een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:09

Mkango schreef:
De combinatie van mesten (of andere stalwerkzaamheden) en rijden went. :D Je bouwt die kracht en fitheid vanzelf op als je het vaker doet, dus je hoeft niet voor de rest van je leven het lichte en zware werk te verdelen afhankelijk van hoeveel je je paard aan het werk wilt zetten.

Wel echt top dat je het zo aanpakt!


Ja, dat ook. Ik kwam ergens te werken waar 80 paarden stonde. Ik was echt gewend om uit te mesten en op te strooien etc, maar ze hadden een ander systeem, iets meer stallen die eigenlijk in zelfde tijd gemest moeten etc. Dat gaat echt vanzelf.

Ik heb nu nog 4 paarden op een track/pp lopen en kan binnen een half uur klaar zijn met rondje uitmesten en hooi rond brengen. Als het weer ook een beetje meezit. Ik mest wel 2, soms 3x daags uit, dus heb geen hele bergen.

In pension deed ik altijd; rijden, paarden in de paddock of losgooi bak etc. Dan uitmesten, spullen opruimen, voer klaarzetten en als laatste paarden weer terug.

Goed gereedschap helpt ook. En niet overdrijven. Ik mest netjes uit, maar stond op een stal waar mensen echt elke dag echt bijna alles uit de stal haalde. Stro stallen.
In pension vind ik het wel schelen als ze buiten en binnen gezet worden. En in ons geval liever, 24/7 buiten rondlopen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:33

Elke dag uitmesten was ik ook niet van plan. Dat voegt niets toe en is een verspilling van stro. Zou moeder-aarde ook niet blij mee zijn. Dagelijks vijgen en nat stro wegscheppen en dan merk ik vanzelf hoe lang het stro mee gaat.

(als eigen criterium zou ik aanhouden dat als ik mijn paard relaxend in het stro aantref dan moet het stro schoon genoeg zijn om er zelf ook even bij te gaan liggen.) :z

(Edit: Misschien grenst dat aan het vermenselijken van een paard. Maar het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Het hoeft niet alleen maar sport te wezen toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:45

axel_1997 schreef:
Elke dag uitmesten was ik ook niet van plan. Dat voegt niets toe en is een verspilling van stro. Zou moeder-aarde ook niet blij mee zijn. Dagelijks vijgen en nat stro wegscheppen en dan merk ik vanzelf hoe lang het stro mee gaat.

(als eigen criterium zou ik aanhouden dat als ik mijn paard relaxend in het stro aantref dan moet het stro schoon genoeg zijn om er zelf ook even bij te gaan liggen.) :z

(Edit: Misschien grenst dat aan het vermenselijken van een paard. Maar het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Het hoeft niet alleen maar sport te wezen toch?)
Voor mij is uitmesten nat stro en mest wegscheppen. Ik haal nooit een hele stal leeg, of het moet écht te smerig zijn om naar te kijken, maar dat is maar zelden nodig. Hoe ik het deed in racing, waarbij er altijd stro (of zaagsel) langs de wanden ligt, was de mest en het natte stro weghalen, een bank naar het midden trekken om de bodem te bedekken en het schone stro in die bank (dus langs de wand). Zo deed ik dat elke dag, dan is je schone stro niet meteen binnen een half uur goor en krijg je ook geen schimmel in je banks.

Ik vind het geen vermenselijken, inderdaad gewoon lekker ontspannen tijd doorbrengen met je paard, niets mis mee. Vergeet alleen niet dat paarden ook rustig vrijwillig in hun eigen mest gaan liggen. :))

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:11

Mkango schreef:
axel_1997 schreef:
Elke dag uitmesten was ik ook niet van plan. Dat voegt niets toe en is een verspilling van stro. Zou moeder-aarde ook niet blij mee zijn. Dagelijks vijgen en nat stro wegscheppen en dan merk ik vanzelf hoe lang het stro mee gaat.

(als eigen criterium zou ik aanhouden dat als ik mijn paard relaxend in het stro aantref dan moet het stro schoon genoeg zijn om er zelf ook even bij te gaan liggen.) :z

(Edit: Misschien grenst dat aan het vermenselijken van een paard. Maar het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Het hoeft niet alleen maar sport te wezen toch?)
Voor mij is uitmesten nat stro en mest wegscheppen. Ik haal nooit een hele stal leeg, of het moet écht te smerig zijn om naar te kijken, maar dat is maar zelden nodig. Hoe ik het deed in racing, waarbij er altijd stro (of zaagsel) langs de wanden ligt, was de mest en het natte stro weghalen, een bank naar het midden trekken om de bodem te bedekken en het schone stro in die bank (dus langs de wand). Zo deed ik dat elke dag, dan is je schone stro niet meteen binnen een half uur goor en krijg je ook geen schimmel in je banks.

