Het leed dat afvallen heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Het leed dat afvallen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:50

-alvast excuus aan de modjes als het hier verkeerd staat-

Het leed dat afvallen heet, dan heb ik het niet over mijzelf, maar over mijn paard.
Mijn grote vriend is net 6 jaar geworden, sinds veulen af aan al van mij.

Afgelopen 3 jaar is het een en al strijd om hem af te laten vallen, soms komt ie super mooi op gewicht en dan vervolgens zit binnen en paar weken alles er dubbel en dwars weer aan :(

Vooral in de zomers is het erg, want dan staan ze ook elke ochtend een paar uurtjes op de wei (2-3 uur).
Hij staat 24/7 buiten met genoeg bewegingsvrijheid, maar ook helaas genoeg te eten. Ook het hooi is dus onbeperkt, wel met slowfeeders.

Hij krijgt geen brok behalve na het rijden, dan krijgt hij een beetje vitalbix daily complete (zonder lucerne) gemixt met de fiber-mix
Beiden zijn zo laag in zetmeel en suikers als ik kan vinden

Afgelopen winter hebben we hard gewerkt om m af te laten vallen en dat resultaat kwam ook zeker, helaas ging daarna de weide weer open en kan ik weer van voor af aan beginnen. Ik ben als de dood dat ie nog een keer hoefbevangen raakt, dan ben ik nog verder van huis.

Een graasmasker werkt niet, deze gooit hij elke 5 minuten af of heeft m binnen een uur volledig gesloopt.

Qua beweging op dit moment wordt hij 2-3 keer per week gereden, meer wil ik ook nog niet vanwege zijn leeftijd. We menden ook met hem, maar dit moeten we weer oppakken.

Aan het begin van de winter, weer veel te dik :(
Afbeelding

Heel de winter hard gewerkt met resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

En nu weer terug bij af
Afbeelding

Zal vandaag weer even een foto maken, deze is van 1,5/2 weken terug en ook sinds dien is ie weer dikker.

Wat is nou echt de beste manier om m weer slank te krijgen? Iedere keer als we er bijna zijn, wordt ie ineens weer dik

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:09

Eigenlijk is je oplossing helemaal niet zo moeilijk.
Paard van die weide afhouden en 24/7 heel arm hooi laten eten uit een slow feeder.
liefst op een soort van paddock paradise zodat ie wel in beweging blijft en niet alleen maar bij zijn hooibak staat.
En wel zorgen voor een goede vitamine brok of balancer heet dat zo tegenwoordig?
En je hooi testen.
Het blijft wel belangrijk dat je paard altijd ruwvoer heeft namelijk vandaar het hooi testen zodat je zeker weet dat je arm hooi voert.
Een brokje bijvoeren is heel belangrijk voor de vitamine en mineralen vandaar dat ik dat aangeef.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:19

little_birdy schreef:
Eigenlijk is je oplossing helemaal niet zo moeilijk.
Paard van die weide afhouden en 24/7 heel arm hooi laten eten uit een slow feeder.
liefst op een soort van paddock paradise zodat ie wel in beweging blijft en niet alleen maar bij zijn hooibak staat.
En wel zorgen voor een goede vitamine brok of balancer heet dat zo tegenwoordig?
En je hooi testen.
Het blijft wel belangrijk dat je paard altijd ruwvoer heeft namelijk vandaar het hooi testen zodat je zeker weet dat je arm hooi voert.
Een brokje bijvoeren is heel belangrijk voor de vitamine en mineralen vandaar dat ik dat aangeef.

Maar wat jij zegt is juist precies het moeilijke.. ik kan hem niet van de weide houden en minder eten geven. Ze staan niet aan huis helaas en 100 paarden hebben allemaal een andere behoefte, daar is geen tussenweg in te vinden. Ze staan ook op een paddock paradise en hij beweegt er ook uit zichzelf gewoon. Hooi is van de vorige levering getest, die van de nieuwe levering moet de uitslag nog komen. Maar ik heb dus niks in eigen beheer, behalve mijn paard :)

MarliesV

Re: Het leed dat afvallen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:31

Graasmasker voor op de weide een optie?

