Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:54

Ibbel schreef:
Pompslang in de regenpijp hangen lijkt me dan een heel simpele oplossing. Aangenomen dat in België ook het regenwater niet op het riool geloosd wordt maar apart. Zou je even kunnen navragen.


Hoe kom je erbij dat ik in België woon? :D

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:55

Orchidee14 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Op mijn bijna gratis haalbare optie wordt ook niet gereageerd.

Ofwel gratis en veel handwerk, of relatief goedkoop, namelijk ochtend iemand met een minigravertje.

En een oplossing waar je, als je hey goed aanpakt, nog een paar jaar mee vooruit kunt ook.


Sorry, ik heb over jouw laatste reactie heen gelezen. Had alleen die schaduwdoek gezien en sorry, dat lijkt me niets. Eén flinke storm en ik kan de doeken tussen de aardappelen weg plukken. Een geul graven om de paddock heen bedoel je? Maar als die geul dan volstroomt dan loopt het toch alsnog de paddock in? Het probleem is dat er onder de aarde een hele harde laag zit waar je bijna niet doorheen komt. Daar is echt zwaar geschut voor nodig. Dan zou dat met een grote trekker met een graafbak moeten en dan wordt de geul zo breed dat ik geen paddock meer over houdt. Maar op zich snap ik je oplossing wel.



Je legt je land in feite in een iets bol profiel.
En dat is echt haalbaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:56

Orchidee14 schreef:
Ibbel schreef:
Pompslang in de regenpijp hangen lijkt me dan een heel simpele oplossing. Aangenomen dat in België ook het regenwater niet op het riool geloosd wordt maar apart. Zou je even kunnen navragen.


Hoe kom je erbij dat ik in België woon? :D

Met deze wijze van reageren lok je ook niet echt behulpzaamheid uit.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:56

Excuus, dat dacht ik gelezen te hebben :D
Waar dan, want niet in NL?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:58

Hoe kom je erbij dat ik in België woon? :D[/quote]
Met deze wijze van reageren lok je ook niet echt behulpzaamheid uit.[/quote]


Hoezo niet? Zij neemt aan dat ik in België woon terwijl ik dat nooit gezegd heb. Alleen dat ik niet in Nederland woon, dus ik vond het gewoon grappig. Mag ik dan helemaal niets meer zeggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:58

Ibbel schreef:
Excuus, dat dacht ik gelezen te hebben :D
Waar dan, want niet in NL?



Ibbel, ik woon in Duitsland.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:20

Nog net iets gründlicher dan België, idd :D In België mag ook heel veel niet qua grond ophogen ed, vandaar dat ik die link legde, denk ik...

Maar dan denk ik dat het regenwater zeker wel apart wordt afgevoerd, en dan kan en mag pompwater daar ook heen. Ook bluswater van brandweer ed gaat via regenwaterafvoer. En als het plekje overdekt was, ging het water van het dak ook op de regenwaterafvoer, die capaciteit zal er gewoon zijn.

Het normale riool kan grote hoeveelheden regenwater niet aan (en is bovendien zonde, regenwater is relatief schoon, en dan maak je de hoeveelheid water die naar de zuivering gaat onnodig groot) dus daar mag je niet op lozen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:25

Ibbel schreef:
Als zo ongeveer niets kan, dan is wegpompen een beetje het enige wat je kunt doen denk ik.
Graaf op het diepste punt een put van voldoende diepte (wanden stutten met steenschotten oid), zet er een dompelpomp/vuilwaterpomp in met voldoende pompcapaciteit (6 m3 per minuut is mooi, dat maximum haal je nooit) en koop voldoende (2e hands) brandslang of 2 inch waterslang dat je bij de dichtsbijzijnde sloot oid kunt komen.
Zet de put af met paaltjes zodat je paarden er bij uit de buurt blijven en dek 'm af met een 40 x 60 betontegel oid als je 'm niet gebruikt.


Dit is een mooie oplossing, zo pompen wij ook het water in onze bak af. Hele lange slang eraan die 50 m verderop op het land ligt. Bak droog, slang weer uit het land.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:40

Investeer in een paar van die grote IBC-vaten én een dompelpomp. Ik heb zelf ook een vuilwaterpomp voor de paddock en met 25 cm pompt die al water weg. Vroeger had ik zelfs een blauw vat met gaten er in iets ingegraven.
Het water pomp je dan in de IBC-vaten en die laat de met droge dagen langzaam leeglopen bijv. bij de bomenrij. Daar is de grond lekker los en loopt het water zo de grond in.

Afbeelding

Anoniem

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:48

Suffie, dat is inderdaad een hele mooie oplossing maar hier helaas niet haalbaar.
Dubbelfun,dat is inderdaad een oplossing waar ik iets mee kan. Dank je wel.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:31

DubbelFun schreef:
Investeer in een paar van die grote IBC-vaten én een dompelpomp. Ik heb zelf ook een vuilwaterpomp voor de paddock en met 25 cm pompt die al water weg. Vroeger had ik zelfs een blauw vat met gaten er in iets ingegraven.
Het water pomp je dan in de IBC-vaten en die laat de met droge dagen langzaam leeglopen bijv. bij de bomenrij. Daar is de grond lekker los en loopt het water zo de grond in.

