Kunststof of gietijzeren (verwarmde) drinkbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Kunststof of gietijzeren (verwarmde) drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 10:12

Mijn man bouwt een inloopstal voor mijn twee paarden. Ik wil daar graag verwarmde drinkbakken in hebben. Nu heb ik de keuze tussen kunststof, emaille of gietijzer. Gietijzer is twee keer zo duur en zou 'degelijker en veiliger' zijn. Ik heb twee rustige paarden. Wat is jullie ervaring, welk materiaal heeft welke voordelen?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:11

Emaille is een laagje glas dat op een ander materiaal is aangebracht (meestal metaal of aardewerk). Het is waarschijnlijk dat de gietijzeren optie ook geëmailleerd of op een andere manier beschermd is. Want kaal gietijzer gaat snel roesten. Gietijzer houdt de warmte meestal goed vast doordat het dik is. Aardewerk ook. Maar gietijzer geleidt beter dan aardewerk. Ander metaal met emaile is meestal dunner en verliest dus meer warmte dan gietijzer. Kunststof is een slechte warmtegeleider maar zal waarschijnlijk dun zijn en veel warmte verliezen. Aardewerk is natuurlijk breekbaar. Gietijzer is sterk maar star en zal bij een harde klap (trap van een paard) wel breken. Beide materialen kunnen dan scherpe scherven opleveren. Kunststof is onbreekbaar en redelijk veerkrachtig. Ander metaal dan gietijzer kan indeuken. Een emaille laag kan daarbij barsten.

ik heb geen ervaring met drinkbakken. dit is gewoon een opsomming van dingen die ik van het materiaal op zich weet.

BOTtraining

Re: Kunststof of gietijzeren (verwarmde) drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:18

Zelf ben ik meer fan van kunstof. Dit heeft ermee te maken dat het niet kan gaan roesten en makkelijk schoon te maken is en je geen erosie vorming erin krijgt (in de loop der jaren).
Verder hadden wij vroeger gietijzeren (geëmailleerde) drinkbakken buiten en in de schuilstallen. Maar in een van de schuilstallen stond in de zomer ook een paar uur per dag de zon erop te schijnen. Deze drinkbakken waren echt niet aan te raken, zo heet als ze werden.
Daarom nu volledig overgestapt op kunstof.
Het is dus een onderhoudskwestie voor mij.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 19:13

Okay, interessant allemaal. Een kennis van mij had ook al de kunststof versie aangeraden (praktisch, goedkoper), maar de winkel raadt de gietijzeren aan. Ik denk dat ik voor de kunststof ga. Dank.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:31

Ijzer zou ik niet zo snel nemen, ivm het roesten. Zelf ben ik ook aan het kijken naar een drinkbak alleen niet een standaard. Ik heb nu gewoon bakken die ik met de hand vul maar dat vind ik na 2 jaar erg vervelend worden(vergeten uit te zetten..). Alleen merk ik nu dat mijn paarden liever uit een grote bak drinken dan uit een drinkbakje. Nu zag ik van die mooie zelfvullende groten bakken en dat leek mij wel wat, zit alleen ook een mooi prijskaartje aan. Misschien wat voor je om naar te kijken?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:49

Ik heb gietijzeren loodzware vlotterbakken van suevia. Een stuk groter en steviger dan de plastice lepelbakjes. Voor mijn idee drinken ze hier makkelijker uit.
Bedenk wel dat als je waterbak verwarmd is, maar je leiding niet goed geïsoleerd, dan heb je alnog geen water.