Gaat hij in de nachten op stal? Je zou er dan voor kunnen kiezen om (een deel) van het nachthooi te vervangen voor graszaadhooi, dat is veel armer.

Vind hem ook na de winter wel flink hoor, heb je hem al eens laten testen op insuline resistentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:36

Minder eten meer bewegen.... Helaas is dat wel de sleutel. Er zijn veel soorten graasmaskers misschien eens een ander proberen?

Van onbeperkt hooi kunnen ze ook mega vet worden dat hoef ik hier ook niet te doen. Beweging hoeft geen rijden te zijn. Je kunt ook dagelijks een uur wandelen bijvoorbeeld en flink doorstappen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:36

MarliesV schreef:
Graasmasker voor op de weide een optie?

Gaat hij in de nachten op stal? Je zou er dan voor kunnen kiezen om (een deel) van het nachthooi te vervangen voor graszaadhooi, dat is veel armer.

Vind hem ook na de winter wel flink hoor, heb je hem al eens laten testen op insuline resistentie?

Graasmasker probeer ik elke keer weer, maar dat resulteert in een uren lange zoektocht naar dat ding en of hij is volledig stuk :( zelfs na een kwartier is ie al af lol

Ook ‘s nachts staan ze buiten, anders was dat zeker een optie geweest

Na de winter was ie er ook zeker nog niet hoor! Maar al wel een heel stuk beter, hij zal nooit super slank worden deels door zijn bouw. Maar ik zou nu al blij zijn als ie er zo uit zag als na de winter zeg maar
IR heb ik hem nog niet op getest, dat is wellicht wel een optie ja!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:37

Zoeken naar een graasmasker die hij niet sloopt. Verder is er op deze stal zo te lezen geen optie om hem schraal te zetten buiten? Neem aan dat er wel vaker paarden in pension staan die niet tegen het rijke gras kunnen. Wellicht nog eens in gesprek gaan met de stalhouder of er wat mogelijk is?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:41

Meer bewegen moet wel kunnen komende tijd. Zit helaas ook op school, stage en werk dus kan niet elke dag naar hem toe. Heb daarvoor ook een bijrijder 2 dagen per week

We hebben eindelijk een graasmasker die hij niet sloopt, maar wel af krijgt. Dus dat is weer de volgende uitdaging

Schraal zetten is inderdaad geen optie, we staan met veel paarden, de 1 is bijna te slank, de ander veel te dik. Een aantal paarden er elke ochtend uit vissen is geen doen, daar zijn ze dan uren mee bezig en dan moet je ze ook maar ergens laten in de tijd dat de rest op de wei is

Ik probeer altijd ‘s ochtends naar stal te gaan zodat ie zo min mogelijk op de wei staat, maar dat lukt helaas niet elke dag

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:46

Zn manen laten groeien zodat je een pluk manen vast kan zetten samen met de voorpluk om het graasmasker heen? Mijn merrie doet hem ook het liefst binnen 5 minuten af, maar door het vast te zetten laat ze hem wel op.
En ook het masker een paar uurtjes langer oplaten zodat hij niet constant hooi staat te vreten.

Hij is 6? Hoe lang al onder het zadel? 2-3 x in de week is niet zo veel. Je kan hem ook naar 4-5 x zetten en dan bv wandelen of longeren. Rijden hoeft niet perse.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:50

Ken je dit topic al?
Daar kun je veel info en ervaringen vinden over afvallen: [VS] [INFO] paarden met overgewicht
Maar onbeperkt hooi is voor dit soort paarden niet goed. Wij hebben het deel van het hooi vervangen door stro. Dan hebben ze wel wat te knagen en buikvulling, maar het zet niet aan.

Daarnaast moet je het ook in beweging zoeken. 5 dagen in de week lopen. En dan niet 20 minuten in de bak, maar zeker 2/3x per week meer dan een uur naar buiten. En veel stappen, net boven het tempo. Daar begin je mee met conditie trainen. Dat hoeft niet per sé in draf en galop, over tempo stappen is ook al goed.

