Wat mag op een agrarisch stuk grond!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milo2012

Wat mag op een agrarisch stuk grond!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 23:37

Hoi ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :)

Wij zijn bezig met het aankopen van een stuk grond van zo'n 1.3 hectare. Het heeft een agrarische bestemming. Er staat een schuur op met een paar stallen, er is een bak aanwezig en er lopen nu een 6 tal paarden op.

Er zijn 2 delen van ongeveer 5500 m2 die we aan willen pakken. Schuilstal(len) plaatsen. Stuk paddock/paden aanleggen.

Nu vraag ik me af wat er allemaal mag op agrarische grond. Mag ik bijv paddock roosters plaatsen, zand storten, eventueel grond keren?

_Lente

Re: Wat mag op een agrarisch stuk grond!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:43

Wat staat er in het bestemmingsplan? Staan de gebouwen er wel legaal? Mag je wel nieuwbouwen, je schuilstallen?
Mijn advies, als je dit zelf nog niet had bedacht, maak een afspraak bij de gemeente om jullie plannen naast het bestemmingsplan te leggen!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 23:57

_Lente schreef:
Wat staat er in het bestemmingsplan? Staan de gebouwen er wel legaal? Mag je wel nieuwbouwen, je schuilstallen?
Mijn advies, als je dit zelf nog niet had bedacht, maak een afspraak bij de gemeente om jullie plannen naast het bestemmingsplan te leggen!

Gebouw staat binnen het bouwvlak dus dat is in orde! Dat is idd onze volgende stap! :)

Edit : er zijn nieuwe regels wbt schuilstallen in dit gebied.. dit kan aangevraagt worden. En mogen met die vergunning 10 jaar blijven staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:22

Milo2012 schreef:
Nu vraag ik me af wat er allemaal mag op agrarische grond. Mag ik bijv paddock roosters plaatsen, zand storten, eventueel grond keren?

Roosters mogen, de rest officieel niet.
Alleen op een bouwblok mag je de grondlaag veranderen (dus zand opbrengen/keren en verharden).

Mijn paddock (wit zand gestort) lag net 1 1/2 meter over het bouwblok heen en moesten hem daarom inkorten.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 10:23

Oke dus ik zou ipc gewoon alles met roosters aan mogen leggen. Dat zou opzich al erg positief zijn! :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:42

Verschilt per bestemmingsplan. Ga op ruimtelijkeplannen.nl naar het adres en klik dan rechts op de bestemming, dan kan je zien wat allemaal wel en niet mag en waarvoor je een vergunning nodig hebt. Je kan verder een gratis informatieverzoek bij de gemeente doen.

asdflkjh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:37

Ik heb je een pb gestuurd

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:46

Ik zou dat echt even uitzoeken met het bestemmingsplan/gemeente. Ik zou oppassen met aannemen wat hier gezegd wordt, hoe goed bedoeld ook. Kan echt per gemeente verschillen namelijk :) en het zou jammer zijn als je iets doet wat later weer weggehaald moet worden.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 20:48

Wij gaan idd verder informeren bij de gemeente, Bedankt :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:00

Milo2012 schreef:

En vraag naar bij de gemeente WAT er alles vergund is en WAT alleen gedoogd.

Wij wilden een perceel kopen waar een stalletje met 2 boxen en grote schuur met hooiberg en bij gebouw + een schuilstal + een rijbak al aanwezig was...

Gelukkig voor die tijd echt bij de gemeente langsgegaan.

Nr 1 : bestemmingsplan zei : grasland met behoud van waarde

Nr 2 : er zat alleen een vergunning voor dat kleine stalletje op, precies 19m2

Alles andre was gedoogd totdat het in elkaar stort.
Oplappen mocht maar niet met nieuw materiaal.

Gemene eraan : zodra van eigenaar gewisseld wordt, gaan ze echt controleren waarschuwde de ambtenaar nog...

De prijs was uitgericht natuurlijk op alles aanwezige, want stond ja al 30 jaar...dus behoorlijk duur... plus daar nog n paar niet zo vriendelijke buren erbij...
Dus wij hebben vriendelijk bedankt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:07

sasja0705 schreef:
Milo2012 schreef:

Wij wilden een perceel kopen waar een stalletje met 2 boxen en grote schuur met hooiberg en bij gebouw + een schuilstal + een rijbak al aanwezig was...

Gemene eraan : zodra van eigenaar gewisseld wordt, gaan ze echt controleren waarschuwde de ambtenaar nog...

