paardenweide : geen dichte grasmat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

paardenweide : geen dichte grasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:08

hey, vorig jaar nog hebben wij onze paardenweide laten doorzaaien om een dichter begroeide grasmat te hebben dit jaar maar ondanks het doorzaaien is dit nog steeds niet het geval. Iemand tips ?

Voorgaande jaren werd steeds bemest ( korrels) en de weide wordt in verschillende percelen opgedeeld zodat stukken kunnen rusten en de paarden op een ander deel gezet worden.
Ook wordt in de percelen na het begrazen met een weideblotter rondgereden om de stukken die de paarden niet hebben opgegeten kort te maaien, de mesthopen open te rijden etc etc

ondanks dat alles geen dicht begroeide grasmat ...

iemand tips ? oplossingen ?

goldyc

Re: paardenweide : geen dichte grasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:11

Ik denk dat je vooral moet uitzoeken waardoor het komt. Mogelijk heb je engerlingen in de grond, die eten e wortels van je gras op en dan krijg je kale plekken in het gras.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:19

oké en hoe zoek je dit dan precies uit ? hebben al bodemstalen genomen en laten nakijken op kalk etc ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:59

Zijn het echt open plekken tussen het gras, of staat er vooral mos en/of onkruid tussen?
Bij ons heeft een verticuteermachine enorm goed geholpen. Die trekt het mos eruit en splijt de graswortels waardoor het gras zich sneller gaat vermenigvuldigen als ik het goed heb begrepen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:02

Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. De voorbije 2 jaar heeft het gras erg afgezien van de droogte. Doorzaaien is prima, maar de nieuwe grasjes zijn nog individuele plantjes. Pas na een paar jaar zijn de wortels zo met elkaar verweven dat je een dichte grasmat krijgt. Regelmatig blotten is zeker goed.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:10

Om het zeker te weten, zou je een engerling (of een aantal) moeten kunnen vinden. Als je zou gaan spitten, zou je ze kunnen tegenkomen.
Hier staat een praktischer tip om ze te 'vangen':
https://www.moowy.be/pages/engerlingen

Als je zeker weet dat het door engerlingen komt, kan je ervoor kiezen om die te bestrijden. Engerlingen zijn de larven van bepaalde kevers; de bekendste kevers zin de meikever en de rozenkever, maar er zijn ook andere soorten. Als je de planten waar deze kevers van leven, niet in de buurt van je weide hebt staan, heb je minder kans op engerlingen.
Er bestaan ook emelten, dat zijn ook insectenlarven en ze eten ook je graswortels op, maar dat heb ik zelf nog nooit in het echt gezien. Engerlingen hebben we in de tuin (van de meikever; onze buren hebben ene gigantische beukenhaag dus ons gazon zit sommige jaren vol)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:13

Tijd idd.

Het is normaal dat een stuk die recent ingezaaid is, nog niet dicht staat, het gras is nog niet volledig gaan struiken. Wacht eens af tot volgend jaar, volgens mij gaat het al een heel ander beeld geven.