Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:2 paarden is geen kudde. Een shet kan prima bij een veulen overigens, maar voor de opvoeding is het wel fijn als er meer bij paarden bij staan. Mijn veulen (inmiddels jaarling) staat in een kudde van 4 en je merkt echt dat ieder zijn eigen rol pakt in de opvoeding. Mijn jaarling weet dus ook prima haar plek (onderaan), speelt, doet haar ding en krijgt een prima opvoeding!
En denk er aan dat een hengstveulen een stuk speelser is dan een merrie en dus ook wel echt een speelmaatje nodig heeft.
RianneH schreef:Na gewerkt te hebben op een opfok en verschillende veulens meegemaakt te hebben die aan huis werden gehouden is dat deze opzet eigenlijk voor een hengstveulen verre van optimaal is. Waar merries niet zo de behoefte hebben aan een grote groep leeftijdgenootjes en zich echt goed lijken te redden in een bestaande kudde, heb ik de indruk dat hengstveulen echt zo’n vrijgezellen-groep nodig hebben.
Eigenlijk vind ikzelf het ene maatje met dezelfde leeftijd ook al onvoldoende voor hengsten, ik zag dat ze veel verschillende maatjes uitzochten. Soms een ouder dier (de opfok was tot en met 4 jaar) om tegenop te boksen, of juist dezelfde leeftijd om samen te slapen. Ene karakter zoekt ook sneller de ander op, het is voor de wat minder grote helden ook fijn de mogelijkheid te hebben een maatje te vinden die ook wat meegaander is dan altijd onder de duim gehouden worden door hengsten met een (te) grote mond. Maar andersom ook, voor een brutale jaarling is het goed een oudere hengst erbij te hebben die ze even weer kan herinneren waar ie hoort te staan.
Dit zag ik veel minder in een merrie groep, daarin past het jongste dier zich heel makkelijk aan en hoeft ook niet zo nodig zichzelf omhoog te boksen of veel te spelen.
Een shet kan die behoefte aan spelen beantwoorden, maar zal niet meegroeien in lengte van jouw paard. Die mist dan op een gegeven moment eentje van z’n eigen formaat en andersom voor de jonge shet hetzelfde probleem in de kleine maat. Ze redden zich vast, maar naar mijn mening is een echt gelukkig opgegroeid hengstveulen eentje die in een goede opfok heeft gestaan met meerder maatjes in verschillende leeftijden. Dat kan je idd soms niet dichtbij vinden, en soms niet voor de goedkope prijs die bepaalde opfok bedrijven aanbieden (en imo niet realistisch is) maar ikzelf zou nooit een hengstveulen thuis in een kleine groep opfokken.