallet kan je die balen wel verplaatsen op effen ondergrond. Mijne buur rijdt zo ook altijd rond met zijn pakken stro :D

Heb helaas geen plek om ze onverpakt ergens te zetten.. Onze voordroog balen staan op een stuk gras en die duwen we met de tractor naar de juiste plek. Dat zie ik met onverpakt stro niet zitten, dan ligt heel m'n stuk vol stro :(. Daarom dat we nu opzoek zijn naar andere opties om te bekijken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:17

Dat het natter is dan hooi is een non-issue. Kuil gaat nog veel natter het plastic in.
Ik neem tenminste aan dat je bedoelt die stropakken te laten wikkelen net als voordroog. Dan kán het niet rotten, want dat is luchtdicht.

Wat wel een probleem zal zijn is dat stro veel stugger is en dus eerder door het plastic heen zal prikken. En dat betekent dat je dikker moet wikkelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:18

Ja, op gras is ook met een transpallet niet te doen met dat gewicht denk ik.

Ik werd nu toch nieuwsgierig en heb de google efkes aangezwengeld. Maar er is echt bijna niks over ingepakt stro te vinden.
Wel ronde balen stro deels gewikkeld in plastiek, maar dat is in Oostenrijk :+

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:20

Ik koop mijn stro van een vriend van ons en die verpakt al zijn ronde balen in plastic.
Dat heeft ook te maken met niet genoeg plaats hebben.
Vorig jaar had hij superdroog stro en zo kwam het ook uit het plastic in de winter.
Je merkt alleen wel als een baal op de grond heeft gestaan, dat kan ie nat zijn (en bij ons dan dus bevroren) , dus ik zou ze wel op pallets zetten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:24

noordje schreef:
Ik koop mijn stro van een vriend van ons en die verpakt al zijn ronde balen in plastic.
Dat heeft ook te maken met niet genoeg plaats hebben.
Vorig jaar had hij superdroog stro en zo kwam het ook uit het plastic in de winter.
Je merkt alleen wel als een baal op de grond heeft gestaan, dat kan ie nat zijn (en bij ons dan dus bevroren) , dus ik zou ze wel op pallets zetten.

Interessant! Op pallets zetten is geen probleem. Dan ga ik toch nog eens een aantal fouragebedrijven contacteren of dat een mogelijkheid is. Of anders een loonwerker die het hier kan komen doen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:27

Ah kijk, toch nog meer plaatsen waar het gedaan wordt !
Ik ben benieuwd, laat je hier iets weten ? :P

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:30

Hier doen ze trouwens voor de koeien het stro in plastic in lange rollen aan elkaar inpakken. Er wordt dan ook ammoniak aan toegevoegd. Dat ligt dan op het land tot ze het gaan voeren.
Hier doen ze het dus heel veel, het in/verpakken van stro.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:33

Misschien raar vergelijk maar in de knaagdierwereld is al het stro toch ook verpakt?
Ik kan zelfs balen van 15 kilo bestellen, maar ja, misschien zeg ik nu iets heel doms :+

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:51

Ibbel schreef:
Dat het natter is dan hooi is een non-issue. Kuil gaat nog veel natter het plastic in.
Ik neem tenminste aan dat je bedoelt die stropakken te laten wikkelen net als voordroog. Dan kán het niet rotten, want dat is luchtdicht.

Wat wel een probleem zal zijn is dat stro veel stugger is en dus eerder door het plastic heen zal prikken. En dat betekent dat je dikker moet wikkelen.

Wat vochtiger hooi gaat in plastic fermenteren tot voordroogkuil, Dus wat vochtiger stro gaat ws ook fermenteren tot ???? maar vast niet meer geschikt om te strooien. Rotten doet het niet maar er gebeurt wel wat. Dat van dat scherpe wilde ik ook benoemen. Stro prikt heel gemakkelijk de folie lek en dan gaat het wel rotten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:23

Je kunt stro ook buiten (onafgedekt) laten staan. Paar mindere balen bovenop en die vangen de meeste regen op. Je ziet bij veel boeren gewoon een stuk of 50 balen buiten staan. Regen gaat er gewoon langsop en trekt er apart niet in (wellicht de zijkanten wat) maar die balen zijn zo groot dat de kwaliteit van binnen niet verloren gaat.
Ik ga het komend jaar zo doen waarschijnlijk ivm ruimte te kort en ik wil alleen een volle vrachtwagen ivm zelf halen met de vrachtwagen. Wil voor de hele winter genoeg hebben.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:25

Ik heb van jbs stro vliesdoek… echt super!!! Ik heb mn hooibalen er onderliggen en zijn zelf met hele stevige buien droog!

Voordeel van deze is dat het 160 grams is en sterk. De druppels rollen er zo vanaf.. ik heb onder mijn doek 35 hooibalen liggen. Voorheen had ik ook hooi ingepakt, dus voordroog maar toch schimmel er in..

Doek wat ik heb is 9,8 x 12,5 meter. De rondbalen liggen drie hoog gestapeld…

Zeil werkt niet want daar kan het vocht niet weg. Dit doek ademt…

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:27

Afbeelding

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:30

Hier ook geen mogelijkheid om stro droog op te slaan en dus perst mijn vriend het in ronde folie balen voor mij. We laten het stro een dag langer liggen ongeveerd om goed droog te zijn en wikkelen net zoveel lagen als met voordroog de balen in. Stro steekt er niet doorheen en het blijft mooi droog. Hooguit keer een plekje als we zelf of de katten een gaatje in het folie hebben gemaakt, maar dat breid nooit uit dus dat is keer pluk zwart weggooien en de rest gebruiken. Vraag gewoon eens een loonwerker die hooi/voordroog perst of die dat voor je kan doen; ze willen je vast helpen hiermee. Wij doen het nu 3 jaar en ben er heel tevreden mee.