Ventilatie stalcontainer verbeteren: hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Ventilatie stalcontainer verbeteren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 09:51

Hoi,

Mijn paard staat even tijdelijk in een omgebouwde stalcontainer. Op het platte dak van de container heeft de stalbaas een overstekende houten kapconstructie geplaatst tegen vocht en als schaduw. Binnenin zijn rubberen matten geplaatst en de wanden geïsoleerd. Paard heeft een luik naar buiten dat altijd open staat. Zijn 4 stallen totaal.
Wat me nog dwars zit is de ventilatie. Die is nu niet geplaatst. Lucht van buiten komt wel binnen, maar warme lucht kan niet weg. De stalbaas erkent het en wil samen met mij naar een oplossing kijken.
Nu de vraag: hoe verbeter ik de ventilatie zonder te veel tocht te veroorzaken? Ik dacht zelf aan een ventilatiekap op het platte dak + zo’n aluminium rooster ergens in de hoek onder het dak aan de binnenkant.
Gaat dit voldoende zijn? Wie heeft ervaring of hoe ventileren jullie kleinere stallen/ruimtes?

DubbelFun

Re: Ventilatie stalcontainer verbeteren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:50

Als je aan de 2 lange zijden van de kontainer zo hoog mogelijk 2 roosters tegen over elkaar plaatst dan krijg je trek en omdat het zo hoog zit zal je paard het niet als tocht ervaren.
Wil je het effect versterken dan kun je er een of twee elektrische wandventilator(s) in zetten waarvan de ene blaast en de andere zuigt (de versie die omkeerbaar is is handig, maar ook weer duurder).

Marigo

Re: Ventilatie stalcontainer verbeteren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 21:13

Ok thanks goeie tip!