Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:48

Maar dan heb je je antwoord toch al? Ophogen. Wat iemand al zei, zijkanten naar binnen gaan scheppen. Tis een rotklusje maar moet lukken op die manier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:49

Orchidee14 schreef:
Ayasha, maar dat is nu net het probleem. Er mag geen zand op. Het is van oorsprong landbouwgrond.

Kijk het is heel simpel:

Als elke optie om het droger te maken niet mag/kan dan houdt het gewoon op. Het gaat niet droger worden van niks doen. Simpeler valt het niet te maken. Je kan er aarde bij op gooien maar dan heb je over een jaar hetzelfde probleem alleen heb je dan een dikkere laag.
Dus of je zal er aarde op moeten gooien en er het beste van hopen. Of je zal toch moeten zorgen dat er materiaal is/iets gedaan kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:53

Het is niet dat er niets mag of kan, maar zoals ik in mijn openingspost al schreef, het land is niet van mij. Wil er best geld en werk in steken maar het moet wel leuk blijven. Ik wil niet het risico lopen er duizenden euro's in te steken en dan volgend jaar te horen krijgen dat ik het niet meer mag gebruiken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:55

Elke aangedragen optie schiet je af met "mag niet" of "kan niet". :)
De opties zijn gewoon niet oneindig. Sterker nog, ik denk dat zo ongeveer alle mogelijkheden wel aangedragen zijn. :(:)

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:56

Dan gewoon je paarden leren zwemmen, want zonder geld, zonder zand, zonder draineren of zonder pompen gaat het gewoon niet.

mysa

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:02


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:07

Ayasha, ik schiet ze niet af. Zijn hele mooie oplossingen als het stuk grond van mezelf is. Helaas is dat niet het geval. Is niet mijn schuld dat er geen zand op mag he? Nogmaals ik wil best investeren maar het moet leuk blijven. Ibbel, van jou heb ik in geen enkel topic ooit een fatsoenlijke reactie gezien dus ik had niet anders verwacht dan deze reactie. Bedankt allemaal voor het mee denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-21 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:13

Storm schreef:
Maar dan heb je je antwoord toch al? Ophogen. Wat iemand al zei, zijkanten naar binnen gaan scheppen. Tis een rotklusje maar moet lukken op die manier.


Dit zal inderdaad de beste en meest haalbare oplossing zijn. Lostrekken en ophogen. Desnoods eerst de helft van de paddock en als ik zeker weet dat ik het langere tijd mag gebruiken, de rest.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:15

Orchidee14 schreef:
Ayasha, ik schiet ze niet af. Zijn hele mooie oplossingen als het stuk grond van mezelf is. Helaas is dat niet het geval. Is niet mijn schuld dat er geen zand op mag he? Nogmaals ik wil best investeren maar het moet leuk blijven. Ibbel, van jou heb ik in geen enkel topic ooit een fatsoenlijke reactie gezien dus ik had niet anders verwacht dan deze reactie. Bedankt allemaal voor het mee denken.

Nou nou, doe eens een beetje lief. Niemand hier kan er aan doen dat jouw mogelijkheden beperkt zijn. Ibbel geeft regelmatig erg fatsoenlijke en behulpzame reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:17

Nou, er zijn er genoeg die daar anders over denken, maar dat is off topic. Ik heb nergens gezegd dat het geen geld mag kosten, alleen dat het leuk moet blijven aangezien ik niet weet hoe lang ik het mag gebruiken. Zouden jullie dan duizenden euro's investeren met het risico dat je je paarden er over een jaar niet meer op mag laten lopen? De boer waar ik het van mag gebruiken pacht het land dus op het moment dat hij besluit niet meer te pachten, moet ik ze daar weg halen. Pompen is een goede optie maar dan moet het wel ergens heen kunnen. Er zijn hier geen sloten in de buurt zoals je in Nederland over het algemeen wel hebt. Om dan zo'n kinderachtige reactie te geven dat ik ze dan maar moet leren zwemmen, daar kan ik niets mee. Nogmaals, er zijn hele goede opties gegeven die heel goed kunnen werken, maar over het algemeen veel geld kosten. Dat ga ik niet investeren in land wat niet van mij is en waarvan het onzeker is hoe lang ik het mag gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:20

Ibbel geeft altijd goede adviezen, en ik begrijp ook heel goed waarom ze hier een grapje maakte.
Zeg eerlijk, je had beter een andere titel kunnen plaatsen.
'Gratis oplossing om natte paddock aan te pakken die niet van mezelf is en waarin niks mag veranderen' :=

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:21

Sja, ik geef een goedkope werkende oplossing (die mee te nemen is naar welke andere locatie dan ook), en jouw reactie is: ik dénk dat de boer dat niet goed vindt.
Je wéét het dus niet eens of het mag, en je schiet het al af. Ik neem de moeite jou van advies te voorzien, en dan 'heb ik nog nooit een fatsoenlijke reactie gegeven op heel bokt?' Je wordt bedankt hè.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:23

Misschien niet zo aardig, maar mogelijk wel waar is dat dit stuk zonder drainage of ander waterkerende maatregelen niet geschikt is om zo intensief gebruikt te worden door een paard en een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:25

Storm schreef:
Ibbel geeft altijd goede adviezen, en ik begrijp ook heel goed waarom ze hier een grapje maakte.
Zeg eerlijk, je had beter een andere titel kunnen plaatsen.
'Gratis oplossing om natte paddock aan te pakken die niet van mezelf is en waarin niks mag veranderen' :=



Wie heeft het over gratis. Heb je überhaupt mijn openingspost wel gelezen?