Ik vind het geen vermenselijken, inderdaad gewoon lekker ontspannen tijd doorbrengen met je paard, niets mis mee. Vergeet alleen niet dat paarden ook rustig vrijwillig in hun eigen mest gaan liggen. :))

Ik ben eigenlijk nooit anders gewend. Echt leeg halen doe je hooguit twee a drie keer per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:23

Bij ons gebeurde dat aan het eind van de winter, als het hele spul 24/7 het land op ging. :j Dan werden de boxen leeggehaald en even met de hogedrukreiniger uitgespoten. Bij elke mestbeurt de hele box leeghalen vind ik iets voor mensen die geen benul hebben van wat zo'n grapje allemaal kost. :=

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:33

Mkango schreef:
Bij ons gebeurde dat aan het eind van de winter, als het hele spul 24/7 het land op ging. :j Dan werden de boxen leeggehaald en even met de hogedrukreiniger uitgespoten. Bij elke mestbeurt de hele box leeghalen vind ik iets voor mensen die geen benul hebben van wat zo'n grapje allemaal kost. :=

De boer waar ik eerst stond, deed het twee of drie keer per jaar maar daar stonden de paarden altijd 's nachts binnen.
Huidige plek doet het meestal voordat de paarden weer binnen komen in de herfst. De meesten gebruiken hun stal in de zomer om ze apart te kunnen voeren (nogal wat oudere paarden) en houden zelf de stal bij.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 01:15

axel_1997 schreef:
Elke dag uitmesten was ik ook niet van plan. Dat voegt niets toe en is een verspilling van stro. Zou moeder-aarde ook niet blij mee zijn. Dagelijks vijgen en nat stro wegscheppen en dan merk ik vanzelf hoe lang het stro mee gaat.

(als eigen criterium zou ik aanhouden dat als ik mijn paard relaxend in het stro aantref dan moet het stro schoon genoeg zijn om er zelf ook even bij te gaan liggen.) :z

(Edit: Misschien grenst dat aan het vermenselijken van een paard. Maar het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Het hoeft niet alleen maar sport te wezen toch?)


Het ligt er ook aan waar je gaat staan soms. Als je paard veel binnen staat, wordt een stal wel viezer. Bodem kan verschil maken, paard, voer, maat van de box.

Ik mest elke dag wel 2x een rondje uit en heb dan onderweg heel veel contact met ze.

Als ik buiten kom en overal ligt mest, ben ik ook happy als alles weer weg is en netjes. En echt grappig. Hier komen ze soms bij me staan om te mesten. Als ik mn kruiwagen laat staan, ligt ook alle mest er rondom. Ze mesten ook eerst bij de mesthoop en nu bij de kar.

Per dag is echt het grootste deel nutteloos contact. Dan ben ik maar een penny. En we vinden het ook gewoon leuk om naar ze te kijken.

Weet stallen waar paarden alleen los mogen als je erbij bent en mensen een klapstoeltje meenemen en bij hun paard gaan zitten lezen.

Fly_high

Berichten: 3304
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:55

Mkango schreef:
axel_1997 schreef:
Elke dag uitmesten was ik ook niet van plan. Dat voegt niets toe en is een verspilling van stro. Zou moeder-aarde ook niet blij mee zijn. Dagelijks vijgen en nat stro wegscheppen en dan merk ik vanzelf hoe lang het stro mee gaat.

(als eigen criterium zou ik aanhouden dat als ik mijn paard relaxend in het stro aantref dan moet het stro schoon genoeg zijn om er zelf ook even bij te gaan liggen.) :z

(Edit: Misschien grenst dat aan het vermenselijken van een paard. Maar het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. Het hoeft niet alleen maar sport te wezen toch?)
Voor mij is uitmesten nat stro en mest wegscheppen. Ik haal nooit een hele stal leeg, of het moet écht te smerig zijn om naar te kijken, maar dat is maar zelden nodig. Hoe ik het deed in racing, waarbij er altijd stro (of zaagsel) langs de wanden ligt, was de mest en het natte stro weghalen, een bank naar het midden trekken om de bodem te bedekken en het schone stro in die bank (dus langs de wand). Zo deed ik dat elke dag, dan is je schone stro niet meteen binnen een half uur goor en krijg je ook geen schimmel in je banks.

