Hooi in stal voeren met veulens erbij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusja1

Hooi in stal voeren met veulens erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 12:00

Hallo,

Ik hoop dat er mensen zijn die even mee willen denken! :)

Wij gaan verhuizen naar een stuk wei met stallen. Nu wil ik de tussenschotten er uit halen zodat het 1 grote loopstal wordt. Echter zit ik nog met hoe hooi te voeren.

Het gaat hier om shetlanders. Ik wil niet dat ze het hooi door de hele stal smeren maar zit ook met veulenhoefjes in mijn hoofd die niet vast moeten blijven hangen.

Wat mij betreft is een hooinet dus al uitgesloten. Maar wat dan?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:02

Wij hebben midibalen met een midibalennet erom heen en dat vastgezet in een halve IBC tank. ze springen er niet in dus vastzitten is dan uitgesloten

pmarena

Re: Hooi in stal voeren met veulens erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:04

Inderdaad in een bak doen waar ze omheen kunnen staan, of echt fijnmazige hooinetten gebruiken van 20-25 mm bijvoorbeeld. Meteen handig voor de gemiddelde Shet die graag en veel eet :Y)

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:04

En een slowfeederbak? Of kun je het ombouwen met een voerhek?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:05

Wij hebben in de hoek met houten planken 'hooihoekjes' gemaakt. Daar kunnen we flink wat hooi in doen en als er een keer een veulen in springt, kunnen ze er ook weer uit (denk dat het ongeveer 40/50cm hoog is). Enige nadeel is dat als je een eikel hebt ze het hooi er uit kunnen trekken en dat het alsnog door de stal gelopen wordt, maar van de 14 paarden heb ik er eigenlijk maar 1 of 2 die dat doen. Ik weet niet hoeveel paarden je erin wil zetten, maar je zou dan al 4 hoekjes kunnen maken.

Edit: Dit is overigens wel in gewone stallen, dus in principe 1 paard per bak (behalve de merries met veulens, die eten er met zijn tweetjes uit).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:06

Of in zo'n hooiruif die je in een hoek/aan een wand bevestigd? Slowfeederbak is ook altijd wel fijn, maar daar kunnen de veulentjes dan misschien weer wat minder makkelijk bij....

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:18

Sky_As schreef:
Of in zo'n hooiruif die je in een hoek/aan een wand bevestigd? Slowfeederbak is ook altijd wel fijn, maar daar kunnen de veulentjes dan misschien weer wat minder makkelijk bij....

Daar dacht ik eerst ook aan ja. En vooral niet te vol proppen, want dat trekken ze het eraf en op de grond. :')