Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy123

Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:13

Mag ik hier even info vragen over het volgende aub?
Er zijn klachten ingediend tegen mij omdat ik hooibalen op de weide gezet heb.
Ook heeft men geprobeerd het de stal weg te krijgen, daarvoor is ook een klacht ingediend.
Ik heb een procesverbaal gekregen en moet het hooi in de stal stockeren.
Ook mag ik geen hooibaal op de weide zetten met net omheen.
De stal mag blijven staan, maar moet dienst doen als hooi opslagplaats.
Reden is dat ik geen landbouwer ben en er klachten gekomen zijn van personen die zelf moesten stoppen met paarden houden omwille van deze maatregelen.

Mijn vraag: kan ik nog iets doen aan het feit dat ik geen hooibaal op de weide mag zetten aub? Er staat geen gras in de winter en hooi in netten is voor mij een ware calvarie, ik heb ontstekingen door ganse winter netten te vullen en wou deze winter een hooibak maken om 1 baal in te plaatsen voor de paarden, maar dat mag niet.
Kan ik hier in beroep tegen gaan aub? Regio is Oost Vlaanderen.
Alvast bedankt!

Lughnassadh

Re: Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:15

Ben je van België of van Nederland?

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:22

Lughnassadh schreef:
Ben je van België of van Nederland?

België, staat in de post, Oost Vlaanderen ;-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:26

Of je er tegen in beroep kan gaan of niet, zou ik navragen bij de gemeente, ik vermoed dat zij het verbod hebben opgelegd?

Oplossing: kan je de hooibaal niet neerzetten in de stal? Zo moet je geen netten vullen, staat de baal uit het zicht en kunnen de paarden ook nog eens droog eten, win-win.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:28

Ik neem dat ze hebben benoemd welke regel je dan overtreed.
Als je dat weet kun je gerichter gaan kijken hoe dat op te lossen.

En ik dacht dat in Belgie een schuilstal verplicht is, bij jou dus niet omdat je deze juist alleen als opslag mag gebruiken?

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:31

Solleke_Noah schreef:
Of je er tegen in beroep kan gaan of niet, zou ik navragen bij de gemeente, ik vermoed dat zij het verbod hebben opgelegd?

Oplossing: kan je de hooibaal niet neerzetten in de stal? Zo moet je geen netten vullen, staat de baal uit het zicht en kunnen de paarden ook nog eens droog eten, win-win.

Ik zal er eens aan denken, maar is 1 bij met COPD en moet zoveel mogelojk buiten eten.
Dank voor het meedenken.
Probleem is ook dat er meer introverte paarden in de kudde lopen, waardoor ik de balen ver genoeg uit elkaar moet kunnen zetten, wat nu practisch moeilijk is...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:34

Heb je de wei in eigendom of huur je van de gemeente?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:34

Mag je wel bakken of ruiven in de wei hebben? Dan kun je daar je hooi in doen, al dan niet met netten.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:41

DuoPenotti schreef:

En ik dacht dat in Belgie een schuilstal verplicht is, bij jou dus niet omdat je deze juist alleen als opslag mag gebruiken?

Stedenbouwkundige overtreding stond er in de brief, omdat ik 16 vierkante hooipakken onder een zeil geplaatst had, die komen ze brengen, heb daar zelf geen vervoer voor.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:42

Daihyo schreef:
Mag je wel bakken of ruiven in de wei hebben? Dan kun je daar je hooi in doen, al dan niet met netten.

Neen, dat mag (niet) meer na de overtreding. Daar zou ik willen tegen in gaan.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:43

Gini schreef:
Heb je de wei in eigendom of huur je van de gemeente?

Is volledig afbetaalde eigendom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:44

16 balen opslaan is ook nogal wat.
Dat is toch wat anders dan 1 in een net.

