Het leed dat afvallen heet, dan heb ik het niet over mijzelf, maar over mijn paard.
Mijn grote vriend is net 6 jaar geworden, sinds veulen af aan al van mij.
Afgelopen 3 jaar is het een en al strijd om hem af te laten vallen, soms komt ie super mooi op gewicht en dan vervolgens zit binnen en paar weken alles er dubbel en dwars weer aan

Vooral in de zomers is het erg, want dan staan ze ook elke ochtend een paar uurtjes op de wei (2-3 uur).
Hij staat 24/7 buiten met genoeg bewegingsvrijheid, maar ook helaas genoeg te eten. Ook het hooi is dus onbeperkt, wel met slowfeeders.
Hij krijgt geen brok behalve na het rijden, dan krijgt hij een beetje vitalbix daily complete (zonder lucerne) gemixt met de fiber-mix
Beiden zijn zo laag in zetmeel en suikers als ik kan vinden
Afgelopen winter hebben we hard gewerkt om m af te laten vallen en dat resultaat kwam ook zeker, helaas ging daarna de weide weer open en kan ik weer van voor af aan beginnen. Ik ben als de dood dat ie nog een keer hoefbevangen raakt, dan ben ik nog verder van huis.
Een graasmasker werkt niet, deze gooit hij elke 5 minuten af of heeft m binnen een uur volledig gesloopt.
Qua beweging op dit moment wordt hij 2-3 keer per week gereden, meer wil ik ook nog niet vanwege zijn leeftijd. We menden ook met hem, maar dit moeten we weer oppakken.
Aan het begin van de winter, weer veel te dik

Heel de winter hard gewerkt met resultaat:

En nu weer terug bij af

Zal vandaag weer even een foto maken, deze is van 1,5/2 weken terug en ook sinds dien is ie weer dikker.
Wat is nou echt de beste manier om m weer slank te krijgen? Iedere keer als we er bijna zijn, wordt ie ineens weer dik