Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Selina schreef:Eerst een bijrijdpaard nemen kan ik alleen maar aanbevelen. Als ik direct een paard had gekocht na de manege was het niet goedgekomen bij mij. Je leert er toch veel van over de verzorging, maar ook een kreupel paard herkennen en behandelingen ervoor etc. Kijk, je hoeft niet alles al te weten. Toen ik m’n eerste paard kocht had ik ook geen idee waar je op moet letten bij het kopen van een hoofdstel of bit of deken, want over dat soort dingen had ik nooit na hoeven denken. Maar ik heb dan veel paardrijvrienden aan wie ik dat soort vragen kan stellen. En je eerste paard is altijd een uitdaging en je bent sowieso nooit uitgeleerd.
ikke schreef:@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat![]()
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.
En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.
axel_1997 schreef:Alvast bedankt voor alle reacties. Er komen al nuttige dingen voorbij
@ fenijro_tani: Ik ben nogal een perfectionist dus die onzekerheid van 'doe ik het wel goed' zou inderdaad weleens toe kunnen slaan. Is iets om in de gaten te houden.
@ Poekkie: Het stukje financieel valt me dan eigenlijk nog mee. Ik had er zelf nog nooit een getal aan gehangen maar 500 per maand moet met een behoorlijke baan te overzien zijn. Ik had het schokkender verwacht.
Een goed ritme vinden en het 'echt elke dag naar stal gaan' volhouden zal inderdaad wel een dingetje zijn.
Het stukje fysiek zit denk ik wel goed.Ik heb vroeger een weekendbaantje bij een tuincentrum gehad. Dat had wel wat van stalwerk. Kruiwagens vol aarde, zand en groen verplaatsen, een hele dag op mijn voeten staan, onkruid wieden in de stromende gietregen. Tegenwoordig help ik met enige regelmaat in de smurfenles op de manege voor ik aan mijn eigen les begin. zo'n vijf shetlanders poetsen en zadelen, met eentje mee lopen/rennen, nog een paard zadelen en paardrijden. De ervaring leert dat ik daar vooral heel goed van slaap.
Moet ik zo ook maar weer eens gaan doen.
![]()
Alvast goede contacten leggen is inderdaad een hele goeie tip.
ikke schreef:Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.
StalDiefdijk schreef:ikke schreef:Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.
Zowel koper, paard als fokker hebben er uiteindelijk niets aan als de match niet goed is. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste fokkers, die een hoop liefde, tijd en geld in hun fokproduct hebben gestoken, daar niet zo over denken.
Ik zou een stal zoeken waar vriendelijke behulpzame mensen zijn en de onderlinge sfeer goed is. Ja je moet vast nog een hoop leren en niet alles gaat uit een boekje, dus dan is het fijn als er mensen zijn die met je meedenken en bereid zijn je te helpen als dat eens nodig is. Ik kreeg lang, lang geleden als manegeruiter mijn eerste pony, dus geen verzorgdier tussendoor, en als ik bedenk wat ik toen allemaal niet wist.... En toch is dat ook goed gekomen.
ikke schreef:@Poekkie: ik ben benieuwd hoe vaak je afgefakkeld gaat worden. Zoek maar terug op mijn berichten. Als ik ergens schrijf dat je die 500 euro moet kunnen missen, wordt ik ook afgebrand. Boeit niet dat er een heel topic vol gelijk bestaat![]()
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Die fokkers zullen je zelden tegen houden om iets te kopen wat niet past, overige verkopers al helemaal niet.
En ook daar gaat Bokt over vallen maar er is niet zoveel mis met een weloverwogen ex-manegepaard.
Dat heeft mij wel geholpen: ik kocht een paard waar ik al enige tijd met veel plezier mee reed. Dan nog steeds kom je de door Poekkie beschreven man-met-de-hamer tegen, maar hij slaat minder hard en hulp is vaak simpeler, zeker als je op de betreffende manege blijft staan.