Dilemma.. Voor welke weide zou jij kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Dilemma.. Voor welke weide zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 18:57

Hoi allemaal,

Wij staan sinds vorig jaar september met onze twee pony's (grote Tinker en een kleine Appaloosa pony) op onze huidige plek, die we sinds afgelopen april volledig in eigen beheer hebben. We hebben twee weken geleden de kans gekregen om eventueel naar een andere mooie plek te verhuizen. Beiden plekken hebben voor- en nadelen, maar we blijven toch wat twijfelen en we zijn benieuwd naar een eerlijke, objectieve blik van anderen. Wellicht helpt het ons om een knoop door te hakken. :)

Weide 1. Ongeveer 7500 m2 groot en veel fruitbomen op de weide (kers, appel, peer en pruim). Op 10 autominuten van huis. Idyllische, maar afgelegen ligging midden in een bosje met ontzettend veel rust, privacy en vrijheid. Er mag alleen bestemmingsverkeer komen. De weide ligt niet direct aan de bosweg, maar is een beetje 'verscholen' en ligt hoger, wat wij wel heel fijn vinden. De uitrijmogelijkheden zijn fantastisch, de weide zelf ligt al in het hart van de natuur. Er zijn geen voorzieningen, maar we denken in mogelijkheden; jerrycans voor water en een IBC vat om regenwater in op te vangen, accu voor schrikdraad omheining, zonnepaneeltje voor licht. Er is een houten overkapping voor de pony's van ongeveer 12 m2 en we hebben een stuk van de grote stal (die we delen met twee andere boeren) om kleine balen hooi en een lockerkast op te slaan, zo'n 10 m2. In de natte maanden is de plek voor de overkapping echter een grote modderpoel (we staan op lössgrond) waar het echt glibberen is. De verhuurster (mevrouw op leeftijd) houdt het opstellen van een contract een beetje af, ook na twee keer aangeven van onze kant dat we dat wel heel belangrijk vinden. Er staat dus niets op papier en er zijn geen afspraken tussen ons en haar gemaakt. Verder staat de weide vól met Jakobskruiskruid. Vol als in; er staan letterlijk ontelbaar veel volwassen planten en rozetten in. We zijn hard bezig met het handmatig verwijderen van de planten met de ragfork (wat op zich best goed gaat), maar er staat ook nog zo ontzettend veel.. De weide zelf wordt al jaren niet meer onderhouden, wordt niet bemest en er groeien veel kruiden (o.a. paardenbloemen, madeliefjes, brandnetel, kleefkruid, klaver, distels en dus ook véél JKK). We betalen voor deze weide € 100,- per maand.

Weide 2. Ongeveer 5000 m2 groot en ook veel fruit- en notenbomen op de weide (zeer grote walnotenboom, grote kersenboom, appel, peer en pruim). Er staat ook een mini 'bosje' met jeneverbessen. De weide is makkelijk in te delen in drie kleinere stukken. Op een kleine 10 wandelminuten van huis. Bij mensen aan huis. Elk jaar, van maart tot en met oktober, loopt er een kudde van ongeveer 10 schapen (en lammetjes) in de weide. Omheining is momenteel niet pony-proof; te laag, van schapengaas gemaakt en met een lijn prikkeldraad erboven. Het voorste stuk van de weide (gelegen aan een laan) is omzoomd door enkele kleine eikenbomen, maar dat stuk kan relatief makkelijk afgesloten worden voor de pony's. De achterkant van de weide is gelegen aan een drukke, doorgaande 80 km weg, echter ligt ook deze weide een stuk hoger dan de weg. De uitrijmogelijkheden hier zijn ook fijn. Eerlijk is eerlijk, niet zo rustig als op de andere weide, aangezien je een stukje door het dorp moet en er veel meer toerisme is, maar zeker ook mooie routes. Ook hier zijn geen voorzieningen. De eigenaren zijn lieve mensen die heel erg meedenken en bereid zijn om mee te helpen om het voor de pony's en voor ons ook een stukje makkelijker en fijner te maken; gevaarlijke bomen snoeien, nadenken over stromend water realiseren, overkapping mee helpen bouwen met materialen die zij nog hebben liggen, als wij eens weg willen of ziek zijn de pony's voeren, het schapenstalletje opruimen zodat wij er hooi kunnen opslaan, ... Heel erg lief, natuurlijk! Echter vragen we ons wel een beetje af of ze zich goed realiseren wat het in de praktijk betekend om 2 pony's 24/7 te hebben lopen op hun eigen weide, vooral in de wintermaanden; het stuklopen van het gras, (de geur van) een mesthoop hebben, de eigenaresse die allergisch is voor paarden, ... Ook moet ik eerlijk zeggen dat wij toch wel heel erg gesteld zijn op onze privacy, rust en vrijheid. Wij zijn mensen die echt rust nodig hebben om af te schakelen en op te laden. We willen niet de 'verplichting' van dagelijks een praatje moeten maken of altijd even 'hallo' moeten zeggen als we er zijn of 'op de vingers worden gekeken met wat we aan het doen zijn'. Daar worden wij zelf niet gelukkig van en hoewel de paarden natuurlijk op de eerste plek staan, is dat wel een belangrijk punt voor ons zelf. Maar ik weet niet of dat fair is om te verwachten van mensen die óns een plezier doen door hun stuk weide voor ons beschikbaar willen stellen.. Groot voordeel van deze plek is dat deze mensen ons de weide willen gunnen voor lange termijn. Als in, voor jaren. Dus heel veel zekerheid en dat vinden we ook veel waard. Er staat weinig onkruid in de weide, op wat brandnetels en distels hier en daar na. De huurprijs per maand is nog niet bekend, maar zal in elk geval minder zijn dan € 100,- per maand.

