Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 13:43

Ik heb twee driejarige KWPN ruinen en een oude shetlandermerrie bij elkaar staan. Het probleem zit bij de zwarte ruin. Kort gezegd eet hij de staart (en de manen) van de bruine ruin op. En dan niet een beetje, inmiddels heeft de bruine eigenlijk bijna alleen nog maar een staartwortel over.

Ter illustratie: Dit was begin april, toen kwam de zwarte hier net terug op stal na ruim een half jaar te zijn weggeweest:
Afbeelding

Dit was een goede twee weken geleden:
Afbeelding

En sinds afgelopen weekend is dit haar ook weg, en kijk je zo op de staartwortel. Er zitten alleen nog wat sprietjes. Ik zal vanmiddag nog een foto maken van de huidige status.

Jullie zien op de foto dat de staart van de bruine in april ook nog niet erg lang was. Hij heeft erg traag groeiende manen/staart, en vorig jaar was de staart dus ook al een erg stuk afgebeten (maar niet zo erg als nu).

Ze staan 24/7 buiten met twee open loopstallen, hebben wei, bomen, bosjes, vijvers en dijkjes tot hun beschikking. De zwarte is dit voorjaar gecastreerd, de bruine vorig jaar. De zwarte is duidelijk nog een stuk dominanter. Dat bijten in bijvoorbeeld touwen en voerbak heeft ie altijd gedaan. Ze staan overigens al vanaf veulens bij elkaar.

Ik heb geprobeerd om zijn staart en manen in te spuiten met anti-bijtspray, maar zodra ik een dag oversla of na een goede bui is het effect alweer weg. Ik heb eergisteren voor het eerst een vliegendeken opgedaan bij de bruine, dat leek me een goede oplossing. Maar dat ding was gisteren al vakkundig in stukken gescheurd door de zwarte -O- .

De shet heeft overigens een dikke bos manen en staart, maar daar komt ie niet aan. Wat kan ik nog doen? Ik heb de volgende oplossingen bedacht, maar geen één die me reëel lijkt eigenlijk:
- De bruine een exceemdeken opdoen, die de zwarte niet stuk krijgt --> loopt de bruine wel voor niks met een zware deken in de zomer.
- Een soort van graasmasker-ding waardoor de zwarte wel gewoon kan eten, maar niet bijten? Moet ie dan permanent op hebben en ik denk ook niet dat zoiets bestaat.
- Vliegendeken in de antibijtvloeistof dopen of zoiets? Maar hoelang zou dat houden?
- Er zijn geen andere staartbeschermer-opties voor in de wei denk ik?

Ik geef niet heel veel om uiterlijk vertoon, maar dit ziet er wel echt heel sneu uit en is ook voor het paard in de zomer helemaal niet fijn natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:47

Aah lastig. Hier werkt antibijtspray van agradi heel goed tegen dekenbijten, wel dagelijks inspuiten net voor ze de wei op gaan (mijne staat maar een goede namiddag bij de groep ivm te dik worden en verder bij mijn shetjes).
Als dat niet helpt en het zouden mijn eigen paarden zijn, dan had de zwarte nu idd graasmasker-arrest gehad :)
Veel andere oplossingen zijn er helaas niet vrees ik.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:53

Ik heb er ook zo een gekend, toen stond mijn sjimpie zonder staart.
Het enige wat bij hem heeft geholpen was cri-box pasta.
Enorm smerig ook voor jezelf, maar dat regent er niet zomaar af.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:58

wat krijgen ze te eten? Sommige doen het bij gebrek aan structuur (ook hooi geeft niet altijd voldoende structuur)
Ik zou beginnen met bij het paard zonder staart van dat verenpik spul in zijn staart te spuiten, dan blijft de andere er vanaf. En dan ook wat stro (=structuur) aan gaan bieden als bij voer.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:02

Sky_As schreef:
wat krijgen ze te eten? Sommige doen het bij gebrek aan structuur (ook hooi geeft niet altijd voldoende structuur)
Ik zou beginnen met bij het paard zonder staart van dat verenpik spul in zijn staart te spuiten, dan blijft de andere er vanaf. En dan ook wat stro (=structuur) aan gaan bieden als bij voer.


