Automatisering / mechanisering rondom de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pumpina

Automatisering / mechanisering rondom de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 10:03

Ik fantaseer weleens over het hebben van mijn eigen stal, en ik kijk bijvoorbeeld dan ook vooral niet uit naar het weghalen van de mest of in het weekend vroeg op te staan om de paarden buiten te zetten :D

Nu leek me het leuke om in dit topic eens fancy gadgets te verzamelen. Zo zie ik staldeuren en slagbomen voor me die je kan bedienen zodat de paarden zelf naar buiten kunnen lopen (met camerasysteem natuurlijk, je kunt vanuit je bed het dan in de gaten houden), van die automatische voersystemen en ik denk vooral ook aan mestopruimsystemen.

Brand los, welke vernuftige oplossingen ken jij? Gekocht of zelfbedacht, mag allebei!

(Ja ik snap dat niet alles veilig kan, en ik snap ook dat alles geld kost, maar ik ben gewoon benieuwd!)

tamary

Re: Automatisering / mechanisering rondom de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:38

Electronica = brandgevaar. Stof en kabels/stopcontacten gaan slecht samen en muizen (die zal je zeker krijgen) en kabels ook (knagen met kortsluiting tot gevolg). Liever echt goede omheining en inloopstal, dan kunnen ze ook zelf naar buiten zonder dat ik vroeg mijn bed uit hoef.

Simpeler vraagt ook minder onderhoud en dus tijd die beter te besteden is aan de paarden zelf of zelfs heel andere dingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:41

Eens met Tamary. Elektra en stof gaat regelmatig fout. Een goede uitloopstal is dan het beste. Ik had voor de ponies ook een grote paddock met een deur naar binnen en daar hadden ze een stal met een hooiruif.

Qua mesten bestaan er wel wat uitvindingen. Ik heb ooit een stal gezien waarbij je via een luik in de grond de mest er zo in kan schuiven en dat viel op een lopende band systeem die rechtstreeks naar de mestput ging. Uitmesten deed je dus in de stal zelf door het zo in het gat te schuiven.

Hilary

Re: Automatisering / mechanisering rondom de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:45

Dat hebben ze in Utrecht op de kliniek ook, zo’n luik in de vloer :j

Je hebt wel dingen als de Bat Latch, waarmee je op een timer een hek kan openen. En natuurlijk de systemen van HIT actief.