Ideale afmetingen paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Ideale afmetingen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 12:01

Rustig aan ben ik mij aan het oriënteren voor ons toekomstige land. Wij hebben een boerderij gekocht met 9000m2 land wat deels gedraineerd is.

Dit jaar heb ik een veulen gekocht welke ik heel graag in eigen beheer zou willen laten opgroeien. Zijn eerste vriendje heeft zich al gemeld en misschien dat wij er nog 1 of 2 bijzoeken om de opfok kudde compleet te maken.

Nu ben ik heel erg benieuwd, wat is voor jullie het ideale formaat van een paddock? Het idee is om er tzt een pp van te maken. Zodra het kan zal er flink stuk bijkomen maar wat is nou goed te doen als winterverblijf? Naast een schuilstal uiteraard. Er is een gedeelte verhard dus daar wil ik gaan voeren maar de rest is nog vrij in te delen. Ik wil graag dat ze hun benen lekker kunnen strekken en dat ze de ruimte hebben. Maar hoeveel is dat? En hebben jullie het uitbesteed? Zo ja welke kosten moet ik dan een beetje rekening mee houden?

Alvast heel erg bedankt

Matheno

Re: Ideale afmetingen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:04

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 12:19

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:27

Groot genoeg dat ze ook echt kunnen rennen, zeker dat jonge spul.

Al komen de 6 en 13 jarige hier ook nog hard voorbij.
Hier hebben ze altijd een stuk wei, in de zomer het kleinste, die aansluit op de 20x60 rijbak.
Dat vind ik ook echt wel minimaal bij jonge paarden.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 12:29

DuoPenotti schreef:
Groot genoeg dat ze ook echt kunnen rennen, zeker dat jonge spul.

Al komen de 6 en 13 jarige hier ook nog hard voorbij.
Hier hebben ze altijd een stuk wei, in de zomer het kleinste, die aansluit op de 20x60 rijbak.
Dat vind ik ook echt wel minimaal bij jonge paarden.

Ja dat ben ik helemaal met je eens! Ik zie ook dat er mensen zijn die ze gewoon überhaupt op het land houden. Dat zou helemaal ideaal zijn want dan hebben de mannen ruimte genoeg... Ik vind ook dat jonge paarden lekker moeten kunnen rennen. Dat is goed voor alles lijkt mij zo. Dankjewel duoPenotti

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:35

Toen mijn paarden nog jonkies waren stonden ze hier 24/7 365 dagen op de wei met schuilstal. (had toen nog leeftijdgenootjes erbij)
Dat was echt heel fijn :j
Maar dat kan helaas niet overal.

Nu kan ik het helaas niet doordat de ene dan teveel gras binnen krijgt en de ander een pollen allergie heeft.
Maar dat is wel echt heel fijn 24/7 op de wei, jaar rond.

Maar ruimte blijf ik belangrijk vinden.
De ruinen hebben hier echt veel gestoeid en geklierd, heerlijk om te zien. Zelf op oudere leeftijd. Rennen maar ook veel happen en lomp zijn :+
Maar de dames hielden niet zo van steigeren en elkaar happen, maar juist weer van rennen zo hard ze konden.

En nog gefeliciteerd met je nieuwe stek, dat word echt genieten :j
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-07-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:55

Ik heb een bestraatte paddock voor de inloopstal en dan een langwerpige uitloop van wit zand. Op die manier is de paddock niet heel groot qua oppervlak, maar kunnen ze wel hun benen strekken. Ik vind het ideaal. De wei kan ik mooi sparen zonder dat ze in de blubber staan of op een klein stukje.