Paard wil buiten niet plassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard wil buiten niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:29

Hoi allemaal,
Mijn paard staat in deze tijd het liefst zo lang mogelijk buiten (eerst op wei, dan op paddock), alleen ze wil als ze buiten staat niet plassen. Daarom wil ze redelijk snel naar binnen, zodat ze daar uitgebreid kan plassen. Ik hoopte eerst dat dit vanzelf over zou gaan (ze wilde eerst niet op vlas plassen en nu wel), maar vandaag heeft ze van 8 uur ‘s ochtends tot 19 uur ‘s avonds buiten gestaan zonder te plassen denk ik. Toen mijn bijrijder haar namelijk binnen zette, moest ze eerst enorm veel plassen. Zelfs in meerdere etappes. Best sneu, maar nu ben ik nogal in dubio. Lang buiten is namelijk enorm goed voor haar gemoedstoestand, maar niet plassen is natuurlijk niet goed. Herkent iemand dit probleem? En weet iemand misschien een oplossing?
Alvast bedankt!

rabbeltje

Re: Paard wil buiten niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:33

Helpt het om haar tussen door binnen even te laten plassen en haar dan weer buiten te zetten. Dan kan ze wel langer buiten staan zonder dat er een enorme spanning op de blaas komt.
Of anders een plashoekje maken waar ze wel kan plassen

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:40

Misschien een plek in de paddock maken met "vies" instrooi uit haar stal, wat dus naar haar urine ruikt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:42

De mijne heeft heel lang buiten niet geplast. Ik haalde hem toen iets eerder naar binnen en liet hem even 30 minuutjes op stal staan voordat ik hem ging trainen. Toen hij naar de PP verhuisde werd al snel duidelijk dat hij alleen op hele mulle plekken plast. Tja, die waren er minder bij zijn oude stal.

Maar wat rabbetje zegt, een plasplek maken in de paddock (mits dit mag van de pensionhouder, mits je paard niet in eigen bekeer hebt staan)
Naar binnen halen voor een plasje en daarna weer naar buiten zou ik zelf niet snel doen, dan is er een risico dat ze gaan drammen om naar binnen te gaan. Daarnaast hoe vaak kan je dat dan gaan doen? Is vooral extra werk/tijd.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:50

ThreeFingers schreef:
Misschien een plek in de paddock maken met "vies" instrooi uit haar stal, wat dus naar haar urine ruikt.

Dat dacht ik ook ja :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 08:39

Binnen even laten plassen en dan weer naar buiten heb ik helaas geen tijd voor. Heb best een druk leven (met twee paarden op verschillende plekken) en daarin kan ik in nood best vaker naar stal, maar in het algemeen niet.

Ik ga overleggen met de pensionhouder of ik zo’n plashoekje zou mogen maken! Ze staat namelijk op een vaste paddock, maar er mogen ook andere paarden ingezet worden en ik weet natuurlijk niet of die blij zijn daarmee. Ze staat trouwens op vlas en niet op stro. Werkt dat goed? Ik zie haar er wel voor aan om dat spul door de hele paddock te gooien haha

Even op stal laten staan om te plassen voordat ik iets ga doen is een goede! Dat ga ik voortaan wel even doen inderdaad. Normaal wil ik echt zo lang mogelijk buiten, maar voor nu is dat beter denk ik

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:13

Als ze eenmaal buiten heeft geplast, kun je natuurlijk de instrooi buiten achterwege laten.

Succes!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:20

Ja die van mij had dat ook, nog steeds wel eigenlijk. Zij wil nog wel plassen als er zand is, maar op gras/stenen of andere 'harde' ondergrond ook niet. Tenzij ze écht nodig moet, dan doet ze het wel ongeacht waar ze staat. Tsja, ik heb me erbij neer gelegd. Ze lijkt er al 7 jaar niet echt last van te hebben en op de stal waar ik sta is altijd wel een plekje zand in de wei.

Ergste was een keer op buitenrit, toen moest ze kennelijk zo nodig dat ze zelfs terwijl ik erop zat maar ging plassen. Komt er een hert uit de bosjes gesprongen, paard helemaal geschrokken en gestopt met plassen natuurlijk :') ben maar naar huis gereden, kon ze op stal plassen :knuffel:

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 10:28

ThreeFingers schreef:
Als ze eenmaal buiten heeft geplast, kun je natuurlijk de instrooi buiten achterwege laten.

Succes!

Oh dat is wel handig ja!

Helaas wil ze ook niet op zand plassen en heeft ze er echt wel last van, omdat ze buiten geen rust heeft en heel graag naar binnen wil, terwijl ze anders zich buiten gewoon fijn voelt.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:57

Misschien is dit voorstel een omweg, maar het werkte bij mijn paard wel goed. Die wou niet plassen op concours of met rijden enzo, terwijl hij wel erg nodig moest en dan niet wou springen.

Ik heb hem aangeleerd om op commando in de stal te plassen. Ik wist van te voren als hij ging plassen, dus bv na concours of met binnen halen, of als ik nieuw stro in de stal deed. Dus uiteindelijk met fluiten aangeleerd op commando. Uiteindelijk liet ik hem dan voor concours thuis nog plassen op commando, en dan ging het meestal goed. Zo niet ging ik op de parkeerplaats in een hoek of op het gras staan en gaf ik het commando (werkte niet altijd), maar daardoor heeft hij wel geleerd dat het iets wat meer oke is om te plassen op een ander terrein. Voor jou zou je dat dan toe kunnen passen in de paddock uiteindelijk, en misschien dat het lampje dan wel gaat branden :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:29

Hier is de oplossing een schuilstal met bodembedekking geweest, hoewel een hoek met flinke laag houtsnippers ook wel wat hielp.

Ons vorige paard hield het tot 72 uur op en heeft dat een volledige winter volgehouden, inclusief wiebelen, druppelen en opgezette koker. Toen we hem naar huis haalde en hij strooisel kreeg, was dit binnen een week helemaal weg.

Ook zijn opvolger heeft een sterke voorkeur voor binnen plassen. Hij plast een enkele keer in mul zand, maar verder plast hij nog snel even uit voordat hij naar buiten gaat en is het het eerste wat hij doet als hij naar binnen gaat (ongeveer 12/7 buiten). Omdat ze nu 12/7 buiten staan hebben ze geen strooisel in de schuilstal liggen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:46

Herkenbaar probleem hoor.
Hier willen de pony’s ook niet plassen in de paddock. Ze wachten tot ze op de weide of op stal mogen.
Wil jou paard niet plassen in de paddock of in de weide? Ik had me laten wijsmaken dat ze niet graag in de paddock plassen omdat dat meer spat op hun benen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 13:17

Cookie, dat kan ik wel proberen ja! Goede tip!

Schuilstal met bodembedekking is helaas niet mogelijk.

In de paddock wil ze sowieso niet plassen, op de weide weet ik niet zeker. Wat jij zegt Nele denk ik ook. Daarom wilde ze ook eerst niet in haar vlas plassen