Het leed dat esdoorn heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Het leed dat esdoorn heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 10:46

Dag allemaal,

Ik woon in een gebied met esdoorns. En ben als de dood dat het een keer mis gaat. De grote bomen bij stal zijn al gezaagd. Maar de bomen langs het spoor en van de kerk zou nog moeten. Maar daar ga ik niet over. Kan altijd gaan praten en nieuwe bomen terug planten uiteraard. En dat is ook de bedoeling. Zwz op eigen terrein.
Het word een ontzettend grote klus. Zagen, stobben eruit...

En dan nog schapen scoren voor op de wei... wat nog niet wil zeggen dat de paarden dan de wei op kunnen.
Schapen moeten goed kort eten, aangroeien en dan paarden. Voor je het weet valt alles weer en heb je voor hele korte duur plezier van de wei.
Het is voor mij een stress punt geworden.
Want ook op paddock is het opletten. De kantjes, waterbakken, paddocks zelf, rondom stal constant checken en uittrekken.

Hoe pakken jullie dit aan met je paarden?
(In een gebied waar esdoorns staan)

DubbelFun

Re: Het leed dat esdoorn heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:01

Ik ben gestopt met de wei die ik huurde en de ene esdoorn die langs de paddock stond is omgezaagd.

Overigens zijn niet alle esdoorns gevaarlijk, dus het is wel raadzaam om te laten vaststellen om welke soort het gaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:03

DubbelFun schreef:
Overigens zijn niet alle esdoorns gevaarlijk, dus het is wel raadzaam om te laten vaststellen om welke soort het gaat.

Dit wilde ik ook zeggen, zowel wij als onze buren hebben esdoorns (binnen het bereik van de weide) maar deze zijn veilig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:10

Alleen de gewone esdoorn is uit onderzoek giftig gebleken en dan gaat het om de zaden. De boom is goed te herkennen aan de bladvorm.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:10

moonsparkle schreef:
Alleen de gewone esdoorn is uit onderzoek giftig gebleken en dan gaat het om de zaden. De boom is goed te herkennen aan de bladvorm.

Dat klopt niet wat je zegt.

Ik zal de artikelen opzoeken.

Ach ja...het is uiteraard de gewone esdoorn die het meest bekend en geplant is in Nederland.
Het is net onkruid. Groeid en ontkiemt overal!

Zelfs de stobben die eruit gehaald zijn.... krijgen het nog voor elkaar om weer takken te maken grrrr.

Stukje wortel laten zitten is ook funest. Net als bamboo komt het gewoon weer op.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:14

Sinds dit jaar herken ik je strijd. Verschrikkelijk! Ik en mijn weidegenootje hebben er al 1000en uitgetrokken en nu is de helft van de wei pas toegankelijk voor onze paarden.

Het gekke is, vorig jaar was er niets aan de hand..

-O-

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:24

@ MalaQ : donders vervelend . Klimaat heeft er ook mee te maken. Maar goed, ik word er onderhand echt gestrest van.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 05:56

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:06

Ik had dit jaar amper zaailingen,geen idee waardoor. Ik wil ze uiteindelijk wel om. Vorig jaar viel ook mee, 2 jaar teruv zo veel dat ik heb laten maaien en afvoeren. Maar dat is balen want hele seizoen bijna zonder gras gezeten. Ik laat het tegenwoordig kniehoogte groeien voor ze erop gaan. Dan verdrogen de zaailingen ook.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 20:50

Kleine greep van grotere essen in ons " hertenbosje" en ook die zal gekapt moeten worden. Om het goed te doen ook de grond zeven...

Afbeelding

Afbeelding

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:07

Afbeelding
Wij zijn 1,5 jaar geleden verhuisd en op het terrein ook veel esdoorns. Maar ook veel verschillende soorten en een aantal markante oude erfbomen. Het uit elkaar houden van de soorten is nog niet zo makkelijk vind ik. Ik heb gelezen dat als je van de noorse esdoorn een blad plukt je de sapstroom duidelijk ziet (wit sap) en bij de gewone esdoorn zie je dat niet. Noorse Esdoorn is niet aangetoond schadelijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:40

Je hebt het over bomen langs het spoor en bij de kerk. Hoever staan die van jou terrein af dan?

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 21:48

pillow schreef:
Je hebt het over bomen langs het spoor en bij de kerk. Hoever staan die van jou terrein af dan?