Ik kan me voorstellen dat als je niet zoveel balen opgeslagen hebt in het zicht dat 1 baal met net ook anders bekeken gaat worden.
Al is dat nu misschien te laat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:51

Ik ben compleet verbaasd.
Dit heb ik werkelijk nog nooit gehoord in BE.
Op welke stedebouwkundige overtreding beroepen ze zich dan juist?
Hier in de wijde omgeving staan overal balen gestapeld op het land en in de wei voor de dieren.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:52

DuoPenotti schreef:
16 balen opslaan is ook nogal wat.
Dat is toch wat anders dan 1 in een net.

Ik kan me voorstellen dat als je niet zoveel balen opgeslagen hebt in het zicht dat 1 baal met net ook anders bekeken gaat worden.
Al is dat nu misschien te laat.

Is te laat blijkbaar, ik wist eecht niet dat dit niet mocht.
Ik kan moeilijk telkens 2 pakken laten brengen.
Ik val achterover dat ze zo streng gewordrn zijn.
Ga alles in de stallen stockeren, en vooraan zorgen dat ze aan de voorste baal kunnen eten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:54

Ik zou toch eens kijken of het wettelijk echt zo is ipv je er bij neerleggen.
Vraag het eens na bij een jurist.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:54

Pandora2 schreef:
Hier in de wijde omgeving staan overal balen gestapeld op het land en in de wei voor de dieren.

Iik weet het, hier ook, daarom was ik zo geschrokken... Ik kan hier blijjbaar niets meer tegen doen maar ga wel nog 1x vriendelijk gaan proberen of ik 1 baal op de wei mag plaatsen.
Ze zijn echt geschift, voer moet in de voerplaats van de stal, maar met dit volume gaat het niet lukken, zij begrijprn ook niet hoeveel hooi per dag enkele paarden bijeen eten.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:59

Foxy123 schreef:
DuoPenotti schreef:

Stedenbouwkundige overtreding stond er in de brief, omdat ik 16 vierkante hooipakken onder een zeil geplaatst had, die komen ze brengen, heb daar zelf geen vervoer voor.

Dat klinkt alsof vooral de activiteit 'opslag van hooi' de overtreding is en niet het voeren op zichzelf, zoals de TT suggereert. In Nederland zou dat op een weide niet gauw een probleem zijn denk ik, want dat past meestal wel in de agrarische bestemming.

Zou de balen opslaan ter plaatse van een ander gedeelte van het perceel nog uitkomst kunnen bieden? Bijv. als ze nu heel erg pontificaal in het zicht staan er daardoor een bocht minder goed doorgekeken kan worden.

Foxy123 schreef:
Pandora2 schreef:

Iik weet het, hier ook, daarom was ik zo geschrokken... Ik kan hier blijjbaar niets meer tegen doen maar ga wel nog 1x vriendelijk gaan proberen of ik 1 baal op de wei mag plaatsen.
Ze zijn echt geschift, voer moet in de voerplaats van de stal, maar met dit volume gaat het niet lukken, zij begrijprn ook niet hoeveel hooi per dag enkele paarden bijeen eten.

Tja jij bent blijkbaar op die plek paarden gaan houden zonder de wet- en regelgeving te kennen. Doen veel mensen, maar als er dan gehandhaafd wordt is het wel de omgekeerde wereld om de handhavende instantie erop aan te kijken.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:02

Pandora2 schreef:

In Nederland kunnen daar in theorie per gemeente verschillende regels voor zijn, misschien is dat hier ook het geval?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:02

Maar ik zou dan willen weten hoe dit precies in de wet staat. Moeten ze bij de gemeente / stedebouw gewoon kunnen zeggen.
Kan mij niet voorstellen dat ' stockeren van hooibalen op een weiland ' een stedebouwkundige overtreding is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:09

Pandora2 schreef:
Maar ik zou dan willen weten hoe dit precies in de wet staat. Moeten ze bij de gemeente / stedebouw gewoon kunnen zeggen.
Kan mij niet voorstellen dat ' stockeren van hooibalen op een weiland ' een stedebouwkundige overtreding is.