Ik vind het geen vermenselijken, inderdaad gewoon lekker ontspannen tijd doorbrengen met je paard, niets mis mee. Vergeet alleen niet dat paarden ook rustig vrijwillig in hun eigen mest gaan liggen. :))


Ik heb überhaupt nooit gedacht dat iemand met dagelijks uitmesten stallen daadwerkelijk elke dag leeg zou willen halen := wellicht bij een extreme combinatie van slecht voerbeleid met boxrust ofzo.

Qua verbruik en hoe zwaar het werk is verschilt het heel erg per paard, elke van mijn paarden tot nu toe was daar helemaal anders in. Je hebt vreetzakken die extra hapje stro altijd lusten, ja ook al krijgen ze onbeperkt hooi, en ook nog overal en nergens piesen of juist echte dames die hun behoeften netjes in een hoekje doen. Die zindelijkheid valt ze waarschijnlijk gewoon aan te leren ipv hopen dat je er een tegenkomt die het al is, helaas ben ik daar te lui voor :+ maar met een zindelijk paard is uitmesten geen vieze klus en gaat je stro heel lang mee :)

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:43

Complimenten voor je aanpak, TS! Hoe vaak zie je niet dat een manegeruiter een prachtig jong sportpaard koopt, en dan begint de ellende.
Ik heb tot mijn 27e jaar paarden bijgereden, gegroomd op wedstrijden, meegeholpen op een draverstal op Duindigt, in de vakantie meegeholpen bij Jos Lansink, uren kijken naar lessen, losrijden op wedstrijden etc. Je leert omgaan met echte sportpaarden en krijgt goede tips van profs. Daarna kocht ik mijn eerste paard, wat bloederig type, bleek al 16 jaar te zijn. Veel van geleerd, van B-M1 dressuur gereden, crosslessen, veel buitenritten. Met 24 jaar is zij helaas overleden.
Daarna een 6-jarige merrie gekocht, springgefokt, alleen zadelmak. Door al mijn eerdere ervaring is dat goed gegaan, maar dit had nooit mijn 1e paard moeten zijn. Wat een power, bloed, karakter en veel meer beweging. Genoten van dressuur, springen en crosslessen, buitenritten etc. Inmiddels staat ze heerlijk van haar pensioen te genieten, met 21 jaar. Nu train ik een minipony...... ook erg leuk.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 11:16

Groomen op wedstrijden. Dat is ook nog wel een tip.
Is het makkelijk om aan zo'n "baantje" te komen? Hier redelijk in de buurt zit bijvoorbeeld Renbaan Duindigt. Al zijn felle renpaarden niet direct mijn ding, ik zou er wel veel van leren denk ik. Ik weet niet of er veel dressuur of springwedstrijden in de buurt gehouden worden. (regio Gouda)

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:20

axel_1997 schreef:
Groomen op wedstrijden. Dat is ook nog wel een tip.
Is het makkelijk om aan zo'n "baantje" te komen? Hier redelijk in de buurt zit bijvoorbeeld Renbaan Duindigt. Al zijn felle renpaarden niet direct mijn ding, ik zou er wel veel van leren denk ik. Ik weet niet of er veel dressuur of springwedstrijden in de buurt gehouden worden. (regio Gouda)

Ga een poos werken bij Ruitje; ben je daarna voor de rest van je leven "verpest" }>

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:22

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:28

axel_1997 schreef:
Groomen op wedstrijden. Dat is ook nog wel een tip.
Is het makkelijk om aan zo'n "baantje" te komen? Hier redelijk in de buurt zit bijvoorbeeld Renbaan Duindigt. Al zijn felle renpaarden niet direct mijn ding, ik zou er wel veel van leren denk ik. Ik weet niet of er veel dressuur of springwedstrijden in de buurt gehouden worden. (regio Gouda)
Groomen op wedstrijden hoeft niet per se, ik denk dat je meer leert van een plek waar je meegaat in de hele routine, dus stalwerkzaamheden, maar ook voeren, helpen bij blessures etc. Duindigt zou daar een prima plek voor zijn hoor - de felheid van renpaarden valt over het algemeen best mee, zeker aan de hand. :) Ik heb KWPN'ers erger uit hun stekker zien gaan. :))