Als je hierop zoekt, dan best hertshoorn (olie/spray) intypen als zoekterm.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 14:04

@Poekkie, volgens mij heb ik diezelfde antibijspray. Ik kan het proberen met de nieuwe vliegendeken die is besteld, maar dat is dan wel m'n laatste vliegendeken-poging, beetje duur grapje als ze nog geen 24 uur meegaan :P. Wat voor graasmasker moet ik dan aan denken? Ik heb nog nooit een graasmasker gebruikt.

@DuoPenotti, dat spul heb ik ook nog staan denk ik. Kan ik proberen. Zou dat dan dagelijks moeten?

@Sky_As, ze staan 24/7 op de wei. Er zit nog wel wat hooi in de ruiven, maar daar komen ze niet aan nu, er staat meer dan genoeg gras (en 'onkruid', en takjes, wilgentakken etcetera, we hebben flinke biodiversiteit in de weien). Verder alleen twee keer een kwart schepje muesli per dag nu, ze staan niet heel hard in het werk. De bruine wordt nu net zadelmak gemaakt, de zwarte is dat al maar heeft nu rust na z'n castratie en trainingsmaanden. Ik kan best stro in de ruiven gooien, maar dat gaan ze niet eten :). Wat is verenpik spul? Dit: https://www.agradi.nl/beaphar-anti-vere ... 2oQAvD_BwE
Edit: meer dit dan: https://www.allestegenongedierte.nl/hac ... sEQAvD_BwE ?

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 14:07

veerledec schreef:
@Poekkie, volgens mij heb ik diezelfde antibijspray. Ik kan het proberen met de nieuwe vliegendeken die is besteld, maar dat is dan wel m'n laatste vliegendeken-poging, beetje duur grapje als ze nog geen 24 uur meegaan :P. Wat voor graasmasker moet ik dan aan denken? Ik heb nog nooit een graasmasker gebruikt.

@DuoPenotti, dat spul heb ik ook nog staan denk ik. Kan ik proberen. Zou dat dan dagelijks moeten?

@Sky_As, ze staan 24/7 op de wei. Er zit nog wel wat hooi in de ruiven, maar daar komen ze niet aan nu, er staat meer dan genoeg gras (en 'onkruid', en takjes, wilgentakken etcetera, we hebben flinke biodiversiteit in de weien). Verder alleen twee keer een kwart schepje muesli per dag nu, ze staan niet heel hard in het werk. De bruine wordt nu net zadelmak gemaakt, de zwarte is dat al maar heeft nu rust na z'n castratie en trainingsmaanden. Ik kan best stro in de ruiven gooien, maar dat gaan ze niet eten :). Wat is verenpik spul? Dit: https://www.agradi.nl/beaphar-anti-vere ... 2oQAvD_BwE
Edit: meer dit dan: https://www.allestegenongedierte.nl/hac ... sEQAvD_BwE ?

Overigens is insprayen niet z'n hobby. Op de poetsplaats geen probleem, maar ik doe dit nu dagelijks terwijl ie aan het eten is in de inloopstal, en dat heeft ie door zeg maar :+. Als het moet, dan moet het, maar daarom hoopte ik ook op de deken. Ook omdat ie geen vliegen met z'n staart kan verjagen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:08

Ik hoefde dat toen niet dagelijks, maar goed in de gaten houden wat er nog zit.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:10

Ah oei ja da’s lastig idd! Voor graasmaskers kan je mss best eens aanmelden in het ‘paarden met overgewicht’ topic, daar zijn vele ervaringen en heel wat mensen die bereid zijn om te helpen. Ik hoop dat het lukt met antibijt spray of gel, maar als je toch een graasmasker wil, vind ik zelf de easygrazer wel een aantrekkelijke met veel lucht.

Als je naar exeemdekens wil gaan, zoals je voorstelde, neem dan niet van die synthetische stofjes. We hebben er hier eentje gehad met een brandplek op zijn schoft daarvan, los van het feit dat ze daarvan echt wel hard zweten. Met de rambo hoody en de rambo protector heb ik zeer goede ervaringen, ook erg sterk. Maar idd… op hele warme dagen is dat nog warmer/zweteriger natuurlijk.

