Je hebt wel afdekplaten voor cementkuipen (ik neem aan dat je van die gewone 80 liter cementkuipen gebruikt). Die afdekplaten kun je in tuincentra kopen omdat ze gebruikt worden om een pomp in zo'n cementbak te zetten en dan bovenop keien te leggen zodat je een 'water feature' in je tuin hebt.
Als je dan een wat groter drinkgat in die afdekplaat maakt, is de kans dat de duiven daar precies in mikken wat kleiner én je water blijft ook nog eens koeler/er gaat minder snel alg in groeien.
Ik heb een grote speciekuip in de wei, ik gooi hem elke dag leeg en vul hem weer met water, alles wat erin zit zit er maar een dag in dan, verder doe ik er niks aan. Mijn waterbakje in de stal drijft ook elke dag een mussenpoepje in, of een dode muis.....die verzopen is. Maar Chico drinkt er gewoon uit.
8nnemiek
Geplaatst: 05-07-21 08:21
Heb je geen (uitloop)stal of afdak waar je de bak onder kan zetten? Daar voelen grotere vogels als duiven zich wat minder veilig, en ze zien hem dan minder snel staan vanuit de lucht. Als je dan op een andere plek een schaal voor de vogels zet dan heb je kans dat ze die kiezen.