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:28

axel_1997 schreef:
Groomen op wedstrijden. Dat is ook nog wel een tip.
Is het makkelijk om aan zo'n "baantje" te komen? Hier redelijk in de buurt zit bijvoorbeeld Renbaan Duindigt. Al zijn felle renpaarden niet direct mijn ding, ik zou er wel veel van leren denk ik. Ik weet niet of er veel dressuur of springwedstrijden in de buurt gehouden worden. (regio Gouda)


Groomen op wedstrijden moet je eigenlijk niet los zien. Het groomen begint ook al voor de wedstrijd op stal.. je kan dus beter kijken naar stallen in je buurt waar je zou kunnen helpen en eventueel mee op wedstrijd kan. Ik heb een aantal jaren in de springsport gewerkt en even op een stal met Arabisch volbloeden. Kan al zeggen dat daar toch een verschil zat in omgang/verzorgen enzo.. Dus mss ook kijken waar je interesse ligt?

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:22

Ik heb gegroomd bij iemand die slipjachten reed. Vaak zijn dat particulieren die hulp goed kunnen gebruiken en graag zien dat iemand hun paard buiten de jachten om dressuurmatig correct rijdt en helpt in de stalhuishouding.
In het jachtseizoen (herfst/winter) zijn het vaak wel lange dagen die beginnen en eindigen in het donker; daar moet je zin in hebben.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:53

Een slipjacht is toch een soort drijfjacht met een zakje geurend aas voor de jachthonden in plaats van echt wild?
Echte drijfjachten zijn in Nederland voor zo ver ik weet niet toegestaan.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:39

Klopt: de sliptrekker zet een geurspoor uit door de jachtroute te rijden met achter z'n paard een frot lappen die in vossenurine hebben gelegen. De vossen hadden bij hem een heel mooi, ruim vossenverblijf achter op z'n terrein.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 14:59

Weer eens een update.

Ik heb de ochtend weer op stal doorgebracht. Na het stalwerk heb ik bij een van de lessen gekeken. Zo kon ik een van mijn favoriete paarden ook eens vanaf de kant zien.

Vandaag had ik het geluk dat de hoefsmid langs kwam. Dus kon ik hem ook eens aan het werk zien. Ik hoorde hem bij een van de paarden zeggen dat hij het paard iets meer binnendoor probeerde te zetten. :? De uitleg begreep ik niet helemaal. Maar het kwam er ongeveer op neer dat hij de binnenrand van de hoef (dus de linker rand van de rechter hoef en vice versa) iets langer wilde laten. En dat had iets met de "sprong" te maken. :? (Spronggewricht?) Daar werd ik niet helemaal wijs uit.

Ik had ook nog de gelegenheid om naar het verschil tussen natuurlijk en klassiek bekappen te vragen. Hij was zelf geen fan van natuurlijk bekappen. Bij natuurlijk bekappen zou een van de doelen zijn om de hele hoef inclusief straal het gewicht te laten dragen. Hij wees bij de hoef waar hij mee bezig was aan dat de straal bij dat paard gewoon te diep zat om dat voor elkaar te krijgen. Als tweede argument gaf hij aan dat een opleiding tot hoefsmid drie jaar duurt terwijl een cursus natuurlijk bekappen tien dagen duurt.

Nu was hij als klassiek opgeleide hoefsmid natuurlijk niet geheel objectief. Maar ik zou inderdaad wel zo m'n bedenkingen hebben bij een "professional" die het vak in tien dagen geleerd heeft. Maar dat is in de eerste plaats een gebrekkige opleiding en niet per se een verkeerde methode. Dus ik moet nog ergens een objectieve vergelijking zien te vinden/maken tussen de twee.

Ik heb ook nog aan een ruiter die bit-loos rijdt gevraagd of dat nog heel anders aanvoelt dan met bit. Ze bood aan dat ik later wel eens een ritje op haar paard mag maken om het zelf eens te voelen. (Ik had vandaag geen rijkleding of cap en het paard had al gelopen.)

Dus het was een gezellige en informatieve ochtend.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: een eerste paard kopen ja, maar eerst het huiswerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:40

Het is altijd goed om zelf veel te weten van de anotomie van het paard en leren meekijken met bijv de hoefsmid.

Je krijgt wel waarschijnlijk een eindeloze discussie, maar toch......