Als die weide binnen de bebouwde kom, in het zicht van de buurt ligt, zijn er wel degelijk regels. Hier zijn ook regels in het buitengebied om verpaarding van het landschap tegen te gaan. En dat heeft dus betrekking op de weitjes met linten hokjes en kuilbalen. Mijn buren hadden ook bedacht dat ze niet zelf tegen de stapel gewikkelde balen aan wilden kijken. Die hebben ze op de zijkant van hun land gezet achter het huis van de buren. Die moesten er dus (terecht) wel weg. Is buiten de bebouwde kom.
Laatst bijgewerkt door pillow op 13-05-21 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:11

In Nederland zouden ze daar in het buitengebied ook moeilijk om kunnen doen omdat je niet op mag slaan buiten bouwblok.
Uiteraard is Belgie anders, maar 16 pakken is veel.
Maar dit soort vragen zou ik echt gaan vragen bij iemand die het Belgische recht goed kent.

Maar mij lijkt het ook niet echt om dat voeren te gaan, maar de opslag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:12

Pandora2 schreef:

Idem, vind dat ook heel vreemd. Hier stockeerde ik elke winter zelfs 25 van die grote ingepakte hooibalen op de wei. Nog nooit iemand over gehoord?

Laibadji

Neem contact op met Paardenpunt. Daar zijn juristen die je vraag kunnen beantwoorden.

Vaak doen gemeenten soms waar wat en gaat het in strijd met de regelgeving. Paardenpunt kan je perfect helpen. Is ook gratis. Zou niet de eerste keer zijn dat een gemeente denkt op eigen houtje te handelen maar eisen stelt die niet ok zijn.

Van waar ben je in Oost-Vlaanderen? (Ben ook van daar.) Mag in pb.

Pandora2

pillow schreef:
Pandora2 schreef:

Als die weide binnen de bebouwde kom in het zicht van de buurt ligt, zijn er wel degelijk regels.

Wel ja, dat kan inderdaad.
Maar zoals ik al schreef, zou ik willen weten hoe het in de wet staat.
Misschien is er dan toch nog een oplossing mogelijk.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:19

Pandora2 schreef:

Idd, klopt dat ik niet wist dat ik geen hooi op de weide mocht stapelen, en dit gedaan heb omdat ik niet anders kon, partij hooi die ik gekocht had, moest allemaal weg van bij de leverancier.
Klopt dus dat dit mijn fout is, maar nu moeten we verder, hoe kan ik de dieren nu van genoeg eten voorzien volgende winter, of moet ik ermee stoppen? Dat is wat men wil, alle gebieden gaan hier over in natuurgebied, en ik vrees beetje dat dat de reden is.
Nu pieker ik erover om te verkopen en te proberen elders te gaan, wat dus ook hun uiteindelijke bedoeling is.
Ik besef nu dat het daarom is dat de vorige eigenaar ook verkocht heeft, maar het is nu te laat, heb het stuk gekocht en kan mezelf nu niet blijven de schuld geven, maar actief naar oplossingen zoeken zodat de dieren volgende winter niet verhongeren.
Ik vind de tip om de stallen vol te stouwen met hooi een zeer goede, e' vooraan eventueel een ronde baal in een net te plaatsen. Zo is er ook minder rommel en heb ik geen klachten.
Ik moet zeggen dat ik volledig van de kaart was toen ik het las, maar het is nu echt zeer belqngrijk dat ik niet blijf stilstaan bij het verleden en oplossingen zoek.
Ik heb gehoord dat ik nog geluk heb, want dat er mensen zijn een straat verder die hun stal moesten weghalen en geen paarddn meer mogen houden.
Dus kop op en oplossingen zoeken. Ik ga ook voor alle paarden zorgen dat ik een deken in reserve heb, omdat ze niet meer zullen kunnen schuilen deze winter. Ze gaan er niet van doodgaan is mijn idee...