Muggenplaag HELP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Muggenplaag HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:11

Help
Door alle wateroverlast en de vele plassen die blijven liggen zijn er nu extreem veel muggen.

Zelfs in de stal zijn mijn paarden niet meer veilig.

Hun buik zit vol muggen, benen, hoofd, niets wordt gespaard.
Een deken helpt niet (32 jarige met zebra vliegendeken wordt ook belaagd).

Mijn paarden staan al helemaal onder de bulten door alle steken.

Sprays helpen maar tijdelijk (2u). Er is geen mogelijkheid om 4x per dag te gaan om te sprayen. (tevens is er 1 extreem bang van sprays, tot het gevaarlijke aan toe)

Wat kan ik doen om mijn paarden echt goed te beschermen? Zij (en ik intussen ook) worden er echt hoorndol van.

Afbeelding

fjordjes

Re: Muggenplaag HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:16

Muggen hebben een hekel aan citroengeur en lavendel, dat plaatsen? Ze hebben ook een hekel aan wind, misschien een ventilator neerzetten? Een vliegenlamp ophangen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:19

Kan wel planten zetten maar de paarden lopen 24/7 in de wei. En die wei is ongeveer een halve hectare groot. Dan een track richting de paddock en stallen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:23

Simpel en millieuvriendelijk, de ouderwetse citroengeranium. Bij een kweker flink wat citroen geraniums halen ( 20 ofzo) en ze rondom het pand hangen.
Ik heb er nog een paar, en ga weer verse halen, staat nog gezellig ook!

Al is het maar dat in elk geval de stallen mugvrij blijven dan hebben de paarden daar rust.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:45

Ineke2 schreef:
Simpel en millieuvriendelijk, de ouderwetse citroengeranium. Bij een kweker flink wat citroen geraniums halen ( 20 ofzo) en ze rondom het pand hangen.
Ik heb er nog een paar, en ga weer verse halen, staat nog gezellig ook!

Al is het maar dat in elk geval de stallen mugvrij blijven dan hebben de paarden daar rust.

Kan het wel proberen. Maar hier thuis op terras hangen 6 mugwerende planten (op 1m van de tafel) en toch hadden we last van muggen vanavond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:18

Ik heb het geprobeerd met citroenmelisse, rozemarijn, lavendel en citroengeraniums, hielp niets (of in ieder geval, niet zoveel dat ik het verschil merkte). Het enige dat redelijk werkt is een ventilator.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:21

Kunnen ze vanuit de track de stal inlopen?
Dan inderdaad een ventilator ophangen.
En citroengeraniums werken bij ons ook goed.
Helaas werken die nu weer niet tegen vliegen.
Daar werden wij gisteren helemaal gek van, zo erg dat we naar binnen zijn gevlucht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 23:47

er is helaas pas kortsluiting geweest in de stalblok door een defect aan de waterpomp. Of het nu slim is een ventilator de hele dag en nacht aan te laten staan weet ik dus niet. Tevens heb ik geen geschikte/veilige plaats voor de ventilator te plaatsen.

heb er 1 die het grappig vind dingen te slopen :')
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-07-21 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:49

Evt op een zonnepaneeltje aansluiten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:25

toch zou ik een deken opdoen dat ik elk geval de hals buik en rug al met rust gelaten worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 14:34

Lynn_Nikita schreef:
toch zou ik een deken opdoen dat ik elk geval de hals buik en rug al met rust gelaten worden.

Hebben ze. Maar bij 1 staat het hele hoofd onder de bobbels. Vind het vreemd.
De andere zwarte heeft geen halsstuk maar niet zulke bobbels. En mijn vos heeft geen deken en nergens last van.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:17

Volg, hier is het ook dramatisch op het moment door alle regen. Deken helpt niet genoeg en de zelfgemaakte vliegenspray met citronella en hertshoornolie ook niet voldoende. Vanochtend ze ingesmeerd met Deet en dat hielp ook maar even. De buren hebben hier iets in de bomen laten spuiten (biologisch/ecologisch middel), daar ga ik ook nog even navraag doen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:44

Na een regenbui een druppeltje dreft in de plassen doen helpt ook goed.
Ik doe dat zelfs thuis op het plat dak en de regenton.
Als er geen oppervlaktespanning is zakken eventuele eitjes naar de bodem en gaan dood

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 22:33

Luxorvalkje schreef:
Na een regenbui een druppeltje dreft in de plassen doen helpt ook goed.
Ik doe dat zelfs thuis op het plat dak en de regenton.
Als er geen oppervlaktespanning is zakken eventuele eitjes naar de bodem en gaan dood

Geen succes met paarden die ook uit plassen drinken (hier lijken ze dat liever te hebben dan hun waterbak)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:38

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:41

Werkt dat tegen muggen? Buren hadden helaas ook geen oplossing, had het verkeerd begrepen. Dus nog steeds opzoek.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:50

biancaaaa schreef:
Werkt dat tegen muggen? Buren hadden helaas ook geen oplossing, had het verkeerd begrepen. Dus nog steeds opzoek.

Ja, het werkt zowel tegen vliegen als muggen op stal. Het is niet zo dat je geen enkel vliegend beestje meer ziet maar het scheelt wel enorm in de aantallen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:00

Herkenbaar ja :( hier worden we ook levend opgevreten... ook hier nog geen oplossing gevonden... we waren al aam het kijken om een andere weide te zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:09

Goeie vliegendeken met lang hals, flappen voor langs de benen en buikflap zoals amigo bug buster of rambo sweey itch en dan een vliegen kap met oren en neus erbij op doen

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:31

Prikken ze hier gewoon doorheen. Alleen de Rambo lijkt dik en stug genoeg om het iets tegen te houden. Wordt zelf ook door spijkerbroek en sokken heen geprikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:21

Dan is je deken te dun

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 11:29

Spenk schreef:
Dan is je deken te dun

Als ze zelfs doorheen een jeansbroek steken lijkt geen enkel deken dik genoeg, ja een winterdeken misschien.

Ik ben helaas ook meermaals gestoken. 1 steek is zelfs blauw en dik geworden op mijn arm. Zijn geen normale muggen. Heb gisteren 3 soorten op mijn paarden zien zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:31

Een rambo sweet itch is echt wel dikker en steviger dan een spijkerbroek

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:41

Ik zie door de muggen ook het bos niet meer hier: Staan er 2 en degene in de deken zit gewoon onder de bulten op de plekken waar de deken niet komt, hoofd en wondjes op de benen ervan. Terwijl de pony er niet echt zo veel last van heeft en die zonder deken staat. Heb hier container stallen, dus ergens iets kunnen hangen/plaatsen dichtbij genoeg zonder dat de reus (1.85) er niet bij kan is gewoon geen optie. Sprayen heeft geen nut want de werking veel te kort. Dus ik ben heel benieuwd of er nog een gouden tip gaat zijn die ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden.... Ik lees dus even mee als het goed is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 11:47

Sommigen voeren finectro, daar zit look in. Echter heb ik eens gelezen dat look voeren alleen helpt als je zo'n grote dosis geeft dat het eigenlijk giftig wordt voor je paard.

Nu kreeg ik wel het idee... Look ophangen in de stallen, dat zou misschien door de geur muggen weghouden?