Weide bemesten, ideeën?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Weide bemesten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 20:05

Sinds 6 jaar heb ik mijn paarden aan huis, helemaal geweldig.
Ons perceel is 1,3 hectare groot, waarvan een kleine hectare weiland voor mijn twee paarden. Ik zit hier op droge, arme zandgrond.
In de zomer houd ik een schema aan waarbij mijn weiland in 6 delen verdeeld is en de paarden een week lang op een van die delen staan. Daarna wordt dat deel gesleept en bemest.
Dat bemesten deed ik met mestkorrels. Ideaal: kan in de kunstmeststrooier achter de tractor.
Toen we hier net woonden heb ik een analyse laten doen van de grond. De uitslag was dat er met name verbetering nodig was van het bodemleven en de organische stof in de bodem.
Dat heeft geleid tot de keuze voor de mestkorrels. In het voorjaar wordt ook de mestbult over de wei uitgereden.
Alleen nu is mijn leverancier er helaas mee gestopt en moet ik naar een andere oplossing. En ik dacht: wie weet hebben de bokkers goede ideeën?

Injecteren doe ik niet, net als kunstmest. Dat doet beide geen goed aan het bodemleven en de organische stof. Het is fijn als we de strooier kunnen gebruiken, dat maakt het makkelijker.

Iemand een idee?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:20

Euh Google.. schijtzak.nl ook in bigbags

Dakario

Re: Weide bemesten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:32

Als je in België woont zelf mestkorrels gaan halen en uw wei registreren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:54

Je kan paarden mest met stro er doorheen laten mengen. Dan breng je een flinke organische laag aan. Daarna elke jaar je mest er overheen strooien.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:02

Ik hoorde laatst een heel enthousiast verhaal over lavameel. Je hebt het in poeder en korrels. Ik ga het zelf deze week uitproberen (poeder), zou na ongeveer een week of zes resultaat moeten gaan geven (duurt wat langer dan mest) maar is duurzamer en werkt langer, gras schijnt langer door te groeien in het najaar en werkt nog zo'n twee jaar. Schijnt ook super te zijn voor het bodemleven en goed voor de spijsvertering van de paarden. Ik ben benieuwd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 09:06

Shalimar schreef:
Ik hoorde laatst een heel enthousiast verhaal over lavameel. Je hebt het in poeder en korrels. Ik ga het zelf deze week uitproberen (poeder), zou na ongeveer een week of zes resultaat moeten gaan geven (duurt wat langer dan mest) maar is duurzamer en werkt langer, gras schijnt langer door te groeien in het najaar en werkt nog zo'n twee jaar. Schijnt ook super te zijn voor het bodemleven en goed voor de spijsvertering van de paarden. Ik ben benieuwd!

Daar had ik ook over gehoord, ik kon me alleen niet voorstellen dat dat het enige is wat je dan moet doen qua bemesting? Ik vind de sites van o.a. bioron wat dat betreft nooit zo heel duidelijk.
Dakario schreef:
Als je in België woont zelf mestkorrels gaan halen en uw wei registreren.

Ik woon niet in Belgie, maar dat is in essentie wel wat ik al deed. Alleen is de boer waar ik de korrels haalde er mee gestopt....
belle_boef schreef:
Je kan paarden mest met stro er doorheen laten mengen. Dan breng je een flinke organische laag aan. Daarna elke jaar je mest er overheen strooien.

Dat is nog wel een idee, ga ik serieus naar kijken :j
snorkel1986 schreef:

Ik dacht eerst dat je een geintje maakte, maar het bestaat echt :')
Dank je, ga nog wat verder zoeken :) wie weet is er de laatste jaren ook zoiets dichter in de buurt opgezet!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:09

snorkel1986 schreef:

Dat is wel onbetaalbaar voor een weiland. 2liter per m2, met een prijs van 0,38 per liter.
Dan ben je duizenden euro’s verder per bemesting.