De prijs was uitgericht natuurlijk op alles aanwezige, want stond ja al 30 jaar...dus behoorlijk duur... plus daar nog n paar niet zo vriendelijke buren erbij...

Na 20 jaar niet verjaard ?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:11

bigone schreef:
sasja0705 schreef:

Na 20 jaar niet verjaard ?

Zit net wat anders met bestemmingsplannen ;) Daar goed op blijven letten.

Kijk inderdaad wat er precies in het bestemmingsplan staat en neem waar nodig contact op met de gemeente. Ook voor graven/zand storten kan een omgevingsvergunning nodig zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:14

Visitor schreef:
Verschilt per bestemmingsplan. Ga op ruimtelijkeplannen.nl naar het adres en klik dan rechts op de bestemming, dan kan je zien wat allemaal wel en niet mag en waarvoor je een vergunning nodig hebt. Je kan verder een gratis informatieverzoek bij de gemeente doen.

Uit het bestemmingsplan kun je alleen halen of er sprake zou zijn van de activiteit; handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

Het zegt nog niet 1:1 of iets geheel vergunningsvrij of -plichtig is. Er is namelijk nog een een activiteit en dat is je bouwactiviteit. Iets kan in het bestemmingsplan passen en toch vergunningsplichtig zijn namelijk.

Gratis informatieverzoek kan.
Maar handig is even omgevingloket online check te doen. De stappen door te nemen. Gratis ook nog

En daar vervolgens een vooroverleg op te plannen. Of meteen een vergunning in te dienen als je duidelijk weet of er sprake is van een verplicht vergunningsaanvraag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:16

Hier mag op agrarische grond helemaal niets. Alleen beweiden of verbouwen van landbouwproducten zoals aardappelen, mais, zaad e.d. Roosters aanbrengen is hier ook not done!

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:27

Goed kijken op ruimtelijke plannen. En dan uitleg vragen bij de gemeente.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:07

Hier mag op agrarische grond ook niets. Onze wei heeft een agrarische bestemming, de rest van het perceel een bouwbestemming. Toen wij het kochten zat er gelukkig een vergunning op de bak, stallen en bijgebouwen, maar we kregen onmiddellijk een mannetje van de gemeente op bezoek toen we de bak gingen draineren en er een nieuwe bodem in kregen. Lichtmasten mogen ook niet bij de bak. Een zandpaddock mogen we ook niet aanleggen, dus ongeschikt voor paarden die gevoelig zijn voor gras.

We zijn eerder bij een huis wezen kijken dat werd aangeprezen als een paradijs voor paardenhouders, maar daar bleek dus een illegale bak aangelegd en grensde het perceel ook nog aan natura2000-gebied. Er mocht daar echt helemaal niets bleek bij navraag bij de gemeente.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:09

En makelaars beweren altijd dat alles mag of wel gedoogd wordt etc. Zo vaak tegenaan gelopen bij het zoeken naar een huis. We hebben nu alles met woonbestemming (okee, geen weiland maar wel wat grond) en ik mag dus naar hartelust bomen planten en een stal voor kippen/geiten is ook een optie.
We hebben een huis laten schieten omdat er veel grond maar met alleen agrarische bestemming bij zat, en daar was weinig mogelijk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:18

Anomien schreef:
Visitor schreef:

Uit het bestemmingsplan kun je alleen halen of er sprake zou zijn van de activiteit; handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

Het zegt nog niet 1:1 of iets geheel vergunningsvrij of -plichtig is. Er is namelijk nog een een activiteit en dat is je bouwactiviteit. Iets kan in het bestemmingsplan passen en toch vergunningsplichtig zijn namelijk.

Gratis informatieverzoek kan.
Maar handig is even omgevingloket online check te doen. De stappen door te nemen. Gratis ook nog

En daar vervolgens een vooroverleg op te plannen. Of meteen een vergunning in te dienen als je duidelijk weet of er sprake is van een verplicht vergunningsaanvraag.

Die stappen van het Omgevingsloket zijn zeker een fijne leidraad, maar daar zal waarschijnlijk ook nog wel wat twijfel-/discussiepunten uit kunnen komen. Althans. Ik zou er niet vanuit gaan dat het 100% klopt. Daarvoor zijn sommige omgevingsvergunningen te ingewikkeld voor.

Kijk inderdaad ook even naar milieu-aspecten. Zit er een natura2000 gebied? Hoe zit het met bodem (zijn er bijvoorbeeld nog ondergrondse opslagtanks die niet weggehaald zijn)?

Afijn. Wetgeving is een gek iets ;)