We blijven wikken en alles afwegen. De veiligheid, gezondheid en het geluk van onze pony's staat met stipt op de eerste plaats, onze eigen rust en privacy op de tweede plek. Wat onze huidige plek betreft ben ik momenteel aan het denken om het hele stuk tijdelijk te laten begrazen door een schaapskudde (voor het plaatselijke hoge gras wat niet gegeten wordt en het Jakobskruiskruid). Maar in hoeverre is dat een goed idee?

Ik ben benieuwd, voor welke weide zouden jullie gaan? En waarom? :)
Wellicht zijn er mogelijkheden of oplossingen (of problemen, dat kan ook) waar we nog niet aan hebben gedacht.

Nicje87

Re: Dilemma.. Voor welke weide zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:24

Ik zou voor 2 gaan. Ik hou van zekerheid en weten waar aan toe te zijn in dit geval. Ook het idee dat er een extra oog op de wei is zou ik fijn vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:26

100 euro p is nog niet zoveel hoor, afhankelijk van waar je woont maar per hectare was ik een paar jaar geleden al 850 kwijt, excl omheining gras stal etc
Ik zou tijd en geld steken in wei 1 maar wel proberen om iets op papier te krijgen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:15

Inderdaad lastig! Beide voor- en nadelen.
Als ik het goed begrijp is bij weide 2 veel nog niet aanwezig, maar gebaseerd op beloftes. Schuilstal moet nog gebouwd, schapenwol wordt opgeruimd, etc. Lijkt me toch ook wel riskant, want gaat dat ook echt gebeuren of sta je er over 2 jaar nog op te wachten? En dat ze wellicht niet weten waar ze aan beginnen vind ik ook niet heel geruststellend.
Scheelt als je die schuilstal ook zelf mag bouwen, dan heb je in eigen hand of dat ook echt gaat gebeuren.
Dat het dichterbij is lijkt me ook een groot pluspunt.

Eigen rust en privacy is toch ook wel veel waard, dat vind ik echt een pluspunt van de eerste weide.
Is zelf weide onderhoud doen een idee? Is de eerste keer even een investering om achterstallig onderhoud weg te werken, maar daarna op zich wel te doen.
Moet je wel het idee hebben dat je er niet binnen een jaar weggestuurd wordt natuurlijk.