Ik ben benieuwd of iemand een goedkoper alternatief kan vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:09

Ik heb altijd mijn twijfels over het label 'duurzaam' aan dingen als lavameel (dat moet ergens 'gemijnd' worden en vervoerd worden - er zijn verdomd weinig vulkanen in NL - en met dat 'mijnen' tast je het landschap aan waar die vulkaan thuis hoort).
Zelfde geldt voor dingen als oesterkalk. Sinds wanneer is dat duurzaam/milieuvriendelijk? De zeeën wórden al leeggevist, gaan wij ze nog eens verder leeghalen omdat 'oesterkalk' dan opeens beter zou zijn dan gewone kalk.

Dat gezegd hebbende: je kunt kijken of een loonwerker vaste stalmest in de aanbieding heeft en dat laten uitrijden. Daar zit in ieder geval meer voeding in voor je wei dan in paardenmest. En het verzuurt je land niet.

Compost is ook een (dure) mogelijkheid.

Maar iedere 6 weken bemesten na het verweiden lijkt mij niet echt goed voor je land... Ook overbemesting is slecht voor je bodemleven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 09:15

Ibbel schreef:
Ik heb altijd mijn twijfels over het label 'duurzaam' aan dingen als lavameel (dat moet ergens 'gemijnd' worden en vervoerd worden - er zijn verdomd weinig vulkanen in NL - en met dat 'mijnen' tast je het landschap aan waar die vulkaan thuis hoort).
Zelfde geldt voor dingen als oesterkalk. Sinds wanneer is dat duurzaam/milieuvriendelijk? De zeeën wórden al leeggevist, gaan wij ze nog eens verder leeghalen omdat 'oesterkalk' dan opeens beter zou zijn dan gewone kalk.

Op zich heb je wel een punt, alleen: waar komt de gewone kalk eigenlijk vandaan? Ik neem aan dat die ook ergens gemijnd wordt?
Citaat:
Dat gezegd hebbende: je kunt kijken of een loonwerker vaste stalmest in de aanbieding heeft en dat laten uitrijden. Daar zit in ieder geval meer voeding in voor je wei dan in paardenmest. En het verzuurt je land niet.

Compost is ook een (dure) mogelijkheid.

Maar iedere 6 weken bemesten na het verweiden lijkt mij niet echt goed voor je land... Ook overbemesting is slecht voor je bodemleven.

Dat van die iedere 6 weken heb je ook gelijk in. Dat was het advies van een paar jaar geleden, toen de bodem behoorlijk uitgeput was. Dat is inmiddels vermoedelijk niet meer het geval, zal weer eens een nieuwe analyse laten doen, dat was ik toch al van plan :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:30

Ja, kalk wordt ook gemijnd. Maar het dood geen zeedieren en -ecosystemen, en toevallig hebben/hadden we in NL zelf ook kalkgroeven, dus het transport is (was) altijd ook nog behapbaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kalk

En zolang de oesterkalk afkomstig van het restant van oesters die gegeten worden, is het idd een goed alternatief. De hoeveelheid oesters die in NL gegeten worden, is echter bij lange na niet groot genoeg om de hoeveelheid kalk die je per ha nodig hebt om verzuring te bestrijden op te vangen.

En voor lavameel is helemaal geen excuus ;)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-05-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:31

Je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen compost "maken".
Het meest simpele methode die ook het langste duurt is de mest gewoon op een hoop gooien en dan wachten :+
Als je het keert in de tussentijd dan zal het een stuk sneller gaan en zal het sneller beschikbaar zijn.

Maar het hangt uiteraard af van hoeveel mest je hebt of kwijt kunt als je het moet kopen.

Daarnaast is het dan maar net de vraag of alles goed begaanbaar is met een trekker met mestverspreider.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:32

TS rijdt de eigen mest al uit in het voorjaar. Paardenmest werkt echter verzurend (en er zit relatief weinig voeding in).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:38

Gedroogde koemest van een melkveehouderij? De dikke fractie die overblijft na het mestscheiden.