Met 100 paarden wordt het lastig om maatwerk te leveren. Als dat niet gaat, moet je je afvragen of dit wel de juiste stalling is voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 24-06-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:51

Zn manen laten groeien zie ik liever niet zo zitten haha, kan m wellicht wel aan zn voorpluk vlechten (zijn 3e oor is ook lang en naar voren gekamd). Dat zal ik vandaag moeten proberen. Ik zie ook regelmatig paarden waarbij het graasmasker vas zit aan zo’n halsband, maar dan ben ik weer bang dat als ie ooit vast komt te zitten, niet meer los komt

Hij is nu 2 jaartjes onder het zadel, maar echt actief rijden doen we pas sinds een jaar/1,5. Doe liever wat rustiger aan met hem dan dat ik m nu al kapot rij. Meer dan 2-3 keer per week rijden wil ik dan ook echt nog niet momenteel. Daarnaast longeer ik hem wel zo nu en dan en anders doen we bijv lange lijnen

Dat topic kende ik nog niet nee! Daar zal ik ook eens een kijkje nemen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:57

Meer bewegen is denk ik in dit geval ook een belangrijke.. elke dag 10 minuten draven schijnt daarin een goed "begin" te zijn.
Wij hebben ze zelf ook wel eens elke ochtend in de stapmolen gehad, zo'n 45 minuten(dan wel stappen, niet draven) en dit werkte eigenlijk verrassend goed.

24/7 buiten is heel eerlijk voor veel van dit soort paarden geen goede optie, tenzij ze in een groep staan die ook dezelfde voedingsbehoeften hebben. Nu ik het schrijf, dat geld vooral alle paarden, je zou een "gemiddeld" groepjes, te slank groepje en een te dik groepje moeten hebben om de voeding goed af te stemmen.

Let er op dat je wel qua vitamine zorgt dat hij(ruim) voldoende binnenkrijgt, te weinig vitaminen zorgen ook dat ze niet afvallen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:05

Amado schreef:
Zn manen laten groeien zie ik liever niet zo zitten haha, kan m wellicht wel aan zn voorpluk vlechten (zijn 3e oor is ook lang en naar voren gekamd). Dat zal ik vandaag moeten proberen. Ik zie ook regelmatig paarden waarbij het graasmasker vas zit aan zo’n halsband, maar dan ben ik weer bang dat als ie ooit vast komt te zitten, niet meer los komt

Hij is nu 2 jaartjes onder het zadel, maar echt actief rijden doen we pas sinds een jaar/1,5. Doe liever wat rustiger aan met hem dan dat ik m nu al kapot rij. Meer dan 2-3 keer per week rijden wil ik dan ook echt nog niet momenteel. Daarnaast longeer ik hem wel zo nu en dan en anders doen we bijv lange lijnen

Dat topic kende ik nog niet nee! Daar zal ik ook eens een kijkje nemen

Ik vind het mooi dat je met beleid met zijn opleiding om gaat en hem de tijd geeft om goed in het werk te komen. Daarbij kun je je wel afvragen wat op de lange termijn schadelijker voor hem gaat zijn, overgewicht of 1 a 2 keer in de week een extra staprit. Als onder het zadel je echt heel erg tegenstaat, zou je eventueel ook aan de hand kunnen gaan stappen?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 11:08

Ik ga voor nu proberen elke dag hem minimaal een kwartier in draf te zetten, of dat nu buiten, onder het zadel of aan de longe is. Dan komt er wat regelmaat in zijn bewegingspatroon.

Van de zomer gaan we weer 2 weken op vakantie met de paarden en dit helpt altijd enorm in het afvallen. Ze staan dan op een zandpaddock en kunnen we zelf bepalen hoeveel hooi ze krijgen. We maken dan altijd uren lange stapritten met af en toe een stukje draf, de perfecte combinatie om af te vallen :) al hoop ik voor die tijd er al wat kilo’s vanaf te krijgen.

Wandelen is altijd wel een uitdaging, maar wellicht wel een goede motivatie om dit weer op te pakken met hem!

