Zelfzorgplek op 35 minuten vanaf huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Zelfzorgplek op 35 minuten vanaf huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 18:06

Augustus moeten mijn paarden verhuizen naar een nieuwe plek. Flyeren, advertenties, Boktmarkt, Marktplaats, via via etc etc. Alles wat ik vind ligt op een half uur afstand, of net daarboven.

Ik heb een zelfzorgplek gevonden, waar al een PP-achtige inrichting is dmv tracks, een halve hectare groot, en onze drie paarden zouden daar meteen al naar toe kunnen. Het is volledig zelfzorg.
Op dit moment is dit 1 van de 2 opties die ik heb. Een andere optie is plaatsen op een PP, ook ruim een half uur van mijn huis, met nagenoeg gehele verzorging, met als nadeel DUUR.

Ik merk dat ik het spannend vind om mijn paarden op 35 minuten van huis te plaatsen.

Wie heeft ervaring met zelfzorgplek op grotere afstand (+30 minuten) en wil ervaringen met me delen? Als ik dit ga doen dan gaat mijn vriendin mee met haar paard en we willen nog 1 of 2 paarden/pony's proberen erbij te krijgen om gezamenlijk de taken te kunnen verdelen.

xDenies

Re: Zelfzorgplek op 35 minuten vanaf huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:19

Een zelfzorgplek houd in dat je alles zelf moet doen? De verzorging? Van mesten tot voeren? Ik zou dat niet op die afstand doen. Mijn merrie staat 40minuutjes van huis en all-inclusief. Dat geeft mij rust en mijn merrie de topverzorging die ze verdient. In deze omgeving kan ik haar dat niet bieden + ik kan een hoop dingen als mesten niet lichamelijk. Voor ons dus de juiste oplossing.

Veel succes met het maken van je keus, uiteindelijk ben jij degene die kan bepalen of dit voor jou haalbaar is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 21:24

Dank voor je reactie xDenies.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:31

Ligt er aan hoeveel tijd je hebt natuurlijk. Ik vind volledig zelfzorg qua tijd naast een fulltime baan erg pittig, zelfs op 15 minuten van huis. En dan vooral de tijd die niet-paarden zaken ook kosten. Als je minder werkt is dat natuurlijk anders. En ik rijd toch verrassend veel ff snel op en neer voor hoefsmid / dierenarts / hooileverancier / naderend onweer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:34

Ik heb het gehad op 30 en 40 minuten van huis. Maar eerlijk gezegd het is zonder een extra hulp bijna niet te doen. Bij hitte met water, bij vorst met water. Als je een keer ziek bent moet je erheen. Even een dagje overslaan is eigenlijk niet te doen zonder toezicht. Het was na 1,5 jaar worstelen bijna een opluchting dat het stopte. Ben daardoor ook gestopt met paarden na het overlijden van mijn oude tinker. Zijn jonge vriendje is verkocht na een tijd uit logeren te zijn geweest zodat ik fysiek kon bijkomen van de slopende 1,5 jaar

Ik weet niet of je wel toezicht hebt if mede stalgenoten alsnog. Dan is het heel pittig maar net te doen. Zonder toezicht zo ver? Eigenlijk niet, maar ja je dieren moeten ergens staan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:37

De mijne staan op 15-20 min op een pp. ik heb het sinds kort zelf in beheer, maar vind het best pittig. Ik heb 2 pensionklanten die 2 dagen overnemen en wij voeren en mesten1x per dag (verschillende voerplekken en weidegang). Ik heb wel een camera besteld voor het toezicht. Want dat vind ik best een dingetje. Zo kan ik ze toch op afstand een beetje in de gaten houden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:45

Het zou kunnen maar ik vind de volgende 2 punten nog wel van belang. Vooral omdat je aangeeft dat je niet iets kan vinden wat dichter bij huis is.

1. Hoeveel tijd heb je? Als je minder dan fulltime werkt en regelmatig al halve dagen op stal bent bijvoorbeeld vind ik het anders dan als je naast een drukke baan nog ‘even’ langs stal moet. En denk hierbij ook aan onderhoud en grotere klussen die evt voor jou rekening komen? Zelfde eigenlijk voor je vriendin, hoe is haar schema en hoe valt dat nu samen voor jullie.