Grenzend aan terrein...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:55

Ik volg even. We hebben ook Esdoorn, maar moet nog even uitzoeken welke

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 21:57

Cemlys schreef:
Ik had dit jaar amper zaailingen,geen idee waardoor. Ik wil ze uiteindelijk wel om. Vorig jaar viel ook mee, 2 jaar teruv zo veel dat ik heb laten maaien en afvoeren. Maar dat is balen want hele seizoen bijna zonder gras gezeten. Ik laat het tegenwoordig kniehoogte groeien voor ze erop gaan. Dan verdrogen de zaailingen ook.

Oké , vind je dat niet spannend?

Wij zijn 2 jaar geleden begonnen met schapen. Een schapenboer eerst laten hooien,want gras was al hoog toen er gestart werd. Dit gebruikte hij voor eigen schapen. Op onze voorwaarde en uitleg waarom.
Vervolgens hele wei laten afgrazen door schapen.
En dan moet het weer aangroeien... duurt lang voor de er weer opkunnen.
Vorig jaar hebben de schapen alleen de randen gedaan en is er hooi afgehaald.
Vervolgens kort de pony's er op kunnen hebben. Want in augustus/september stond de wind verkeerd en zijn alle zaden over het gehele terrein gewaaid.

Schapenboer komt niet meer maar dat is een ander verhaal.

Nu opzoek naar een andere schapen man/vrouw die schapen mag laten grazen en kostenloos mag hooien voor eigen (schapen)gebruik.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 21:58

En anders overwegen we toch zelf schapen.
Maar pfff geen verstand van en ook voor hobby schapen houden komt een boel bij kijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:27

boemel schreef:
Ik volg even. We hebben ook Esdoorn, maar moet nog even uitzoeken welke

Op de foto eerder geplaats is het best goed te zien de Noorse esdoorn heeft echt meer punten aan de bladrand en de bladeren daarvan zijn het grootst en loopt snel breed uit, de gewone esdoorn heeft wel kartels maar minder sterk gepunt en de veldesdoorn heeft eigenlijk geen karteltjes en zachtere rondere vormen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 06:31

Horsie84 schreef:
Cemlys schreef:

Oké , vind je dat niet spannend?

Wij zijn 2 jaar geleden begonnen met schapen. Een schapenboer eerst laten hooien,want gras was al hoog toen er gestart werd. Dit gebruikte hij voor eigen schapen. Op onze voorwaarde en uitleg waarom.
Vervolgens hele wei laten afgrazen door schapen.
En dan moet het weer aangroeien... duurt lang voor de er weer opkunnen.
Vorig jaar hebben de schapen alleen de randen gedaan en is er hooi afgehaald.
Vervolgens kort de pony's er op kunnen hebben. Want in augustus/september stond de wind verkeerd en zijn alle zaden over het gehele terrein gewaaid.

Schapenboer komt niet meer maar dat is een ander verhaal.

Nu opzoek naar een andere schapen man/vrouw die schapen mag laten grazen en kostenloos mag hooien voor eigen (schapen)gebruik.

Nee ik hou alles wel heel goed in de gaten,dus dat het 100% weg is (ze verdrogen/verschrompelen echt als ze geen licht meer krijgen

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 12:35

Dat is fijn Cemlys!

Het gras was zo hoog dat we besloten hebben het te laten maaien,harken,balen persen.
En de balen liggen op de afval bult.

Mest er over en goed nagelopen een paar keer in de week.
We hebben nog wel scheuten weg gehaald, maar alleen langs de randen. Wat een opluchting!

Aan eigen schapen gaan we niet beginnen.

Het is twee jaar dat we een rondje zaagwerk hebben verricht.
Van het weekend gaan we weer een rondje doen. Ongelooflijk hoe hard dat spul weer aangroeid!
Het zijn ondertussen alweer hoge boompjes met de stamdikte van een senseo kopje.

Langzaam aan word het ook weer herfst en hopelijk staat de wind nu de andere kant op!

Nog meer mensen die ervaring hebben met maaien?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:42

Wij hebben ook esdoorns langs 1 kant van de weide. Gelukkig zo dat de meeste zaden de andere kant opwaaien (met een beetje geluk), maar dan zit er nog genoeg in het gras.
In de tijd dat wij er wonen is het gras goed verbeterd (goed weidebeleid, genoeg kalken/mesten en maaien), dat scheelt al in het aantal zaailingen wat opkomt.

Het eerste jaar heb ik ook 2 x gemaaid in het voorjaar (maaisel afgevoerd), nu heb ik 'leenschapen'. Omdat ik 1 deel van de weide (verst van de bomen) wel direct kan gebruiken, werkt dit goed in een rotatiesysteem. De paarden eten trouwens de zaailingen echt niet, ik zorg er wel voor dat het gras niet al te kort wordt (dus dat ze niet hoeven te zoeken naar eten).