Ervaring gevraagd veulen 24/7 buiten met shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Ervaring gevraagd veulen 24/7 buiten met shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:43

Wie o, wie kan er iets roepen over het samen houden van een shet en een veulen? Na een zoektocht in de opfok heb ik besloten om ons eigen weiland paardklaar te maken. Opfok vielen de uren dat de veulens binnen staan mij ontzettend tegen. Nu hebben wij zelf land aangekocht bij ons toekomstige huis. En is het idee om dat klaar te maken voor de kleine man. Hebben jullie misschien ervaringen die jullie willen delen?

Alvast bedankt!

fokfanaat

Re: Ervaring gevraagd veulen 24/7 buiten met shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:45

heb je een schuilstal? Heb je een gedraineerd/verhard stuk zodat ze in de winter ook uit de blubber kunnen komen? Ik vraag me af of een shet onbeperkt goed gras/hooi aankan en daar geen last van krijgt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:46

Hengstveulen of merrieveulen?

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:48

Schuilstal wil ik huren en een verhard stuk is er. Plan is om idd het paddock om te keren zodat er droog zand is. De twijfel bij het onbeperkte gras in icm een shet heb ik ook... Die vind ik zelf ook nog wat spannend

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:48

Een hengstveulen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:59

Waarom zet je er niet een ander hengstveulen bij.
Die kunnen elkaar dan samen uitdagen en ravotten.
Vooral hengstjes doen dat echt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:00

2 paarden is geen kudde. Een shet kan prima bij een veulen overigens, maar voor de opvoeding is het wel fijn als er meer bij paarden bij staan. Mijn veulen (inmiddels jaarling) staat in een kudde van 4 en je merkt echt dat ieder zijn eigen rol pakt in de opvoeding. Mijn jaarling weet dus ook prima haar plek (onderaan), speelt, doet haar ding en krijgt een prima opvoeding!
En denk er aan dat een hengstveulen een stuk speelser is dan een merrie en dus ook wel echt een speelmaatje nodig heeft.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:07

2e hengst veulen zit ik ook aan te denken! dat is mijn andere optie. Als het een shet zou worden zou dat ook een jaarlinger worden. Het grote voordeel vind ik daarvan dat ik hem kan houden en dat je rustig aan je kudde kunt creëren. Dan hoeft zijn maatje straks niet weer weg

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:09

Daihyo schreef:
2 paarden is geen kudde. Een shet kan prima bij een veulen overigens, maar voor de opvoeding is het wel fijn als er meer bij paarden bij staan. Mijn veulen (inmiddels jaarling) staat in een kudde van 4 en je merkt echt dat ieder zijn eigen rol pakt in de opvoeding. Mijn jaarling weet dus ook prima haar plek (onderaan), speelt, doet haar ding en krijgt een prima opvoeding!
En denk er aan dat een hengstveulen een stuk speelser is dan een merrie en dus ook wel echt een speelmaatje nodig heeft.

Snap ik maar vind maar eens een plek in de omgeving die daar aan voldoet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:11

Is het geen optie om er dan nog een shet bij te zetten? Bij voorkeur een volwassene. En dat hoeft niet van jezelf, maar bijvoorbeeld in pension.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:13

Mijn ervaring is dat 3 ook niet alles is... Maar is zeker wel een optie. Ik zou er ook graag een wijze dibbes bij zetten om de heren wat manieren bij te leren

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:22

Een hengstenveulen moet altijd met een andere hengstenveulen van het zelfde formaat staan. Iedere dierenarts zal je dat ook adviseren. Hengstenveulens spelen heel veel en heel lomp en met een Shetlander zal dat moeilijk gaan. Een goede opfok is echt zo gevonden. Misschien niet in de buurt maar een goede opfok zorgt goed voor je paard dus zal je echt niet wekelijks op de stoep hoeven te staan om te kijken of het nog allemaal naar wens is. Daar moet je op kunnen vertrouwen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:32

Na gewerkt te hebben op een opfok en verschillende veulens meegemaakt te hebben die aan huis werden gehouden is dat deze opzet eigenlijk voor een hengstveulen verre van optimaal is. Waar merries niet zo de behoefte hebben aan een grote groep leeftijdgenootjes en zich echt goed lijken te redden in een bestaande kudde, heb ik de indruk dat hengstveulen echt zo’n vrijgezellen-groep nodig hebben.