2. Is er iets van toezicht, dus bij mensen die het niet meer gebruiken of woont je vriendin bijv dichterbij? Toezicht vind ik wel een belangrijk ding heb ik zelf afgelopen tijd gemerkt. Mochten ze in de sloot belanden, vast liggen in een hek of een grotere wond opgelopen hebben is het toch fijn als iemand je kan bellen.

Ik heb de paarden dan aan huis dus voor mij geldt het niet maar wij zijn met z’n drieën om alle voer beurten, uitmesten etc te verdelen. Hierdoor kunnen we allemaal weleens een dag overslaan als we het even te druk hebben, weekje weg etc. Maar toch de rust hebben dat je paardje alles krijgt wat hij nodig heeft en in de gaten gehouden kan worden. Vooral die rust is heel erg fijn. Dus mocht je meer mensen kunnen regelen en alles netjes verdelen denk ik dat het zeker een mooie plek kan zijn.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:07

Ik vind een paard op een half uur afstand in semi-volpension al echt wel behoorlijk pittig eigenlijk..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:47

pumpina schreef:
Ik vind een paard op een half uur afstand in semi-volpension al echt wel behoorlijk pittig eigenlijk..

Eens, ik sta op 20 autominuten er vanaf (dat heb ik voor deze volpensionstal met alle liefde over), maar het is wel mijn max. Je zit toch al 40 minuten in de auto zonder wat met je paard gedaan te hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 00:08

Lijkt me niet te doen, als je ernaast nog werk en gezin/huishouden hebt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 01:20

Ik ben verantwoordelijk voor nu 9 paarden en ponies. In de zomer staan ze 24/7 buiten, in de winter ‘s nachts op stal. Ze staan nu op 10-15 min rijden afstand, binnenkort aan huis (ik verhuis eindelijk, zij niet :+ ). Er is dagelijks zo’n 2-3 uur werk aan om alles net te kunnen houden en iedereen persoonlijke zorg te geven.
Daarnaast werk ik fulltime en probeer ik 4x per week met mijn paard te werken.

Ik vind het heel leuk maar ook heel erg pittig. Ben blij dat mijn ouders af en toe eens inspringen. Buiten paarden heb ik ook amper een leven, alleen in de weekends hier en daar. In de week ben ik rond 19-20u bij de paarden en zelden voor middernacht thuis.

40 min afstand zou voor mij echt ondoenbaar zijn. Nu rij ik voor mijn werk rond om een hooinet voor de dieetclub, water bij te vullen bij droogte of vriezen, kom ik snel als de hooiboer belt, etc. Dat wordt dan allemaal vrijwel onmogelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 01:57

Ik vind dat eigenlijk te ver. Het kan wel, maar ligt aan een aantal zaken.

Wij hebben in pension altijd alles zelf gedaan en ook willen doen. Maar het verschilt wel een beetje wat daaronder valt. Buiten en binnen zetten werd bijv wel gedaan. Hooi hoefde we niet zelf in te kopen, mest werd afgevoerd, er was stroom en water etc.
Daarna hebben we ze 24/7 buiten gezet en konden we wel alles 1x per dag zelf doen.

Laatste jaren op 5min van huis een eigen plek gehuurd bij mensen aan huis. In principe konden we er zo gaan staan en was het alleen een rotzooi. En wij wilden de deuren open, dus indeling anders gemaakt. Maar nu gingen we wel zelf hooi halen bijv.

Bij 24/7 buiten vind ik het belangrijk dat er schuilmogelijkheden zijn en de omheining degelijk is. Maar op die afstand ook dat er toezicht is.
In principe zit je niet aan hele vaste tijden voor buiten en binnen zetten en met slowfeeders en hooi, stro, takken, bomen, struiken etc kunnen ze wel eten zonder dat je je daar druk om hoeft te maken.

Ik hoef voor werk niet van huis, maar mijn man vertrekt om half 7 en is om half 6 weer thuis en doet ook vaak nog van alles. Nu aan huis, maar voorheen ook op afstand van huis.

We reageren een beetje op de seizoenen. Is het vroeg donker, willen we ondanks lampen toch alles wat eerder gedaan hebben. Laatste ronde is dan alleen voeren en checken.
Heb je lange avonden, kan je vaak nog van alles.

Maar als je nog wat wil, en bijv laat eet, heb je soms korte avonden.

Andere mensen vinden lijkt mij lastig. Door alle jaren heen heb ik weinig mensen leren kennen die ik volledig zou vertrouwen. Maar het kan je enorm schelen. Dan is er meer toezicht en kan je taken verdelen.

