pony's eten geen oud hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vandeshetjes

pony's eten geen oud hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:20

Hai, mijn normale hooi is bijna op. Mijn hooileverancier heeft enkel nog hooi van een jaar of 4 oud. Grof hooi, zou goed zijn voor mijn shetten. Mee eens, alleen, ze eten het dus niet, had ik al verwacht. Ik voer ze nog bij met het hooi, van wat ik nog heb, veel minder, want ik wil dat ze dat oude hooi gaan eten. Maar, van de baal, die ik maandag in de bak heb gelegd, is nog weinig van gegeten. Ook staat er amper gras in de wei.
Volgens de hooileverancier moet ik alleen het hooi geven, wat ze niet eten, en dan afwachten hoe lang dat gaat duren.
Hij heeft evt nog wel fijner (ook oud) hooi, wat wel wat smakelijker is, maar weer minder geschikt voor shetten omdat er aardig wat eiwitten in zitten.
Ik zit te denken, om daar toch een pakje van te halen en evt daar wat van te voeren tot er weer nieuw hooi is.
Hoe doen jullie dat?

Poekkie

Re: pony's eten geen oud hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:40

Tsja, je zal nu een heleboel meningen krijgen.
Ik persoonlijk laat zulk hooi gewoon liggen zonder alternatief bij, zeker bij paarden waar er toch wat af mag. Echt smakelijk gaan ze het nooit eten, maar in mijn ervaring heeft er tot nu toe nog geen enkele zich laten verhongeren en hier staat er toch genoeg :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:42

Dat is dus echt rotzooi wat je gekregen hebt. Zit bijna geen mineralen meer in.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:42

Je kan het een paar dagen aanzien met alleen dat hooi inderdaad, maar als het dan nog steeds niet gegeten wordt, dan is er gewoon iets mis mee en zou ik toch iets anders gaan halen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:43

4 jaar oud hooi is meestal wel stoffig. Daar zou ik wel goed op letten :j
Daarnaast zijn de vitamine eruit maar de suikers zitten er nog wel in.
Tja als er echt niets anders te vinden is...maar zou toch doorzoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:53

En voor de mensen die volhardend niets anders voeren aan paarden die het niet eten... je weet dat ze na 10 uur darmverklevingen kunnen krijgen met koliek tot gevolg. En een darmverklevingskoliek is even iets anders als (een simpele) gaskoliek; veel paarden overleven het niet nl !!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:57

Uhhmmm.... misschien enigszins off topic maar... misschien ook even gaan kijken naar een andere hooileverancier.... een leverancier die alleen troep van 4 jaar oud heeft liggen en dat dan ook nog probeert te slijten aan jou zou niet mijn eerste optie zijn...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:00

Als de paarden het niet willen eten is het niet goed.De meeste paarden eten graag en als ze weigeren dan is dat een teken dat er iets mee is.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:22

Een maand geleden heb ik voor de eerste keer hooi terug moeten brengen naar de boer. Ik was nochtans van de overtuiging, als ze niks anders hebben zullen ze het wel opeten, maar daar ben ik op moeten terugkomen. Ik heb 3 dagen afgewacht, gemengd met ander hooi, maar er werd geen sprietjes van gegeten. Dat was nochtans hooi van dit jaar, maar het moet een grassoort geweest zijn die niet smakelijk was.

Terugbrengen dus. En nieuw hooi vragen. Of een nieuwe hooiboer zoeken.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:35

Zolang hooi de hoofdvoeding is omdat er weinig gras is moeten ze het lekker vinden.met 4 jaar zijn de mineralen er ook wel uit.conclusie ik zou wat anders zoeken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:39

PBA_ schreef:
Dat is dus echt rotzooi wat je gekregen hebt. Zit bijna geen mineralen meer in.

Je bedoelt vitamines. Kan je ook aanvullen met een balancer, zoals eigelijk altijd noodzakelijk als geen of weinig krachtvoer wordt gegeven :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:47

anjali schreef:
Als de paarden het niet willen eten is het niet goed.De meeste paarden eten graag en als ze weigeren dan is dat een teken dat er iets mee is.

Niet altijd hoor. Ik heb ook een paar balen die ze echt niet lekker vinden. Dat is heel grof, bijna stro en volgens mij zal er absoluut geen lekker zoet smaakje aan zitten. Maar is helemaal niets mis mee.

Bij voordroog zou ik wel oppassen, dan kan eten weigeren idd een teken zijn dat er ergens een dood beest zit in die baal.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 15:44

Het is niet stoffig. Ik zag ze net toch wat knabbelen gelukkig. Ze zijn het andere hooi gewend, dat van vorig jaar is. Het is geen voordroog. Ik ben altijd tevreden met deze leverancier, zonder kunstmest, niet bespoten grasland. Dit jaar wordt ook lastig, ik heb voldoende besteld, maar het gaat moeizaam met dit weer. Ik heb maar 3 kleine pony's gelukkig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:22

Hooi wat goed opgeslagen ligt (droog en niet op elkaar gepakt/dus met iets ventilatie) kan lang liggen zonder dat de kwaliteit nog verder achteruit gaat dan na een jaar liggen. De vitamines zijn er dan wel uit, maar de suikers en mineralen niet. (dus wat hierboven is genoemd is een tikje onzin; mineralen lossen niet op en verdampen niet zomaar) De smaak gaat wel achteruit. Als het niet stoffig is, prima voer met een vitaminekorrel erbij ( stof geeft vaak aan dat het niet droog genoeg is opgeslagen/schimmels) en als het wat stoffig is, natmaken en buiten voeren. Erg stoffig zou ik niet meer voeren maar terugbrengen of afvoeren.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 16:31

Het ruikt niet lekker, het is niet stoffig, ik ga toch bellen vanavond, kijken of ik van dat andere hooi een pakje kan proberen. Het schijnt nogal crisis te zijn hier met hooi. Regio Tiel, heeft iemand mss een adres hier in de buurt anders?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:48

Het is overal crisis met hooi, net als vorig jaar.
Buitenlands hooi is inmiddels niet leuk meer. 25% prijsstijging is wel wat gortig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:18

Mijn gewone hooiboertje met Nederlands hooi is anders ook 20% per pakje omhoog gegaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:24

Op dit moment groeit het gras hard. Het is groeizaam weer. Grote kans dat ze meer binnenkrijgen dan je denkt.
Mijn paard weigerde alle hooi zodra hij genoeg kreeg in de weide.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 08:12

Ja, ze eten idd wel minder hooi omdat er toch wat gras groeit, nog tot eind juli en dan zou het nieuwe hooi er moeten zijn.