Eigenlijk vind ikzelf het ene maatje met dezelfde leeftijd ook al onvoldoende voor hengsten, ik zag dat ze veel verschillende maatjes uitzochten. Soms een ouder dier (de opfok was tot en met 4 jaar) om tegenop te boksen, of juist dezelfde leeftijd om samen te slapen. Ene karakter zoekt ook sneller de ander op, het is voor de wat minder grote helden ook fijn de mogelijkheid te hebben een maatje te vinden die ook wat meegaander is dan altijd onder de duim gehouden worden door hengsten met een (te) grote mond. Maar andersom ook, voor een brutale jaarling is het goed een oudere hengst erbij te hebben die ze even weer kan herinneren waar ie hoort te staan.

Dit zag ik veel minder in een merrie groep, daarin past het jongste dier zich heel makkelijk aan en hoeft ook niet zo nodig zichzelf omhoog te boksen of veel te spelen.

Een shet kan die behoefte aan spelen beantwoorden, maar zal niet meegroeien in lengte van jouw paard. Die mist dan op een gegeven moment eentje van z’n eigen formaat en andersom voor de jonge shet hetzelfde probleem in de kleine maat. Ze redden zich vast, maar naar mijn mening is een echt gelukkig opgegroeid hengstveulen eentje die in een goede opfok heeft gestaan met meerder maatjes in verschillende leeftijden. Dat kan je idd soms niet dichtbij vinden, en soms niet voor de goedkope prijs die bepaalde opfok bedrijven aanbieden (en imo niet realistisch is) maar ikzelf zou nooit een hengstveulen thuis in een kleine groep opfokken.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 19:14

RianneH schreef:
Na gewerkt te hebben op een opfok en verschillende veulens meegemaakt te hebben die aan huis werden gehouden is dat deze opzet eigenlijk voor een hengstveulen verre van optimaal is. Waar merries niet zo de behoefte hebben aan een grote groep leeftijdgenootjes en zich echt goed lijken te redden in een bestaande kudde, heb ik de indruk dat hengstveulen echt zo’n vrijgezellen-groep nodig hebben.

Eigenlijk vind ikzelf het ene maatje met dezelfde leeftijd ook al onvoldoende voor hengsten, ik zag dat ze veel verschillende maatjes uitzochten. Soms een ouder dier (de opfok was tot en met 4 jaar) om tegenop te boksen, of juist dezelfde leeftijd om samen te slapen. Ene karakter zoekt ook sneller de ander op, het is voor de wat minder grote helden ook fijn de mogelijkheid te hebben een maatje te vinden die ook wat meegaander is dan altijd onder de duim gehouden worden door hengsten met een (te) grote mond. Maar andersom ook, voor een brutale jaarling is het goed een oudere hengst erbij te hebben die ze even weer kan herinneren waar ie hoort te staan.

Dit zag ik veel minder in een merrie groep, daarin past het jongste dier zich heel makkelijk aan en hoeft ook niet zo nodig zichzelf omhoog te boksen of veel te spelen.

Een shet kan die behoefte aan spelen beantwoorden, maar zal niet meegroeien in lengte van jouw paard. Die mist dan op een gegeven moment eentje van z’n eigen formaat en andersom voor de jonge shet hetzelfde probleem in de kleine maat. Ze redden zich vast, maar naar mijn mening is een echt gelukkig opgegroeid hengstveulen eentje die in een goede opfok heeft gestaan met meerder maatjes in verschillende leeftijden. Dat kan je idd soms niet dichtbij vinden, en soms niet voor de goedkope prijs die bepaalde opfok bedrijven aanbieden (en imo niet realistisch is) maar ikzelf zou nooit een hengstveulen thuis in een kleine groep opfokken.

Dankjewel daar kan ik iets mee. Vandaag contact gehad met een baasje van een hengst die tegen hetzelfde aan loopt en uit de buurt komt. Wij gaan samen kijken wat er mogelijk is. Misschien een kleine groep creëren zodat we wel toezicht hebben, maar de mannen toch kunnen bieden wat ze nodig hebben.