Edit: die onderste link heb ik ooit en bus van gekocht en werkte super. Wel stinkend, spuit zeker met gestrekte arm en met de wind mee.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 16-07-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:11

En een flinke dosis hertshoorn?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:14

Sky_As schreef:
wat krijgen ze te eten? Sommige doen het bij gebrek aan structuur (ook hooi geeft niet altijd voldoende structuur)
Ik zou beginnen met bij het paard zonder staart van dat verenpik spul in zijn staart te spuiten, dan blijft de andere er vanaf. En dan ook wat stro (=structuur) aan gaan bieden als bij voer.



ja dit!
hier ook een staartenbijter gehad,die deed het dus omdat het gras te fijn was, grof ruwvoer bij geven op de wei gaf de oplossing… en hier aten ze dat wel,dus probeer dat zeker
en niet geheel onbelangrijk: kijk echt even heel goed of je ontworming goed zit want er zijn paarden die dus haar eten om zo wormen te verdrijven.

verder werkte cribox hier nog het beste :j

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:17

https://www.allestegenongedierte.nl/hac ... sEQAvD_BwE deze komt het dichtst in de buurt denk ik. Ik had van de boerenbond maar die krijg ik nu even niet gevonden.
Je zou toch eens kunnen proberen ergens een plakje stro (just in case) neer te gooien. Wie weet vind hij het toch wel prettig om aan te knappen (en anders is het in ieder geval baadt het niet dan schaadt het niet :) )
Geen optie om ze anders even tijdelijk uit elkaar te halen om heb even uit de gewoonte te halen, en als je ze bij elkaar gooit, dan staart goed inspuiten.
Het is natuurlijk een soort gebrek/verslaving..... want om nou te zeggen dat een staart lekker zal smaken, dat zal ook niet het geval zijn ;-). Dus hij doet het omdat het hem op 1 of andere manier iets oplevert.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:19


veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 14:20

Nou, dan zal ik vanavond even wat stro in de ruif gooien, makkelijk geprobeerd natuurlijk. Ontwormen wilde ik binnenkort sowieso nog doen, maar hij deed het vorig jaar ook en is toch echt wel netjes ontwormd en in goede conditie (geweest, nu ff met vakantie natuurlijk).

Graasmasker en exceemdeken hou ik nog maar even als 'last resort', die cribox ga ik sowieso proberen. Als dat meerdere dagen zou werken, zou het fijn zijn. Dan zou ik ook nog de vliegendeken ingespoten met anti-bijtspray kunnen proberen, ook om m wat tegen vliegen te beschermen. Hij heeft ook als enige van de drie geen vliegenmasker op, omdat die zwarte die aftrekt..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:24

Naast alles hier geopperd over het vinden van de oorzaak dan misschien toch ook een graasmasker :\

De bruine is al de dupe van het gedrag van de zwarte en als hij nu ook al als enige geen vliegenmasker heeft dan is de bruine eigenlijk met alles het slachtoffer.
Waarschijnlijk bijt de shet wat meer van zich af (letterlijk :+ ) waardoor die niet slachtoffer wordt van de zwarte.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 14:24

Sky_As schreef:
toevoeging, deze heb ik altijd https://www.junai.nl/pbh-kadex-spray-50 ... yIQAvD_BwE

(PBH spray herinner de ik me ineens) TIP: Trek handschoenen aan als je dit spul gebruikt. Je zult het anders de rest van de week nog ruiken/proeven :Y)

Thanks, nog erger dan de anti-bijspray dus :7 .

Ze zijn vanaf september tot april uit elkaar geweest. Nu ben ik inderdaad niet meteen bij terugkomst beginnen met inspuiten. Ik ben bezig met de aankoop van een merrie, dan zou ik ze twee/twee kunnen zetten en ze tijdelijk uit elkaar halen. Maar dat wordt waarschijnlijk oktober, dus is voor nu geen optie. Één alleen zetten doe ik liever niet voor hun eigen welzijn.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:29

Ik snap niet zo goed waarom je hier zo lang mee gewacht hebt eigenlijk..
Enigste oplossing voor nu op de korte termijn lijkt me die zwarte een graasmasker omdoen, en dan verder kijken naar de oorzaak. Inderdaad misschien grover hooi/stro bijvoeren.
Vind het echt heel sneu dat die bruine nu zo de sjaak is, zeker met al die vliegen waar die dus niks tegen kan doen.. Dan had ik die zwarte of al lang apart gezet of een masker op gedaan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:31

PBH spray is volgens mij ook hertshoornolie.

tip, niet dekens ermee inspuiten en dan boodschappen gaan doen :-) Ik stond bij de kassa en hoorde achter me: 'goh, waar zou die brandlucht toch vandaan komen?" O:)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:36

Lielle schreef:
PBH spray is volgens mij ook hertshoornolie.

tip, niet dekens ermee inspuiten en dan boodschappen gaan doen :-) Ik stond bij de kassa en hoorde achter me: 'goh, waar zou die brandlucht toch vandaan komen?" O:)


Idd!

