Hulp gevraagd: draairichting deuren paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Hulp gevraagd: draairichting deuren paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 16:20

Hoi Bokkers, inmiddels zijn onze bouwplannen zodanig concreet dat we weten welke aannemer onze stal gaat bouwen. Maar nu moet ik gaan nadenken over draairichtingen van deuren van de stallen. Wie heeft zinvol advies? Ik kom er zelf niet meer uit namelijk :o
Het gaat om de volgende stal:

Afbeelding

de buitendeuren staan nu "zomaar" ingetekend (door manlief getekend). Er komen zulke deuren in:
https://www.rutjespaardenboxen.nl/wp-co ... ralies.jpg

Dus waar zouden jullie dan de scharnieren plaatsen?

En binnen komen deze stalwanden:
https://www.rutjespaardenboxen.nl/wp-co ... stof-1.jpg

Alleen de eerste en laatste box aan de linkerkant worden met een standaard hoge voorwand, wel met luikje. Ook hiervoor geldt: wat vinden jullie logisch qua draairichting dus waar de scharnieren? Kom maar door!

Jilletje

Re: Hulp gevraagd: draairichting deuren paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:24

Ik zou altijd kiezen om de deuren naar buiten open te laten gaan. Stel dat er om wat voor reden dan ook paniek in de tent is hoef je niet eerst het paard opzij te laten gaan om de deur te openen.
Of ze zijn ongeduldig met naar buiten gaan en lopen dan klem tussen de staldeur en deurpost.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 16:25

Ja naar buiten is sowieso natuurlijk de bedoeling, ik zou nooit verzinnen om deuren de box in te laten draaien, maar scharmieren links of rechts is mijn vraag ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:26

Aaah sorry dan begreep ik het verkeerd!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:28

LaDonna75 schreef:
Ja naar buiten is sowieso natuurlijk de bedoeling, ik zou nooit verzinnen om deuren de box in te laten draaien, maar scharmieren links of rechts is mijn vraag ;)

Dat hangt er vanaf welke richting je op moet eens je uit de stal bent, is je weide/piste een bepaalde kant op, is het handig dat de scharnieren aan de andere kant zitten, zodat de deur niet in je weg zit.
Wil je dus naar rechts als je de stal uitkomt, scharnieren links en omgekeerd. Voor binnen net hetzelfde verhaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:29

Ik zou dat laten afhangen van welke richting je meestal met het paard op gaat als je het uit de box haalt. Even bekeken vanuit het oogpunt als je met paard de stal uit loopt:
- draai je daarna met paard naar links, dan zou ik deur naar rechts open laten gaan
- draai je naar rechts, dan de deur naar links
Zodat het paard en/of de begeleiding met een paard in een ongeduldige bui niet in een half open deur loopt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:34

Mocht je voor je stal gaan poetsen, dan wil je niet dat die deur naar die kant toe open staat. En je kunt in dat geval ook niks voor je stal zetten als de deur naar die kant open gaat, bv baaltje hooin of bakje voer, of als je een dekenstang wil maken waar je je deken kan ophangen. Daar zou ik wel rekening mee houden.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:34

Roodvos schreef:
Ik zou dat laten afhangen van welke richting je meestal met het paard op gaat als je het uit de box haalt. Even bekeken vanuit het oogpunt als je met paard de stal uit loopt:
- draai je daarna met paard naar links, dan zou ik deur naar rechts open laten gaan
- draai je naar rechts, dan de deur naar links
Zodat het paard en/of de begeleiding met een paard in een ongeduldige bui niet in een half open deur loopt.

Dit idd, meestal loop je vanuit de box eerst richting de wasplaats, dus voor de stallen links zou ik de deuren naar links laten openen, voor de stallen rechts naar rechts zodat je van de deur weg loopt.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:36

Wij houden meestal aan dat een staldeur links moet draaien, dus de scharnieren zitten dan links.

Dit is omdat je het paard meestal met je rechterhand vast hebt en het paard dan ook rechts van je staat.
Als de deur dan ook nog naar rechts moet draaien moet je er vaak omheen lopen of je paard weer teruguit zetten om de deur volledig open te kunnen draaien als je van buiten naar binnen wil.
Als je rechts je paard vast hebt kun je met je linkerhand makkelijk de deur openmaken en wegdraaien.

Maar het is ook afhankelijk van welke kant je er meestal in en uit loopt met de paarden. Als je altijd bij de schuifdeur aan de onderzijde binnen komt is het misschien handiger om de draaideuren in de voorwanden toch rechtsdraaiend te maken zodat je zo de stal in kunt lopen zonder dat de draaideur in de weg zit.

Houd er rekening mee dat je vooral in de gang de deuren eigenlijk altijd helemaal open moet draaien omdat je anders erg weinig ruimte over houdt in de stalgang, vooral als stallen tegenover elkaar open hebt staan. Als je ze niet helemaal (voor zo ver dat mogelijk is) tegen de voorwand aan klapt kan dat gevaarlijke situaties opleveren.