Uiteindelijk gaat het erom dat je paard goed staat. Toen wij dichtbij zo slecht stonden dat het echt frustrerend was, zijn wij ook weleens verder weg gaan staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 05:28

Ik woonde zelf een half uur vanaf mijn ponys af, mijn ouders wonen er zelf naast. Dus er was wel altijd iemand in de buurt in geval van nood.

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal dus ik hoefde niet binnen en buiten te zetten. Ik heb grote slowfeeders en 3 bakken water. Dus in principe hoefde ik maar een keer daags te verzorgen.

Ideaal vond ik het niet maar het was wel te doen. Zorg wel dat mensen die rond de wei wonen je nr hebben. Mocht er wat zijn dan kunnen ze altijd een van jullie waarschuwen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 22:47

Hartelijk dank allemaal. Superfijn om jullie adviezen en ervaringen te lezen.

Gisterenavond ben ik nogmaals bij de plek gaan kijken. De meest korte route tot nu toe genomen en nu was het 28 minuten rijden. Onder de half uur grens, zeg maar, alhoewel het nog steeds ver rijden is.

Ik werk parttime, 25 uur dus heb gelukkig veel meer tijd dan dat ik fulltime zou werken.
De plek ligt aan een rustige weg buiten de bebouwde kom en er staan wat woningen omheen (1 aan de linkerkant en 2 woningen tegenover). Verderop in de straat zijn nog andere weideplekken. De overbuurman had ik al ontmoet en de ervaring van de eigenaar van de wei leert dat de buren mee een oogje in het zeil houden. Een bordje met mijn telefoonnummer komt er dan sowieso aan de poort te hangen.
Een medestalgenootje, die ook weg moet van de huidige plek gaat waarschijnlijk mee en dan willen we er nog 1 of 2 mensen en paarden bij, zodat we de zorg kunnen verdelen. Heb vanavond een kennis gebeld die in de buurt woont en die vertelde me dat de kans groot is dat we er mensen bij kunnen krijgen. Ze had er al een paar in gedachte.

De plek zou een soort paddockparadise achtige plek worden met track en weilanden die beperkt open gaan, hooi op meerdere plekken, water op meerdere plekken, schuilstal en containerstal.

Er was nog een andere optie waar ik vandaag ben gaan kijken, net zo ver in afstand, maar reistijd is met verkeersdrukte langer. Morgen móet ik een knoop doorhakken, anders gaat de weide naar iemand anders. Ik heb op dit moment verder geen opties. Gokken in de hoop dat ik voor 1 augustus een andere plek vind, waar ik meteen terecht kan, vind ik morgen waarschijnlijk ook nog te riskant.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:54

Als het verder ideaal is, dan moet je het misschien gewoon proberen. Ik zou dan inderdaad wel mensen erbij zoeken om de zorg te verdelen. Als je een keer ziek bent is het wel fijn om back up te hebben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 02:09

Als je een veilige pp goed kan aanleggen, ruimte hebt voor opslag zodat je bijv veel hooi kan klaarleggen, netten vooraf vullen etc en het met anderen samen kan doen, zou ik er toch voor gaan.

Is het heel duur?

Je zou ook kunnen zeggen; ik pak het en als het in de koude, donkere maanden echt tegenvalt, plaats ik ze iets dichterbij in pension.
Maar eerlijk, heb ik de afgelopen winters amper echt veel overlast ergens van en de paarden redden zich goed.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:53

Kan je het zo inrichten dat je er zo min mogelijk zorg hebt? Dus hooi/ water voor minimaal 24 uur klaarleggen... grote opslagcapaciteit zo dat je hooi niet elke maand hoeft te regelen, grote mesthoop mogelijk? Zodat dat ook niet elke week/ maand een belasting vormt..

Vaak lukt het nog wel om dagelijks te voeren, mest te ruimen...maar loopt het vast op al het bijkomstig onderhoud( weide onderhoud, omheining, mesthoop enz) ik had een weide op 10 minuten..naast een parttime baan en gezin..maar liep daar erg tegenaan..het stopt namelijk niet bij dat uurtje( of 2 ) mesten/voeren per dag. Als de afstand dan ook nog zo ver is dat je niet makkelijk eens even tussendoor iets kan doen is dat echt wel iets om over na te denken..