En herkenbaar :')

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:36

Mijn vriend heeft het wel eens in de wei opgespoten bij de jaarlingen, en toen ik een uurtje of 4 later bij de wei aan kwam, kon ik precies ruiken dat ze behandeld waren. Ik rook het voor aan de weg al. Dat spul stinkt echt VERSCHRIKKELIJK! Ik zou het ook aanraden om het in een open ruimte te gebruiken, of in ieder geval een ruimte die te luchten valt. Maar hier hielp het wel altijd super. In het begin misschien wat vaker gebruiken (dagelijks/om de dag) om even de slechte gewoonte er af te halen....

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:42

ellepel schreef:
Sky_As schreef:
wat krijgen ze te eten? Sommige doen het bij gebrek aan structuur (ook hooi geeft niet altijd voldoende structuur)
Ik zou beginnen met bij het paard zonder staart van dat verenpik spul in zijn staart te spuiten, dan blijft de andere er vanaf. En dan ook wat stro (=structuur) aan gaan bieden als bij voer.



ja dit!
hier ook een staartenbijter gehad,die deed het dus omdat het gras te fijn was, grof ruwvoer bij geven op de wei gaf de oplossing… en hier aten ze dat wel,dus probeer dat zeker
en niet geheel onbelangrijk: kijk echt even heel goed of je ontworming goed zit want er zijn paarden die dus haar eten om zo wormen te verdrijven.

verder werkte cribox hier nog het beste :j

+1!

Hier werkte hertshoornolie tijdelijk ter overbrugging tot ie leerde dat stro z'n knaagbehoefte voldeed.

En inderdaad, hier had je best wat eerder in mogen grijpen.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 15:07

Ja, ik had ook liever dat ik er eerder bij was. Toen ik doorhad dat ie weer aan het bijten was, was er al best wat af. Toen wel netjes gaan inspuiten, maar dan toch weer paar dagen overgeslagen (want op de fles staat 2-3 dagen), dan weer bui regen, en dan ineens weer een stuk eraf. Eerlijk gezegd dacht ik dat het na de laatste foto niet erger kon, dus dat het wel zou stoppen nu. Maar dat was dus duidelijk mis gedacht |( .

Overigens was dit eind mei, nog niets aan de hand:
Afbeelding
En dit eind juni (ruim twee weken geleden), hier was de staart al uitgedund en was ik begonnen met sprayen:
Afbeelding
Niet dat dit al sinds april zo is dus.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:09

De dikke cribox pot die spoeltookniet weg met een bui..en phb spray werkprima tegen vliegen..

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:49

Ik heb niet perse een tip maar wel een ervaring met een 'mondig' paard en een graasmasker.
De mijne pakte alles vast (beetje zoals een kind met een speen) en ook sloopte met regelmaat vanalles in zijn vrije tijd.

Ik heb hem een graasmasker omgedaan om zijn grasinname te beperken en dit gaf als onbedoelde maar welkome bijwerking dat hij nu helemaal van dat 'mondige' gedrag af is.
Ook als de graasmasker nu af blijft komt dit gedrag niet terug.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Extreem bijtgedrag / afgebeten staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:17

Hertshoornolie gebruiken. Trekt er lekker in en blijft een tijd zitten. Ik zou wel oppassen op de blote huid. En gelukkig is z’n staart zwart want het geeft wel kleur af. Ze hebben het nu weer bij decathlon te koop. Dit is echt de pure olie en goedkoper ga je het niet vinden. Ik doe een jaar met de olie en spray er mijn nieuwe baal vlas mee in omdat er anders van gegeten wordt. Hout kun je er ook mee insmeren dan blijven ze er weken van af.

https://www.decathlon.nl/p/emouchine-fo ... V0QAvD_BwE

Soms is het tijden niet verkrijgbaar maar dan bestel ik het in Frankrijk (het heet Emouchine Forte). Dit is een fijne webshop, wel een creditcard nodig:

https://www.lepaturon.com/emouchine/69- ... heval.html