De opleiding van een traditionele hoefsmid stelt qua bekappen ook echt niet zo heel veel voor. Een hoefsmid kan een opleiding gedaan hebben, maar leert het vaak OOK of alleen van een oude rot in het vak.
Dan ligt het er dus aan waar je meeloopt, hoeveel je eigen interesse hebt, hoe de kwaliteit van je werk wordt. Er zijn goede hoefsmeden, maar ook echt veel slechte. En soms is het gewoon geen match.

Natuurlijk bekappen ontwikkelt zich al jaren en in de tussen tijd zijn daar ook al wat serieuzere opleidingen voor.
Als je de bekende dag cursus doet, krijg je daar basis theorie bij en een dag kijken en oefenen op dode hoeven. Dan kan je in principe alleen samen met een goede, ervaren bekapper de hoeven bijhouden. Niemand zal zeggen dat je dan een professionele bekapper bent. Daar is die cursus ook echt niet voor.

De geinteresseerden gaan zich verdiepen, leren door zelf bekappen, mee kijken, vervolg cursussen en ervaringen delen steeds meer. Zo zijn er echt een paar bekende die hele goede resultaten behalen met ernstige probleem hoeven.
Als je daar naar kijkt, zal geen een goede hoefsmid ontkennen dat je dat kan behalen.

Maar het is een totaal pakket. Heel veel paarden staan veel op stal, dus vele uren in stro of vlas waar ook mest en urine is. Ze hebben dus te weinig vrije beweging. Veel paarden staan alleen x aantal uren op gras en of zand. Voor hele gezonde hoeven en benen, wil je ook andere ondergronden.
Ook krijgen veel paarden verkeerd gevoerd en dat ga je merken aan de kwaliteit van de hoeven.

Daarnaast komen veel hoefsmeden maar erg weinig. Minimaal om de 6 weken wat nog acceptabel is, maar ook vaak 8, 18 of zelfs 12 weken. Dan zijn de veranderingen vaak steeds te groot. Ook dus voor de benen en daardoor de rest van het lijf.

Wat hij zegt is een beetje kort door de bocht, maar goed bekapte hoeven kunnen vele km's op diverse ondergronden lopen. Mits dus de kwaliteit goed is.

Hoefsmeden zien ook de veranderingen. Dat mensen bewuster worden en verder gaan kijken. Dat het tptaal management belangrijk is en zij daar zelf vaak tekort komen met voorlichting.

Een goede hoefsmid is niet bang voor concurrentie, die heeft het druk zat. Daarbij kan ene goede hoefsmid een eigenaar ook netjes leren bij vijlen tussendoor, zodat de hoef netjes blijft en je bijv problemen kan wegkrijgen zoals scheuren, wld ( in combi met weken en behandelen ) een afwijkende stand langzaam corrigeren etc. Die is daar in zijn geheel niet bang voor.

Heel vroeger zelfs nog een vijl gekregen van de hoefsmid bij een probleem.

Goede hoeven hebben altijd effect op het been en het lijf. Je zal zelf ook niet snel op hakken een marathon lopen bijv. Dat ga je voelen en niet alleen in je voeten.

En je hoeft echt niet zelf te bekappen of te vijlen om te weten hoe een goede hoef eruit hoort te zien en wat het effect is.
Wij bekappen wel zelf. Hebben ook veel slechte ervaringen met diverse hoefsmeden en ik heb het vroeger al zelf geleerd, maar mijn man heeft een basis cursus gedaan en ook later de rest geleerd door doen onder begeleiding.
We respecteren de hoef en maken er echt geen standaard voeten van. Elk paard hier heeft zijn eigen voetjes en daar kijk je als eerste naar.

Mijn ruin is 3x weken kreupel geweest na het werk van een zgn goede hoefsmid. Aangegeven, toen een keer overgestapt, maar zelfde verhaal.

Mijn inmiddels overleden ruin had echt geen goede voeten meer na hb te zijn geweest en dan kan je wel naar een bepaald model toe willen, maar daar bleef hij gevoelig door lopen en dus ook te weinig lopen. Omdat ik zijn hoeven en lijf kende, anders bekapt. Een wat minder mooie hoef, maar heeft nog 2 jaar goed gelopen. En door het frequent bijhouden, dus ook geen grote veranderingen steeds.

Maar alles is een totaal pakket en het ligt aan de omgeving wat je mee krijgt. Veel mensen blijven hangen in het "standaard" en andere ontwikkelen, gaan verder kijken etc. Toch zie je vaak dat de rest later ook volgt.