Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shalimar schreef:Ik hoorde laatst een heel enthousiast verhaal over lavameel. Je hebt het in poeder en korrels. Ik ga het zelf deze week uitproberen (poeder), zou na ongeveer een week of zes resultaat moeten gaan geven (duurt wat langer dan mest) maar is duurzamer en werkt langer, gras schijnt langer door te groeien in het najaar en werkt nog zo'n twee jaar. Schijnt ook super te zijn voor het bodemleven en goed voor de spijsvertering van de paarden. Ik ben benieuwd!
Dakario schreef:Als je in België woont zelf mestkorrels gaan halen en uw wei registreren.
belle_boef schreef:Je kan paarden mest met stro er doorheen laten mengen. Dan breng je een flinke organische laag aan. Daarna elke jaar je mest er overheen strooien.
snorkel1986 schreef:Euh Google.. schijtzak.nl ook in bigbags
Ibbel schreef:Ik heb altijd mijn twijfels over het label 'duurzaam' aan dingen als lavameel (dat moet ergens 'gemijnd' worden en vervoerd worden - er zijn verdomd weinig vulkanen in NL - en met dat 'mijnen' tast je het landschap aan waar die vulkaan thuis hoort).
Zelfde geldt voor dingen als oesterkalk. Sinds wanneer is dat duurzaam/milieuvriendelijk? De zeeën wórden al leeggevist, gaan wij ze nog eens verder leeghalen omdat 'oesterkalk' dan opeens beter zou zijn dan gewone kalk.
Citaat:Dat gezegd hebbende: je kunt kijken of een loonwerker vaste stalmest in de aanbieding heeft en dat laten uitrijden. Daar zit in ieder geval meer voeding in voor je wei dan in paardenmest. En het verzuurt je land niet.
Compost is ook een (dure) mogelijkheid.
Maar iedere 6 weken bemesten na het verweiden lijkt mij niet echt goed voor je land... Ook overbemesting is slecht voor je bodemleven.