[ Afbeelding ]

Hoe werkt dat met zo'n ingegraven vat? Gewoon benieuwd naar het principe.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:38

Een dompelpomp moet onder water staan. Als-ie droogloopt brandt-ie door. Vaak zit er ook een drijfschakelaar op, die op het water drijft en de pomp laat afslaan bij te lage waterstand. Zo'n ingegraven vat (goed idee trouwens, beter dan steenschotten als stutten) zorgt voor een put met water waar je pomp niet droog in loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:48

Ibbel schreef:
Een dompelpomp moet onder water staan. Als-ie droogloopt brandt-ie door. Vaak zit er ook een drijfschakelaar op, die op het water drijft en de pomp laat afslaan bij te lage waterstand. Zo'n ingegraven vat (goed idee trouwens, beter dan steenschotten als stutten) zorgt voor een put met water waar je pomp niet droog in loopt.



Heldere uitleg! Dank je wel Ibbel.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:11

Precies wat Ibbel schrijft. Door de gaten op grondniveau loopt de ton vol en omdat ie iets is ingegraven heeft de pomp wat meer 'diepgang' en pompt makkelijker.
Overigens had ik hem niet standaard aangesloten op het elektra, maar rolde ik het snoer uit als hij moest pompen en hing het na gebruik in de ton.

Afbeelding
Je moet er dus wel even bijblijven, maar het pompen gaat zo snel, dat duurt nog geen 10 minuten :D

Af en toe moet je de ton even uitscheppen, want er komt natuurlijk ook wel zand mee naar binnen.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:15

Hou er overigens wel rekening mee dat als je 10 cm water van 1500 m2 af wilt pompen je 15 IBC-vaten nodig hebt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:22

Oke, dus je hebt dan eigenlijk een elektrische afvoerput gemaakt. Ik hou van dat soort 'low tech' oplossingen.

Zoiets zou je zelfs nog buiten je paddock kunnen plaatsen, als je bang bent dat je paarden het niet heel laten. Zo lang het water uit de paddock er maar naartoe stroomt helpt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:32

Ibbel schreef:
Hou er overigens wel rekening mee dat als je 10 cm water van 1500 m2 af wilt pompen je 15 IBC-vaten nodig hebt.



Hahaha, dat zou wat zijn al die vaten op een rij. Het achterste gedeelte van de paddock is het minst nat en daar staat ook de schuilstal dus als ik dat een beetje droog kan houden ben ik al heel blij. Dan deel ik bij veel regen de paddock in tweeën.

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:20

Kan je met een schep geulen graven zodat het water weg kan lopen naar een sloot ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:04

Rubs schreef:
Kan je met een schep geulen graven zodat het water weg kan lopen naar een sloot ofzo?



Nee dat gaat niet. Paddock ligt lager dan de naast gelegen akkers en de onderlaag is kei hard. Daar kom je met geen schep door heen. Bovendien zijn er geen sloten.

Majabeestje
Berichten: 3809
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:09

Orchidee14 schreef:
Rubs schreef:
Kan je met een schep geulen graven zodat het water weg kan lopen naar een sloot ofzo?



Nee dat gaat niet. Paddock ligt lager dan de naast gelegen akkers en de onderlaag is kei hard. Daar kom je met geen schep door heen. Bovendien zijn er geen sloten.



Dan de boel ophogen zodat de paddock hoger ligt dan de akkers. Kan je met regen geulen graven richting de akkers/zijkanten.

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:12

Wij hebben zand op de track. En dat simpele ophoogzand werkt eigenlijk best prima bij regen.

Anoniem

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:16

Ik waardeer het echt dat jullie meedenken maar lees dan alsjeblieft ook even de voorgaande berichten alvorens je reageert.

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:20

Wat is precies goedkoop? Wij hebben hier tractorplaten liggen, van die rubberen, werkt op gewoon modder redelijk goed. We hebben ze van marktplaats, deze waren 60-70kg per stuk en hebben ik en mijn moeder gewoon gelegd naast elkaar. Misschien kun je hier wat mee, :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:22

Anastasia24 schreef:
Wat is precies goedkoop? Wij hebben hier tractorplaten liggen, van die rubberen, werkt op gewoon modder redelijk goed. We hebben ze van marktplaats, deze waren 60-70kg per stuk en hebben ik en mijn moeder gewoon gelegd naast elkaar. Misschien kun je hier wat mee, :)


Klinkt goed! Mag ik vragen wat die platen ongeveer kosten en hoe groot ze zijn? Heb je toevallig een foto?

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:25

Ik heb helaas geen foto... Bij ons zijn ze ongeveer zo groot als een deur, 2 bij 1 dus. Wij hebben best een mooi prijsje kunnen krijgen, maar dat is zoeken op mp, nieuw weet ik echt niet hoe duur ze zijn.