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:12

Veel stappen is belangrijk, daarmee stimuleer je de vetverbranding. Intensief bewegen stimuleert de suikerverbranding en dat is nu net niet wat je wilt voor jouw paard. Ga dus veel wandelen bijvoorbeeld, kan ook onbelast ernaast. Kwartier draven geeft conditie, maar is niet wat je nu nodig hebt om de vetverbranding op gang te zetten.

En kijk of ze schraal hooi willen gaan voeren, misschien is je hooi nu wel te rijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:15

Ik heb mijn post nog wat aangevuld, maar ga meer stappen, meer rechte lijnen (buiten). Iets boven het tempo stappen verbrandt beter. Minimaal 1 uur, liefst 1,5-2 uur. Dat kan onder het zadel zijn, maar ook ernaast of een combi daar van (stukje erop, stukje ernaast en dat afwisselen). Fietsen zou ook nog kunnen. Dat is minder belastend dan longeren. Als je dat minimaal 3x per week doet en dan nog 2x een ander soort beweging, dan overbelast je hem echt niet, maar zorg je wel voor meer vetverbranding.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 11:17

Bedankt voor de tips! Ik heb helaas niet elke dag de tijd om 1-2 uur te wandelen met hem, dus de dagen waarop ik maar kort de tijd heb gebruik ik dan om zijn conditie verder omhoog te krijgen = meer conditie voor langere (stap)ritten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:19

Ja herkenbaar hoor. Toen ik hetzelfde probleem met mijn haflinger had, kon ik maar 2x per week een langere wandeling/rit maken. De rest reed ik in de bak of longeerde ik. Maar die 2x per week was dan echt wel 1,5-2 uur flink stappen, met wat stukjes draf ter afwisseling. En dat stappen op hoog tempo. Het ging niet snel, maar hij viel er zeker wel van af. Plus dat hij een geweldige conditie kreeg :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:24

Zolang je op deze plek blijft staan is het toch water naar de zee dragen? Ik zou gaan kijken naar een plek die beter past bij de behoeften van je paard.

Overigens vind je paard echt super leuk, wat een knappert zeg!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:50

OMG I love him! Doet me denken aan mijn eerste pony met idem bouw en gewichtsprobleem. Alleen die kreeg niet onbeperkt hooi en toen was gewicht ook al een ding.

Heb nu hetzelfde issue met mijn Gelderse en halve Halflinger. 10 kilo onverpakt hooi in slowfeeder per dag en 2-3 uur op de wei. Kledder vet. Met een paddock paradise als woonomgeving. En vier keer ‘iets’ doen per week (minimaal 2x een bosrit).

Ik kreeg de Gluco Balance tip. Was een week begonnen te voeren en meende echt al iets te zien. Moest helaas stoppen vanwege een pilot van de groene os bij de merrie. Maar ga dat echt oppakken na deze kuur. Wie weet is het iets om in te verdiepen?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 12:41

Morgen gaan we voor het eerst in 1,5 jaar maar weer eens wandelen! Is altijd best een strijd met hem alleen op pad, maar is een goede oefening.

Een andere plek doe ik niet, tenzij het echt helemaal uit de hand loopt en het de aller laatste optie is. Zowel mijn paard en ik hebben onze droomplek hier en die geven we niet zomaar op.

Haha dankjullie wel, ben zelf ook nog elke dag verliefd op m. Gluco balance zat ik idd ook aan te denken, maar ik weet nooit zo goed of ik t echt moet geloven of dat ik het me ga inbeelden dat het werkt haha

Ik ga zo maar weer een poging doen met zn graasmasker, net ff lekker gereden :)
Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:12

Afbeelding
Afbeelding
Ben benieuwd :’)

Ik zal hier ook gelijk een soort volg topic van maken, is voor mij ook motivatie om door te zetten!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:17

Vraag ik me nou af, kan hij eten uit een slowfeeder met dat ding om?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:36

Ja! Al meerdere keren getest en dat kunnen ze gewoon☺️ Ze moeten het even door hebben en dan gaan er gewoon hele plukken door zowat

Ook een afspraak staan voor volgende week donderdag, dan wordt er bloed afgenomen om te testen op IR

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:03

Oh dat is luid en duidelijk haha. Dan hoop ik dat het hem gaat helpen!