Anoniem

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:26

Ibbel, nogmaals, die pomp is een hele goede oplossing maar ik heb geen sloten in de buurt. Kan het toch moeilijk de weg op laten pompen?

DuoPenotti

Berichten: 29789
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:27

Nou kom dames, is het afgekoeld buiten doen we nog zo verhit :+

Maar als je geen drainage kunt maken, geen geel zand erop mag gooien, geen rubber matten op een gedeelte gaat leggen zal het wel erg moeilijk worden. Dat is helaas een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:28

Kaka schreef:
Misschien niet zo aardig, maar mogelijk wel waar is dat dit stuk zonder drainage of ander waterkerende maatregelen niet geschikt is om zo intensief gebruikt te worden door een paard en een pony.



Hier heb je zeker een punt. Maar ik zal het er mee moeten doen.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:28

Waar ik woon zijn ook geen sloten.
Ter info: je kunt ook naar een hoger perceel pompen, zolang het maar ver genoeg weg ligt en/of lossere grond heeft. Ik pomp het water hier ook gewoon naar het naastliggende land dat even hoog ligt. En ja, dat werkt prima. Dagelijks de pomp een uurtje aan en je paddock blijft droog. Ja, je pompt dan vermoedelijk grotendeels dagelijks hetzelfde water weg, maar wat geeft dat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-06-21 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:29

DuoPenotti schreef:
Nou kom dames, is het afgekoeld buiten doen we nog zo verhit :+

Maar als je geen drainage kunt maken, geen geel zand erop mag gooien, geen rubber matten op een gedeelte gaat leggen zal het wel erg moeilijk worden. Dat is helaas een feit.


Rubber matten of betegelen is zeker een optie, maar niet voor de gehele paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:31

Ibbel schreef:
Waar ik woon zijn ook geen sloten.
Ter info: je kunt ook naar een hoger perceel pompen, zolang het maar ver genoeg weg ligt en/of lossere grond heeft. Ik pomp het water hier ook gewoon naar het naastliggende land dat even hoog ligt. En ja, dat werkt prima. Dagelijks de pomp een uurtje aan en je paddock blijft droog. Ja, je pompt dan vermoedelijk grotendeels dagelijks hetzelfde water weg.


De enige mogelijkheid zou dan zijn naar het land van de boer. Dan verzuip ik zijn oogst. Denk niet dat hij daar blij van wordt. Als het grasland was zou dat zeker een optie zijn maar het is allemaal landbouwgrond. Overigens bedoelde ik met die rare opmerking het leren zwemmen van de paarden, niet je optie van de waterpomp.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Relatief goedkope oplossing om natte paddock aan te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:37

Je hele stuk paddock is omringt door akkerland? Nergens een doorgang naar grasland of berm?
Je hebt het over een weg, loopt daar geen droge greppel langs?
En waar je die foto hebt genomen? Is daar een regenwaterafvoer waar het dak op afvoert?

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:39

Op mijn bijna gratis haalbare optie wordt ook niet gereageerd.

Ofwel gratis en veel handwerk, of relatief goedkoop, namelijk ochtend iemand met een minigravertje.

En een oplossing waar je, als je hey goed aanpakt, nog een paar jaar mee vooruit kunt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:42

Ibbel schreef:
Je hele stuk paddock is omringt door akkerland? Nergens een doorgang naar grasland of berm?
Je hebt het over een weg, loopt daar geen droge greppel langs?
En waar je die foto hebt genomen? Is daar een regenwaterafvoer waar het dak op afvoert?


Inderdaad allemaal akkerland en geen droge greppel helaas.
Regenpijp gaat rechtstreeks de grond in. Bovendien zijn ze hier met een hoop dingen net even iets strenger dan in Nederland dus al zou er een greppel zijn dan mag ik daar niet zomaar een waterafvoer in maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:49

Femke_Tweety schreef:
Op mijn bijna gratis haalbare optie wordt ook niet gereageerd.

Ofwel gratis en veel handwerk, of relatief goedkoop, namelijk ochtend iemand met een minigravertje.

En een oplossing waar je, als je hey goed aanpakt, nog een paar jaar mee vooruit kunt ook.


Sorry, ik heb over jouw laatste reactie heen gelezen. Had alleen die schaduwdoek gezien en sorry, dat lijkt me niets. Eén flinke storm en ik kan de doeken tussen de aardappelen weg plukken. Een geul graven om de paddock heen bedoel je? Maar als die geul dan volstroomt dan loopt het toch alsnog de paddock in? Het probleem is dat er onder de aarde een hele harde laag zit waar je bijna niet doorheen komt. Daar is echt zwaar geschut voor nodig. Dan zou dat met een grote trekker met een graafbak moeten en dan wordt de geul zo breed dat ik geen paddock meer over houdt. Maar op zich snap ik je oplossing wel.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:51

Pompslang in de regenpijp hangen lijkt me dan een heel simpele oplossing. Aangenomen dat in België ook het regenwater niet op het riool geloosd wordt maar apart. Zou je even kunnen navragen.