Of ervoor te zorgen dat je het echt samen met iemand doet...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:04

Bij ons houden ook de buren een oogje in het zeil inderdaad.
Wij voeren/mesten 1x per dag. We hebben weinig opslag, dus hebben 10 grote verpakte balen buiten liggen en wat kleine baaltjes stro binnen (om te eten, we mengen met voordroog). In de stal hebben we in de zomer geen bodembedekking, maar alleen rubberen tegels. Ze liggen dan alleen op het zand te slapen. Dat scheelt weer in de mest hoop. De helft ban de mest leggen wij zomers in de wei en de wei mesten we niet uit. We hebben 3 weitjes en gebruiken er ongeveer 1 per maand met strookbegrazing. Is hij klaar dan is het maaien, mest slepen en dicht. Dat scheelt ook weer op je mesthoop.
Wij voeren dus 1x per dag in slowfeeders. Dat scheelt enorm qua tijd. Veel voerplekken, verdelen en mengen met stro. Daarbij hebben ze altijd wat kantjes en struiken te knabbelen.
Ik heb 2 pensionklanten die ook 2 beurten op zich nemen.
En onderhoudsdag is op zondag, tenzij er tussendoor iets gebeurt.
Dan is het echt wel te doen. Ik vind vooral het toezicht een ding en heb dan ook een camera besteld en inderdaad bordjes voor aan het hek.

Ik weet niet waar je zit, maar je bent altijd welkom om eens te kijken en te sparren bij ons.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 19:29

Knoop is doorgehakt. We gaan het doen. Het zal in het begin echt even wennen worden om alles zo praktische mogelijk te gaan inrichten en doen, zodat we zo min mogelijk tijd kwijt zijn. Zorgen voor hooi in slowfeeders zodat ze na een voerbeurt ruim een dag genoeg hebben, voldoende water klaar zetten, eens na gaan denken over de mest (het kan op een hoop, maar kan ook naar de overburen die een boomkwekerij hebben, dat is dan wel dagelijks met kruiwagens een stuk op en neer lopen en of zo ideaal is weet ik nog niet... ) en een grote mesthoop is mogelijk. We gaan als we eenmaal gesetteld zijn, nog minimaal 1 paard/pony en mens erbij zoeken en taken verdelen.
Mocht in de komende maanden blijken dat het toch tegenvalt, dan gaan we onze zoektocht naar een andere plek vervolgen. Dat kan altijd nog. Voor nu wordt ik er erg blij van dat ik eindelijk eigen voer/weidebeleid kan gaan uitvoeren, een eigen plek inrichten, een kruidenhoek aanleggen etc. Spannend, heel spannend, maar vooral heel erg leuk om aan te gaan beginnen.
Dank allemaal voor de adviezen en het meedenken.

Daihyo schreef:
Ik weet niet waar je zit, maar je bent altijd welkom om eens te kijken en te sparren bij ons.
Dat is heel erg aardig Daihyo. Regio Oirschot/Boxtel. Woon je daar in de buurt toevallig?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:24

Nee ik zit regio Apeldoorn. Maar mocht je eens in de buurt zijn, de uitnodiging staat :j
Veel succes met je nieuwe plek. En plezier :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 12:25

Dank je wel!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:25

Heb je op die zelfzorgplek watter en stroom? Lampen? Heb je een mesthoop en opslag voor je hooi?
Hoe is de toegang tot het perceel? Is er iets verhard?

Mijn plekkie is ook zelfzorg maar slechts 10min van huis. Ik ben er tweemaal daags en naast mijn fulltime job is het te doen maar wel weinig tijd om echt te kunnen genieten van rijden en veel met de paarden te doen. Veel tijd gaat in de zorg zitten, mesten, onderhoud, voeren etc.

Op een half uur afstand moet je het zo inrichten dat je het met eenmaal daags kunt redden. Automatische drinkbakken zijn echt een verademing.

Een mesthoop is ook echt fijn. En iets van een plek waar je je hooibaal open kunt hebbeb staan en droog je hooi in de netten kunt doen is ook onmisbaar.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 22:04

Dank je wel Hutcherson.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:52

Ik struikel vooral over de ruimte.

Halve hectare met 5 of 6 paarden er op?
Dat wordt permanent hooi voeren.
Heb je ook ruimte voor opslag?
50kg hooi per dag boeren gaat heel hard qua voorraad hè.

Reken op 2x per dag op en neer. Dat is 2 uur van je dag aan alleen reistijd. Daarnaast nog de werkzaamheden en hopelijk ook je ontspanning. Ik zou het niet kunnen. Ook niet met 1 paar handen extra.