Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Missvk schreef:Dankjewel voor jullie reacties! Ik had dan in gedachten om het zelf te maaien en om te schudden en een loonwerker te vragen het te verpakken... Liefst in kleien balen zodat ik 1 baal per dag kon voeren... Maar misschien doe ik er inderdaad goed aan om het uit te besteden. De onderdelen zijn inderdaad flink aan de prijs. Toch zou ik heel graag een tractor oid hebben om niet alles meer met de hand te hoeven doen... Hoe hebben jullie dat geregeld?
Poekkie schreef:Een minitractor om te maaien kan ik je zeker aanraden. Wij hebben een 24 pk iseki en dat is echt prima. Weidesleep is ook erg handig.
Maar zelf hooien... phoeh... je moet het dan maaien, schudden en persen. Dat lukt je nooit. Beter om dat gewoon aan de loonwerker te vragen
koend schreef:Ik heb interesse om een oude fiat tractor te kopen.
Waar moet ik op letten?
Draaien al die aandrijfstangen voor de schudder (differentieel? ) evenveel toeren?
pillow schreef:Mijn buurman veehouder maait het land voor mij. Zelf heb ik een MF 35 van 1959 en een PZ H360 combihooier. Daar kun je mee schudden en wiersen. Het loonbedrijf maakt de pakjes. Maar het is niet iets wat je zomaar even doet, je moet weten hoe je de machine moet afstellen en ook hoe je moet rijden en de wiersen moet maken.
Ibbel schreef:Kan nooit dat persen 3-4 euro per (klein, 20 kg) pakje is, voor die prijs kan je in goede jaren pakjes kopen bij de foeragehandelaar.
Zoals ik zei, afhankelijk van de hoeveelheid is het hier rond de euro. Iets erboven onder de 100 pakjes, er onder boven de 100 pakjes - en ik vermoed vanaf 500 pakjes weer wat goedkoper, en boven de 1000 nog minder per pakje, maar zoveel hebben wij er nooit.