Draaideuren aan de binnenzijde van een smalle gang is daarom vaak een stuk minder praktisch dan schuifdeuren, hoewel ze meestal wel een stuk mooier zijn :D

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:40

In de looprichting welke je het meeste gebruikt? Richting de wei. Of richting je trailerlaadplaats.
(Ik stel maar iets voor) Proberen zo te draaien dat het paard geen deur in zijn lies krijgt als je naar buiten loopt. Dus dat je niet haaks om een deur hoeft te draaien. Ze zullen wel helemaal open kunnen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En gemak dient de mens.

Binnen heb je waarschijnlijk schuifdeuren, maar anders zou ik die bijvoorbeeld zo draaien, dat je in 1 streep naar de wasplaats kaan lopen. Of naar de wei, als ze binnendoor naar de wei gaan.

Leuk, nieuwbouw!
Maak er wat moois (en praktisch) van.

Edit: Ik zie dat je binnen ook draaideuren hebt. Mooie wanden!
Ook hier zou ik rekening houden met de draairichting. Ik ken een hengstenhouderij waar de deuren verkeerd draaien t.o.v. de dekruimte. Hoewel het gangpad breed genoeg is, zouden ze dit toch liever anders gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door KiKiDo op 26-05-21 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:43

Lobke is dat dan links gezien vanuit de stal (dus als je naar buiten kijkt?) want anders klopt het niet toch?

Bij ons op stal hebben de stallen met buitenluik een deur die als je er aan de buitenkant voor staat, het scharnier rechts heeft zitten. Maar bij ons paard wordt die deur eigenlijk nooit gebruikt, hij gaat altijd via de stalgang de stal uit en daar zit een schuifdeur.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:10

Als ik buiten de stal sta zitten de scharnieren links. Heb mijn paard meestal rechts, dus dan kan ik met mijn linkerhand de deur open doen en zwaait deze niet naar het paard toe.
Als de deur dichtwaait raakt hij mij, niet de heupen van het paard.
Als de deur dichtwaait als we naar buiten gaan kan hij het paard wel raken, maar glijdt deze langs de deur, ipv dat ze op de dunne kant van de deur klappen met hun heup zeg maar.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:24

SusanH schreef:
Lobke is dat dan links gezien vanuit de stal (dus als je naar buiten kijkt?) want anders klopt het niet toch?

Bij ons op stal hebben de stallen met buitenluik een deur die als je er aan de buitenkant voor staat, het scharnier rechts heeft zitten. Maar bij ons paard wordt die deur eigenlijk nooit gebruikt, hij gaat altijd via de stalgang de stal uit en daar zit een schuifdeur.

De draairichting van de deur bepaal je eigenlijk altijd als je ervoor staat, dus voor de buitendeuren is dat als je buiten de stal staat.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:24

Buiten ook schuifdeuren ,nooit gedoe met wind.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:54

Ik heb de scharnieren rechts (als je ervoor staat) omdat ikzelf dat prettiger vind werken.
Zelf blijf ik voor de stal staan als ik mijn paard eruit haal met mijn linkerhand (houdt met rechts de deur vast) en kan dan met rechts de deur weer dichtdoen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:21

Waarom geen schuifdeuren?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:27

Omdat deze deuren al besteld zijn

Matsenga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:43

Wij hebben op stal ook deuren met scharnieren. Bij ons gaat de linkerrij van de deuren naar links open, de rechterrij naar rechts. Als je de deur dan voor de helft open zou doen (90 graden) is de gang ‘afgesloten’. Bij ons is de vuistregel dat de deur helemaal open moet als je de deur openlaat (dus tegen de box naast je aan als het ware, 180 graden), zodat niemand last heeft of hoeft te slalommen. Echt voorkeur voor welke kant de deur scharniert is er ook niet. Doordat de deuren helemaal open moeten, heb je geen last van met een looprichting of iets

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 15:57

Dank allemaal voor de ideeën!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:09

Ik vind deur met je linkerhand kunnen "bedienen" terwijl je rechts een paard (of pony, gezien de afmeting van de stallen) vast hebt wel een hele belangrijke.

Maar je kan daar natuurlijk vanaf wijken als dat praktischer is met bepaalde zaken. Zoals zit de openslaande deur in de weg van het looppad / andere doorgangen / zaken die voor de stal of naast de deur staan.

Maar denk ook aan de windrichting bij een buitendeur. Als deur dan steeds dichtwaait is dat ook irritant. Of stel dat je je ponies zelf van de wei / paddock naar binnen laat lopen, dan is het ook wel lekker als die deur niet ineens half dicht waait als ze net aan komen lopen met een sprintje naar de voerbak :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:15

We hebben schuifdeuren op stal. Hoef je nooit om een deur heen met kans op vastlopen, nooit gedoe met de wind...en het scheelt gewoon veel ruimte wanneer de stalgang niet zo breed is. Tevens hebben we in de schuifdeur zo'n lang open stuk dat ze met het hoofd eruit kunnen en zelfs hooi voor de stal kunnen eten indien wenselijk.... of je neemt een schuifdeur met opening aan de bovenste helft
Afbeelding