Overstappen op ander (suikerarm) voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Overstappen op ander (suikerarm) voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:05

Hoi,

Ivm met mogelijke cpl heb ik besloten om over te stappen op ander (suikerarm) voer.

Om even duidelijk te zijn: ze gaat van Voermeesters Sereen en Kruiden en vezels over naar Marstall Vito en Pavo Vital. Omdat ze ook echt veel te dik is krijgt ze maar een klein beetje Marstall en vul ik dat aan met de Pavo.

Nu ben ik donderdag begonnen met de Marstall opbouwend met de Sereen afbouwende. Nu heb ik gisteren voor het eerst 20 gram Pavo erbij gevoerd.

Morgen wil ik eigenlijk helemaal stoppen met de Sereen en volledig overgaan op de Marstall en de Pavo. Daarnaast wil ik ook gedroogd kleefkruid voeren om het vocht uit de benen weg te krijgen.

Ga ik te snel of gaat dit prima?

Swanzie

Re: Overstappen op ander (suikerarm) voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:15

Zo lang de mest goed blijft, is het goed.. als ze slappe mest krijgen, ga je te snel

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 16:17

De mest ziet er nog goed uit! Is er geen kans op gekke dingen zoals koliek met overstappen? Vind zelf veranderingen een beetje eng..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:20

gedroogd kleefkruid , wat doet dat? (louter interesse, met het andere kan ik je niet helpen).

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:33

Petrichor schreef:
De mest ziet er nog goed uit! Is er geen kans op gekke dingen zoals koliek met overstappen? Vind zelf veranderingen een beetje eng..

Mijn ervaring is dat het eerder op de darmen werkt

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:41

kwita schreef:
gedroogd kleefkruid , wat doet dat? (louter interesse, met het andere kan ik je niet helpen).

Same here, ik vind het interssant klinken! :o

Hier heb ik ook een merrie staan die op suikerarm voer staat en Pavo Vital krijgt.
Daarnaast krijgt ze ook Nervcontrol die we vermengen met Subli omnia, waarvan die Subli ook laag in suiker zit. :j
Bij mij ging die overgang op Pavo probleemloos. Met een paar daagjes was ze erop over.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 16:55

Kleefkruid is bloedzuiverend en ondersteund de lymfeklieren. Ook is het goed voor de vacht en helpt het afvalstoffen beter af te voeren. :)

Ik heb op Facebook op de pagina van cpl gelezen dat dikke benen door cpl maar ook stalbenen snel afslanken door kleefkruid. Dus daarom ga ik dit proberen. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:34

Waarom niet enkel de pavo vital ? Als ze al veel te dik is, lijkt me al de rest overbodig.
In kleefkruid zit ook best veel suiker meen ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:36

Ik bouw zelf af met 0.5kg per 2 dagen, en bouw op met 0.5kg per 4 dagen. Wissel ik 2 vergelijkbare voersoorten, dan bouw ik 0.5kg af per 4 dagen, zodat de complete dosering gelijk blijft. Producten als Pavo Vital e.d. doe ik eerst 4 dagen halve dosering en daarna de volledige dosering, dit maakt het iets geleidelijker en mocht een dier er niet lekker (intolerantie of allergie) op reageren, dan wil ik dat liever met een halve dan met een hele dosering merken.

Pavo vital doseer ik op 30g/100kg ideaalgewicht. Marstall Vito is 350-400g/100kg lichaamsgewicht.

Dus als je paard 500kg weegt en je geeft 400g Marstall Vito (=100kg paard), dan houd je nog (500-100=)400kg paard over, dus 30*4 = 120g Pavo Vital naast de 400g Marstall Vito.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 19:58

Pandora2 schreef:
Waarom niet enkel de pavo vital ? Als ze al veel te dik is, lijkt me al de rest overbodig.

Ik had al een zak Marstall gekocht, toen hoorde ik dat als ik maar een halve schep per dag daarvan voer ze nooit aan haar vitamine en mineralen komt. Stom van mij ik had me nog nooit heel erg in voer verdiept. Daarom voer ik nu 2 handjes Marstall en daarnaast wat Pavo Vital. Als de zak Marstall op is kan het zo maar zijn dat ik het niet weer koop, of dat die 2 handjes mij wel bevallen dan laat ik het zo. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 10-07-21 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:06

Als je maar 2 handjes geeft, hoef je dat niet te verrekenen. Dan kan je gewoon een volledige portie pavo vital geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:08

Petrichor schreef:
Pandora2 schreef:

Ik had al een zak Marstall gekocht, toen hoorde ik dat als ik maar een halve schep per dag daarvan voer ze nooit aan haar vitamine en mineralen komt. Stom van mij ik had me nog nooit heel erg in voer verdiept. Daarom voer ik nu 2 handjes Marstall en daarnaast wat Pavo Vital. Als de zak Marstall op is kan het zo maar zijn dat ik het niet weer koop, of dat die 2 handjes mij wel bevallen dan laat ik het zo. :)

Ah oké op die manier :D
De pavo vital zou normaal gezien voldoende moeten zijn.
Voor de omschakeling gaan die 2 handjes ook geen verschil maken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 12:20

Hm paard heeft sinds gisteren last van natte scheten, ze is wel fit en haar mest is normaal. We hebben natuurlijke haar hele voer schema op de kop gegooid dus het is nogal lastig om te zeggen waar het van komt.

Het kan liggen aan de Marstall Vito of de Pavo Vital maar het kan ook liggen aan het gedroogde kleefkruid. Of juist aan de verse kleefkruid en brandnetels (vers, maar met de brand eruit) die ze in kleine hoeveelheid krijgt.

Of in de andere hoek: ze staat nu op het hoge gras omdat dat stukken minder suikers bevat dan het kale stuk weiland. Zelf denk ik dat het daar aan ligt in combinatie met de afgelopen natte dagen. Ze heeft dus heel veel nat gras binnen gekregen, is dit een logische gedachten van mij of totaal niet?

Is dit een probleem wat ik rustig aan kan kijken? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat haar lichaam even moet wennen aan alle veranderingen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 14:17

Ik denk dat je het moet zoeken in de hoeveelheden gras die ze naar binnen werkt.
Lang gras kan best ook nog veel te rijk zijn.

Ik zou toch een beetje beginnen opletten als ze al veel te dik is en ze nog steeds veel gras kan eten.
Hoefbevangenheid wil je ook liever vermijden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 15:54

Hoe kan je er achter komen of lang gras nog te rijk is? Ik moet zeggen dat het meer ander spul is dan gras wat er staat..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:21

De Agrifirm grasmonitor geeft al een indicatie van de voedingswaarde per week.
En ik zie dat aan mijn paarden. Ze staan nu 2u per dag op gras wat een meter hoog staat en dat is op dit moment echt nog het maximum, anders komt het spek er per dag bij aan :P

Meestal kunnen ze al een paar weken eerder een halve dag erop zonder te vet te worden.

Ander spul kan trouwens ook bijzonder rijk zijn.