Ik ben trouwens jaloers op de prijzen :') Zal wel een andere regio zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:31

Ik zou serieus mijn ponys niet durven weiden op een stuk grond wat vol staat met JKK.
Dus zou wat mij betreft dan meteen optie 2 worden voor nu ( en mogelijk verder kijken naar een optie 3 als dat nodig zou blijken te zijn)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:38

100 euro per maand voor 7500 meter Jacobs kruiskruid? Ik zette mijn drang naar absolute privacy opzij en ging voor weide twee. Misschien een contract opstellen dat jullie alle voorzieningen zoals omheiningen en water en schuil stal betalen en onderhoud in ruil voor een lange huur periode met minder huur . En dan moet je maar even zo af en toe een praatje houden, kom je ook wel weer overheen want plek twee is voor je paarden een stuk gezonder.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:30

Lynn_Nikita schreef:
100 euro p is nog niet zoveel hoor, afhankelijk van waar je woont maar per hectare was ik een paar jaar geleden al 850 kwijt, excl omheining gras stal etc
Ik zou tijd en geld steken in wei 1 maar wel proberen om iets op papier te krijgen

Hoe kun jij dan zeggen dat 100 euro per maand niet veel is. Dat is 1200 per jaar voor 75 are. Dus 1600 per hectare. Bijna een keer zoveel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:39

pillow schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Hoe kun jij dan zeggen dat 100 euro per maand niet veel is. Dat is 1200 per jaar voor 75 are. Dus 1600 per hectare. Bijna een keer zoveel.

Die hectare prijs van 850 is een kaal stuk grond, geen weiland met gras of stal. Die 100 euro is 75 are weiland incl omheining en stal en opslagruimte.
Is denk ik ook regio afhankelijk, hier zijn dat voor weilanden met stallen echt wel normale prijzen, ga je naar het westen dan betaal je wel 400 euro pm voor zoiets

Dat het nu vol Jkk staat is teken van slecht onderhoud, kan bij wei 2 ook gebeuren als er niks aan gedaan wordt. Of alles uittreken en bijhouden en vooral goed bemesten of alles spuiten, omploegen en opnieuw inzaaien. ja dat is investeren maar een weiland blijft niet vanzelf jaren op rij mooi groen zonder onkruid

Bij wei 2 heb je amper gras van maart tot oktober, aangezien er schapen staan, dan kom je vermoedelijk dus bij aan voeren, die kosten moet je er ook bij optellen. Weideonderhoud, dus bemesten, bekalken etc, is dat wel voor de verhuurder dan?

Dat het nu vol Jkk staat is teken van slecht onderhoud, kan bij wei 2 ook gebeuren als er niks aan gedaan wordt. Of alles uittreken en bijhouden en vooral goed bemesten of alles spuiten, omploegen en opnieuw inzaaien. ja dat is investeren maar een weiland blijft niet vanzelf jaren op rij mooi groen zonder onkruid

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:31

Doorheen heel het verhaal stak er eigenlijk maar 1 gedachte in mijn hoofd en ik knik dan ook heel hard ja op het moment dat je die gedachte zelf ook verwoordt.

Steentje schreef:
Echter vragen we ons wel een beetje af of ze zich goed realiseren wat het in de praktijk betekend om 2 pony's 24/7 te hebben lopen op hun eigen weide, vooral in de wintermaanden; .

Dit is iets wat bij niet-paardenmensen echt een heel groot risico is. Je ziet het eigenlijk ook al bij weide 1: de eigenaar beseft niet wat goed weideonderhoud is.

Als ik puur naar mijn eigen ervaringen kijk (dat zijn er twee en in de vorm als verzorger, niet als eigenaar van de paarden) zou ik het niet doen, bij niet-paardenmensen huren.
Eerste ervaring is exact zo geëindigd als jij voorspelt: de persoon kwam er pas in de herfst achter wat paardenhoeven met je weiland doen. ;)
Tweede ervaring was op een wei met iemand die schapen had. Die vond het na een paar maanden toch niet meer zo leuk dat er minstens 2 keer per dag iemand anders op zijn grond was en had ook 'minder gedoe' verwacht (paard was eens een keertje uitgebroken en stond in de wei van de buren, een keer moesten we naar de kliniek en waren we pas om 1 uur 's nachts terug, we hebben een paar keer gevraagd om bepaalde stukken omheining en de schuilstal paardvriendelijker te maken,...). Hij zei zelf dat hij schapen gemoedelijker vond. :D
We zijn nergens met kwade woorden vertrokken, want de keuze tot opzegging was altijd heel begrijpelijk, maar het heeft me wel doen besluiten om zelf niet bij niet-paardenmensen te gaan staan.